OT: člen výboru je osobou povinnou k dani

Vložil Pavel, 11. Únor 2017 - 17:52 ::

Dne 22.11.2016 vydal NSS rozsudek čj. 2 Afs 100/2016 – 29, ve kterém uvádí, že jednatel je osobou povinnou k dani.

Jiná věc je, že vadný zákon o DPH v § 5/2 stanoví pro osoby zdaňované podle § 6 ZDP, že nekonají ekonomickou činnost. To je v rozporu se Směrnicí 2006/112/ES.

Odborná veřejnost to ví již několik let, finanční správa se o tom dozvěděla až nyní.

Závěry NSS by se měly aplikovat na všechny osoby v podobném postavení, tj. i na členy výboru SVJ případně na členy představenstva BD.

Nechci strašit, ale MF by asi mělo navrhnout novelu ZDPH, která by zjevnou chybu odstranila. Do té doby se prakticky nic neděje.

Pokud bude přijata novela, tak se plátci DPH jako členové orgánů SVJ a BD prodraží o DPH.

Proto doporučuji sledovat legislativní činnost MF.

Hezký den!

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil TN. (bez ověření), 11. Únor 2017 - 18:04

    Zajímavé. Já se setkávám s opačnou praxí, kdy je bytové družstvo (plátce DPH) předsedou společenství nebo členem výboru, ale DPH z odměny neodvádí s odůvodněním, že když jsou vlastníci současně členy družstva, tak jde o službu vlastníkům, a nikoli o příkaz mezi SVJ a družstvem. Přitom jde o SVJ dávno vzniklá a podíl družstva v domě je skoro žádný (1 až několik bytů).

    Vložil Pavel, 11. Únor 2017 - 18:24

    TN.,

    judikát se vztahuje pouze na členy orgánů, kteří jsou fyzické osoby. I když jsou podle Směrnice 2006/112/ES osobou povinnou k dani, tak nelze aplikovat přímý účinnek Směrnice v jejich neprospěch a nemusí v současné době DPH z odměny odvádět. Jen upozorňuji na pravděpodobnou novelu ZDPH, kterou asi MF navrhne.

    Právnické osobě, která je členem orgánu jiné právnické osoby, bych doporučil, aby DPH z odměny odváděla, pokud je plátce DPH.

    Směrnice má sice řadu výjimek, ale veškeré výjimky musí být interpretovány úzce. Navíc o takové výjimce ani nevím.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil abx (bez ověření), 11. Únor 2017 - 18:49

    Mám tomu rozumět tak, že kdyby to vešlo v platnost, tak společentví se v případě, že členové výboru dostávají odměny stává plátcem DPH, nebo tomu rozumím špatně?

    Vložil Pavel, 11. Únor 2017 - 19:31

    abx,

    ne, SVJ se případnou novelou plátcem DPH nestane.

    Pokud by se přijala uvedená novela, tak by členové volených orgánů (výbor, kontrolní komise, představenstvo atd.), kteří jsou plátci DPH, museli svou odměnu zatížit DPH. Toto DPH by zaplatila právnická osoba a člen orgánu by ji odvedl státu.

    Ale členů orgánů, kteří jsou plátci DPH, nebude velké množství.

    Judikát jsem uvedl spíše proto, abych dokumentoval zoufalou legislativní práci MF.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil TN. (bez ověření), 11. Únor 2017 - 19:50

    Teď tomu zase nerozumím já. V předchozím příspěvku jste upřesnil, že se odvody DPH týkají jen fyzických osob (resp. že judikát se týká fyzických osob). Nyní říkáte, že novela se bude týkat členů volených orgánů – fyzických osob. Ale že plátců DPH – členů výboru je málo. To je diskutabilní. Naopak znám mnoho živnostníků (plátců DPH), několik lékařů a advokátů, kteří jsou předsedy společenství nebo členy výborů či kontrolních komisí. Tito by si tedy museli ke své odměně přirážet DPH, což by „odneslo“ SVJ, které by muselo zvyšovat zálohy na vlastní správní činnost. Protože SVJ nejsou plátci, nemohla by nárokovat odpočet. Logice ale nerozumím. Odměna člena statutárního orgánu je přece něco jako mzda či plat. Za chvíli přijde MF s výkladem, že plátce DPH pobírající mzdu, bude rovněž odvádět DPH. Toho Babiše nám byl čert dlužen.

    Jinak jsem někde četl výklad, že konkrétně bytová družstva (na eseróčka by se asi nevztáhlo), pokud mají v bytovém domě své byty a vykonávají funkci člena voleného orgánu, tak mohou na faktuře odlišit odměnu za své byty, kterou naúčtují SVJčku bez DPH a pak odměnu za ostatní byty, kterou naúčtují s DPH (např. družstvo požaduje odměnu za výkon funkce 100 Kč bez DPH, ve 100 bytovém domě má 10 bytů, SVJčku nafakturuje 10*100 Kč a 90*121 Kč).

    Vložil Pavel, 11. Únor 2017 - 22:52

    TN.,

    ano, pokud by byla přijata novela, která by správně implementovala Směrnici, tak by se zdražila odměna pro plátce DPH, fyzické osoby, které jsou členy volených orgánů právnických osob.

    Nemám statistiku, kolik je členů orgánů, kteří jsou zároveň plátci DPH. Rozhodně jich nebude většina, alespoň podle SVJ ve kterých působím.

    Komentovat činnost AB nebudu, je zřízeno ministerstvo pravdy, které monitoruje i internet.

    Já znám BD, které si za svou činnost v orgánu SVJ účtují DPH i když mají v SVJ ještě byty. Domnívám se, že postupují správně. Jedná se o velká BD s vlastními daňovými poradci a auditory.

    Hezký den!

    Pavel

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".