Zaúčtování příležitostného úklidu.

Vložil HellKoc, 7. Říjen 2012 - 12:10 ::

Dobrý den, jak bych měla zaúčtovat, pokud vlastník příležitostně uklidí na Smlouvu o dílo jako fyzická osoba – nemá živnostenský list?Přes 315-ostatní pohledávky/221, 324/649 a potom 511/315, nebo rovnou 511/221. Nebo přes 331 a mzdové náklady, ale to se mi nezdá. Děkuji Helena

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Zuzana (bez ověření), 9. Říjen 2012 - 9:05

    Mohli byste se vyjádřit k mému zaúčtování? Když každý pouze kliká na mínus? Mám to správně a potvrzené audity… takže chci vědět co se Vám nezdá…protože dělám účetní svj již 10let. děkuji

    Vložil karelh, 10. Říjen 2012 - 15:10

    Dobrý den paní Zuzano, původní dotaz je zde

    Vaše odpověď je zde

    Na začátek otázka čemu říkáte audit? Auditované účetní závěrce dle zákona o účetnictví? Jak zněl ve Vašem případě výrok auditora?

    A ptáte proč mínusy.

    Vámi uvedený postup není v souladu se zákonem o účetnictví (ZoÚ), vyhláškou č. 504/2002 Sb. a ČÚS 401–413, zejména 411, neboť:

    Příloha č. 3 vyhlášky – Směrná účtová osnova:

    Účtová třída 3 – Zúčtovací vztahy

    Účtové skupiny:

    …32 – Závazky

    33 – Zúčtování se zaměstnanci a institucemi ….

    37 – Jiné pohledávky a závazky

    § 4 odst. 8 ZoÚ … Účetní jednotky jsou povinny dodržovat při vedení účetnictví zejména směrnou účtovou osnovu, uspořádání a označování položek účetní závěrky … obsahové vymezení těchto závěrek, účetní metody, podmínky předávání a přebírání účetních záznamů a ostatní podmínky vedení účetnictví stanovené prováděcími právními předpisy…

    § 7 ZoÚ …zobrazení je věrné, jestliže obsah položek účetní závěrky odpovídá skutečnému stavu, který je přitom zobrazen v souladu s účetními metodami, jejichž použití je účetní jednotce uloženo na základě tohoto zákona.

    čl. 4.7. ČÚS 411 Na příslušném účtu účtové skupiny 33 – Zúčtování se zaměstnanci a institucemi se účtují závazky z pracovněprávních vztahů včetně sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění k zaměstnancům, popřípadě jiným fyzickým osobám a jejich zúčtování. Mzdová evidence se vede podle jednotlivých zaměstnanců.

    § 22 vyhlášky řeší vykazování závazků z pracovně právních vztahů v položkách B.III.5 až B.III.7, zatímco ostatní závazky řeší § 24, a vykazují se v položkách B.III.14 až B.III.23.

    Když položka Rozvahy – pasiva „B.III.5. Zaměs­tnanci“ obsahuje závazky k zaměstnancům zejména z titulu nároku na výplatu mezd a odměn vyplývajících z pracovního poměru.

    Zatímco v položkách dle § 24 není o zaměstnancích ani zmínka, pouze položka „B.III.17. Jiné závazky“ obsahuje krátkodobé závazky, které se neuvádějí v jiných položkách krátkodobých závazků… závazky k členům statutárních orgánů…

    K účtování o závazcích z pracovně právních vztahů je určena účtová skupina 33 nikoliv 37, neboť dle bodu 4.7.3. ČÚS 411 se na příslušných účtech účtové skupiny 37 – Jiné pohledávky a závazky se účtuje o krátkodobých pohledávkách a závazcích, které nejsou obsaženy na předcházejících účtech pohledávek a závazků v účtové třídě 3… a jak uvedeno výše zaměstnanci mají svoji účtovou skupinu. Tolik příslušné právní předpisy.

    Jsem si vědom toho, že ČUS jsou pouze doporučením MF, na druhou stranu § 36 odst. 1 ZoÚ říká, že pro dosažení souladu při používání účetních metod účetními jednotkami a pro zajištění vyšší míry srovnatelnosti účetních závěrek ministerstvo vydává České účetní standardy. Standardy stanoví zejména bližší popis účetních metod a postupů účtování. Vybrané účetní jednotky postupují podle standardů vždy. Ostatní účetní jednotky se mohou od standardů odchýlit, pokud tím zajistí věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví. Odchylku od standardů a její důvody jsou ostatní účetní jednotky povinny uvést v příloze účetní závěrky. Použití standardů účetními jednotkami se považuje za naplnění účetních metod podle tohoto zákona a věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví….

    Povinnost použít směrnou účtovou osnovu je dána ZoÚ a zde není „kam uhnout“.

    Pokud by, jak uvedla tazatelka, byla uzavřena smlouva o dílo, tj. obchodně závazkový vztah, pak by se účtovalo dle bodu 4.2.1. ČÚS 411 – Na příslušném účtu účtové skupiny 32 – Závazky se účtují závazky z obchodně závazkových vztahů, zejména při vzniku závazku ve smyslu příslušných ustanovení smlouvy.

    A vykazuje se v rozvaze v položce „B.III.1. Doda­vatelé“, která obsahuje krátkodobé závazky vůči dodavatelům vyplývající z příslušných smluvních ujednání v obchodních závazkových vztazích. Taktéž obchodně závazkové vztahy mají svoji účtovou skupinu a neúčtuje se o nich na 37×.

    Nevím, jakou máte účtovou osnovu, ale budu předpokládat, že 521 – mzdové náklady, 379 – jiné závazky, 342 – daň z příjmů fyzických osob, 955 – dlouhodobá záloha, 315 – pohledávky za vlastníky, 221 – běžný účet.

    Nedefinovala jste, co rozumíte pod pojmem „služba“ a co „úklid“. ZoVB rozlišuje správu domu, resp. náklady na ni a služby spojené s užíváním bytu. Podle toho o co jde, se i účtuje.

    Proč je účtováno na vrub dlouhodobé zálohy 955 – přijetí na dobu delší jak jeden rok? Spíše bych volil 32× –přijaté zálohy – na dobu kratší jak jeden rok.

    Místo 379 je nutno 33× pokud jde o zaměstnance, půjde-li o smlouvu o dílo 32×.

    Bylo by vhodné popsat, jaký způsob účtování nákladů na správu používáte. Zda výsledkový/roz­vahový a případně podrobněji popsat, k pochopení toho co navrhujete.

    Neboť:

    955(315)/521 má být výsledkové účtování s přeúčtováním vlastníkům?

    Pak by mělo být 315/521 přeúčtování vlastníkům a čerpání zálohy na správu domu 955/315. Pokud zkráceně tak 955/521.

    Zkuste si Váš příklad „hodit“ do „šibenic“. A v případě Vašeho 315/521 něco chybí…

    … čerpání zálohy 32×AU/315. karelh

    Vložil Zuzana (bez ověření), 15. Říjen 2012 - 10:01

    No já takto účtuju už od r.2007 – ve třech firmách, měli jsme veškeré kontroly správnosti, audity soukromé i z finančního úřadu a nikdo nad mým zaúčtováním nelomil zrak, jelikož jej používám z „kuchařky“ daňového poradce, který mi toto účtování doporučil. Dělá se to všechno takto napřímo jelikož SVJ není plátcem daní. A náklady na zaměstnance ihned přechází do nákladů FO (fo je dlouhodobý) 32× používám na krátkodobé zálohy, které se každoročně zaúčtovávají proti vyúčtování služeb. U každého auditu je správa nemovitostí asi individuální, protože už jsem slyšela, co nám škrtli, druhým povolili a naopak…

    Vložil PeDuPles (bez ověření), 11. Říjen 2012 - 10:26

    Pokud dobře rozumím původnímu dotazu této diskuze, tak Smlouvou o dílo s nepodnikatelem se SVJ snaží vyhnout pracovněprávnímu vztahu s dotyčnou osobou a vyhnout se tak zdanění na obou stranách s poukazem na příležitostnou činnost dle §10 odstavec 1 bod „a“ ZoDP.

    Osobně bych jako vhodnější viděla Smlouvu příkazní, kde se příkazník zavazuje vykonat pro příkazce činnost (úklid), nikoli něco zhotovit jako u Smlouvy o dílo.

    Co se týče zaúčtování, opět osobně vidím trochu problém ve Vyhlášce, která je sice určena pro osoby, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, ale ve specifikacích pro jednotlivé účty zásadně hovoří o obchodních závazkových vztazích, které jsou pouze mezi podnikateli (upravuje je ObchZ, nikoli jako tady ObčZ).

    Jestliže tedy vztahy mezi SVJ a vlastníky (předpisy záloh, zálohy na služby dodavatelům, náklady na služby) účtujeme do pohledávek z obchodních závazkových vztahů (§12 Vyhlášky, účty 311, 314, 315), ač jimi nejsou, musíme stejně pružně přistoupit i k účtování závazků z obchodních závazkových vztahů (§21 Vyhlášky, účty 321, 379).

    V každém případě, uzavřením Smlouvy o dílo nebo Příkazní smlouvy má SVJ s uklízečem vztah občanskoprávní, nikoli vztah zaměstnanecký. Účtování na 521 se proto jeví jako absolutně nesmyslné stejně jako účtování na 511; jako vhodný účet by se při výsledkovém účtování hodil nejspíše účet 518 Ostatní služby.

    Dále je potřeba rozlišit, zda se v daném případě dle Stanov nebo jiného závazného rozhodnutí shromáždění nebo dohody vlastníků jedná o službu spojenou s užíváním jednotek, nebo náklad na správu. I to má vliv na způsob účtování.

    Při rozvahovém účtování tedy půjde o jednoduché 955/321 (na základě smlouvy) a 321/221 (při výplatě) u nákladu na správu, nebo 315/321 a 321/221 a 324/315 (při vyúčtování) pro služby.

    Vložil Zuzana (bez ověření), 8. Říjen 2012 - 10:46

    Ještě záleží kolik mu dáváte (odvody soc. zdrav. jsou?). Zaúčtování doporučuji: (na jeden interák:) 521000/379000 (celou mzdu) 379000/342000 (daň)

    do služeb (či do úklidu, záleží jak si výbor schválil) 955000(315×xx­)/521000

    toto už jen v bance: 379000/221000 (poníženou o daň) 342000/221000 (finančí úřad)

    Vložil jindriska (bez ověření), 8. Říjen 2012 - 10:38

    Prosím Vás do účetnictví neziskovek vůbec nepatří „pětistovky“…

    Dávejte úklid na zálohy!!! protože se potom vyúčtovávají!!! Například 324–500 je úklid, 324–550 mimořádný úklid!!!

    Vložil lake, 7. Říjen 2012 - 17:03

    V účtové třídě 5 se na 511 účtuje pouze o nákladech na opravy a údržbu vlastního majetku.

    1. SVJ dům nevlastní, takže náklady na dům nepatří na 511.
    2. Úklid není ani údržba, ani oprava majetku, takže úklid nikdy nepatří na 511.

    lake

    Vložil karelh, 7. Říjen 2012 - 15:44

    Dobrý den, pro odpověď je nutno znát zda úklid je součástí služeb spojených s užíváním bytu či součástí správy domu.

    Pokud bude uzavřena smlouva o dílo nelze účtovat o mzdových nákladech.

    karelh

    Vložil anonym123 (bez ověření), 7. Říjen 2012 - 16:57

    U nás to je tak,že uklizečku platíme z ruky(nemá účet),ale daň z účtu.Není ale člen BD.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".