Zvláštně měřící vodoměr a dopady na vyúčtování

Vložil Předseda SVJ, 26. Duben 2011 - 11:52 ::

Zdravím kolegy a kolegyně diskutéry, narazili jsme na následující problém a rád bych vás požádal o názory a případně rady.

Loni jsme v rámci rekonstrukce mj. stupaček a odpadů instalovali do všech bytů v našem domě vodoměry. Jedna z domácností vyjádřila pochybnosti nad naměřenými hodnotami uvedenými ve vyúčtování, a proto jsme provedli níže uvedený test. Pokus byl proveden tak, že jsme upouštěli studenou vodu přes pákovou baterii. Jednotlivé kroky následovaly bezprostředně a výsledky byly následující:

  1. Napuštění 10 litrů vody do kbelíku s ryskou. Vodoměr naměřil 10 litrů.
  2. Naplnění téhož kbelíku po půl litrech (20×0,5 l) s různou intenzitou proudu vody. Vodoměr naměřil 10 litrů.
  3. Opakování pokusu 2), tedy naplnění kbelíku po půl litrech. Vodoměr naměřil 12,5 litru.

Poslední uvedená hodnota se mi vůbec nelíbí; požádal jsem o stanovisko výrobce. Co mi ale výrobce neřekne, je, jakým způsobem se to odrazí ve vyúčtování. Může vlastník účinně zpochybnit vyúčtování? Pokud ano, jakým způsobem by se mu měla voda započítat? Je třeba podotknout, že vodoměry nejsou společnou součástí domu a daný vlastník má s velkým náskokem největší spotřebu (i kdybychom odečetli cca 10–20% za divně měřící vodoměr, jedná se o cca 2–3násobek průměrné spotřeby).

Doplňující dotaz: vodoměry máme od září. Předchozí část roku je třeba rozpočítat podle počtu osob nebo je možné průměrovat na základě již měřeného období? Děkuji a zdravím!

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 26. Duben 2011 - 12:30

    Na Vašem popisu neshledávám nic zvláštního. Nicméně chcete-li věc řešit podle pravidel, postupuje se takto:

    (1) Vlastník nechť podá PÍSEMNĚ reklamaci nesprávně měřícího vodoměru.
    (2) Vy jej poučíte (pro jistotu rovněž písemně), že nebude-li reklamace úspěšná, bude veškeré náklady s ní spojené hradit sám.
    (3) Pozvete odborníka, který demontuje vodoměr a místo něj zapůjčí vodoměr jiný. Demontovaný se odešle do zkušebny k provedení kontrolního měření.
    (4) Podle toho, zda vodoměr podle protokolu vyhoví nebo ne, bude rozhodnuto o reklamaci a o úhradě nákladů spojených s reklamací.

    Bude-li reklamace úspěšná, náklady na reklamaci hradí SVJ a naúčtujete vlastníkovi spotřebu vody náhradním způsobem, např. jako průměr dvou předchozích období.

    lake

    Vložil Kolega (bez ověření), 26. Duben 2011 - 13:04

    Lake se v poslední větě mýlí. Správně je: "Bude-li reklamace úspěšná, náklady na reklamaci hradí výrobce vodoměru, atd… Tedy nikoliv SVJ. Kolega

    Vložil Předseda SVJ, 26. Duben 2011 - 13:13

    Ještě správněji by předpokládám bylo „náklady na reklamaci hradí dodavatel“ – ten totiž není shodný s výrobcem, což jsem doposud nezmínil. Děkuji!

    Vložil lake, 26. Duben 2011 - 16:33

    Ano, je-li vodoměr v záruce, pak výrobce hradí výměnu vodoměru - nikoliv montážní práce, není-li to ve smlouvě výslovně uvedeno.

    Ale mýlil jsem se ještě jinak: nevšiml jsem si, že podle úvodního dotazu vodoměr je v majetku vlastníka jednotky. V tom případě náklady na metrologické ověření vodoměru platí vždy vlastník tohoto vodoměru, bez ohledu zda se vodoměr následně ukáže jako dobrý nebo jako vadný. SVJ nebude platit nic.
    ---------------------------------------------------------------

    Další možný způsob kontroly:
    Vodoměr se ponechá na místě a před něj se namontuje druhý. Před každým z obou vodoměrů musí být povinně rovný tzv. uklidňovací úsek rovného potrubí (tuším, že je to 20 cm).
    Zapíšete stavy a budete dva měsíce sledovat. Pokud původní vodoměr bude vykazovat odchylku od kontrolního, lze reklamaci uznat a předchozí náměry přepočítat.

    lake

    Vložil Manager (bez ověření), 26. Duben 2011 - 17:43

    „Další možný způsob kontroly: Vodoměr se ponechá na místě a před něj se namontuje druhý.“

    Obdobně se zkontroluje druhý, kontrolní vodoměr:

    Druhý vodoměr se ponechá na místě a před něj se namontuje třetí.

    Obdobně se zkontroluje třetí vodoměr:

    Třetí vodoměr se ponechá na místě a před něj se namontuje čtvrtý.

    Kontrolu je třeba vždy překontrolovat!

    Vložil Předseda SVJ, 26. Duben 2011 - 12:37

    Zdravím pane lake, děkuji za (opět) fundovanou odpověď. Zvláštní je výsledek 3. pokusu, kdy místo 10 litrů naměřil 12,5. Mám dotaz k poslední větě – průměr z předchozích období nemáme, vodoměry jsou nové. Původně se rozpočítávalo podle počtu osob, což je pro ostatní velmi nevýhodné, protože uvedená domácnost má zdaleka nejvyšší spotřebu – průměr bychom mohli vzít maximálně z případně zkušebnou naměřené odchylky. Je to takto správně? Děkuji ještě jednou.

    Vložil Jirka* (bez ověření), 26. Duben 2011 - 13:06

    Předsedo, průměr z předchozích např. dvou období si snad spočítáte. Pokud se rozúčtování provádělo, byla snad nějaká spotřeba. Z posledních dvou spočítejte průměrnou spotřebu. To, že nebyla spotřeba měřena vodoměry snad při stanovení průměrné spotřeby nehraje žádnou roli.

    Vložil Předseda SVJ, 26. Duben 2011 - 13:12

    Jirko, možná nerozumím – rád bych spočítal průměrnou spotřebu, jenže rozúčtování se vždy dříve provádělo na základě počtu osob, což je to, co hodnotím jako velmi nespravedlivé viz můj původní komentář. Vodoměry máme cca půl roku, z toho bych průměr nejraději udělal, ale mám obavu, že to sice bude jakžtakž spravedlivé, ale průstřelné. Nevím důvod, proč by vlastníci měli doplácet na to, že jeden z nich spotřebuje trojnásobek toho, co ostatní, a hledám cestu, jak toho dosáhnout.

    Vložil Jirka* (bez ověření), 26. Duben 2011 - 13:18

    Předsedo, dobře a srozumitelně Vám již poradil lake. Nespokojený vlastník ať podá reklamaci a po vyhodnocení reklamace buď naměřenou spotřebu prostě uhradí, protože bude prokázáno, že vodoměr měří správně, nebo bude prokázáno, že vodoměr je chybný a v tom případě mu naúčtujete průměrnou spotřebu z posledních dvou vyúčtování. Rozdíl bohužel bude zřejmě rozpočítán mezi ostatní vlastníky jako rozdíl mezi fakturačním a poměrovými vodoměry.

    Vložil Předseda SVJ, 26. Duben 2011 - 13:24

    Ano, poradil. Jen jsem se možná trochu naivně domníval, že bychom došli k jiné možnosti než je rozúčtovávání podle počtu osob. Každopádně děkuji za spolupráci, to hlavní zde rozhodně bylo řečeno.

    Vložil Anonymouss (bez ověření), 26. Duben 2011 - 12:08

    Jaké vodoměry máte?

    Vložil Předseda SVJ, 26. Duben 2011 - 12:10

    Obyčejné, značka Enbra, stály asi tisícovku za kus. Na studenou vodu, teplou si ohřívá každý sám.

    Vložil Kolega (bez ověření), 26. Duben 2011 - 23:48

    Víte to určitě, že stály tisícovku? Enbra nabízí bytové vodoměry – Nové ER – AM, Qn=1,5 m3/hod (DN 15 – 1/2" za 270,– Kč/kus s odkoupením stávajícího za 30,– Kč. Kolega

    Vložil Kolega (bez ověření), 26. Duben 2011 - 23:51

    Omlouvám se, ale ještě 100,– Kč za montáž. Kolega

    Vložil Kolega (bez ověření), 27. Duben 2011 - 12:08

    Který „hlupák“ dal ke dvou předchozím informacím o cenách vodoměrů minus. Bylo to jen citování z nabídky pro naše SVJ. Kolega

    Vložil svjvmt, 26. Duben 2011 - 19:42

    Za ty prachy jste si mohli koupit vyšší přesnost.

    Vložil Kokos (bez ověření), 26. Duben 2011 - 19:50

    Přesnost vodoměru není podstatná, vzhledem k částkám, které se rozúčtovávají v bytech, nemáte-li v domě pension či veřejnou prádelnu.

    Vložil Kokos (bez ověření), 26. Duben 2011 - 14:38

    „asi tisícovku za kus“

    Proč nakupujete předražené vodoměry?

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".