Výběrové řízení - výměna zastaralého výtahu, pohled z druhé strany

Vložil Petr Piskač MBA, 16. Březen 2014 - 10:58 ::

V poslední době se velice často setkáváme s několika kolovými výběrovými řízeními, týkající se výměny zastaralých výtahů (rekonstrukce, výměny starých výtahů provozovaných s bezpečnostními riziky).

Výběrové řízení na dodávku nového výtahu (VŘ) je zcela v pořádku, každé solidní SVJ nebo Družstvo jej využije, ani já, jako místopředseda našeho SVJ (novostavba) bych to nedělal jinak. Přes všechny známé výhody VŘ jsem však po několika letech „uvnitř“ výtahářské firmy trochu upravil svůj názor na VŘ. V čem?

Nespornými výhodami VŘ jsou pro zákazníka například:

  • výběr z několika cenových nabídek
  • výběr z několika možných typů, řešení a návrhů
  • převis nabídky nad poptávkou
  • díky VŘ téměř vždy docílíme ještě nižší ceny, než v prvotní poptávce
  • atd.

A zde je ten „zakopaný“ pes: tlak na cenu dodávky celého výtahu a souvisejících prací (tj. demontáž původní staré technologie, dodávka a montáž kompletně nového výtahu, stavební úpravy v prohlubni – dojezdu výtahu, výtahové šachtě, šachetních dveřích na patrech a související úpravy ve strojovně výtahu) je tak vysoký, že to pro zákazníka nemusí být vůbec příznivé, natož výhodné (!) 

Proč? Jednoduše proto, že hlavním kritériem zákazníka (SVJ, Družstvo) je především cena. Za poslední 3 roky mé praxe a práce se zákazníky v Praze to bylo v 95% případů. Také jsem si všiml toho, že zákazník vlastně neumí došlé Cenové nabídky správně porovnat. Často porovnává neporovnatelné (parametry dodávky, původ výtahu, apod.) a ve výsledku jej zajímá spíše celková „sleva“ a tučně zvýrazněná částka celkem. Zásadní to je poté ve chvíli, kdy bohužel zvítězí „obchodní um“ a „marketing“ nabízejících firem nad věcnou stránkou a zdravým selským rozumem.

A jak by to mělo vypadat správně? Ideální stav je dostat nejlepší poměr „ceny a výkonu“. K tomu je vhodné přizvat odborníka, který poradí. Když se vrátím k té ceně, je jistě naivní si myslet, že „za cenu Trabanta dostanu Superb“, na to nemusí být člověk Ing. nebo JUDr., ale bohužel, to je velmi častý pohled předsedů SVJ nebo Družstev. V porovnání s auty je zkrátka ideálním cílem „dobře vybavená Octavie“, která je spolehlivá a má výdrž.

Jak ji poznat? Přikládám alespoň pár tipů:

  • chtějte pouze český výtah (ignorujte výtahy z Polska, Číny, Turecka.. Jejich kvalita je nevalná a případné náhradní díly obtížně dostupné)
  • dejte přednost kvalitní strojní výrobě (laserové vypalování, řezání a poloautomatické sváření) před domácí zámečnickou ruční prací. Už jen to, že díly na sobě přesně „sedí“ znamená bezpečnou a tichou jízdu kabiny vzhůru. Málokdo z nás chce mít v bytě „randál“ z chodby, pokud kabina má problémy se svislostí či zpracováním.
  • „netlačte na cenu“ než je obecně výhodné a zdravé. Firmy, pokud jsou tlačeny „do kouta“ začnou na výtahu šetřit a díky příliš vytendrované ceně montují do výtahů komponenty nižší kvality
  • porovnávejte porovnatelné: ideální je tabulka v excelu s vybranými parametry (rozměr kabiny, šířka dveří, výkon stroje, záruka, cena komplexní dodávky, včetně vyřízení Stav. povolení nebo Ohlášení stavby, kvartální cena servisu, dojezdová vzdálenost servisu..)
  • chtějte vidět reference a svezte se osobně výtahem vybrané firmy

Jak vidíte, „tlačit“ až příliš na cenu se rozhodně nevyplácí. Nakonec díky ušetřeným 20–30 tis. Kč dostanete výtah, který vydrží na místo 25–30 let pouze 10 let a jeho provozní náklady budou mnohem vyšší než obvykle. Ve výsledku pak překonají i onu původní nejdražší nabídku. Cena by měla být spíše na 2. místě, než na 1., alespoň toliko mé zkušenosti.

A ještě abych nezapomněl: hodně dotazů se týká právě ceny servisu výtahů a Stavebního povolení výměny výtahu (pokud zvětšujeme např. rozměry výtahové šachty nebo Ohlášení stavby (měníme pouze výtahovou technologii). Zejména toto mám v Praze na starosti a mé zkušenosti jsou bohaté. Takový článek by však vydal na román, protože co úřad jiné Městské části, to jiný pohled a názor na nejrůznější povolení k výměně výtahu. Ale to je vážně na jiný článek.

Na závěr bych rád zdůraznil, že jsem se snažil být „objektivní“ a snažil jsem se nabídnout čtenáři odborný pohled i z té druhé strany. Velice rád si také v diskusi přečtu Vaše případné postřehy a názory.

Petr Piskač, MBA
Autor je Projektovým manažerem fy Výtahy Příbram s.r.o.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Antonín (bez ověření), 12. Duben 2014 - 19:43

    Dobrý den, měl jsem na mysli nejznámější nadnárodní výtahové koncerny, které mají velmi kvalitní produkty a jejichž výtahy jsou v provozu v ČR. Ty mají svá vývojová centra ve své domovské zemi a výrobu v evropské – švýcarský Schindler – výrobu ve Španělsku, finské Kone – výrobu v Itálii a baskitská ORONA v Baskitsku. Thyssen z našeho trhu odchází … Stále se držím názoru, že mezi českými i zahraničními produkty jsou také kvalitní i méně kvalitní, pro zákazníka jsou důležité reference a paramatry produktu.

    Vložil Antonín (bez ověření), 27. Březen 2014 - 14:15

    Je zřejmé, že p. Piskač pracuje pro českou výtahovou společnost, proto se odvolává pouze na české výtahy. U českého výrobce je důležité se dozvědět, zda-li má v ČR výrobu a výtahy zde vyrábí či zda-li některý z komponentů nezakupuje právě v oblastech z nižší úrovní výroby. Zároveň bych chtěl upozornit, že nadnárodní evropské koncerny z Finska, Švýcarska, Německa či Španělska mají kromě vlastní výroby i svá vývojová centra, na které mají dostatek finančních prostředků. Takovýto výtah má svůj vlastní VIN kod (jako známe u automobilu) a servisovat ho pak může jakékoli společnost. Automobily také nezakupujeme u nás pouze české výroby …je pouze na zákazníkovi, jestli chce kvalitní český či kvalitní evropský výrobek.

    Vložil Petr Piskač MBA, 28. Březen 2014 - 13:11

    ANO, pane Antoníne, odvolávám se na české výtahy, protože to má zejména pro zákazníka veškeré výhody. Máte pravdu, že i nadnárodní koncerny mají co zákazníkovi nabídnout, avšak pokud budete důsledný, zjistíte, že i ona „neviditelná ruka trhu“ tyto nadnárodní koncerny přinutila nově vyrábět v Číně, Polsku, atd., a nikoliv pouze ve Švýcarsku, Německu.. To je důsledek globalizovaného světa a globalizovaných ekonomik a v neposlední řadě také výše kupní síly na daném (u nás českém) trhu.

    A jaké konkrétní výhody český výtah má? Česká firma, která díl vyrábí jej v případě potíží umí opět vyrobit, vyměnit, mít jej na skladě. Tzn. dodávka a montáž takového dílu bude otázka několika málo dnů. U dodávek z ciziny to může trvat několik dnů, spíše však několik týdnů a dokonce i několik měsíců (jedná má osobní zkušenost se Španělskem: Expresní doprava DHL za 7 dní byla oceněna 2,5 násobkem pořizovací ceny dílu. Jistě chápete, že toto nikdo ze zákazníků ani firem nezaplatí).

    Ad váš VIN kód: tady bych s vámi si dovolil (velice korektně) spíše NEsouhlasit, protože je nepravdou, že výtah lze snadno servisovat kýmkoliv jiným. I kdyby šlo, v případě, je-li výrobce výtahu tak specifický, je nová servisní firma nakonec stejně donucena jít za oním původním výrobcem výtahu a díl si exaktně nakoupit přímo u něj. Ne všechny komponenty výtahu jsou totiž kompatibilní a univerzální, hodící se vždy a všude. Spíše naopak. Každá nová servisní firma tak vždy bude donucená určitým způsobem být závislá na původním dodavateli/výrobci a současně nakupovat příliš draze – a to bych (v nadsázce) vlastní krví podepsal, že cenu dílu původní výrobce/prodejce pořádně nadsadí. Bohužel.

    Jinak samozřejmě děkuji za váš podnětný názor!
    Petr Piskač, MBA
    Autor je Projektovým manažerem fy Výtahy Příbram s.r.o.

    Vložil Emill (bez ověření), 16. Březen 2014 - 15:00

    Vyhněte se výrobci, jehož software není běžně přístupno a má tak monopol na servis a opravy.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".