Notářské poplatky

Vložil Wachtl Miloš, 14. Prosinec 2007 - 15:29 ::

V našem bytovém družstvu, které má zhruba 500 členů, jsme si požádali jenom tři o převod bytů do osobního vlastnictví. Předseda družstva nám sdělil, že kvůli nám třem, bude muset jít k notáři všech 500 členů družstva k podpisu, včetně zaplacení poplatku, každý ve výší 800,– Kč.

Připadá mi to dosti podivné a tak prosím o odkaz na příslušný Zákon, který toto upravuje.

Děkuji.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel, 15. Prosinec 2007 - 3:45

    Nejste náhodou SBD nebo LBD, které mělo při výstavbě bytů pomoc od státu?

    Vznik SVJ by se pak řídil § 9/4 ZoVB, tj. SVJ by vzniklo až převedením 75% plochy do vlastnictví jednotlivců.

    Hezký den! PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Wachtl Miloš, 15. Prosinec 2007 - 8:29

    Vaše odpověď mě velice zaujala. Jestli tomu rozumím dobře, v tomto případě nevznikne SVJ ze zákona, ale byty do osobního vlastnictví převést lze. Správu by i nadále vykonávalo za úplatu SBD, pouze by nemohlo manipulovat s vyčleněnými jednotkami, jako se svým majetkem a ostatních družstevníků, by se celá záležitost prakticky nedotkla.

    To by pro nás bylo ideální řešení, pouze si nejsem jistý, zda je můj názor správný. Tím, že jsme požádali o převod byt. jednotek do osobního vlastnictví pouze tři, se kolem nás vytvořilo nepřátelské ovzduší, které bychom nechtěli zbytečně zvyšovat.

    Wachtl.

    Vložil Pavel, 15. Prosinec 2007 - 9:24

    Vznikne tzv. SVJ bez právní subjektivity u kterého se při rozhodování postupuje obdobně jako by to bylo SVJ s právní subjektivitou podle §9/4 či § 9/3 ZoVB.

    Hezký den! PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Wachtl Miloš, 15. Prosinec 2007 - 13:56

    Zní to logicky, ale nevím na základě jakého přávního předpisu vznikne v tomto případě SVJ bez právní subjektivity.

    Sdružení bez právní subjektivity upravuje OZ, který ve svém § 836 uvádí:

    (1) Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, rozhodují účastníci o obstarávání společných věcí jednomyslně. (2) Má-li podle smlouvy rozhodovat většina hlasů, patří každému účastníku jeden hlas; velikost podílu nerozhoduje.

    S ohledem na velikost družstva si nejsem jistý, jestli taková forma tj. sdružení bez právní subjektivity, je vůbec možná.

    Vložil Pavel, 16. Prosinec 2007 - 0:52

    § 9/4 ZoVB poslední věta: Do doby vzniku společenství se použijí ustanovení § 9, 11 a § 15 odst. 2 ZoVB platná před účinností tohoto zákona (myšleno zákona č. 103/2000 Sb.)

    Hezký den! PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Wachtl Miloš, 16. Prosinec 2007 - 8:23

    Děkuji za odpověď, po prostudování příslušných odkazů na zák. č.103/2000 Sb., mi to snad bude jasnější.

    Zdraví Wachtl

    Vložil Anonymous, 16. Prosinec 2007 - 11:55

    Zkuste si najít v hledáčku vpravo nahoře článek „Právní postavení majitelů bytů a jeho důsledky“. Třeba Vám pomůže zorientovat se lépe v této nelehké problematice.

    N. Klainová

    Vložil Wachtl Miloš, 17. Prosinec 2007 - 11:11

    Děkuji Vám za odkaz, už se v tom začínám trochu orientovat. Doufám, že nový zákon, který je dosud v připomínkovém řízení, řadu nesrovnalostí napraví.

    Zdraví Wachtl.

    Vložil Anonymous, 15. Prosinec 2007 - 16:15

    Nemůžete srovnávat „společenství“ se „sdružením“. Když si přečtete §9/3 ZoVB, „Společenství vzniká …“, to je t.zv. „ze zákona“, ale tím ještě nemá IČO,protože není zaregistrováno na obchod. rejstříku společenství. To musí „někdo“ teprve udělat viz.§10 a 11.

    k.kolar@centrum­.cz

    Vložil Wachtl Miloš, 16. Prosinec 2007 - 8:08

    Ano, ale v tomto případě se jedná o společenství s právní subjektivitou. Pro společenství bez právní subjektivity, jsem nenašel nic jiného, než Občanský zákoník, § 829 (1) „Několik osob se může sdružit, aby se společně přičinily o dosažení sjednaného účelu.“ Toto sdružení se pochopitelně u obchodního rejstříku neregistruje a žádný ho za právní subjekt nepovažuje. Každý z účastníků jedná jako fyzická osoba.

    Žádnou jinou právní úpravu pro činnost společenství (sdružení) bez právní subjektivity, jsem nenašel.

    Zdraví Wachtl.

    Vložil Wachtl Miloš, 15. Prosinec 2007 - 7:51

    Tak to mi v té záplavě paragrafů uniklo. Doufám, že i v tomto případě lze převést ony tři jednotky do osobního vlastnictví s tím, že správu domu bude i nadále vykonávat SBD.

    Wachtl.

    Vložil Pavel, 15. Prosinec 2007 - 9:24

    Ano. Hezký den! PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Anonymous, 14. Prosinec 2007 - 17:02

    Dobrý den, tak to mě by zajímalo taky. Protože pokud vyjdu ze znění ZOVB tak by SVJ mělo vzniknout v rámci domu, nikoliv v rámci celého družstva. Společenství vzniká v domě s nejméně pěti jednotkami, z nichž alespoň tři jsou ve vlastnictví tří různých vlastníků, a to dnem doručení listiny s doložkou o vyznačení vkladu do katastru nemovitostí… (§9 odst. 3 ZoVB). Na prvním shromáždění musí být přítomen notář, aby osvědčil průběh shromáždění a učinil o tom zápis. Za něj si bude účtovat odměnu cca 3–5 tis. Kč. Dále poplatku podléhá vklad kupní smlouvy na katastr. ( 500 Kč , položka 120, z.č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích) U prohlášení vlastníka činí úkon vlastník, tj. družstvo, resp. statutární orgán. Jinak nevím co tím chtěl Váš předseda říci. karelH

    Vložil Wachtl Miloš, 14. Prosinec 2007 - 17:18

    Děkuji za odpověď,

    tím by se počet účastníků snížil asi na 80 lidí. Není mi však jasné, zda zbývající členy drustva, kterých se záležitost prakticky netýká, nemůže zastupovat statutární zástupce bytového družstva, jako zástupce právnické osoby.

    Za případnou odpověď děkuji.

    Wachtl.

    Vložil Anonymous, 14. Prosinec 2007 - 17:47

    Zbývajících členů družstva se to vůbec netýká a nemají na případném shromáždění co dělat. V kupní smlouvě, resp. ve smlouvě o převodu jednotky by jste měli mimo jiné mít přesně uvedeno, že..... převádějící tj. družstvo je vlastníkem domu čp. …, na parcela čp., vše zapsáno na LV…, pro obec…, k.ú., a že prohlášením vlastníka vzniklo … jednotek. Tím je jasně vymezen okruh osob, které mohli požádat o převod jednotky. Jelikož jste požádali tři, vzniklo doručením listina z katastru druhému z Vás SVJ. Členy SVJ jste Vy tři co jste požádali a družstvo, tzn. na shromáždění budou členové SVJ,nikoliv členové družstva (ti kteří nepožádali jsou dále nájemníky a své zájmy v rámci SVJ mohou realizovat přes družstvo). KarelH

    Vložil Wachtl Miloš, 15. Prosinec 2007 - 7:46

    Děkuji za informaci, velice jste mi pomohl. Sice jsem si celý ZoVB přečetl, ale dosud se v něm dobře neorientuji.

    Budu v tomto smyslu s družstvem jednat.

    Wachtl.

    Vložil Pavel, 15. Prosinec 2007 - 9:30

    Teprve až si ZoVB přečtete několikrát, tak se v něm budete orientovat.

    Ale že by jste podle něj mohl bez pochybností postupovat, to Vám nehrozí. Bohužel ZoVB je mimořádně špatně napsaný a velmi amatérsky novelizovaný předpis u kterého na mnoho situací existují různé výklady a na některé situace ani výklady nejsou možné, protože tento legislativní změtek je vnitřně rozporný.

    Ale vítejte do klubu! :-))

    Hezký den! PavelSVJ@centrum­.cz

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".