Vložil RD (bez ověření), 23. Říjen 2016 - 17:44

Novi radit nechci, protože podvojné účetnictví je pro mne země neznámá a chápu, že je to specifický způsob ekonomické činnosti pro nějaký účel, nic proti ničemu, ale dodnes jsem nepochopila jakou přidanou hodnotu pro hospodaření SVJ má. SVJ jako specifický druh právnické osoby má dodržovat pravidla účetnictví jako podnikatelský subjekt, ale protože nepodniká, tak se na něho obecná pravidla ne vždy hodí a pak se v lidové tvořivosti odborníci na účetnictví (nic ve zlém) s těmi specifiky snaží vypořádat. I pak však stále trvá fakt, že účetnictví domu vlastníci nerozumí (není divu, je to odborná disciplina vyžadující odborné vzdělání), a protože je to obecná zkušenost, tak se do zákona doplní ustanovení o zpracování zprávy o hospodaření. Jen pro zajímavost, kdysi jsem se ptala kolegů z legislativy, jak se v zákoně podvojné účetnictví objevilo a bylo mi řečeno, že zatím stojí „účetnická lobby“. Jsme malé SVJ, nákladů není mnoho, nevedeme pokladnu, nemáme úvěr, byty mají samostatné topení, atd., a ani tak lidé finanční závěrce nerozumí. Vedeme peněžní deník a na jeho základě kolonky jednotlivých výdajů. Každý vlastník si tak kdykoliv müže zjistit kolik jsme zaplatili např. za elektriku či odpady a na konci roku obdrží propočet nákladů na jednotlivé vlastníky. Neměli bychom tedy žádat od účetních nad rámec závěrky ještě zprávu o hospodaření jako jeden ze základních dokumentů o hospodaření domu? Pak by se nevyskytovali zoufalci, kteří se tu čas od času objeví a pokoušejí se rozšifrovat, co která účtova třída znamená, či jak najít propojené zálohy a výdaje… Diskusi bych proto raději zaměřila na dotaz: chci se seznámit se zprávou o hospodaření a závěrkou jako kontrolu, že hodnoty v obou dokumentech souhlasí.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.