zálohy na správu

Vložil Společenství 1494 (bez ověření), 9. Březen 2011 - 22:06 ::

Po dotazu na výboru SVJ, jak jsou vyúčtovány zálohy na správu jsem dostala k nahlédnutí „Vnitřní směrnice pro vedení účetnictví spol. vlast.jedn.“ zpracované SBD Poruba (správce) ve, kterém se uvádí mj. bod 4a)SVJ vybírá od vlastníků příspěvky na úhradu nákladů na správu domu tz. dlouhodobé zálohy na opravy a provoz domu,přísp. na st.orgán, úplatu za správu, pojištění domu a dlouh.spoření. Skutečné náklady účtuje na účtech 5.účt.tř. a souvzt.zápise snižuje přijaté záloy na účtech 955. V případě, že v domě SVJ má družstvo spol. podíl jsou uvedené zálohy placeny na účet družstva. Družstvo tyto částky měsíčně převádí na účet SVJ (kromě úplaty za správu) Zálohy za vlastníky i nájemce se používají ke krytí nákladů na správu domu.** Jejich zůstatek se finančně nevypořádává s jednotlivými vlastníky, ale zůstává k dispozici na účtu SVJ.** Tyto směrnice nikdy nebyly schváleny na shromáždění vlastníků, a taky jsme nikdy nedostali vyúčtování těchto záloh. Můžu tady dostat fundovanou odpověď, jestli je to správné? Děkuji Jarmila

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 10. Březen 2011 - 4:42

    Paní Jarmilo,
    Vámi zmíněné "„Vnitřní směrnice pro vedení účetnictví spol. vlast.jedn.“ jsou pro SVJ bezvýznamné. Váš správce není oprávněn nařizovat vám např. zda máte skládat částky na účet BD, nebo rovnou na vlastní účet (doporučuji jednoznačně to druhé). Není tedy žádného důvodu, abyste si tyto směrnice schvalovali. Správce je váš služebník a bude dělat co mu přikážete.

    Zjistěte, zda družstvo odvádí na účet SVJ i zálohy na správu za sebe (nesprávně označeno "zálohy za nájemce", což je nesmysl).

    lake

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 9. Březen 2011 - 23:46

    Zálohově vybírané příspěvky na správu domu představují závazek SVJ k vlastníkům jednotek. SVJ by je mělo jako každé jiné zálohy vlastníkům vyúčtovat. V praxi to znamená předat vlastníkům jednotek minimálně jednou za rok přehled o stavu a pohybu záloh na správu. V přehledu by měl být uveden počáteční zůstatek, příspěvky za rok, čerpání záloh a konečný zůstatek.

    Má-li SVJ externího správce, který vede účetnictví SVJ, musí ten přehled vystavit on.

    Solidní správce domu vyhotoví k čerpání záloh další přehled, a to soupis všech nákladů, které byly ze záloh na správu v průběhu roku uhrazeny (např. opravy a udržování, bankovní aj. poplatky, kopírování a další náklady výboru, odměny orgánů SVJ, pojištění domu apod.) a uvede i podíl vlastníků jednotek na těchto nákladech.

    Méně solidní externí správce domu, který vlastníky jednotek neinformuje, jak se s jejich penězi hospodaří, tyto přehledy nevyhotovuje a nejspíše ví, proč. Jestli si to vlastníci jednotek nechají líbit nebo ne, záleží už jen na nich. Vedení účetnictví by si měli platit proto, aby jim poskytovalo informace o hospodaření s jejich majetkem, ne proto, aby zvyšovali zisk externích správců a neměli z toho žádný efekt.

    N. Klainová

    Vložil Společenství 1494 (bez ověření), 10. Březen 2011 - 16:16

    Děkuji panu lakemu a paní Klainové za odpovědi J.

    Vložil rivr, 10. Březen 2011 - 5:41

    zmíněným „přehledem čerpání záloh“ se myslí přehled pro Vlastníka pouze s daty Vlastníka
    nebo přehled pro Vlastníka se všemi podíly všech ostatních Vlastníků?

    děkuji rivr

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".