Změna nebytového prostoru na byt

Vložil Anonymous, 9. Prosinec 2009 - 8:20 ::

Jsem majitelem nebytového prostoru, který sloužil jako výrobna potravin. Nyní bych měl zájem o přestavbu tohoto prostoru na byt. 100 procentní souhas všech vlastníků není možno získat !! (lidská závist). Vztahuje se v tomto případě (soukromý majetek)ustanovení § 11/5 zákona 72/1994 Sb. Při přestavbě bych nikterak nezasahoval do společných prostor – nebytový prostor má i vlastní vchod mimo dům.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Michal Antl (bez ověření), 27. Leden 2014 - 9:56

    Dobrý den, mnohokrát v diskuzích zaznělo, že při změně užívání jednotky je zapotřebí 100% souhlasu všech vlastníků jednotek, tzn. SVJ. Nikde jsem ale nedohledal, jak takový souhlas má vypadat popř. má-li mít nějaké právní náležitosti a jaké?

    Mockrát díky za odpověď, Michal

    Vložil lake, 27. Leden 2014 - 11:40

    Pane Antle, možná v diskusích zaznělo něco o 100% souhlasu, ale bylo to úplně špatně.

    Domníváte se snad, že o změně způsobu užívání Vašeho bytu mají rozhodovat Vaši sousedé? Proč? Co jim je do toho? Také se jich neptáte jaký si máte koupit koberec či ledničku.

    Podle zákona č. 40/1964 Sb. Občanský zákoník je jednotka(1994) „majetkovou hodnotou“ a o ní rozhoduje výhradně její vlastník. Podle Stavebního zákona je i část stavby stavbou. Takže i Váš byt je stavbou. Jako vlastník a zároveň stavebník nejste povinen doložit Stavebnímu úřadu žádný souhlas od nikoho. Pouze od hygieniků, hasičů, případně od statika. Vy jste vlastníkem a zároveň i stavebníkem. Jen Vy sám.

    Podotýkám, že zcela jinak je tomu v domech, rozdělených na jednotky(2012). O změně účelu užívání rozhoduje v tomto případě kolektivně shromáždění SVJ(2012).

    lake

    Vložil Michal Antl (bez ověření), 27. Leden 2014 - 12:26

    Zdravím, pane Lake a děkuji za rychlou odpověď. S tímto názorem s Vámi souhlasím, v současné době jednotku převádím do svého vlastnictví a tímto souhlasem jsem se chtěl při podpisu smlouvy o převodu jednotky jistit do budoucna, jelikož SVJ jsou pouze tři osoby, tzn. prodávající společnost a k tomu dvě další FO. Nikdy totiž nevíte, jak si SÚ postaví hlavu a na čem všem bude trvat a jak si oproti slibům může postavit hlasu sdružení. Bohužel však nejsem znalý v rozdílu mezi jednotkou(1994) a (2012). :)

    Díky, M.

    Vložil Anonymous A (bez ověření), 11. Říjen 2010 - 11:43

    Řeším už asi rok a půl obdobný problém. Zakoupila jsem nebytový prostor, který již byl zrekonstuován jako byt, jen na katastru bylo stále uvedeno, že se jedná o nebytový prostor. Nechtěla jsem nijak měnit podlahové plochy, rekonstruovat, ani jinak zasahovat do rozdělení bytu a společných prostor, jednalo se mi jen o slovíčko ve výpisu z katastru nemovitostí, abych si tam mohla dát trvalé bydliště a měla nárok na státní jesle a školku pro dítě. Aby mi na katastru byt zapsali, bylo nutné si vyřídit na stavebním úřadě souhlas se změnou užívání (musela jsem doložit zprávy od hygieny, hasičů, studii oslunění a osvětlení, projekt bytu, aktuální výpis z katastru a souhlas všech podílových vlastníků). Ovšem když jsem s tímto souhlasem přišla na katastr, bylo mi sděleno, že musím ještě doložit změnu prohlášení vlastníka opět odsouhlasenou všemi podílovými vlastníky v domě (od vyřizování na stavebním úřadě jich z 25 původních přibylo na 45 osob a prý to musí být aktuální, ne starší 2 měsíců), takže případ stále řeším a mám chuť se na to vy… Kdybych tušila, jak problematické toto bude, ani bych se do toho nepouštěla.

    Vložil Anonymous+ (bez ověření), 9. Prosinec 2009 - 16:12

    Domnívám se, že budete muset změnit prohlášení vlastníka (na Katastru), k čemuž je nutný souhlas ostatních vlastníků.

    Vložil Steve (bez ověření), 9. Prosinec 2009 - 16:39

    V případeě vydání „souhlasu“ změna prohlášení vlastníka skutečně není nutná. Vyjadřuji se k tomu tak, jak jsem praxí nabyl. Steve

    Vložil Steve (bez ověření), 9. Prosinec 2009 - 9:47

    Pokud tyto nebytové prostory splňují normy pro bydlení (např. hodnota přirozeného osvětlení), tak pouze stačí si nechat vypracovat jednoduchý projekt a ten předložit na stavební úřad se žádostí o vyslovení souhlasu k převodu nebytového prostoru na bytový. Tento „souhlas“ je úkon vydávaný v souladu se stavebním zákonem a není třeba k němu třetích stran. Po vydání souhlasu si ještě zařiďte u vodáren zrušení platby za „srážkovou“ vodu a tyto dvě skutečnosti nahlašte výboru. A máte vyděláno. Mám s tím osobní skušenost a funguje to. Steve

    Vložil AnonymousX (bez ověření), 10. Prosinec 2009 - 15:02

    Tedy jestli jsem to dobře pochopil, tak jste na stavebním úřadě vyřídil změnu nebytového prostoru na byt, toto jste pak nahlásil výboru SVJ a provedení příslušné změny v prohlášení vlastníka jste už nechal na nich. To by mohlo fungovat (když nejsou potřeba větší stavební úpravy).

    Vložil Anonymous, 9. Prosinec 2009 - 10:22

    Velice děkuji za odpověď. Mám prosbu jestli v případě nějakých zádrhelů by bylo možno se spojit pro další radu.

    Vložil Steve (bez ověření), 9. Prosinec 2009 - 15:06

    Nemám s tím problém. Jen Vás upozorńuji, že každý případ je od druhého zvláštní, a proto to, co se podařilo mě, se vám podařit nemusí, protože můžete mít jiná vychodiska. Já myslím, že když tu zanecháte vzkaz, tak ho zde naleznu. Steve

    Vložil Petr, 10. Prosinec 2009 - 10:19

    Otázka je, zda zde existuje vůbec Prohlášení pro tento objekt. Zájemce nechť si nejdříve zjistí vše na katastru. Příp. Smlouva o výstavbě. Hledat na webu.

    Vložil Steve (bez ověření), 10. Prosinec 2009 - 14:50

    Prohlášení nemá na vydání souhlasu k převodu na byt žádný vliv. A není to ani z zájmu katastrálního úřadu. Ten jen pouze zapíše vydaný vydaný souhlas po jeho předložení do svých záznamů. Steve

    Vložil Anonymous+ (bez ověření), 10. Prosinec 2009 - 17:06

    Pokud některý z vlastníků (jedná se o BD předpokládám) nesouhlasí s převodem na byt, tak následně soudně napadne převodce, že se právně nevypořádal s ostatními vlastníky – prohlášení vlastníka na katastru je právním dokumentem, který definuje uspořádání BD a souvisejících práv a povinností vlastníků. A jako sousedé, resp. SVJ může právně zabránit i kolaudaci na byt, neboť je účastníkem stavebního řízení.

    Vložil Steve (bez ověření), 10. Prosinec 2009 - 19:03

    Je pravdou, že „tazatel“ neupřesňuje, zda je „organizován“ v BD nebo v SVJ. Ale podle jeho odvolávky na citovaný zákon bych předpokládal, že je členem SVJ. Zákonná norma hovoří o tom, že pokud se nemění především vlastnický podíl (dále se může jednat třeba o vzhled), není nutné měnit Prohlášení a tudíž není nutné ani souhlasu ostatních členů. Tedy v tomto případě pokud příslušný stavební úřad vydá „Souhlas“, tak ostatní členové SVJ se nemají právo k ničemu vyjadřovat a jejich soudní žaloba bude zamítnutá. Tak to prostě je, a já myslím, buďme rádi, že nejsme v zajetí sousedů a můžeme si se svým majetkem nakládat zcela nezávisle. Steve

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".