Vložil slavekr, 17. Říjen 2014 - 23:52

Původně jsem chtěl příspěvek připojit k jinému vláknu, ale tady se to vice-méně také hodí. Předem se omlouvám za jeho délku.
Naši zákonodárci ohýbají při tvorbě zákonů směrnice EU k obrazu svému a pak svoje výplody zdůvodňují řka: "nařídil nám to tak Brusel" - viz např. novela zákona č. 67/2013 Sb.
- https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=KORN9KXHSKGI. Někdy ani neumí danou směrnici správně přeložit (jako např. dosud neopravená vyhláška č. 243/2012 Sb., o řidičských průkazech, kde byl chybně přeložen a tím zúžen rozsah oprávnění pro skupinu ŘP "B").
Ale konkrétně: V dokumentu uvedeném na výše uvedené stránce pod číslem "mp_KORN9NLHES94.doc" nazvaném ROZDÍLOVÁ TABULKA je v pravé části uveden český překlad části textu Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU, v levé - co bude v novele zákona č. 67/2013 Sb. Pro každého, kdo se o uvedenou problematiku alespoň trochu zajímá je zřejmé, že "individuálním měřičem za konkurenceschopné ceny, který přesně zobrazuje skutečnou spotřebu energie konečného zákazníka a poskytuje informaci o skutečné době použití" není IRTN ani náhodou; přesto ho zákon (a související vyhláška) jako nikde nedefinovaný "indikátor tepla" nařídí k rozúčtování tepla použít.
Zkusil jsem proto najít alespoň pro ta SVJ, která si vyrábí teplo ve své vlastní kotelně, možnost vyhnout se instalaci IRTN a rozúčtování podle nich. Už třeba jen proto, že to znamená nepřímé roční zvýšení nákladů na teplo zhruba o 600,- Kč/byt (350,- roční podíl nákladů u bytu se 4mi místnostmi na pořízení a instalaci IRTN - životnost baterie 10 let; 250,- Kč za odečet a roční vyúčtování), přičemž dosažené "úspory", zejména u menších kotelen, jsou více než sporné. My (jako vlastníci takovýchto kotelen) se totiž již z principu snažíme vyrábět teplo úsporně, protože to co jednou vyrobíme - to si také zaplatíme.
Nejsem právník, mám pouze technické vzdělání. Snažil jsem se v textu použít citace zákonů a jejich §§, ze kterých mé úvahy vycházejí a pokud možno selský rozum a tak vítám každou připomínku tam, kde jsem se dopustil chyby nebo omylu.

Pokud je kotelna zapsána v "Prohlášení vlastníka" jako společná část domu není pohyb o tom, že se jedná o "společnou věc" ve smyslu zákona č. 89/2012 Sb. a proto pro ni platí ustanovení Dílu 4 Spoluvlastnictví tohoto zákona.
Takže:
1. Spoluvlastníci by měli rozhodnout jak budou se společnou věcí = kotelnou nakládat: zda ji budou spravovat společně sami nebo si určí ze svých řad "správce" nebo zda ji přenechají/pronajmou jiné právnické nebo fyzické osobě - pozor v tomto případě to může být pouze osoba, která splňuje určité podmínky - viz http://www.eru.cz/documents/10540/463112/Stanovisko+ER%C3%9A%20a+SEI+k+energetick%C3%A9mu+z%C3%A1konu+-+vyd%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%20licenc%C3%AD.pdf/5cc31bc1-3366-4420-b830-8cfd07d89ae7
//§ 1126 (1) Každý ze spoluvlastníků je oprávněn k účasti na správě společné věci.
§ 1128 (1) O běžné správě společné věci rozhodují spoluvlastníci většinou hlasů.//

2. Protože je obtížně proveditelné aby kotelnu, jako složité zařízení (v některých případech jsou k tomu nutné zkoušky), spravovalo n-spoluvlastníků - je vhodné si zvolit správce. Může to být výbor, člen výboru, jeden nebo více vlastníků.
//Správa společné věci; § 1134 O volbě a odvolání správce rozhodují spoluvlastníci stejně jako o záležitostech běžné správy.
§ 1135 Správce má právní postavení příkazníka+) . Musí spoluvlastníkům správu vyúčtovat; náleží mu náhrada účelně vynaložených nákladů, kterou si může vybrat z výnosů spravované věci. +) Příkazce - příkazník viz §§ 2430 a dále.
§ 1137 Svěří-li se správa několika osobám, rozhodují většinou hlasů; každá z nich má jeden.//

3. Co v případě kotelny správce vyúčtuje: náklady na dodanou energii (plyn, elektřina), vodu, údržbu a opravy zařízení, stanovené kontroly a revize, případnou odměnu obsluhy a jiné nutné náklady spojené s výrobou tepla. SVJ pak tyto náklady jako celek použije při ročním vyúčtování záloh na služby.

4. Teplo vyrobené v kotelně je vlastnictvím jednotlivých spoluvlastníků - nikoliv SVJ (právnické osoby) a proto vlastníci rozhodnou jak ho rozdělí (zda k tomu použijí obecnou vyhlášku - 372/2001 Sb. - nebo se rozhodnou jinak záleží čistě na nich)
//§ 1120 (1) Plody a užitky ze společné věci se dělí podle poměru podílů.
(2) Jak se naloží s plody a užitky ze společné věci, které nelze podle podílů rozdělit, určí dohoda spoluvlastníků. Nedohodnou-li se spoluvlastníci, prodají se tyto plody a užitky vhodným způsobem a výnos se rozdělí podle podílů.//

5. K bodům 3 a 4: Spoluvlastníci tedy musí rozhodnout jak si mezi sebou rozdělí náklady na provoz kotelny (§ 1128) a jak teplo (§ 1120).
Tady mám jako laik problém: je rozdíl mezi "rozhodnutím o běžné správě", kdy stačí nadpoloviční většina a "dohodou" o které se mluví v § 1128? Dohoda = všichni? V některých §§ (např. 1141) se totiž zdůrazňuje "dohoda všech".

6. V případě, že je kotelna společnou částí domu a kotelnu si "spravují" vlastníci nemůže mezi SVJ (jako právnickou osobou) a jednotlivými vlastníky vzniknout v oblasti "služba - dodávka tepla" vztah "poskytovatel služby" a "příjemce služby" ve smyslu § 2 zákona č. 67/2013 Sb., protože SVJ teplo ani nenakoupilo od externího dodavatele a ani teplo vyrobené výše popsaným způsobem nevlastní. SVJ pouze zabezpečuje službu "provozování kotelny", kterou také ve smyslu § 1135 a přísluš. § zákona č. 67/2013 Sb. vlastníkům vyúčtuje.
Protože § 3 "Rozsah služeb" zákona v odst. (2) uvádí, že " Rozsah poskytovaných služeb si poskytovatel služeb a příjemce služeb ujednají nebo o něm rozhodne družstvo nebo společenství" a odst. (1) ve výčtu služeb uvádí slovíčko "zejména", nic nebrání tomu rozhodnout na shromáždění vlastníků o tom, že SVJ neposkytuje službu "dodávka tepla", ale "provozování kotelny" (nebo službu jinak nazvanou).
Podle této úvahy pak výše uvedené SVJ nemusí rozúčtovávat dodávku tepla podle předpokládané novely § 6 zákona č. 67/2013 Sb. - tj. : "(1) Náklady na dodávku tepla se rozúčtují vždy z náměrů měřičů tepelné energie nebo indikátorů vytápění..."

Poznámka 1: Vše co je uvedeno v části "Závěr" neplatí, pokud spoluvlastníci přenechají/pronajmou kotelnu právnické nebo fyzické osobě (viz bod 1).
Poznámka 2: Rozdíl mezi teplem dodaným od externím dodavatelem a teplem vyrobeným vlastníky ve "své" kotelně je i v sazbě DPH. Externí dodavatel ho dodává s nižší sazbou DPH.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.