ostatní náklady spojené s činností výboru

Vložil Dáša Žižková (bez ověření), 20. Červen 2012 - 16:59 ::

Dobrý den, v našem SVJ je roční odměna pro 3členný výbor necelých 12.000 Kč. Ráda bych se zeptala, jak si nechváte proplácet např. kopírování, tisk potřebných dokladů (jedná se např. o pozvánky, zápisy, usnesení, ale i elektronické faktury, korespondence s vlastníky BJ, kteří zde nebydlí, apod.). Za loňský rok jsem si nechala na základě výpisu operátora proplatit z fondu oprav náklady na telefon. Ale stále si nevím rady, jak doložit a následně si vyúčtovat např. již zmíněné. Děkuji za odpověď.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Petr Makoč (bez ověření), 24. Červen 2012 - 15:29

    Dobrý den, mohu konstatovat, že je to poprvé, kdy se podobné dikuse účastním. Nicméně po přečtení Vašeho dotazu a následných reakcí, připomínájící spíše účetní kreace, se pokusím Vám nastínit, jak z tohoto „problému“. V měsíčních zálohách máte jistě nějakou položku, označenou např.ostatní služby. Do této položky tedy dejte veškeré náklady označené pro účetní jako administativní, tedy si prokazatelné náklady na telefonní služby. Nevím o aktuální úpravě účetní legislativy, ale faktury na telefonní služby vystavené na mé jméno, mi účetní bez problémů zaúčtovává. Jen pro zajímavost, v průběhu mé funkčního období (jsem ve funkci 7. rok)jsme již 2krát změnili správce domu, tedy i účetní, takže se opravdu nedovnímám, že bychom museli čekat na nějakou kontrolu či účetní audit.Budete-li si přát tento námět více konkretizovat,na­pište.

    Vložil Anonymouss (bez ověření), 20. Červen 2012 - 23:49

    V ZOVB není žádný paragraf, který by říkal, že členové výboru jsou povinni zajišťovat správu domu a chod společenství z vlastních prostředků a na vlastní náklady nebo dokonce z odměny, kterou případně obdrží. Bez daňového dokladu nelze ovšem nic proplácet, ani náklady na telefon. Musíte mít daňový doklad. Dokladem není faktura od operátora, která je na vaše jméno. To stejné platí o kopírování, poštovném a ostatních oprávněných nákladech na které se ptáte.

    Vložil Škuthan (bez ověření), 21. Červen 2012 - 22:51

    Pro pí. Žižkovou : pokud vedete (a nebo je Vám vedeno) správně (podvojné) účetnictví, tak podle účetní osnovy jsou odměny pro členy výboru vedeny na samostatném podúčtu OSO (odměny statutárních osob) – tedy nikoliv z FO (!!!), telefony, kopírování dokumentů, poštovné a j. se započítávají na podúčet . náklady na správu domu. Podle ZOVB a zákonných Stanov (příloha zák. 72/1994) výbor SVJ řídí a zajišťuje správu (pokud nemáte určeného správce) domu a řídí činnost Společenství. K této činnosti byl přece výbor zvolen členskou základnou a ve Stanovách má popsány svoje práva a také povinnosti ( a je tam obojího opravdu hodně !). Proto také veškeré náklady výboru, spojené se správou domu jsou zaúčtovány do stejnojmenného podúčtu.

    Vložil PeDuPles (bez ověření), 22. Červen 2012 - 11:54

    Vážený pane, velice se mýlíte a zbytečně matete přítomné.

    Podle zákona o účetnictví §9 odstavec 3 bod a) mohou SVJ vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu (tj. sestavují účtový rozvrh, v němž mohou uvést pouze účtové skupiny) a tudíž podle existence či neexistence podúčtu OSO se opravdu správnost vedení účetnictví nepozná.

    Ve Vyhlášce 504/2002 Sb. pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, ani v Směrné účtové osnově (jež je přílohou této vyhlášky) není ani zmínka o odměnách statutárů. Zřejmě jste se díval do účtové osnovy pro podnikatele, kterou nelze pro SVJ použít.

    Dále, náklady na odměny výboru jsou obecně považovány za náklady na správu domu a tudíž nic nebrání jejich hrazení ze záloh na správu, Vámi nesprávně nazývaných FO, obzvláště pokud SVJ netvoří na tyto odměny zvláštní zálohu, což by mělo smysl pouze v případě dohody vlastníků o jejich úhradě jinak než podle spoluvlastnického podílu.

    Stejně tak jsou náklady na správu i kopírování, tisk potřebných dokladů a hovorné. Při rozvahovém způsobu účtování pak ani není nutné na ně zakládat žádný nákladový podúčet; i při výsledovkovém způsobu účtování pak tyto náklady stejně čerpáním ze záloh na správu Vámi nesprávně nazývaných FO skončí.

    Vložil Škuthan (bez ověření), 22. Červen 2012 - 19:05

    Pro PeDuPles : budu Vám parafrázovat – „matete přítomné“… Jsem členem výboru SVJ (119 bytů + 6 garáží, celková hodnota majetku přes 400 mil. Kč – roční obrat 26 mil. Kč). Přečtěte si pořádně můj předchozí příspěvek zejména co se týká „…vámi nesprávně nazývaných FO…“. Já jsem uvedl, že v žádném případu nelze běžné náklady (kopírování, nákup psacích potřeb a pod.) hradit z FO,ale z nákladů na správu domů. Pokud se týká odměn „statutárů“ ty mají být hrazeny ze zvláštního podúčtu OSO (v podvojném účetnictví), neboť i tyto odměny jsou plánovatelné (měly by být vloženy do finančního plánu SVJ na fiskální rok) a jako takové by měla jejich výše být předem schválena Shromážděním na následující rok. Tím pádem tedy je tato položka „odměn“ rozúčtována všem členům do jejich měsíčních zálohových plateb k naplnění plánovaného podúčtu. Výplata těchto naplánovaných (u na podúčtu OSO deponovaných) odměn je potom na konci roku podmíněna souhlasem potřebné většiny členů na Shromáždění. Potom jsou odměny vyplaceny.

    Vaše výše uvedené připomínky zřejmě platí pouze pro malé SVJ, které snad mohou vést jednoduché účetnictví, ale u SVJ našeho rozsahu a velikosti je nutné vést podvojné účetnictví se vším, co k tomu patří… Odměny by v takovémto případu neměly být vedeny na účtu – náklady na správu domu – neboť zkreslují (v případě, že nebudou vyplaceny) celkový účet nákladů na správu domů. Našemu SVJ vede účetnictví profesionální firma – jako správce našeho SVJ – SBD ROZVOJ, již 9 roků na základě schváleného PC software, schváleného Ministerstvem financí ČR. Jinak si žijte ve vašich uvedených představách (do doby než se provalí nějaký problém v účetnictví vašeho SVJ)…

    Vložil Pavel, 22. Červen 2012 - 22:55

    Pane Škuthane, když jsem včera četl Váš příspěvek, tak jsem na něj nechtěl reagovat, protože jsem mylně předpokládal, že až někdo opraví Vaše elementární neznalosti o účetnictví tak pochopíte, co jste napsal za blábol.

    Když se Vám dostalo velmi umírněné odpovědi od paní PeDuPles, která na rozdíl od Vás rozumí účetnictví, tak jste se pouze zmohl na další útočné bláboly. Proto v duchu hesla na hrubý pytel hrubá záplata uvádím:

    1)Neexistuje účetní osnova, asi si ji pletete s účtovou osnovou uvedenou v příloze č. 3 vyhlášky 504/2002 Sb.

    2)Neexistuje „samostatný podúčet OSO“, resp. není uveden v žádném obecně závazném předpisu

    3)Ve většině SVJ neexistuje FO

    4)Neexistují „Zákonné stanovy (příloha zák. 72/1994)“. Až si někdy v budoucnu přečtete zák. 72/1994 Sb., tak to možná zjistíte

    5)U nás máme 141 jednotek a vystačíme s obratem cca 7,5 mil. Kč. Pokud uvádíte obrat 26 mil. Kč tak buď nevíte co je obrat, nebo neumíte napsat číslici 2,6 mil. Kč

    6)Z žádného předpisu nevyplývá, že „odměny statutářů mají být hrazeny ze zvláštního podúčtu OSO“

    7)I malá SVJ musí vést účetnictví a nemohou vést jednoduché účetnictví

    8)Pokud odměny nebudou vyplaceny, tak nemohou zkreslit žádný účet. A pokud budou odměny vyplaceny, tak také žádný účet nezkreslí. Problém je asi v tom, že nevíte co je „účet“. Podívejte se do zákona č. 563/1991 Sb., vyhlášky č. 504/2002 Sb. a ČÚS 401 až 414 a potom pište něco o „účtu“.

    9)Dosud jsem se nesetkal s tím, aby Ministerstvo financí schvalovalo „PC software“, asi proto, že takové schvalování není v kompetenci MF ČR

    10)Souhlasím s Vaším výrokem: „Jinak si žijte ve Vašich uvedených představách (do doby než se provalí nějaký problém v účetnictví Vašeho SVJ)“. Dodávám: jenom nemusíte Vaše nesmysly publikovat na tomto webu.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Škuthan (bez ověření), 23. Červen 2012 - 7:01

    Pro pana Pavla: Děkuji za „vysvětlení“ a sdělení vašich znalostí a stanovisek. Pokračujte ve vaší činnosti ve vašem SVJ stejným způsobem – přeji mnoho zdaru… Ještě poznámka : Stanovy SVJ (alespoň Vzorové) jsou součástí zák. č. 72/1994 Sb. a má je mít každé SVJ, tj. musí se jimi řídit jak výbor, tak členové. Znám rovněž termín „obrat na účtech“ a čísla s desetinnou čárkou umím také správně napsat. Jak mi tedy zdůvodníte Vaše tvrzení o mé neznalosti „obratu“, když jsme např. v roce 2011 v našem SVJ proinvestovali téměř 5,5 mil.Kč na výměny 5 ks výtahů a téměř 1 mil. Kč na výměny všech vstupních dveří do bytových objektů (vč. čipového ovládání)a další Kč do jiných oprav např.výměníkové stanice tepla – to by se asi do těch Vámi uváděných 2,6 mil. Kč obratu nevešlo… Ale dál si žijte ve vašich „představách“ o správnosti vašich názorů – já už opravdu se nebudu dál „ztrapňovat“, abych někoho (třeba vás) znovu nevytočil k výpadům výše uvedeným a neuváděl další „bláboly“ a „nesmysly“. Proto také už dále na tomto webu „publikovat“ nebudu.

    Vložil Pavel, 23. Červen 2012 - 7:33

    Pokud se někdy podíváte do zákona č. 72/1994 Sb. zjistíte, že vzorové stanovy skutečně nejsou jeho součástí. Již jsem Vám to jednou doporučoval. Vzorové stanovy byly vydány samostatným nařízením vlády.

    Vítám, že už se zde nebudete dále ztrapňovat.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil PeDuPles (bez ověření), 25. Červen 2012 - 15:45

    Připojuji se k nadšení, že se pan Škuthan nebude nadále ztrapňovat na tomto webu, když dobře míněná a zákony podložená upozornění považuje za výpady, a upřímně děkuji panu Pavlovi za vyvrácení nejhorších nesmyslů, které se zde objevily v době mé nepřítomnosti na internetu. Ovšem nedá mi to, abych ještě něco nedoplnila.

    Přijde mi zvláštní se ohánět u SVJ hodnotou majetku – SVJ zpravidla žádný majetek nevlastní, jedná se o majetek vlastníků jednotek = členů SVJ. Tak trochu mi to zavání chlubením cizím peřím, případně zaseklým družstevnictvím.

    Podivný mi přijde i „roční obrat 26 mil. Kč“ a následná argumentace výměnami výtahů a dveří. Ať se dívám do Zákona o účetnictví nebo do Zákona o DPH, které oba obsahují definici obratu, vždy se jedná o výnosy či příjmy. Spojovat tedy schopnost proinvestovat 26 milionů s obratem mi přijde zcestné.

    Do účetních diskuzí by se také neměl pouštět člověk, který nerozezná (dnes již neexistující a od roku 2005 pro SVJ nepřípustné) jednoduché účetnictví od účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, které mohou zcela legálně vést veškerá SVJ bez ohledu na velikost.

    Nemíním se teď jakkoli dotknout jmenovaného SBD Rozvoj, ale ze zkušeností posledních 10 let, kdy mi prošlo rukama účetnictví cca 70 SVJ od 17 různých správců mohu říci, že obzvláště stará a zavedená bytová družstva dělají ve vedení účetnictví SVJ největší chyby.

    Nejčastěji se jedná o napasování účetnictví SVJ do podnikatelského účetního programu družstva s až kuriózními dopady na takto vzniklou účtovou osnovu a dále přizpůsobení či pokračování v evidenčních postupech družstva, kdy jsou například příspěvky na odměny výboru předepisovány na byt a nikoli dle podílu apod.

    Takže opravdu lze souhlasit jen s jediným: „Jinak si žijte ve Vašich uvedených představách (do doby než se provalí nějaký problém v účetnictví Vašeho SVJ)“.

    Vložil Petr87, 22. Červen 2012 - 22:17

    Pokud Vám shromáždění neschválí odměny výboru, neobjeví se samozřejmě ani na účtu „náklady na správu domu“. Vzhledem k tomu, že z toho, co píšete, plyne, že na shromáždění schvalujete odměny na období, které právě probíhá (tzn. v r. 2012 na r. 2012), víte již po shromáždění, jestli na odměny v daném roce nárok vzniká nebo ne. Na základě rozhodnutí shromáždění můžete náklad na odměny zaúčtovat na účet, který Vaše SVJ používá k tomuto účelu.

    S případným vyplacením odměn toto vůbec nesouvisí – nevedete daňovou evidenci, ale účetnictví. V nákladech se Vám mohou (lépe řečeno měly by) objevit i v případě, kdy je z jakéhokoliv důvodu vyplácíte až v následujícím období. A to z toho důvodu, že se náklady týkají období, na které jste si je schválili, nikoliv období, ve kterém je vyplácíte.

    Závěrem bych uvedl asi toto – neexistuje jediný správný způsob účtování – tedy to, že SBD ROZVOJ používá jakýsi „podúčet OSO“, neznamená, že se bez něj jiné SVJ v účetnictví neobejde…

    Vložil null (bez ověření), 20. Červen 2012 - 23:55

    „V ZOVB není žádný paragraf, který by říkal, že členové výboru jsou povinni zajišťovat správu domu a chod společenství z vlastních prostředků a na vlastní náklady

    V ZoVB dokonce není vůbec žádný paragraf, který by říkal, že členové výboru jsou povinni zajišťovat správu domu a chod společenství.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".