Fond oprav

Vložil Anonymous, 4. Leden 2010 - 12:15 ::

Dobrý den, jsme SVJ v novostavbě-42 jednotek, v červnu to budou 2 roky od kolaudace domu. Na účtu nám zbylo po ročním vyúčtování cca 50 000,–. Dá se předpokládat, že každý rok přibude dalších 50 000,–.
Chtěla bych poprosit o zkušenosti a názory- je to málo, nebo stačí? Děkuji, Blanka

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Grebeň (bez ověření), 4. Leden 2010 - 15:20

    Dobrý den, jsem vlastník bytové jednotky, kde je většinovým vlastníkem družstvo (30 ku 3). Při převodu bytu do vlastnictví mně byl automaticky převeden i sklepní prostor.

    Při úhradách nákladů na společné části domu správce – družstvo, stanovilo, že rozdělovací klíč je určen tak, že k mé byt. jednotce byla přičtena i plocha sklepa. Při rozúčtování však ostatním uživatelům / členům družstva tato plocha k jednotce započítána není, přestože sklepy jsou k jejich jednotkám přiděleny a členy družstva užívány.

    Užívám stejně velký byt a přibližně stejně velký sklep jako moji sousedé nademnou a podemnou (členové družstva). Při revitalizaci domu jsem platil téměř o 9000,– Kč více, než tito členové družstva, vinou výše uvedeného rozdělovacího klíče. Jediným rozdílem je typ vlastnictví, já užívám byt v soukromém vlastnictví a oni v družstevním. Je správce oprávněn použít takto diskriminační rozdělovací klíč a na základě jakého předpisu? Předem děkuji za odpověď. O. Grebeň

    Vložil lake, 4. Leden 2010 - 15:35

    Prosím upřesněte o jaké náklady se jedná. Na provoz (např.společná el. energie, úklid), nebo dlouhodobá záloha na opravy a údržbu domu?

    Dále: nevyjádřil jste se jasně, zda onen sklep je či není součástí vaší jednotky (píšete, že vám byl "převeden" a zároveň že je společný).

    Dále: obecný způsob rozpočítávání nákladů na správu je stanoven v Prohlášení vlastníka. Obsah prohlášení by měl být patrný i z kupní smlouvy. Důležité tedy není to, co správce účtuje, ale to, zda je to v souladu s Prohlášením a se zákonem.

    lake

    Vložil ~~~ (bez ověření), 4. Leden 2010 - 12:20

    Fond oprav neexistuje.

    Vložil AnonymousB (bez ověření), 4. Leden 2010 - 12:26

    Dobře, já ale myslím, že víte, na co se ptám a budete mi schopni poradit.B

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:17

    Paní Blanko, Váš dotaz není dostatečně konkrétní. Někdo si pod nesprávným pojmem „fond oprav“ představuje zálohy určené pouze na opravy společných částí domu, jiný si pod nimi představuje veškeré zálohy na správu domu, tzn. vedle prostředků na opravy a rekonstrukce i prostředky na běžnou správu domu, např. na odměnu externímu správci, máte-li ho, na bankovní poplatky, poplatky SIPO, režijní náklady výboru např. na kopírování pozvánek, poštovné, telefon, náklady na odměny výboru a na související náklady (zatím jen zdravotní pojištění), atd. Nejdříve tedy musíte zjistit, na co je ten Váš tzv. „fond oprav“ určen. Potom byste si měla udělat roční rozpočet nákladů, který má tento tzv. „fond oprav“ krýt. Jen tak zjistíte, jestli je stávající stav záloh na správu postačující. Podrobnosti o tzv. „fondu oprav“ a o zálohách na správu si můžete přečíst třeba zde: http://klaiex.webnode.cz/sprava-domu/.

    N. Klainová

    Vložil AnonymousB (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:31

    Děkuji,já vím, co se z toho platí, ale těmi 50 OOO,– jsem myslela částku, která zbyla po zaplacení všeho na účtu , to co se vlastně bude převádět do dalšího roku. My budeme dělat nějaké změny podle Vašich rad( dlouhodobéxkrát­kodobé z.), ale stejně nám pravděpodobně zase přibude příští rok 50 000,–. Já jsem se vlastně ptala, jestli ten 50 000,– přírůstek stačí na vytvoření´polštáře´ kvůli haváriím a pod…Jen na zkušenosti nových SVJ. Ale asi se ptám blbě. B

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 4. Leden 2010 - 14:27

    Paní Blanko, nemyslím si, že Vám tu někdo zodpovědně poradí, jak velká by měla být rezerva na případné havárie v absolutní výši. 50 tis. Kč může být pro větší a starší dům málo, pro malý zrenovovaný dům s šesti byty to může být až dost.

    Vlastníci jednotek nejsou povinni šetřit, když nevědí přesně na co. Jsou povinni hradit příspěvky ve výši předpokládaných nákladů, které bude nutné vynaložit (ZoVB § 15 odst. 2).

    Předpokládané náklady se zahrnují do rozpočtu, který je každoročně schvalován shromážděním. Každý rozumný hospodář zahrne do rozpočtu i určitou rezervu. Záleží na výboru, v jaké výši ji navrhne a záleží na členech SVJ, jestli ji schválí v navržené výši nebo ji zvýší nebo sníží.

    Čili výši rezervy ovlivníte vy sami a potom si za ni budete zodpovídat. Lepší radu nemám.

    N. Klainová

    Vložil AnonymousB (bez ověření), 4. Leden 2010 - 15:21

    Děkuji za odpověď. Já vím, že není žádná povinnost. Naštěstí jsou tu rozumní lidé a chtějí si všichni vytvořit ´rezervu´na horší časy. Neděláme si iluze, že by novostavby byly provedené excelentně. Myslela jsem ten dotaz spíše na zkušenosti, ale myslím, že to takhle bude vyhovovat… B

    Vložil ~~~ (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:35

    „dlouhodobé x krátkodobé z.“

    Terminologicky bych se raději držel zákona.

    Vložil Pavel, 4. Leden 2010 - 12:58

    Vpravo nahoře je anketa, kde se již řada SVJ vyjádřila, kolik vybírá na dlouhodobou zálohu na opravy a jaké odměny poskytuje výboru.

    To jen pro orientaci. Měli byste mít nějaký plán údržby a oprav, větší modernizace asi nepřichází do úvahy.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil AnonymousB (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:13

    Ano, vím o té anketě, tam se dozvím, kolik se vybírá na m2 a odměny výboru, plán taky bude, ale mě spíš zajímalo, jestli není třeba 100 000,– na účtu pro dlouhod. opravy po uplynutí reklamační lhůty málo. Asi to neumím správně vysvětlit.B

    Vložil Petr, 4. Leden 2010 - 13:23

    Je to jako hospodaření kdekoli jinde, třeba doma. Pokud chcete doma rekonstruovat koupelnu, dát novou podlahu a okna, tak musíte šetřit průběžně více, nebo to vyklopit najednou, nebo si vzít úvěr v bance.

    Vložil ~~~ (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:38

    musíte šetřit průběžně více, nebo to vyklopit najednou, nebo si vzít úvěr v bance“

    Zákon ukládá skládání pravidelných příspěvků („šetřit průběžně“ Vašimi slovy).

    O tom, že by člen musel něco klopit najednou nebo souhlasit s úvěrem nevím. Naštěstí.

    Vložil AnonymousB (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:37

    Chtěla jsem jen porovnat zkušenosti. Zajímalo by mě, kolik mají ´disponibilních záloh na opravy´ třeba SVJ 4 roky stará…B

    Vložil ~~~ (bez ověření), 4. Leden 2010 - 13:40

    Doporučuje se mít reservu nejméně na 2–3 měsíce.

    Vámi uváděnou absolutní výši nelze posoudit bez dalších údajů.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".