pacení za teplo v nebytových prostorech

Vložil Krhut Aleš (bez ověření), 6. Březen 2024 - 20:30 ::

Dobrý den, mám nebytové prostory v přízemí domu a platím za teplo, chci se zeptat jestli je to správně ikdyž mi v nebytových prostorech nevede stupačka topení a není tam žádný radiátor . Děkuji za odpověď. Krhut

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Krupp, 7. Březen 2024 - 11:01

    Tentokrát opět souhlasím s Justitianem, i když nerad, že vyhláška je vadná. Vadná je především z toho důvodu, že nerespektuje realitu. Realita je taková, že i v případě, že je venku třeba –10 st. Celsia, máte v nebytovém prostoru mnohem vyšší teplotu. To teplo, které se do něj dostalo, musel někdo zaplatit. Ten někdo jsou všichni vlastníci, nebo jen vlastníci sousedících jednotek. Takže není úplně nespravedlivé, když se na tom nákladu budete podílet i vy. Jiná věc je, že ten skutečný náklad se nedá jednoduše spočítat.

    Vložil Topič (bez ověření), 7. Březen 2024 - 11:57

    S touto logikou by museli navíc za teplo platit i vlastníci sklepů.

    Vložil Krupp, 7. Březen 2024 - 12:13

    Ano, měli. Jenže pokud má každý vlastník sklep, tak za to teplo platí při platbě za vytápění bytu a nějak se to vyrovná. Takže nejspíš nula od nuly pojde. Jestli má nebytovou jednotku jenom jeden, tak mu na teplo přispívají i ti ostatní. Absolutní spravedlnost ale neexistuje, berte to jenom jako názor.

    Vložil Justitianus, 7. Březen 2024 - 11:15
    • „… mám nebytové prostory v přízemí domu a platím za teplo, chci se zeptat jestli je to správně …“

    Je naprosto bezvýznamné, že se jedná o nebytový prostor. To nemá na hrazení služby „vytápění“ žádný vliv.

    ☀ Krátká odpověď:

    Základní složka se rozúčtuje i na Váš nebytový prostor, jestliže sousedí s přímo vytápěnou místností alespoň jednou stěnou.

    Za sousedící vytápěné místnosti se ale nepovažují chodby a schodiště společných částí objektu, i když je v nich umístěno otopné těleso (vyhláška 269/2015, příloha A/2/a, poslední věta).

    ☀ Vysvětlení:

    Tento případ řeší vyhláška č. 269/2015 Sb.. Ta je ovšem vadná, takže to radši proberu podrobněji.

    Podle § 5/2 vyhlášky platí, že „na byty a nebytové prostory odpojené od vnitřního rozvodu vytápění rozúčtovává poskytovatel služeb základní složku nákladů na vytápění podle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu nebo nebytového prostoru k celkové započitatelné podlahové ploše bytů a nebytových prostorů v zúčtovací jednotce; započitatelná podlahová plocha bytu nebo nebytového prostoru se přepočte na nepřímo vytápěnou započitatelnou podlahovou plochu podle přílohy č. 1 části A bodu 2 k této vyhlášce“.

    Vyhláška je vadná v tom, že podle § 5/2 se základní složka rozúćtuje pouze na byty anebo prostory „odpojené“. To jest na takové, které byly původně „připojenè“ k centrální topné soustavě; k jejich odpojení došlo tedy až dodatečně.

    Zcela jinak je to definováno v příloze A/2/a vyhlášky, kde se uvádí jiná definice:
    „Koeficienty pro stanovení započitatelné podlahové plochy místností bytů a nebytových prostorů, v nichž není umístěno otopné těleso a které jsou začleněné v objektu tak, že s místnostmi s otopným tělesem přímo sousedí (nepřímo vytápěné místnosti a prostory)“.

    Pokud budeme ignorovat nesmyslnou zmínku o „odpojené“ místnosti v ustanovení § 5/2 vyhlášky, pak platí, co jsem napsal na počátku.

    Justitianus

    Vložil Breber (bez ověření), 8. Březen 2024 - 9:17

    Píšete cituji “Základní složka se rozúčtuje i na Váš nebytový prostor, jestliže sousedí s přímo vytápěnou místností alespoň jednou stěnou.”

    1. tou stěnou myslíte v tomto případě i strop jednotky sklepa/podlahu jednotky půdy (nevybavené radiatorem)?
    2. Pokud tvrdíte, že zaplatí základní složku, tak po přepočtu se dostane mimo toleranci –20/+100 a stejně zaplatí 80% průměru na m2 za rok 2023 (70% za 2024), pokud se nepletu?
    3. Pak by se mu vyplatilo si tam přivést dopojení rozvodu a radiátor. Bude totiž platit skoro stejně a bude mít skutečně teplo.
    4. Jak je to v případě, kdy nebytovou jednotku nevlastní, ale ma ji pouze pronajatu (jde o nebytový spol. prostor)?! V takovém případě patrně by měl podle vás mít stejné podmínky, jaká je legislativa? U nás si pronajímají takové suterenní mistnosti členi výboru za cenu cca 15/m2 a za teplo určitě nic neplatí.
    Vložil Justitianus, 9. Březen 2024 - 9:32
    • „… tou stěnou myslíte v tomto případě i strop/podla­hu …?“

    Ano. Nepřímo vytápěná místnost je zpravidla čtyřboký hranol, a ten má šest stěn.

    • „… po přepočtu se dostane mimo toleranci −20/+100 …“

    Ne. Žádný přepočet se nekoná. Už Vám to zde vysvětlil Jarda.

    • „Pak by se mu vyplatilo si tam přivést dopojení rozvodu a radiátor.“

    Nekomentuji. Netuším co by se mu vyplatilo nebo nevyplatilo v jeho situaci.

    • „Jak je to v případě, kdy nebytovou jednotku nevlastní, ale ma ji pouze pronajatu … ?“

    To si musíte přečíst v nájemní smlouvě. Já ji neznám.

    Justitianus

    Vložil Jarda. (bez ověření), 8. Březen 2024 - 11:31

    Napsal jste:

    „Pokud tvrdíte, že zaplatí základní složku, tak po přepočtu se dostane mimo toleranci –20/+100 a stejně zaplatí 80% průměru na m2 za rok 2023 (70% za 2024), pokud se nepletu?“

    Přepočet při překročení limitů (–20/+100 ev. –30/+100) se uplatňuje pouze při rozdělení spotřební složky viz § 3 odst. 2 vyhlášky 269/2015).

    V uvedeném případu nebytového prostoru bez radiátoru se rozúčtuje jen základní složka, nikoliv spotřební složka viz § 5 odst.2. a proto se přepočet pro rozdělení spotřební složky, jak je uvedeno v předchozím odstavci, neuplatní.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".