Sloučení či rozdělení bytů bez stavebních úprav

Vložil Anonymous, 31. Březen 2016 - 9:16 ::

Paní Magda3 zde uvedla příklad spojování nebo rozdělování jednotek bez stavebních úprav. To je docela dobře myslitelné. Existuje řada větších bytů, které jsou na menší byty rozděleny pouze administrativně, bez stavebních úprav. A naopak, takové administrativně rozdělené byty je možné opět sloučit zpět bez stavebních úprav. (Bez stavebních úprav znamená skutečně bez jakýchkoli stavebních úprav, bez vybourání či zřizování dveří.)

Jaké souhlasy je třeba?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Jan77 (bez ověření), 31. Březen 2016 - 18:36

    Nevím, co kde psala Magda, ale mohl byste nastínit jak provedete rozdělení či sloučení bytů bez stavebních úprav. Podle mého názoru to není možné.

    Např. pochybuji, že vám zkolaudují byt (vzniklý rozdělením) bez vchodových dveří :)

    Vložil Kubík (bez ověření), 31. Březen 2016 - 19:04

    Pane Jane77,

    byt bez vchodových dveří patrně nikoliv, ale byt s více dveřmi ze společných prostor je poměrně běžný.

    Vložil zdeseny clen SVJ, 31. Březen 2016 - 18:41

    Představte si velký byt ve starém měšťanském domě, co v sobě zahrnoval malý byt pro služebnou. A komunista jej rozdělil, takže následně máte velký byt a menší byt a jejich společná předsíň je společným prostorem těchto dvou bytů. Pokud koupíte oba, nepotřebujete ke spojování stavební úpravu. Nicméně to ještě neznamená, že nebudete potřebovat souhlas SVJ, jak píši níže.

    Vložil § (bez ověření), 31. Březen 2016 - 19:00

    Páč svj je pouhý správce domu. Pochybuji, že je vlastníkem nějakých jednotek. SVJ do toho vůbec nic není.

    Vložil zdeseny clen SVJ, 31. Březen 2016 - 9:57

    Podívejte se do prohlášení vlastníka.

    Pokud v souladu se ZoVB i NOZ určuje stěny ohraničující byty jako společné, potřebujete souhlas = schvalující usnesení SVJ. Hlasovací kvórum najdete ve stanovách, eventuelně v NOZ.

    Pokud je prohlášení vadné a neurčuje tyto zdi jako společné v rozporu s kogentní právní úpravou a nikdo z ostatních spoluvlastníků zatím tuto vadu prohlášení nezažaloval u soudu, je možné, že Vám projde pouze Vámi zadaný požadavek na změnu prohlášení na katastru. Ale to je jen kocourkov, nikoliv správný postup.

    Vychází to z toho, že rozdělením jednotek rozšiřujete společné části domu, neboť doposavad Vaše zdi uvnitř bytu se stanou zdmi ohraničujícími byt. Při slučování bytů naopak, berete část společných zdí a děláte z nich Vaše. A k jakékoliv změně společných částí domu potřebujete souhlas.

    Vložil Magda3 (bez ověření), 31. Březen 2016 - 21:14

    Podle našeho prohlášení jsou společné části: základové konstrukce včetně izolací, obvodové a nosné zdivo, nosné svislé a vodorovné konstrukce.

    Domnívám se, že pokud je mezi byty nosná zeď, ve které bývalý vlastník udělal dveře a já pouze dveře zazdím, k žádné změně na společných částech nedojde. Nosná zeď je vždy společná.

    Pak jsem trochu pohledala a zjistila, že budu muset muset vyhotovit smlouvu o výstavbě a s tou budou muset souhlasit stávající vlastníci. Nicméně souhlas SVJ dle mého netřeba.

    Bez záruky, třeba mě někdo fundovanější opraví.

    Magda

    Vložil Pub (bez ověření), 31. Březen 2016 - 21:48

    Dost pochybuji, že by bylo získání souhlasu spoluvlastníků lehčí než získání souhlasu SVJ. Jenže SVJ společné části nevlastní a tedy by mělo být zřejmé prima facie, že o nich nemůže rozhodovat.

    Vložil Magda3 (bez ověření), 31. Březen 2016 - 22:01

    No vlastně je to spíš tak, že SVJ o společných částech rozhoduje:-). Ale zde nejde o společné části. Někdy je lepší oběhnout vlastníky, než se spoléhat na právnickou osobu. Ta se nemusí ani sejít v dostatečném poč­tu.

    Každopádně máte pravdu, že to bude těžké tak jako tak. Magda

    Vložil Pub (bez ověření), 31. Březen 2016 - 22:57

    Vaše reakce mi není srozumitelná. Vy máte ve stanovách, že o společných částech (ve smyslu změny vlastnictví) rozhoduje SVJ (právnická osoba) nebo členové SVJ (shromáždění) a nikoli sami vlastníci?

    „…zde nejde o společné části…“

    Opravdu nejde? Nejde li tedy o „společné“ jde tedy o čí? O Vaše? Pak byste nepotřebovala souhlas, ne?

    Nevím jak u Vás, ale v mém prohlášení vlastníka se píše, že mně jako vlastníku náleží jen to, co je uvnitř bytu, včetně omítek a elektroinstalace. Pokud jde tedy o prostup mezi byty, pak jde o narušení stěny mé, prostup společným prostorem a narušení stěny sousední prostorově uzavřené jednotky. „Prostup“ z dikce mého prohlášení pak nemůže být můj a patří do společných částí (tedy jeví se mi to i logické, neboť byl li by prostup narušen … co já vím třeba karbonatací … považuji za nesporné, že opravu neprovádí sám vlastník).

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".