Předseda SVJ - jednání

Vložil Anonymous, 7. Září 2009 - 15:21 ::

Dobrý den,

před rokem jsem se stala majitelkou bytu v domě, který má status společenství vlastníků bytových jednotek. A jelikož mám pochybnosti zda předsedkyně jedná v souladu se zákony a předpisy, chci se zeptat znalých této problematiky co vše je v kompetenci této paní a jaké jsou její povinnosti.

Paní předsedkyně zásadně sama rozhoduje, co se bude nakupovat ze společného fondu vč. investic v řádu desítek tis. Kč, vůbec neinformuje ostatní vlastníky o hospodaření. Schůze byla za ten rok jednou, ale na ní pouze oznámila, že je potřeba, aby toho a toho dne byli všichni doma, protože přijdou dělat rozvody kabelů k TV. Žádné přehledy kolik je ve fondu peněz, za co se utrácelo apod. nepředložila. Jak jsem se dozvěděla, chodí to tam takto od počátku založení SVJ a ona je také od té doby předsedkyní. Částka, kterou každý měsíc vkládám do fondu není malá a není mi jedno co se s těmito penězi děje. Můžete mi prosím sdělit na jaké všechny informace mám právo, o čem můžu rozhodovat a jakým způsobem se dá případně stávající předsedkyně odvolat. A ještě prosím o odkaz na zákony, které řeší SVJ. Děkuji všem za rady.

Linda Holá

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil GH (bez ověření), 11. Listopad 2010 - 14:47

    Doporučuji paní Holé přihlásit se k práci ve výboru, a ještě lépe, nechť je zvolena předsedkyní Také přeji mít ve vchodě min. jednoho kverulanta zdravím GH

    Vložil voklok (bez ověření), 4. Říjen 2009 - 12:45

    S odstupem času jsem se dověděla, že v květnu bylo na nějaké schůzi vlastníků, o které nemám informaci,odhla­sováno, že si bude každý vlastník bytu hotovostně hradit nad rámec pravidleně hrazené měsíční platby do fondu oprav výměnu vodoměru za vodoměr s dálkovým odečtem. V usnesení je uvedena částka 900.- Kč, požadováno je však dle údaje na složence 1 450.- Kč.Zaráží mne, že je po mně požadována další hotovostní platba za výměnu vodomeru. V budoucnu mohu takhle hradit i další hotovostní náklady aniž bych měla informaci kam ,na co a kolik finančních prosředků bylo ze společného fondu uhrazeno.Nemám žádný přehled o zůstatku na společném účtu. Jsem osoba ZTP a z těchto důvodů ve svém bytě nemohu bydlet. Na moje dotazy o hospodaření domu, kdo a za kolik bude tyto práce dělat správce domu reaguje urážlivě a na moje konkrétní otázky neodpovídá.Nikde ve stanovách či zákoně jsem nenašla, že lze požadovat další hotovostní platby nad rámec schváleného příspěvku do fondu. Děkuji

    Vložil FrantaK (bez ověření), 4. Říjen 2009 - 14:28

    Pokud jste o schůzi shromáždění nebyla informována, můžete jakékoli rozhodnutí společenství tam učiněné napadnout právě z tohoto důvodu, taková schůze nebyla svolána řádně. Je potřeba dodržet zákonnou lhůtu pro podání.

    Vložil lake, 7. Září 2009 - 16:06

    Legislativa:
    Zákon o vlastnictví bytů je zde v sekci Legislativa.
    Dále si vyžádejte od předsedkyně kopii vašich stanov, nebo si je přečtěte na webu v rejstříku SVJ.
    Dále kopie VŠECH zápisů z dosud proběhlých shromáždění (nejsou-li na webu). Trvejte na tom: cokoliv se odhlasovalo, je pro Vás stejně závazné jako stanovy SVJ.
    Pročtěte vše (zákon postačí do §15), a pak se případně můžete zeptat dále.

    Finance:
    Vyúčtování záloh se předává každému vlastníkovi jednou ročně (odděleně vyúčtování záloh na služby a energie a vyúčtování záloh na správu domu a pozemku).
    Máte-li čas a chuť, požádejte o nahlédnutí do účetních uzávěrek a podrobných vyúčtování záloh pro celý dům, řekněme za 5 let zpětně. Dohodněte v předstihu termín a místo; toto nelze prohlížet ve stoje na chodbě před bytem. S sebou vezměte osobu znalou podvojného účetnictví. Bude to nezáživné odpoledne ...

    To by pro začátek mohlo stačit. Zjistíte, že vedení SVJ je komplikovaná, nevděčná a odpovědná práce. A nezapomeňte: předsedkyně je Vaší partnerkou, nikoliv nepřítelem.

    lake

    Vložil Jonák (bez ověření), 29. Září 2009 - 12:55

    Dobrý den pane Lake. Velmi se mi líbí Vaše věta: předsedkyně je Vaší partnerkou, nikoliv nepřítelem. Bohužel téměř všude je to vnímáno opačně. Nedivím se paní Lindě, a lidem, kteří jsou v podobné situaci. Ovšem třeba u nás, výbor převzal funkce v podstatě proto, aby nám nespadl dům na hlavu (všichni jsou časově šíleně vytíženi, ale nikdo jiný to prostě není schopen dělat) a snaží se všemožně o to, abychom z minima měli maximum. Nájemníci místo aby byli rádi nebo dokonce snad s něčím tu a tam pomohli, dělají vše proto, aby jim co nejvíce otrávili a znemožnili práci ve výboru. Veškeré postoje a otázky jsou jedovaté, podpásové, arogantní…prostě jednání s nepřítelem…je to na hlavu.

    Pěkný den.

    Vložil GH (bez ověření), 11. Listopad 2010 - 14:54

    ano, mohu potvrdit, my jsme se dostali už i na soud a na přestupkové komisi jsme jako doma kde není žalobce, není ani soudce zákony, vyhlášky nebo stanovy neřeší všechno důležité jsou mezilidské vztahy, vždy se najde někdo nějakým způsobem „ukřivděný“ a přehlasovaný… a dohoda je ve většině případů možná GH

    Vložil lake, 30. Září 2009 - 6:19

    Mám z doby svého předsedování též zajímavé zkušenosti. Na jednu z nich nezapomenu:

    Společné sklepní místnosti máme dohodou rozdělené k užívání mezi dvojice či trojice vlastníků. Pouze jeden vlastník neustále tvrdil, že sklepní místnost je "jeho soukromá", tedy že předseda ani domovník nemá právo mít klíč, ani dovnitř vstupovat. Jeho výhrůžky jsem ignoroval, jde o společné sklepy.

    Před ohlášenou pravidelnou kontrolou hasičů nebo elektrikářů jsem měl ve zvyku obejít sklepy a vyzkoušet svou sadu klíčů. (Stávalo se totiž, že někdo vyměnil zámek a nedonesl klíč).

    Během obchůzky (bylo to později večer) mne přivolal jeden ze sousedů do druhé části sklepa: všiml si, že v jedné místnosti bylo rozsvíceno světlo, pak zhaslo, ale nikdo nevycházel. Že by zloděj? Zkusil jsem odemknout - klíč byl v zámku zevnitř. Než jsem stačil vytočit číslo policie, odemkly se dveře a ze tmy vykráčel onen konfliktní vlastník se slovy "Máte štěstí, už jsem byl na Vás připravenej".

    Pochopil jsem, že tento pán se zamkl ve "svém" sklepě, zhasl světlo a potmě tam na mne čekal. Zřejmě chtěl splnit svou dřívější výhrůžku, že mi dá do zubů, když zkusím do jeho sklepa vkročit ...

    lake

    Vložil Vymahač (bez ověření), 30. Září 2009 - 8:33

    Škoda, že nepíšete, co jste měl v úmyslu hlásit policii. Že jste se nedostal do sklepa?

    Vložil Jonák (bez ověření), 30. Září 2009 - 9:40

    Že tam je zloděj, ne? To snad pochopí každý. V tomto případě bych být Vámi volil stejný postup a na onoho pána tam skutečně počkal. Pár facek ve správný okamžik dokáže člověka postavit na nohy. :)

    Vložil Vymahač (bez ověření), 30. Září 2009 - 9:45

    Zloděj? Proč by měl být obyvatel domu nacházející se ve sklepě zloděj? Něco ukradl?

    Vložil Jonák (bez ověření), 30. Září 2009 - 14:03

    Zkusil jste si přečíst příspěvek pana Lake než jste na něj ragoval?

    Cituji: „Během obchůzky (bylo to později večer) mne přivolal jeden ze sousedů do druhé části sklepa: všiml si, že v jedné místnosti bylo rozsvíceno světlo, pak zhaslo, ale nikdo nevycházel. Že by zloděj? Zkusil jsem odemknout – klíč byl v zámku zevnitř. Než jsem stačil vytočit číslo policie…“ Konec citace.

    Vložil Linda (bez ověření), 8. Září 2009 - 9:03

    Dobrý den,

    díky za odpověď p.Lake. Všechny doporučené § si pročtu. Velmi mě pobavila poslední věta, že předsedkyně je partnerkou… U nás v domě to tak bohužel není, tam je paní vládce s neomezenou pravomocí a běda každému, kdo se začne zajímat o finanční pochody ve fondu. Dům má jen 20 bytových jednotek, kde bydlí převážně staří lidé, kteří si nechtějí dělat zle se sousedkou (na malém městě) a hlavně si netroufnou převzít její funkci, protože ona neustále zdůrazňuje, jak je to velmi náročné a složité (nezpochybňuji) a když se to předá externí firmě budou všichni muset platit několikanásobně víc peněz do fondu ( mám ověřeno, že to tak není – je to jen vyhrožování ). Nechci, aby to vyznělo, jako, že po této funkci prahnu (opravdu ne), ale nemůžu překousnout její povýšené chování s prvky nenahraditelnosti. Několikrát jsem se slušně dotázala, jakou formou informuje ostatní vlastníky o hospodaření a kdypak obdržím já nějaký přehled. Nereaguje, nic mi nepředala a mně není jedno, co se děje s mými penězi. Vyúčtování dává pouze za vodu v bytě, za společné prostory nikoliv. Schůze probíhají, tak jak jsem popsala v prvním příspěvku. Opravdu nebudu nikoho přemlouvat, aby mi dal, na co mám nárok. Chci ostatním vlastníkům dokázat, že chování pí. předsedkyně je nepřípustné a přesvědčit je, že je v zájmu všech mít přehled o společných financích. Nedávno se např. nechávali udělat nová okna do sklepů ( bez jakéhokoliv hlasování, schvalování – firmu vybrala sama předsedkyně )a za měsíc ta samá firma dělala pí. předsedkyni okna doma… Takovéto jobovky společně s jejím finančním tajnůstkařením mě opravdu nadzdvihají ze židle a nechci tomu jako ostatní vlastníci nečinně přihlížet. Děkuji všem, kteří mi pomohou v mém usilí a poradí. Linda

    Vložil Anonymous, 8. Září 2009 - 9:25

    Já se fakt nestačím divit, co se v některých SVJ děje. Já se takhle chovat (ani by mě to nenapadlo) tak by si mě vlastníci pěkně podali. Je to spíš naopak. Schůze jsou, zápisy na nástěnce, vyúčtování na nástěnce a informace kolik Kč je ve fondu. A představte si, že stejně se najde někdo, kdo bude brblat a bude. Alena

    Vložil Tami (bez ověření), 23. Říjen 2009 - 13:00

    Vážení přátelé, jsem na těchto stránkách poprvé a trochu mě uklidnilo, že to co se děje u nás v domě se najde i jinde. I když jsme asi rarita.
    Když nám byly vloni převedeny byty do osobního vlastnictví,za­ložili jsme SVJ a těšili se co všechno si v domě uděláme. Chyba. Pokud máte v domě permanentního „škodiče“ a „nechtěje“,tak bohužel nic moc nepořídíte. A pokud máte v domě dva – raději to rovnou vzdejte.
    Na členské schůzi jsme si např. odsouhlasili co se bude v domě dělat a ejhle, škodič nic nepodepíše a to i přesto, že nejprve souhlasil. Najednou zjistí, že by chtěl něco jiného, tak na žádost o stavební povolení již odmítá dát podpis. Vždyť názor může měnit neustále. A tak se stále pořádají schůze snažíme se najít cestičku jak z toho ven.
    Smůla je, pokud potřebujete na některé stavební úpravy 100 % hlasů, potom to znamená se pouze s dotyčným soudit. A že jsme již zahájili kroky k vyřízení náležitostí povolení se stavbou? Vždyť škodiči je to jedno, klidně řekne, ať si náklady které již vznikly v souvislosti s rozjetou rekonstrukcí – myslím tím odkup pozemku pro přístavbu lodžií a zahájený projekt – který se teď bude muset předělat- zaplatí výbor, když si to zahájil.
    Když se členové výboru snaží celému společenství ušetřit peníze a najít možnosti, jak co nejoptimálněji financovat rekonstrukci, najít další možnosti finančních zdrojů a zbytečně nevynakládat peníze, např. tím, že jednodušší i složitější opravy provádí svépomocí, tak je třeba jim jejich počínání okořenit, jejich práci znevážit a neustálým zdržováním a vyvoláváním sporů třeba zamezit možnosti požádat včas o dotaci. Tím jsme tedy přišli zhruba o možnost získat 3a půl milionu.
    Nakonec výbor má přece královské odměny, tak proč mu to ulehčovat. Výbore dovolil sis chtít zaplatit náklady na telefon? Jak nemorální! Máš pracovat pro společenství jen ze solidarity. Každá koruna je společenství dobrá a že kvůli škodiči možná přišlo společenství o milionové částky? Však když se nebudou vyplácet odměny výboru, máme to za pár desítek let doma.
    Nakonec nás častuje na úřední desce svými rozbory, jak a co bychom měli a co jsme neměli a hlavně kolik za to bereme – v loni nic!!!! a za II. pololetí letošního roku v souvislosti s přípravou rekonstrukce jsme si dovoli říct – a bylo odhlasováno zhruba o 2000,– kč měsíčně ovšem s tím, že si z toho platíme náklady, ktedré v souč. sobě nejsou malé a po dokončení rek. by se zase vše snížilo. Když jsme tedy nabídli funkci škodiči ať si to vyzkouší na vlastní kůži, striktně odmítá. Proč by si pálil prsty a obtěžoval se s nepřizpůsobivými členy. Třeba by mohl potom zjistit, že to teplé a lukrativní místečko, je vlastně téměř za trest, zvlášť když se v domě najdou lidé, kteří znevažují úsilí ostatních a doslova házejí klacky pod nohy těm, kteří chtějí pro ostatní něco udělat.
    Charita se nekoná a výbor za to náležitě zaplatí, třeba svým soukromým majetkem, kterým ručí za veškerá rozhodnutí.
    Tak co jdete do toho? Nejprve se podívejte s kým.

    Vložil Pepík (bez ověření), 11. Listopad 2010 - 20:57

    „Tak co jdete do toho? Nejprve se podívejte s kým.“

    Jenže to právě nejde. Člen společenství nemůže nijak ovlivnit, kdo se stane členem téhož společenství.

    Vložil TR (bez ověření), 11. Listopad 2010 - 20:45

    100% souhlas je vyzadovan v minimu veci a vetsinou to jsou veci u kterych bych ani ja nesouhlasil – a to jsem cinny v nasem SVJ. My horko tezko shanime i onen 75% souhlas… nastesti se zateplenim mame 84% souhlas…

    Vložil Ferat, 29. Září 2009 - 14:40

    Nejsem předsedou SVJ, ale „jen“ předsedou výboru samosprávy-v našem domě mají vlastníci jen 63%-zbytek družstvo. Mohl bych být „v klidu“, ale opak je pravdou! Zápisy ze schůzí shromáždění usnesení, zápisy ze schůzí výboru, ověřovatel zápisu, vše na nástěnkách, každý měsíc sedíme s výborem v sušárně a lidé mají možnost se přijít zeptat na co potřebují(podotýkám nechodí nikdo, nanejvýš jeden), mají možnost za námi přijít kdykoli. Za dřívějšího výboru nic z tohoto neexistovalo. Přesto mám neustále „psí hlavu“ ,poplivanou schránku, poškrábané auto… A slyším jak za to vše beru nekřesťanské peníze! Jen považte – celých 2700.-Kč 1× ROČNĚ!

    Vložil Petr, 30. Září 2009 - 11:33

    Na nejbližší schůze rezignujte na funkci (politici říkají dát k dispozici) s tím, že to nemáte zapotřebí, nebo ať ostatní neremcají.

    Vložil Jonák (bez ověření), 30. Září 2009 - 14:07

    Ano, a nebo ještě lépe, svolejte schůzi jen kvůli tomu, že skládáte funkci pro opakované hrubé jednání ze strany vlastníků (nájemníků). Nikdo Vás k její vykonávání nemůže nutit. Oni si to sakra rozmyslí. Nebo se zbavíte této nevděčné funkce.

    Vložil Petr, 30. Září 2009 - 17:58

    Podívejte se do Obchodního rejstříku na vaše společenství a zjistěte do kdy má předsedkyně mandát (kdy tedy budou volby) a kdo má podpisové právo. Přečtěte si stanovy a pokud nedostáváte vyúčtování dle nich (i když velikost zakázek o ketrých rozhoduje výbor se tam neřeší), tak neplaťte fond oprav nebo ho skládejte u notáře, stejně jako byste neplatila řemeslníkovi za špatně odvedenou práci.

    Vložil Linda (bez ověření), 8. Září 2009 - 9:53

    Dobrý den paní Aleno,

    to jsem ráda, že nejsem sama komu toto chování připadá nepřípustné, bohužel jak jsem psala pí. předsedkyně je štěkna, které se v domě každý bojí a každý se jí raději výhýbá. V domě se za ty roky moc obyvatel nevyměnilo, bydlí tam společně už mnoho let (dříve dům vlastnilo Město). Pí. předsedkyně tam takto vládne od počátku SVJ. Nevím zda jsou ostatní vlastníci, tak laxní, že je nezajímá, co se děje s jejich penězi, nebo nemají chuť a sílu se dohadovat s touto paní. Po mém posledním „incidentu“ s pí. předsedkyní jsem se rozhodla, že to tak nenechám a budu tvrdě vyžadovat, to na co mám právo (doufám, že díky tomuto portálu a Vám diskutujícím najdu, co vše to je… ). Linda

    Vložil Petr, 8. Září 2009 - 11:26

    Zkuste v diskusi vyhledat některé téma, např. Závěrka, Dokumenty a pod. Nahlédněte do wwwinfo.mfcr.cz/a­res/, zadejte Město, ulici a číslo a najděte název vašeho společenství a IČO. Pak po kliku na společenství zjistíte mandát předsedkyně a zda podepisuje lejstra sama nebo s někým. Při neúspěchu v jednání s předsedkyní asi je možnost skládat zálohy na fond oprav u notáře do doby než předsedkyně předloží vyúčtování.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".