Účetnictví - formuláře pro správcovství a vedení účetnictví

Vložil vlasta57, 12. Květen 2021 - 15:01 ::

Dobrý den, ráda bych převzala za svj správcovství a ráda bych se poptala zkušených:

  • je nutné vést účetnictví – jaké? a je třeba jej přikládat do justice.cz (četla jsem různé názory a vím jen o závěrce, VZZ)
  • nemá prosím někdo nějaké aktuální formuláře, které používá ke správě nemovistosti (evidenční list, gdpr, vyúčtování záloh, rezervy/fondy oprav, přehledy příjmů a výdajů na jednotku)
  • přehledy

Děkuji moc za spolupráci a za poskytnutí formulářů, které by mi zjednodušily život :-)

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Jan77 (bez ověření), 20. Květen 2021 - 16:10

    Do sbírky listin rejstříku má SVJ povinnost vkládat účetní závěrku. Ta se skládá ze tří dokumentů: rozvahy, výkazu zisku a ztrát a přílohy účetní závěrky.

    Tato povinnost pro SVJ počala za rok 2014 a dále.

    Vložil Přítel formulářů (bez ověření), 20. Květen 2021 - 15:01

    „Děkuji moc za spolupráci a za poskytnutí formulářů“ (Vložil vlasta57, 12. Květen 2021 – 15:01)

    Paní Vlasto57,

    paní Ing. Klainová nabízí chytré formuláře (říká jim „prográmky“) za několik desítek tisíc Kč. Jistě si vyberete.

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 20. Květen 2021 - 16:44

    Děkuji za reklamu, ale dovolím si trochu oponovat a přidat trochu podrobností.

    Prográmky jsou na https://klaiex.cz/index.php…. Nejsou za několik desítek tisíc Kč, ale jednotlivé verze (komplety 4 souborů) jsou v cenách od 850 Kč do 1 150 Kč.

    Může v nich být vedeno účetnictví menších SVJ, účetní závěrku sestavují automatizovaně a obsahují ukázkové zaúčtované souvislé příklady malých SVJ.

    Vložil vlasta57, 25. Květen 2021 - 13:36

    Děkuji moc! Jste hodná!

    Vložil vlasta57, 18. Květen 2021 - 6:58

    Dobrý den všem,

    děkuji za vaše odpovědi, zejména těm, kteří se mi skutečně snažili odpovědět na mé dotazy.

    K mému dotazu – nehodlám přebírat svj v pravém slova smyslu. ** Ale náš činžovní dům, mám předsedkyni svj, kterou jsem upozorňovala, že na justici by měly být zveřejněny ve sbírce listin dokumentace…nes­talo se.

    ** Náš správce vede evidenci a vyúčtování u nájemníků – ale je to poměrně dost nepřehledné, a proto jsem se tázala, zda máte nějaké formuláře dle kterých „jedete“ – snažila jsem se dohledat i nějaké aplikace/programy pro přehlednost (přehledností myslím to, aby bylo jasné, kdo kolik platí a za co, jaké měl odečty apod.). Nás správce poskytuje pouze xls tabulky, které jsou méně přehledné a v pdf formátu těžko rozčíslitelné. Chtěla jsem „něco“, kdo bude přesně a srozumitelně rozúčtované služby – jak na jednotku (nájemníka), tak na celý dům, přehledy příjmů a výdajů. Chtěla jsem pomoci od někoho, kdo by mi něco takového mohl a chtěla poskytnout.

    ** Dále jsem zjistila, že naše účetnictví se moc „nevede“ a tak jsem se chtěla tady doptat – samozřejmě mám pojetí o účetnictví, ale nemohu k účtování položek dohledat vhodné podklady. Samozřejmě vím, že by svj mělo účetnictví vést (zkrácený rozsah – podvojné účetnictví).

    ** Chtěla jsem pouze tipy, zkušenosti, doporučení (a některým skutečně za doporučení velmi děkuji!).

    Důvod mého dotazu bylo skutečně to, abych do situace domu lépe viděla a mohla si to zkontrolovat a s lidmi fundovaně komunikovat, když o předsednictví a správcovství mám trošku jiné představy. Také si nepletu GDPR s PENB:-)!

    Mimochodem, je mi 23 let a zabývám se teď něčím, co není zcela můj obor, přesto si myslím, že ponětí mám a zabývám se tím proto, protože k domu mám „vztah“.

    Přeji hezký den.

    Vložil Jdoucíkolem (bez ověření), 18. Květen 2021 - 14:58

    Na otázku: „je nutné vést účetnictví – jaké? a je třeba jej přikládat do justice.cz“ odpovídá ta samá osoba: „Samozřejmě vím, že by svj mělo účetnictví vést (zkrácený rozsah – podvojné účetnictví).“ Tato samomluva mnohé napovídá. Mimochodem účetnictví se nepřikládá do justice.cz, pokud tedy víte co je účetnictví. Ale v jejím SVJ jsou nájemníci, takže se není čemu divit.

    Vložil vlasta57, 20. Květen 2021 - 5:58

    Pane Jdoucíkolem, jděte raději kolem… Učetnictí vím, ale může se tady bavit o podvojném, zjednodušeném, daňové evidenci, účetnictví pro příspěvkové organizace apod. Chtěla jsem konkrétní radu a lépe řečeno zkušenost s účetnictvím pro svj a do justice se dávají výkazy, o účetnictví jako takovém nebyla řeč.

    Vložil 951 (bez ověření), 20. Květen 2021 - 14:41

    Podvojné účetnictví neexistuje, existuje již několik let účetnictví. Bavit se v případě společenství vlastníků o daňové evidenci či účetnictví pro příspěvkové organizace dokáže jen naše Vlastička. Těším se na její reakci, kde popře vše, co dříve napsala. Již popřela, že chce přebrat SVJ, co se dává do veřejného rejstříku atd. Počítám, že ten matroš, na kterém jede, je silný.

    Vložil anonymouse (bez ověření), 18. Květen 2021 - 10:02

    „Mimochodem, je mi 23 let a zabývám se teď něčím, co není zcela můj obor, přesto si myslím, že ponětí mám a zabývám se tím proto, protože k domu mám „vztah“.“

    Pokud si tím převzetím obrovské odpovědnosti, při které ručíte za každou svoji chybu byť začátečnickou, protože neznalost zákonů neomlouvá, celým svým majetkem, chcete pouze přivydělat k „mateřské“, tak raději ten svůj „vztah“ plně věnujte svým dětem:-)

    Vložil vlasta57, 20. Květen 2021 - 5:52

    Vážený pane anonymouse…do­poručila bych vám, aby jste šel/šla „radite“ někam jinam. Opravdu nechápu, jací jedinci tady jsou a co tím sledují…pravdě­podobně jsou ti, co sedí doma, pročítají diskuse a jen píší, píší, píší…

    Znova opakuji, pokud jste četl/četla pozorně, že nemám potřebu cokoliv přebírat, ale pouze do toho vidět…firma, která dělá správu domu, dělá chyby, na které jsem sama několikrát upozornila a svoje dotazy, které jsem zde měla byly proto, abych o tom více věděla…

    Vaše rady ohledně mateřské…zdržte se raději slova a věnujte se jiným věcem, třeba svým dětem, pokud vám bylo v životě přáno…

    Vložil . (bez ověření), 20. Květen 2021 - 8:35

    Ano, je potřeba vést účetnictví. Jaké? Takové klasické, kterému se dříve říkalo podvojné, ne jednoduchou evidenci. Ano, účetní závěrku je nutné vkládat do rejstříku. Pokud firma, která dělá správu domu, dělá chyby (o tom nepochybuji, to je možné), musíte přesvědčit ostatní vlastníky bytů, aby jí vyměnili. Žádná jiná cesta není. Pokud jsou ostatní s chaosem spokojeni, tak stejně nic nezmůžete. Ve formulářích to ale nebude,každý účetní tvrdí, že účtuje dobře a v podstatě má pravdu. Když, tak to bude v systému. Pak u vás zcela jistě taky nefunguje statutární orgán. Přehled přijmů a výdajů na jednotku? Jaké přijmy chcete evidovat na jednotku? Jaké výdaje chcete evidovat na jednotku?

    Vložil vlasta57, 25. Květen 2021 - 14:05

    Děkuji moc! Jste hodný. Ano, právě lidi moc nefungují, byť máme dobré vztahy, ale ten zájem moc není…navíc máme problémovou paní (majitelku bytu), která vůbec nekomunikuje a sama má jen požadavky…

    Vložil anonymouse (bez ověření), 20. Květen 2021 - 7:53

    Pokud nezvládáte ani čtení vlastního textu, který jste sem dala k dispozici, tak se do žádné „funkce“ raději nehrňte, protože se svým lhaním daleko nedojdete:-)

    Vložil vlasta57, 12. Květen 2021 – 15:01 :: Ostatní

    „Dobrý den, ráda bych "převzala“ za svj správcovství a ráda bych se poptala zkušených:

    Vložil vlasta57, 20. Květen 2021 – 5:52
    „nemám potřebu cokoliv přebírat, ale pouze do toho vidět“

    Vložil Jdoucíkolem (bez ověření), 20. Květen 2021 - 14:34

    V úvodním dotazu napsala: „je nutné vést účetnictví – jaké? a je třeba jej (pozn. ASI TO ÚČETNICTVÍ, co jiného)přikládat do justice.cz (četla jsem různé názory a vím jen o závěrce, VZZ)“ Domnívám se, že touto větou myslela, že do justice se musí vkládat závěrka a že o tom ví, ale že jsou různé výklady na to, zda do justice vkládat i účetnictví. Což je pochopitelně blbost. Nyní tvrdí, že „do justice se dávají výkazy, o účetnictví jako takovém nebyla řeč.“

    Vložil mmmm (bez ověření), 12. Květen 2021 - 17:20

    Vaše znalosti o SVJ limitují k nule. Patrně i ostatní Vaše znalosti jsou stejně mizivé. Na podzim jsou volby, tam byste s takovými znalostmi mohla uspět. Do SVJ se ale nepouštějte.

    Vložil Zdarma Doporučil (bez ověření), 12. Květen 2021 - 22:16

    „Na podzim jsou volby, tam byste s takovými znalostmi mohla uspět.“

    Paní Vlasto,

    vedle vhodného doporučení přispěvatele mmmm máte i řadu jiných optimistických živostních vyhlídek, pokud např. založíte církev, sektu, politické hnutí nebo neziskovku, případně můžete excelovat jako influencerka, opinion leaderka či youtuberka. Hodně zdaru.

    Vložil Justitianus, 12. Květen 2021 - 16:51

    Vlasto, řítíte se do průšvihu. Vždyť vy vůbec netušíte o co jde.

    Za prvé: co to prosím je „převzít za svj správcovství“??? Vy nemluvit jazyk mého kmene. Osobou ze zákona odpovědnou za správu domu je SVJ – právnická osoba. Tento závazek nemůže za SVJ nikdo převzít! Jedině soudem stanovený opatrovník SVJ.

    SVJ samozřejmě může sjednávat s jinými osobami smlouvy o výkonu některých činností správy domu. Například vedení účetnictví, zajišťování údržby a oprav společných částí domu, péče o pozemek, rozúčtování poskytovaných služeb, atd.

    SVJ se může při výkonu své činnosti nechat zastoupit jinou osobou k určitému právnímu jednání (např. advokát, či jiný zástupce). Zástupce ovšem nic nepřebírá; pouze zastupuje toho, jehož jménem jedná navenek vůči třetím osobám.

    Za druhé: Netušíte co je účetnictví, proto se touto otázkou vůbec nezabývejte. Nestojí to za ten průšvih, do kterého byste spadla.

    Justitianus

    Vložil vlasta57, 18. Květen 2021 - 7:00

    Děkuji vám za odpovědi.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 12. Květen 2021 - 15:10

    proč to chcete dělat, když ani nevíte, zda se musí vést účto?

    • ano, musí, jmenuje se to účetnictví (nevím co myslíte tím „jaké“), vede se podle zákona o účetnictví a vyhlášky pro nepodnikající účetní jednotky.
    • ne, účetnictví se do VR neukládá. ukládají se tam je výkazy a další listiny
    • nevím, co některými formuláři myslíte – rezervy, FO, gdpr list, přehledy…
    Vložil vlasta57, 20. Květen 2021 - 5:53

    Děkuji Vám za odpovědi, v úvodu jsem se nevyjádřila zcela konkrétně, možná správně.

    Vložil Petr, 12. Květen 2021 - 16:28

    Chcete být statutárem nebo dělat co, co dělává správní firma (účetní a technik), tedy to co Justitianus správně popisuje „pověření jiné osobě“ – fyzické nebo právnické ?

    Měla byste přečíst odbornou publikaci o účetnictví SVJ (za úroveň neručím). Obraťte se třeba na klaiex.webnode.cz ing. Klainová. Má zde i odkaz a publikuje zde (někdy). Také prodává účetní manuály. Pokud jde o účetnictví, záleží na tom, jak velké SVJ jste. Malá SVJ si údajně vedou účetnictví skoro v Excelu.

    GDPR myslíte asi štítek o energetické náročnosti domu. Nevím zda již bylo nějaké SVJ pokutováno za to, že GDPR nemá.

    Vložil Pokutoval (bez ověření), 12. Květen 2021 - 22:18

    „Nevím zda již bylo nějaké SVJ pokutováno za to, že GDPR nemá.“

    Který orgán může v této věci pokutovat?

    „Obraťte se třeba na klaiex.webnode.cz ing. Klainová“

    Tam se nebracejte, pokud Vás nezajímá speciálně účetnictví. O SVJ se tam (kromě účetnictví) nedočtete.

    Vložil MartinII, 18. Květen 2021 - 15:47

    Vlasta57 se ale přeci tázala

    „-je nutné vést účetnictví a jaké, … třeba jej přikládat do justice.cz? … (vyúčtování záloh, rezervy/fondy oprav, přehledy příjmů a výdajů na BJ)“

    Takže proč ji nedoporučujte (varujete) před klaiex.webnode­.cz ???

    Vložil vlasta57, 18. Květen 2021 - 7:01

    Děkuji Vám moc za tip, podívám:-)!

    Vložil radka2222 (bez ověření), 12. Květen 2021 - 16:48

    petře, snad nemyslíte, že si tazatelka plete i PENB a GDPR :-(

    Vložil MartinII, 20. Květen 2021 - 18:42

    " naše účetnictví se moc „nevede“ a tak jsem se chtěla tady doptat – samozřejmě mám pojetí o účetnictví, ale nemohu k účtování položek dohledat vhodné podklady. Samozřejmě vím, že by svj mělo účetnictví vést (zkrácený rozsah – podvojné účetnictví)"

    • – – – – – – – – – – – –

    To si (v rámci možností) líbit nenechte. I když ani my nedostáváme to, co by zdravý rozum předpokládal. Tedy stav účtu celkem (t.j. vč. záloh služeb), z toho stav tzv. fondu oprav, pohledávky za vlastníky, a závazky vůči dodavatelům služeb. Nezapomenout např. na pokladnu (někdy tam bývá dost peněz).

    Vložil vlasta57, 25. Květen 2021 - 13:56

    Dobrý den,

    děkuji moc za zprávy. Abych to uvedla na pravou míru, v domě máme správce a zaslané podklady jsou s chybami a předseda svj (byt máme dobré vztahy) se bohužel o věci, které plynou z legislativy moc nezajímá.

    • Projela jsem si justici.cz a některé svj nemají zveřejněnou závěrku (ustanovení § 21a odst. 4 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví). Vyúčtování záloh probíhá, fond oprav byl rozpuštěn. Naše svj, jak jsem se dozvěděla nevedlo účetnictví (podvojené účetnictví). Proto jsem tady požádala zkušené o tipy z praxe a zkušenosti (sestavují rozpočet – my totiž nikoliv, vedou účetnictví a mají typ na příklady (ponětí o účtování MD/D mám), používají k vyúčtování služeb pro majitele jednotek, kteří pronajímají své jednotky formuláře, stejně tak služby za společné prostory (na plochu jednotky).
    • Pokud bych si vyžádala podklady, chtěla jsem o tom vědět více a ostatní (kteří se o to moc nezajímají) seznámit.
    Vložil Petr, 25. Květen 2021 - 15:15

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 20. Květen 2021 – 16:44

    Klaiex „Může v nich být vedeno účetnictví menších SVJ, účetní závěrku sestavují automatizovaně a obsahují ukázkové zaúčtované souvislé příklady malých SVJ“

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    1. omlouvám se, že jsem v prvním svém příspěvku popletl zkratku PENB a GDPR
    2. jinak bych vycházel bych z toho, jak velké je konkrétní SVJ ? Neumím posoudit do kolika BJ stačí účtovat v klaiex.webnode nebo jiném jednoduchém software (jedním z nich je možná SimpleUcto).

    To by měli sdělit ti, kteří takový software pro „malá SVJ“ používají, a stačí jim.

    www.portalsvj.cz/…cto-postrehy

    Ani bych nechytal Vlastu57 „za slovo“ zda se chce administrativy SVJ „ujmout“, či chce do toho jen „vidět“. Pochopit, co bych měl od paní účetní chtít, by měl mít zájem každý, kdo nechce aby ho opili rohlíkem výbor (nebo profipředseda) a účetní (ne všechny účetní jsou, aspoň dle mne, „věciznalé“).

    Dostáváte např. všichni

    • přehled o dlužnících (pohledávky), závazcích ?
    • víte jaký je stav „příspěvků správy domu“ aspoň za dům (když ne za byt), nebo se dozvíte jen stav účtu, přičemž mnoho vlastníků (i u nás) se domnívá, že to je údaj naspořených peněz na opravy, a vůbec netuší že na účtu jsou i zálohy služeb ?
    • některá SVJ mají dost vysokou částku také v pokladně, tskže nezapomenout i na ni
    • dozvíte se přehled aspoň těch největších investic (když už ne všech) ?

    Např. my konkrétně jsem kdysi hodně z toho „dostávali“. Po změně správní firmy která používá SWAN z Liberce už nikoli (i když to asi není vina používaného pragramu).

    Vložil vlasta57, 26. Květen 2021 - 9:54

    Dobrý den, Petře,

    děkuji moc za zprávu.

    • jedná se o činžovní dům s 5 různými majiteli,
    • v domě je správce, který má na starosti revize, vyúčtování, přehledy
    • účetnictví se ale nevedlo, jak jsem se doptala a na justici nebyla závěrka
    • pokladna není a fond oprav byl rozpuštěn, protože někteří majitelé bojkotovali jakékoliv stavební úpravy na domě
    • co jsem si všimla, tak majitelé zaplatí za služby až po přehledech (zálohy na společné služby neposílají) – platí se to zřejmě z bankovního účtu, na kterém jsou peníze a pak se to doplácí

    Právě proto, že jsem měla možnost nahlédnout do podkladů a hledala si věci na internetu (justici.cz), tak jsem se o to začala zajímat více. Bydlím zde v bytě, který patří příbuznému, proto mám zájem o to mít přehled, co se v domě děje a jak by to správně mělo fungovat.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".