Vyúčtování služeb - poplatek za zmařenou investici - dotaz

Vložil bodlina (bez ověření), 18. Duben 2015 - 16:10 ::

Dobrý den, při letošním vyúčtování služeb mi výbor SVJ naúčtoval položku „zmařená investice“. Bez mého souhlasu a vědomí si ji strhnul z přeplatku služeb. Na reklamaci nereagoval. Za zmařenou investici uvedl to, že jsem neumožnila instalaci oplechování zábradlí na lodžii, která je v prohlášení vlastníka uvedena jako součást mojí bytové jednotky. Oplechování jsem odmítla na shromáždění. Je výbor oprávněn a podle jakého předpisu strhávat jiné položky, než-li ty, které jsou uvedené v bytovém listu a platí se formou záloh na služby? Pokud není, jakým způsobem se mám bránit, když se s výborem nedá dohodnout? Je zábradlí lodžie ( betonová deska nespojená s podlahou lodžie) společnou částí domu? Děkuji Vám za odpověď.bodlina

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Toma, 21. Duben 2015 - 11:40

    proč SVJ dělalo oplechování, kdo prováděl, jak se účtovalo a Váš důvod, proč jste odmítla a jaký to má vliv na lodžii, platbu SVJ.? Tm

    Vložil bodlina (bez ověření), 22. Duben 2015 - 17:39

    Na katastru jsem z Prohlášení vlastníka zjistila, že součástí mojí bytové jednotky je lodžie, jejíž plocha se do podlahové plochy jednotky nezapočítává. Společnými částmi domu jsou lodžie na chodbách u schodišť. SVJ dělalo oplechování zábradlí lodžií na návrh výboru údajně k ochraně panelového zábradlí. Z vyjádření stavařů však panel, ze kterého je zábradlí, je technologicky a konstrukčně dimenzován na zátěž povětrnostními vlivy a položením plechu na jeho vrchní hranu se životnost zábradlí žádným průkazným způsobem nezvýší. A dalším důvodem byl fakt, že oplechování mají některé paneláky v okolí. Shromáždění oplechování schválilo, já jsem hlasovala proti a svůj nesouhlas jsem zdůvodnila. Práce prováděla klempířská firma a účtovalo se z příspěvků na správu domu fakturou s vyčíslením celkové částky za dům. Já jsem neobdržela žádné vyúčtování těchto prací a materiálu, ani jakým způsobem vyčíslila účetní částku „zmařené investice“. Oplechování jsem odmítla z důvodu toho, že se domnívám, že lodžie není společnou částí včetně uvedeného zábradlí. Vyvodila jsem tuto domněnku nejenom z prohlášení vlastníka, ale také z faktu, že v domě jsou 3 zasklené lodžie rámovým systémem, který je k tomuto zábradlí připevněn. SVJ nikdy neřešilo ani neschválilo tyto stavební úpravy v dotyčných sousedních lodžiích. Na shromáždění také nebylo sděleno, jak toto oplechování bude vypadat( zjistila jsem, že je více způsobů oplechování). Chtěla jsem i nadále na lodžii pěstovat květiny a zavěšovat truhlíky. Způsob oplechování, který byl zvolen, zavěšení truhlíků neumožnil. Sdělila jsem SVJ, že tento plech na svoji lodžii nechci. Otázce na platbu SVJ úplně nerozumím. Míníte-li, zda jsem předepsanou platbu ve formě záloh na správu domu zaplatila, tak ano, nemám v tomto směru vůči SVJ žádné dluhy.S pozdravem. Bodlina

    Vložil lake, 22. Duben 2015 - 19:52

    Takže: Jestliže vaše prohlášení vlastníka uvádí, že součástí Vaší bytové jednotky je lodžie, pak jde o prohlášení vadné.

    Podle § 2 ZoVB platí, že bytem je místnost nebo soubor místností, které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny k bydlení. Lodžie není místností, je to otevřený prázdný prostor. Lodžie tedy není součástí bytové jednotky.

    Navíc ve vašem vadném prohlášení vlastníka chybí určení kdo je vlastníkem stavebních částí, ohraničujících prázdný prostor lodžie: základová deska pod a nad lodžií, hydroizolační a roznášecí vrstva, dlažba, zábradlí, boční stěny. Protože prohlášení o tom mlčí, je jisté, že původní vlastník je nikomu nikdy nepředal do výlučného vlastnictví. Jde tedy o společné části domu.

    lake

    Vložil bodlina (bez ověření), 23. Duben 2015 - 7:32

    Pane Lake, děkuji za jasnou odpověď. Ještě otázka: budu-li si chtít zasklít tuto lodžii rámovým systémem, jako již mají 3 sousedé v domě ( ti souhlas nemají a ani se nikdy nikoho neptali a postavili), budu muset žádat o svolení všech členů SVJ? V případě nesouhlasu SVJ bude oprávněný požadavek na odstranění těchto 3 rámových systémů? Zdravím. bodlina

    Vložil lake, 18. Duben 2015 - 16:55

    Napřed laskavě citujte co je o lodžii uvedeno v prohlášení vlastníka: jak v části popisující Vaši jednotku, tak v části popisující společné části domu.

    lake

    Vložil bodlina (bez ověření), 18. Duben 2015 - 17:09

    V prohlášení vlastníka je uvedeno , že lodžie je součástí bytové jednotky a společnými částmi domu jsou lodžie u schodišť, obvodové a nosné zdivo, hlavní stěny a průčelí. Dále se zde uvádí, že v budově nejsou vymezeny části společné vlastníkům jen některých jednotek. Toto je z kupní smlouvy. SVJ nemá k dispozici dokument prohlášení vlastníka, pro ten se chystám na katastr, bude-li tam nějaké upřesnění. Zdravím Vás. bodlina

    Vložil Anonymousssssss (bez ověření), 18. Duben 2015 - 17:15

    Proč tvrdíte, že je něco v prohlášení vlastníka když zároveň uvádíte, že prohlášení nemáte. Pouze citujete z kupní smlouvy, která není rozhodující. Dokážete rozeznat oba dokumenty?

    Vložil bodlina (bez ověření), 18. Duben 2015 - 17:38

    Oba dokumenty dokážu rozeznat. Proto se chystám na katastr. Jde mi spíše o to, může-li výbor „něco“ strhávat z přeplatku, když se nejedná o dluhy? Zmařenou investici by snad měl vymáhat mimo vyúčtování?. Díky za reakce.bodlina

    Vložil lake, 20. Duben 2015 - 8:39

    Bodlino,

    SVJ je oprávněno „strhávat“ Vám různé částky z mnoha různých důvodů. Může se například jednat o vzájemné započtení podle § 1982 NOZ a následujících. Čtěte NOZ a štítek „započtení“ pod úvodním příspěvkem.

    Označení „zmařená investice“, použité společenstvím, je neurčité a nesrozumitelné fantazijní označení. Podle § 1791 NOZ platí, že vzniku a trvání závazku nebrání, není-li vyjádřen důvod, na jehož základě má dlužník povinnost plnit; věřitel je však povinen prokázat důvod závazku.

    Není tedy vyloučeno, že SVJ odvozuje svůj nárok z jiné právní skutečnosti. Např. z vzniklé škody, kterou jste údajně měla SVJ způsobit Vy (tím, že jste neumožnila provést oplechování zábradlí, přístupného pouze z Vašeho bytu). SVJ je povinno na výzvu prokázat skutečný důvod.

    Podle § 1987 NOZ platí: (1) K započtení jsou způsobilé pohledávky, které lze uplatnit před soudem. (2) Pohledávka nejistá nebo neurčitá k započtení způsobilá není.

    Váš nárok na vrácení přeplatku z vyúčtování je pohledávka jistá a určitá. Zda to platí i pro údajnou pohledávku druhé strany nelze z Vašeho popisu zjistit.

    • Pokud ano, pak SVJ provedlo vzájemné započtení pohledávek oprávněně (i když pro Vás nesrozumitelně a s nesprávným označením).
    • Pokud ne, pak pokus o započtení je neoprávněný a SVJ je v prodlení s úhradou přeplatku z vyúčtování služeb.

    Víc nelze napsat pro nedostatek informací: nenapsala jste kdo je vlastníkem toho zábradlí a nevíte ani zda SVJ vznikla nějaká vyčíslitelná škoda.

    lake

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".