Používání správných pojmů

Vložil Pavel, 6. Květen 2015 - 7:42 ::

O tom, že by bylo vhodné používat správné pojmy píšu několik let a opakovaně, např.

http://www.portalsvj.cz/…avnych-pojmu

Jak vidím nepadá to moc na úrodnou půdu, protože se nesprávné pojmy stále používají.

Včera např. v příspěvku:

http://www.portalsvj.cz/…da-potvrzeni

Dotaz zněl na „závazek“ i když § 1186 NOZ jasně mluví o „dluhu“. Což je něco jiného.

Pojem „Fond oprav“ je nesprávným používáním asi nejčastější. SVJ může mít fond oprav, ale musí ho vytvářet ze zisku a nikoliv příspěvky členů. Prakticky to znamená, že „příspěvky do fondu oprav“ by se zdaňovaly ale „příspěvky na správu“ nejsou předmětem daně. Já v tom vidím rozdíl.

Stejně tak používání výroku, že „SVJ se zapisují do obchodního rejstříku“ je nesprávné. Prakticky by to znamenalo, že SVJ by musela ukládat účetní závěrky do sbírky listin. Není tomu tak.

Hezký den!

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil staarman, 12. Květen 2015 - 11:19

    V našem SV se pojem fond oprav používá ve zprávě o hospodaření a také v evidenčním listě, kde jsou dokonce platby označené písmenem F jako fond. Naproti tomu v účetnictví jsou tyto peníze na účtě 955 Dlouhodobé zálohy. Je tedy evidentní, že jde o zálohově vybírané příspěvky na správu (mimochodem tyto zálohy SV vlastníkům nevyúčtovává na konci roku, což je podle mne také špatně).

    NOZ samozřejmě mluví o příspěvcích na správu, které mají vlastníci platit, ne o příspěvcích do jakéhosi fondu oprav. Chci tlačit na to, aby se chybný výraz fond oprav přestal používat v EL i ve zprávě o hospodaření, aby byly tyto zálohy jasně jako zálohy označeny a na konci roku vyúčtovány.

    Vím, kde NOZ mluví o příspěvcích na správu a kde o tom, že všechny zálohy (tedy i zálohově placené příspěvky na správu) musí příjemce vyúčtovat.

    Ale nevím, kde najdu, že SV netvoří žádný fond oprav, tedy alespoň ne z příspěvků na správu. Poraďte prosím §§.

    Děkuji

    staarman

    Vložil kukačka (bez ověření), 12. Květen 2015 - 13:44

    Mohu se zeptat, jakým konkrétním pojmem pojem fond oprav nahradíte v evidenčním listu a ve zprávě o hospodaření. Děkuji.

    Vložil lake, 12. Květen 2015 - 15:07

    Kukačko, k Vašemu dotazu: Nejlépe bude použít označení věcně správné, určité a srozumitelné.
    Takže krátkodobou zálohu nazvete krátkodobou zálohou.
    Dlouhodobou zálohu nazvete dlouhodobou zálohou.
    Není na tom vůbec nic složitého.

    Když si v hospodě dáte guláš s knedlíkem a pivo, jistě si u číšníka neobjednáváte krém na boty s pískem a motorový olej.

    lake

    Vložil kukačka (bez ověření), 12. Květen 2015 - 15:14

    Toto ale není předmětem diskuse. Zde se diskutuje, jak vhodně označit tu druhou část názvu, tedy dlouhodobá záloha čeho.

    Vložil lake, 12. Květen 2015 - 15:51

    Kukačko, o ničem takovém se zde nediskutuje. Ani Vy jste se prve na nic takového neptal.
    Záloha se v účetnictví a v platebním styku nazývá „záloha“. Dělí se podle účetních zásad na zálohy krátkodobé a zálohy dlouhodobé.

    Jaký je důvod úhrady záloh bývá zpravidla stanoveno podrobně jinde. Například ve schváleném dlouhodobém finančním plánu a ve schváleném dlouhodobém plánu údržby a oprav domu. SVJ je povinno prokázat Vám důvod platby.

    lake

    Vložil Evík, 12. Květen 2015 - 14:12

    Na tom zas až tak nezáleží. Důležitá jsou pravidla pro tvorbu a čerpání.
    Zvolte pojem, který je výstižný. Třeba DZOI. Dlouhodobá záloha oprav a investic. Evík

    Vložil jss (bez ověření), 12. Květen 2015 - 13:48

    DZSU – dlouhodobé zálohy na správu a údržbu

    Vložil staarman, 12. Květen 2015 - 14:39

    jen asi ne tu zkratku – připomíná mi to časy dávno minulé (OPBH, ROH, SRPŠ ;-))

    staarman

    Vložil kukačka (bez ověření), 12. Květen 2015 - 13:53

    A proč tedy ne příspěvek na správu? Nebude opět docházet ke zmatení jiného druhu?

    Vložil jss (bez ověření), 12. Květen 2015 - 14:42

    bude – není to příspěvek ale záloha !! sice dlouhodobá (takže se každý rok nevyúčtovává) ale záloha – jedou se vyúčtovat musí. Příspěvek je příjmem SVJ a co s ním udělá je jeho věc.

    Vložil kukačka (bez ověření), 12. Květen 2015 - 15:03

    Tady vidíte to zmatení: dlouhodobé zálohy na správu a údržbu vs. dlouhodobá záloha oprav a investic. Podle mě ani jeden název není ideální. Jsou jiné nápady?

    Vložil člen orgánu PO (bez ověření), 6. Květen 2015 - 7:59

    Ovšem důležité listiny, s právním účinkem se zakládat musí. A na stránkách justice, bez rozliseni, když napíšete IČO, objeví se nabídka listin.

    Vložil levape, 6. Květen 2015 - 19:53

    Člene orgánu Vy používáte IČO ? Já znám jen pojem IČ – tedy identifikační čís­lo.

    Vložil Toma, 6. Květen 2015 - 21:08

    Tak to se mýlíte, už platí IČO, do roku 2010 nebylo stanoveno, ale používalo se IČ.

    Od 1. července 2010 je oficiální zkratkou dle zákona o základních registrech IČO Tm

    Vložil levape, 7. Květen 2015 - 5:30

    Děkuji za upřesnění a omlouvám se. Máte pravdu.

    Vložil Pavel, 6. Květen 2015 - 8:31

    Člene orgánu,

    psal jsem pouze o ukládání účetních závěrek.

    Se stránkami www.justice.cz pracuji několik let a tak vím, co je z nich možné získat za informace.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Radbr (bez ověření), 6. Květen 2015 - 20:32

    Ukládání účetních závěrek SVJ není povinné? A proč to v rejstříku někteří mají?

    Vložil Pavel, 6. Květen 2015 - 21:02

    Radbr,

    ÚZ SVJ jsou ve sbírce listin proto, že to není zakázané.

    Co se pošle na rejstřík, to rejstřík zveřejní. Nikdo nic nekontroluje a tak tam mnohdy zveřejňují nějaké výkazy, které nejsou podepsané a podle ZoÚ tedy nejsou účetními závěrkami. Nikomu to zatím nevadí.

    Pokud se domníváte, že existuje ustanovení ukládající povinnost zveřejňovat ÚZ pro SVJ, tak ho zveřejněte.

    Hezký den!

    Pavel

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".