Rekonstrukce účetnictví

Vložil Linda, 23. Květen 2011 - 6:14 ::

Dobrý den,

Stala jsem se novým pověřeným vlastníkem v SVJ, které funguje cca 13 let. Po celou dobu tuto funkci zastávala paní, která také „vedla“ účetnictví. Už při předání agendy jsem narazila v účetnictví na nějaké nesrovnalosti a jelikož předání probíhalo za přítomnosti právníka, tak jsem výhrady nechala zapsat do protokolu o předání. Poté jsem předložila doklady a ručně vedený deník ke konzultaci účetní firmě, která vyhotovila posudek z něhož vyplývá, že v účetnictví je mnoho chyb a není vedeno v souladu se zákonem o účetnictví. Je tedy nutné nechat udělat rekonstrukci, jelikož na předaný paskvil nelze navázat. Vyzvala jsem předchozí PV, aby rekonstrukci zařídila (a zaplatila) sama, ta se však k tomu nemá a dělá mrtvého brouka. Zadám tedy rekonstrukci účetní firmě sama (se souhlasem nadpoloviční většiny vlastníků). Váhám ale, za jak dlouhé období zpětně, nechat účetnictví předělat. Jaký máte názor?

Děkuji Linda.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Daniel Horad (bez ověření), 24. Květen 2011 - 13:49

    Dobrý den,¨ s ohledem na to, že rekonstrukce účetnictví je nákladná záležitost, rozhodoval bych se podle toho, zda mělo SVJ také nějaké příjmy podléhající dani z příjmů nebo zda bylo zcela bez takových položek. V každém případě bude nutné rekonstruovat zůstatky majetkových a závazkových účtů k 1.1.2011, bez nich není možné v účetnictví vůbec pokračovat. Nicméně to by s ohledem na dnešní datum, kdy většina pohledávek a závazků již bude vypořádána, neměla být až taková výzva. Jen dodávám, že se jedná částečně o práci pro účetní firmu, nicméně minimálně stejným dílem i o zapojení vlastníků, u kterých doporučuji odsouhlasit vzájemné pohledávky a závazky (minimálně někteří snad budou schopni odsouhlasení provést a podle nich je možné dovodit vztahy s ostatními). S ohledem na kritérium zmíněné v prvním odstavci bych pokračoval v rekonstrukci části věnující se zdanitelným příjmů a souvisejícím výdajům (z důvodu eventuálního zájmu ze strany správce daně), pokud jsou, v opačném případě bych rekonstruoval maximálně poslední rok. Zcela odděluji otázku archivace prvotních účetních dokladů, ze kterých lze v případě nutné potřeby účetnictví rekonstruovat i v budoucnosti. Předpokládám, že tyto doklady k dispozici máte a že je i archivujete. Přeji pevné nervy,

    Daniel Horad

    Vložil ppppppp (bez ověření), 25. Květen 2011 - 8:24

    Pokud se doklady musí archivovat 5 let, je stejná doba i pro finanční úřad, kdy může přijít na kontrolu.(nemluvě o 10-tileté lhůtě pro účetní závěrku) A pokud nebude mít zpracované účetnictví, asi se jim to líbit nebude. Samozřejmě je otázkou, zda finanční úřad přijde, pravděpodobně nepřijde…

    Vložil Linda, 24. Květen 2011 - 15:33

    Dobrý den,

    SVJ zdanitelné příjmy nemělo. Doklady mám k dispozici všechny. Některé jsou i zaúčtované, avšak naprosto nesmyslně. Myslíte tedy, že opravovat 3 roky zpětně je zbytečné? Stávající účetnictví je skutečně nepoužitelné. Kvůli FÚ jsem uvažovala právě min. o těch třech letech. Náklady na rekonstrukci budeme vymáhat po PV, která takto „účtovala“ a nechávala si za práci platit.

    Díky Linda

    Vložil lake, 23. Květen 2011 - 9:38

    Po provedení rekonstrukce účetnictví nechť SVJ vymáhá vzniklé náklady na osobě, která byla v rozhodné době pověřeným vlastníkem. Došlo ke vzniku škody v příčinné souvislosti se zanedbáním zákonem uložené povinnosti.

    lake

    Vložil Linda, 23. Květen 2011 - 10:59

    Ano, budu takto postupovat. Ve stanovách máme bod, že za účetnictví odpovídá PV. Linda

    Vložil AnonymoussS (bez ověření), 23. Květen 2011 - 9:45

    Byla podepsána dohoda? Patrně nebyla, nic nelze vymáhat. Každý z vlastníků je odpovědný velikostí svého podílu.

    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 23. Květen 2011 - 8:21

    otázka je – co je cílem – pokud být krytý před Fin. úřadem – 3 roky zpět (pak je vše promlčeno – plátci DPH nejste). Pokud chcete i něco dalšího, je to na vašem uvážení (a ceně rekonstrukce)

    Vložil Linda, 23. Květen 2011 - 11:05

    Děkuji za odpověď. Potřebuji hlavně mít na co navázat, takže potřebuji ke dni předání správné zůstatky v rozvaze. O lhůtě 3 let kvůli FÚ uvažuji, ale je to hodně práce a bude to nákladné…

    Linda

    Vložil LeK, 23. Květen 2011 - 11:15

    Podle zákona o účetnictví § 31 odstavec 2 se účetní doklady musí uchovávat po dobu pěti let.

    Vložil Anonymousss (bez ověření), 23. Květen 2011 - 7:01

    Proč by paní měla dávat dělat rekonstrukci na vlastní náklady. Měla na vedení účetnictví nějakou smlouvu? Správne vedení účetnictví je věcí vlastníků a tedy i vaše. Co jste dělala těch 13 let, když jste na to přišla až nyní, co jste dělala těch 13 let? Spala jako šípková Růženka.

    Vložil Linda, 23. Květen 2011 - 10:52

    Vážený pane,

    na to, co jsem dělala předchozích 13 let Vám neodpovím, protože to nesouvisí s tímto dotazem. Samozřejmě jsem nebyla členem tohoto SVJ… Paní PV neměla žádnou smlouvu na vedení účetnictví, ale přímo ve stanovách je bod, že za něj nese odpovědnost a je nezpochybnitelné, že jej zpracovávala. Jinak jste mi neodpověděl na to, co mě zajímá nejvíce, a to jak dlouho zpětně opravit.

    Linda

    Vložil miron (bez ověření), 23. Květen 2011 - 12:35

    Jste moudrám. S chutí do toho a půl je hotovo.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".