Vložil lake, 1. Prosinec 2013 - 5:48

Nemáte žádnou povinnost hradit cokoliv na „FO“. Dlouhodobé zálohy na BUDOUCÍ náklady jste povinen hradit, a to s účinností ode dne, kdy jste se stal vlastníkem jednotky. Částka musí být schválena shromážděním a může zahrnovat pouze BUDOUCÍ náklady správy domu, které bude nutné vynaložit.

Ale ze zmateného tvrzení výboru plyne, že po Vás nejsou vyžadovány dlouhodobé zálohy na BUDOUCÍ náklady správy domu, nýbrž úhrada příspěvku vlastníka za MINULÉ (již vzniklé) náklady správy domu. Jde tedy o zcela jiné platby než tvrdí výbor: nejde o DZ, nýbrž o příspěvek na správu domu podle § 15 odst. 1 ZoVB. Částka se skládáte k rukám toho, kdo náklad na správu oprávněně vynaložil. Jde zřejmě o konečnou úhradu nákladů, které SVJ v minulosti vynaložilo pro vlastníky na opravy společných částí.

Netuším, proč to výbor nesprávně kamufluje jako by šlo o DZ. Na tento účel již nelze vybírat žádné zálohy, neboť náklad byl vynaložen a jeho konečná výše je SVJ známa. K hrazení záloh tedy není žádný právní důvod.
------------------------------------------------------------------------

Váš případ je ovšem speciální – takový jsme zde ještě neměli. Zřejmě jste se stal vlastníkem jednotky v době, kdy probíhala „revitalizace“, kterou odsouhlasil ještě předchozí vlastník. Kromě oprav domu (což spadá pod správu domu) se při „revitalizaci“ provádělo navíc i zateplení (což není opravou, nespadá pod správu domu a na tento účel SVJ nemohlo použít zálohy na správu).

Zdá se, že jste si nezjistil stav oprav domu v okamžiku koupě jednotky. Pokud v té době už SVJ realizovalo usnesení o „revitalizaci“, mohlo Vám být jasné, že úhradu nákladů probíhající akce je třeba v kupní smlouvě vyřešit jednoznačně s prodávajícím. K souhlasu s opravami a k technickému zhodnocení domu postačují tři čtvrtiny vlastníků jednotek, takže nebylo nutné získat Váš souhlas ani dodatečně.

Pokud jde o výši požadované částky, máte podle ObčZ právo požadovat, aby Vám údajný věřitel doložil důvod platby. Takže nechť Vám SVJ doloží o jaké částky jde, k tomu jistě předloží k nahlédnutí uzavřené smlouvy, fakturu či faktury na konkrétní částky.

V tomto případě neumím posoudit jak se který z vás dvou má podílet na nákladech, které SVJ na „revitalizaci“ průběžně vynakládalo. Pokud „revitalizace“ zahrnovala práce, na které se vybíraly dlouhodobé zálohy, mělo být hrazeno z nich. Pokud snad měl předchozí vlastník na těchto zálohách nedoplatek, má SVJ nedoplatek vymáhat na něm.

  • Jestliže se zálohy jako zdroj financování vyčerpaly a je třeba ještě cosi doplatit, pak předchozí vlastník by měl přispět na úhradu nákladů, které souvisely se stavem společných částí domu v době, kdy jste si jednotku pořizoval. Pokud v tom okamžiku bylo zateplení z poloviny hotovo, měl by polovinu nákladů na ně uhradit on.
  • Po nabytí jednotky se všechny práce při „revitalizaci“ již prováděly pro Vás, na Vašem majetku. Vy byste tedy měl uhradit ty náklady, které souvisejí s opravou a zhodnocením domu ode dne, kdy jste nabyl jednotku do vlastnictví.

V žádném případě neplaťte splátky jistiny úvěru. To není náklad na správu domu. Uhraďte pouze společenstvím doložené náklady na „revitalizaci“ provedenou od okamžiku, kdy jste se stal vlastníkem jednotky. Samozřejmě jen v případě, že nebyly již uhrazeny z dlouhodobých záloh na správu.

A poslední připomínka: pokud chcete, aby Vám SVJ poskytlo k úhradě Vašeho příspěvku na správu odklad se splátkovým kalendářem, bude Vám SVJ účtovat náklady na poskytnutí této individuální finanční služby. Nákladem SVJ na službu jsou částka za sjednání úvěru, za vedení úvěrového účtu, související poplatky a úroky z úvěru. To Vám musí být vyúčtováno jako služba poskytnutá společenstvím.

lake

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.