Výběrové řízení - výměna zastaralého výtahu, pohled z druhé strany

Vložil Petr Piskač MBA, 16. Březen 2014 - 10:58 ::

V poslední době se velice často setkáváme s několika kolovými výběrovými řízeními, týkající se výměny zastaralých výtahů (rekonstrukce, výměny starých výtahů provozovaných s bezpečnostními riziky).

Výběrové řízení na dodávku nového výtahu (VŘ) je zcela v pořádku, každé solidní SVJ nebo Družstvo jej využije, ani já, jako místopředseda našeho SVJ (novostavba) bych to nedělal jinak. Přes všechny známé výhody VŘ jsem však po několika letech „uvnitř“ výtahářské firmy trochu upravil svůj názor na VŘ. V čem?

Nespornými výhodami VŘ jsou pro zákazníka například:

  • výběr z několika cenových nabídek
  • výběr z několika možných typů, řešení a návrhů
  • převis nabídky nad poptávkou
  • díky VŘ téměř vždy docílíme ještě nižší ceny, než v prvotní poptávce
  • atd.

A zde je ten „zakopaný“ pes: tlak na cenu dodávky celého výtahu a souvisejících prací (tj. demontáž původní staré technologie, dodávka a montáž kompletně nového výtahu, stavební úpravy v prohlubni – dojezdu výtahu, výtahové šachtě, šachetních dveřích na patrech a související úpravy ve strojovně výtahu) je tak vysoký, že to pro zákazníka nemusí být vůbec příznivé, natož výhodné (!) 

Proč? Jednoduše proto, že hlavním kritériem zákazníka (SVJ, Družstvo) je především cena. Za poslední 3 roky mé praxe a práce se zákazníky v Praze to bylo v 95% případů. Také jsem si všiml toho, že zákazník vlastně neumí došlé Cenové nabídky správně porovnat. Často porovnává neporovnatelné (parametry dodávky, původ výtahu, apod.) a ve výsledku jej zajímá spíše celková „sleva“ a tučně zvýrazněná částka celkem. Zásadní to je poté ve chvíli, kdy bohužel zvítězí „obchodní um“ a „marketing“ nabízejících firem nad věcnou stránkou a zdravým selským rozumem.

A jak by to mělo vypadat správně? Ideální stav je dostat nejlepší poměr „ceny a výkonu“. K tomu je vhodné přizvat odborníka, který poradí. Když se vrátím k té ceně, je jistě naivní si myslet, že „za cenu Trabanta dostanu Superb“, na to nemusí být člověk Ing. nebo JUDr., ale bohužel, to je velmi častý pohled předsedů SVJ nebo Družstev. V porovnání s auty je zkrátka ideálním cílem „dobře vybavená Octavie“, která je spolehlivá a má výdrž.

Jak ji poznat? Přikládám alespoň pár tipů:

  • chtějte pouze český výtah (ignorujte výtahy z Polska, Číny, Turecka.. Jejich kvalita je nevalná a případné náhradní díly obtížně dostupné)
  • dejte přednost kvalitní strojní výrobě (laserové vypalování, řezání a poloautomatické sváření) před domácí zámečnickou ruční prací. Už jen to, že díly na sobě přesně „sedí“ znamená bezpečnou a tichou jízdu kabiny vzhůru. Málokdo z nás chce mít v bytě „randál“ z chodby, pokud kabina má problémy se svislostí či zpracováním.
  • „netlačte na cenu“ než je obecně výhodné a zdravé. Firmy, pokud jsou tlačeny „do kouta“ začnou na výtahu šetřit a díky příliš vytendrované ceně montují do výtahů komponenty nižší kvality
  • porovnávejte porovnatelné: ideální je tabulka v excelu s vybranými parametry (rozměr kabiny, šířka dveří, výkon stroje, záruka, cena komplexní dodávky, včetně vyřízení Stav. povolení nebo Ohlášení stavby, kvartální cena servisu, dojezdová vzdálenost servisu..)
  • chtějte vidět reference a svezte se osobně výtahem vybrané firmy

Jak vidíte, „tlačit“ až příliš na cenu se rozhodně nevyplácí. Nakonec díky ušetřeným 20–30 tis. Kč dostanete výtah, který vydrží na místo 25–30 let pouze 10 let a jeho provozní náklady budou mnohem vyšší než obvykle. Ve výsledku pak překonají i onu původní nejdražší nabídku. Cena by měla být spíše na 2. místě, než na 1., alespoň toliko mé zkušenosti.

A ještě abych nezapomněl: hodně dotazů se týká právě ceny servisu výtahů a Stavebního povolení výměny výtahu (pokud zvětšujeme např. rozměry výtahové šachty nebo Ohlášení stavby (měníme pouze výtahovou technologii). Zejména toto mám v Praze na starosti a mé zkušenosti jsou bohaté. Takový článek by však vydal na román, protože co úřad jiné Městské části, to jiný pohled a názor na nejrůznější povolení k výměně výtahu. Ale to je vážně na jiný článek.

Na závěr bych rád zdůraznil, že jsem se snažil být „objektivní“ a snažil jsem se nabídnout čtenáři odborný pohled i z té druhé strany. Velice rád si také v diskusi přečtu Vaše případné postřehy a názory.

Petr Piskač, MBA
Autor je Projektovým manažerem fy Výtahy Příbram s.r.o.

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.