Musíme jako SVJ z roku 2010 aktualizovat údaje ve veřejných rejstřících do 30.6.2014?

Vložil astera, 7. Duben 2014 - 19:50 ::

Obeslali mě coby předsedkyni SVJ s informací, že dle platné legislativy by měly jednotlivá společenství doplnit (aktualizovat) údaje ve veřejných rejstřících do 30.6.2014. Cituji z mailu: "Zákon č. 304/2013 Sb. o veřejných rejstřících mimo jiné ukládá aktualizovat zápisy ve veřejných rejstřících do 30.6.2014 (§ 122 odst. 1). § 122 (1) Zapsaná osoba přizpůsobí do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona zapsaný stav stavu požadovanému tímto zákonem, ledaže se jedná o osobu zapsanou do spolkového rejstříku. § 122 (3) Nepřizpůsobí-li zapsaná osoba zapsaný stav stavu požadovanému tímto zákonem ve lhůtě podle odstavců 1 a 2, rejstříkový soud ji k tomu vyzve a stanoví ve výzvě dodatečnou přiměřenou lhůtu ke splnění této povinnosti; uplyne-li dodatečná lhůta marně, soud na návrh rejstříkového soudu nebo osoby, která na tom osvědčí právní zájem, zapsanou osobu zruší a nařídí její likvidaci.
125 (1) Do veřejného rejstříku se zapíše … viz dále (zkrátila jsem to, pod touto adresou je celý par. 125 http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-304…

Proboha, to taky platí pro SVJ a máme to udělat do června 2014? Musíme? Astera

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Luigi (bez ověření), 9. Duben 2014 - 12:16

    Název společenství vlastníků jednotek bude muset nově ze zákona obsahovat slova „společenství vlastníků“. Jednotlivá SVJ musí název doplnit a změnu zapsat do příslušného rejstříku. Pro uzpůsobení názvu jim NOZ stanoví lhůtu do 4. 1. 2016.

    To je asi tak jediné co by mělo SVJ udělat.

    Tedy pokud máte , když se podíváte do výpisu z rejstříku – název: začínající na Společenství vlastníků atd.atd.atd. – nemusíte vůbec nic dělat.

    Změny, které mají být provedeny do konce června 2014 se týkají s.r.o..........

    Vložil lake, 9. Duben 2014 - 12:38

    Luigi, nemáte pravdu. Šíříte poplašnou zprávu. Nevymýšlejte si.

    Co tvrdíte platí pouze pro právnické osoby SVJ(2012), vznikající od 1.1.2014. Najdete to v NOZ výslovně uvedeno, přečtěte si to.

    Právnická osoba SVJ(2000) je korporace innominátní (v zákonu výslovně nepojmenovaná) a v NOZ neupravená. Její název se řídí podle zákonné právní úpravy platné v době, kdy tato právnická osoba vznikla. Tedy podle ZoVB. Tento zákon pouze požadoval v názvu slovo „společenství“. Najdete to v ZoVB výslovně uvedeno, přečtěte si to.

    lake

    Vložil Luigi (bez ověření), 9. Duben 2014 - 13:46

    Žádné nepravdy nešířím – jsme SVJ vzniklé v r. 2009 – pro jistotu jsem učinil dotaz u Kr.soudu v Ústí nad Labem, zda si dobře vysvětlují změnu, zda se týká i nás. Dostalo se nám odpovědi i na to, na co jsme se neptali, ale kontrolou zjistili, že nás čekají letos volby, jasně, že se dál řídíme zákonem o vl. bytů 72/94 Sb.i stanovami.

    Odpověď Kr.soudu: K Vašemu dotazu sděluji, že Vaše společenství změnu názvu provádět nemusí, jelikož název (Společenství vlastníků xxxxxxxxxxx) už slova „společenství vlastníků“ obsahuje a tudíž splňuje podmínku stanovenou zákonem.

    Schůze shromáždění (volba nového výboru) nemusí být za účasti notáře (Váš případ), pokud není ve stanovách určeno, že schůzi shromáždění musí osvědčit notář.

    Upozorňuji, že návrh na zápis změn je nyní zpoplatněn a soudní poplatek činí 2000,– Kč a návrh musí být podán na formuláři, který je na stránkám www.justice.cz

    Vložil Anonymous. (bez ověření), 8. Duben 2014 - 6:52

    A co máme aktualizovat, my nic nového nezapsaného nemáme. Zapíšeme tedy, že máme všechno zapsané, jenom proto, aby se platil poplatek?

    Vložil Pavel, 8. Duben 2014 - 9:32

    Anonymous.,

    domnívám se, že i Vy máte co aktualizovat.

    Podle § 25 zákona č. 304/2013 Sb. určitě nemáte ve veřejném rejstříku rodná čísla členů volených orgánů. Před několika lety se podařilo rodná čísla z veřejných rejstříků odstranit, nyní se tam vracejí. To je koloběh života.

    Skoro určitě nemáte zapsán počet členů orgánů. Že to máte zapsáno ve stanovách našim zákonodárcům nestačí. Asi další prvek snížení administrativy a zvýšení transparentnosti.

    Pokud máte kontrolní orgán, tak ten se nezapisoval, nyní se musí zapsat.

    Nyní musíte zapsat nejenom adresu místa pobytu ale i bydliště, liší-li se od adresy místa pobytu.

    Nedělám si nárok, že je to úplný výčet, nicméně se domnívám, že všechna SVJ budou muset podat návrh na zápis změn do 1.7.2014 a zaplatit 2 000 Kč poplatku. Aby bylo ve státním rozpočtu co rozhazovat (původně jsem napsal „co rozkrádat“, ale autocenzura zapracovala).

    Hezký den!

    Pavel

    P.S.

    pravděpodobné důvody proč se stále něco mění jsem naznačoval již v 10/2013:

    http://www.portalsvj.cz/…ejstriku-svj

    Vložil lake, 8. Duben 2014 - 10:57

    Teoreticky je jistě nutné splnit požadavek zákona do dne 1.7.2014. Prakticky mi to připomíná povinnost obchodních korporací ukládat účetní závěrku do sbírky listin.

    • Podle zprávy společnosti Dun & Bradstreet (2011) více než 60 % českých společností dlouhodobě neukládá výsledky svého hospodaření do sbírky listin obchodního rejstříku.
    • Monitoring společnosti CCB (2012) ukázal, že v roce 2010 nezveřejnilo účetní závěrku 72 % státních podniků, 67% společností s ručením omezeným, 59 % družstev a 52 % akciových společností.

    Když toto chtěl zkontrolovat ombudsman Pavel Varvařovský v r. 2012, zjistil, že předsedové rejstříkových soudů netuší jaké toto procento je. Nikdo nebyl schopen ombudsmanovi na tuto otázku odpovědět, nikdo to nesleduje. Ombudsman si to musel zjišťovat sám, sčítáním vzorků v databázi pomocí nějakých studentů na brigádě. Parafrázuji z jeho zprávy:

    Žádný ze soudů nebyl schopen poskytnout celkové počty subjektů, které v letech 2007 až 2010 dodaly účetní závěrku. Tři z dotázaných soudů, konkrétně KS v Ústí nad Labem, KS v Hradci Králové a MS v Praze, byly schopny poskytnout aspoň hrubý procentuální odhad naplněnosti sbírky listin. Krajský soud v Ústí nad Labem odhaduje, že za rok 2007 dosahoval podíl subjektů s dodanou účetní závěrkou 12%, za rok 2008 to bylo 13%, za rok 2009 to bylo 22% a za rok 2010 42%. 

    Dle šetření veřejného ochránce práv byla ovšem tato čísla nepravdivá: kontrolou se zjistilo, že ve skutečnosti procento osob plnících své zákonné povinnosti bylo v těchto letech 21%, 22%, 19% a 21%. Informace převzaty z http://www.ochrance.cz/…rejstrik.pdf

    Takže soudím, že teorie a praxe se opět zcela rozejde. Každému SVJ bych poradil, aby doplnění údajů v rejstříku provedli teprve až se jim to bude hodit, např. při změně statutárního orgánu.

    Jen klid, jsme přece v České republice …

    lake

    Vložil Anonymous. (bez ověření), 8. Duben 2014 - 9:47

    A bude rodné číslo veřejně přístupné? To bude stížností. Počet členů orgánů znamená zapsat číslo 3? Kontrolní komisi máme nyní zvolenou, je nefunkční. Domníváte se, že nám člen komise sdělí své bydliště,nevíme kde bydlí. Adresu má hlášenou u nás, ale bydlí jinde. Odpovím Vám hned, nesdělí. Řekne nám, že nás do toho nic není a domnívám se, že má pravdu. Tak co tam tedy zapíšeme.

    Vložil Pavel, 8. Duben 2014 - 12:01

    Anonymous.,

    pokusím se odpovědět.

    A:A bude rodné číslo veřejně přístupné? To bude stížností.

    P:r.č. bude veřejně přístupné. Možná za několik let se publikace r.č. zase zakáže. U nás tvoří právo neumětelové a schvalují ho osoby jako je Mareček Bendůj (od vzoru hnůj), tak co čekat lepšího?

    A:Počet členů orgánů znamená zapsat číslo 3?

    P:já tam zapíšu: počet členů výboru 5, počet členů KK 3

    A:Kontrolní komisi máme nyní zvolenou, je nefunkční.

    P:funkčnost KK se nezapisuje, jen její existence

    A:Domníváte se, že nám člen komise sdělí své bydliště,nevíme kde bydlí. Adresu má hlášenou u nás, ale bydlí jinde. Odpovím Vám hned, nesdělí. Řekne nám, že nás do toho nic není a domnívám se, že má pravdu. Tak co tam tedy zapíšeme.

    P:já se členů výboru a KK písemně zeptám jaký je jejich pobyt a jejich bydliště. Co mi odpoví, to nechám zapsat. Problém v tom nevidím. Navíc tato informace se může v čase měnit. Vynaložím pouze takové úsilí, abych splnil zákon. Četl jste Švejka? :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil lake, 8. Duben 2014 - 19:39

    Pavel napsal: „… r.č. bude veřejně přístupné“

    Domnívám se, že je tomu jinak. Součástí údajů v rejstříku nejsou rodná čísla osob, které jsou členy statutárního orgánu či jiných orgánů právnické osoby.

    Rodné číslo bude povinně zapisováno pouze u fyzické osoby zapisované do rejstříku (304/2013 Sb. § 25 písm. e). Toto rodné číslo však nebude veřejně přístupné:

    304/2013 Sb. §6
    Zapisuje-li se rodné číslo do veřejného rejstříku, neuvádí se v opisu z veřejného rejstříku ani se neuveřejňuje. Je-li rodné číslo uvedeno v listinách zakládaných do sbírky listin, uveřejňují se tyto listiny postupem podle tohoto zákona, včetně rodného čísla.

    Není tedy pravdou ani to, že by se mohlo v listinách něco „začerňovat“.

    Mimochodem, nezveřejnění rodného čísla fyzické osoby nemá žádný praktický význam: fyzické osoby mají (pokud vím) IČ tvořené rodným číslem. Nebo se to má změnit?

    lake

    Vložil Kolemjdoucí (bez ověření), 8. Duben 2014 - 18:49

    Pavle mýlíte se,

    rodná čísla nebudou veřejně přístupná viz. § 6 Zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob č.304/2013 Sb. Jen budou-li r.č. uvedená v listinách zakládaných do sbírky listin, přístupná budou – proto by měla být r.č. v listinách před vložením začerněna.

    Důvodem uvádění rodného čísla je sdílení referenčních údajů v základních registrech. Pokud má např. SVJ v rejstříku společenství vlastníků jednotek aktuálně zapsáno u člena statutárního nebo kontrolního orgánu skutečné (a nikoli úředně přihlášené) bydliště daného člena, nemělo by být třeba navrhovat zápis pobytu, neboť tento údaj by měl být automaticky „přetažen“ ze základního registru obyvatel.

    Vložil Soused odspodu (bez ověření), 8. Duben 2014 - 18:59

    „Důvodem uvádění rodného čísla je sdílení referenčních údajů v základních registrech.“

    Sdílením referenčních údajů v základních registrech nemůže být v právním státě legalizováno a odůvodňováno uvádění rodného čísla. Tomuto účelu plně vyhoví bezvýznamový identifikátor.

    Vložil Pavel, 7. Duben 2014 - 23:43

    Astero,

    chce se mi napsat, že musíte akorát umřít. :-))

    Ano, vláda pana Nečase připravila nový zákon, kdy se musí aktualizovat zápisy většiny právnických osob ve veřejných rejstřících.

    Termín je 1.7.2014, nikoliv 30.6.2014.

    V první vlně to budou PO, které platí vyšší poplatky (2 000 Kč) tj. a.s., s.r.o., družstva, SVJ atd. Do druhé vlny si ponechali spolky, protože ty platí jen 1 000 Kč.

    Jako vysoce zavrženíhodné mi připadá, že si stát vymyslí nějakou nesmyslnou povinnost a nechá si za to zaplatit. Na druhé straně, když si uvědomím, kdo to navrhoval a kdo to schvaloval, tak se tomu ani nedivím.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Účetní Šik. (bez ověření), 7. Duben 2014 - 20:45

    Co se po Vás chce?

    Vložil xyzz (bez ověření), 8. Duben 2014 - 6:28

    A obeslal vás kdo? Jinak nevím, proč Pavle stále motáte svj mezi korporace atd…

    Vložil Pavel, 8. Duben 2014 - 12:08

    xyzz,

    nic nemotám, pouze čtu NOZ a ZOK:

    http://www.portalsvj.cz/…je-korporace

    Hezký den!

    Pavel

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".