Vytápění - rozúčtování nákladů pro byty, které neodebírají centrální teplo

Vložil OlgaR, 29. Červen 2011 - 12:11 ::

v našem společenství vyvstal problém, který již nejsme v rámci našich sil schopni řešit a rádi bychom získali právní podklad možného řešení problému.

V SVJ je 16 bytů, v průběhu roku 2010 si většina bytů zřídila nový způsob vytápění svých bytů a neodebírá tak teplo z centrálního vytápění. Podotýkám, že jednotky se neodpojily od centrálního vytápení, pouze odebírají teplo jinde (10 odpojeno, 6 zůstalo), další 2 přislíbily odpojení během blízké doby.

Na schůzi SVJ jsme si odsouhlasili, že místo 40 % příspěvku na teplo budou „odpojené byty“ přispívat pouze 1 %. (Souhlasilo 9 z 10 přítomných vlastníků, tedy nadpoloviční většina)

Obdrželi jsme reklamaci pouze od jedné rodiny, která s tímto nesouhlasí. Jedná se o rodinu, která zůstala u centrálního vytápění a v žádném případě nehodlá se od tohoto způsobu vytápení odpojit. Podotýkám, že na topných tělesech nemají žádné měřiče a tudíž se rozpočítává dle podlahové plochy.

Rádi bychom tuto situaci vyřešili ku prospěchu všech. Víme, že i „odpojené“ byty musí přispívat na společné teplo a tuto variantu rozhodně nechceme zcela zrušit. Nelíbí se nám ale neprůkaznost toho, kolik vlastně společného tepla je a případně i to, že bychom přispívali na otop bytů z centrálního vytápění. .

Náš dotaz zní: je možné si v rámci stanov změnit 40 % příspěvek dle zákona 372/2002 Sb. na nižší % případně i na jaké? Kolik % hlasů k takové změně potřebujeme? Pokud by tato varianta nebyla možná, můžeme nutit byty v centrálním vytápění k instalaci měřícího systému, tak aby spotřeba tepla a teplé vody v jejich bytech byla průkazná pro ně i pro nás? Musí umožnit přístup do bytu za účelem jejich instalace? (musím podotknout, že v období, kdy byty byly ještě všechny v centrálním vytápění, právě tato rodina jako jedinná nesouhlasila s instalací měřičů)

Již nevíme, jak jinak tuto situaci vyřešit. Nechceme se zaplétat do vleklých soudních sporů a narušovat zároveň sousedskou atmosféru v domech.

Předem děkuji za pomoc

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lh (bez ověření), 30. Červen 2011 - 8:43

    Není mi jasné, jak došlo k odpojení, když je třeba 100% souhlas vlastníků,a Vy píšete, že jedna rodina s tím nesouhlasí. Pokud ten souhlas nebyl, jak to mohl stavební úřad povolit? Není mi jasné, jak to chcete spravedlivě rozpočítavát, když uvádíte, že se byty odpojovaly postupně?

    Jinak % pro rozúčtování jsou dané vyhláškou č. 372/2001 Sb., od toho se nelze odchýtit ( tím myslím směrem dolů)

    Vložil OlgaR001 (bez ověření), 30. Červen 2011 - 9:03

    Jak jsem již uvedla, byty odpojeny nejsou, pouze využívají jiné dodavatele tepla (plyn, elektrika). K tomu žádný souhlas nepotřebujete. Ano, pokud bychom se odpojili, potom je potřeba 100% souhlas i souhlas stavebního úřadu. Jedná se mi o to, jakým způsobem rozúčtovávat teplo dodávané centrálním vytápěním pouze do 6 bytů.

    Vložil lh1 (bez ověření), 1. Červenec 2011 - 8:11

    To se skutečně mýlíte, neboť pokud dům byl vytápěn původně centrálně a Vy si k tomu vybudujete jiný zdroj vytápění, musí s tím souhlasit ostatní vlastníci. Domnívám se, že v takovém případě je nutný 100 % souhlas vlastníků, zvláště za situace, kdy se pro ně mění způsob rozpočítání nákladů na vytápění a ohřev vody. Jinak je zarážející, že si před odpojením (které hodnotíte jako neodpojení)Vaše SVJ nezjistilo relevantní právní úpravu pro výpočet nákladů na vytápění v případě smíšeného typu vytápění (centrální + to Vaše) a zda-li se Vám to poté vyplatí, tedy jestli ušetříte. Opravdu Vám to tam nějak zvláštně funguje! Spíše mě překvapuje, že se Vašemu odsouhlasenému 1% brání pouze jedna rodina, neboť ty neodpojené tímto způsobem rozúčtování poškozujete. lh1

    Vložil G.X, 30. Červen 2011 - 8:05

    Nejdříve jsem chtěl napsat, že se jedná o stále recyklované téma/dotaz „odpojování“

    Ve vašem případě dotčené byty ale ani odpojené nejsou. Jsou tak řádnými odběrateli tepla a tedy „plátci“ základní a spotřební složky.

    Taktéž dle vyhlášky máte jasně určené mantinely pro podíl základní složky.

    Za chybu považuji namontovat měřiče jen v některých bytech. V zákoně máte stanovenou povinnost vlastníka podrobit se montáži (§ 13 odst (4) )

    G.X.

    Vložil AnonymousX (bez ověření), 30. Červen 2011 - 7:17

    Pokusím se vám odpovědět, když se k tomu nikdo nemá.

    40% základní složky už snížit nemůžete. Podle mne ale musíte platit alespoň 60% průměru, protože jste stále napojeni (i když máte údajně odběr 0) na centrální vytápění. A pokud nejste schopni oběr jednotlivých míst změřit, pak zřejmě budete rozpočítávat náklady podle plochy.

    Zkuste si projít zdejší diskuze, je jich tu o této problematice dost.

    Vložil OlgaR001 (bez ověření), 30. Červen 2011 - 8:47

    Děkuji za vaše komentáře. Ano, diskusí na toto téma je tady požehnaně, bohužel žádná neřeší přímo náš problém. Jediné, co jsem zjistila a co by situaci řešilo, je, aby všechny byty měly vlastního dodavatele a pak, když nebudou centrální teplo odebírat, lze soustavu odpojit. Bohužel 1 z 16 bytů toto nikdy neudělá a my všichni na to budeme doplacet. Chápu, že soustava je po celém domě, že zde existují stupačky, nebráníme se doplacení na společné prostory, ale pouze v základní složce, nikoliv ve spotřební a jen v určitém procentu. Trochu mi vyhl.372 přijde už zastaralá. Otázka, zda se nevztahuje pouze na byty, které jsou všechny v centrálním vytápění a variantu „centrální

    • vlastní“ by neměla řešit vyhláška jiná. Podařilo se mi zjistit, že
    by tuto problematiku mělo změnit hodnocení bytu jako nepřímo vytápěný, což řeší metodický pokyn k vyhl. 372/2001 – č.j. 12925/2002–34 ze dne 31.5.2002. Máte s tímto zkušenost? děkuji
    Vložil lucy (bez ověření), 1. Červenec 2011 - 8:38

    Doporučuju Vám si přečíst tento článek:

    http://finexpert.e15.cz/…-neodebirate

    Vložil fk (bez ověření), 30. Červen 2011 - 9:17

    Dobrý den, k předmětné vyhlášce 372/2001 lze zcela jistě zaujmout lecjaké stanovisko, např., že je zastaralá. Důležité však bude spíše to, že je v současné době platná, a je tedy nutné se jí řídit. Žádná jiná vyhláška pro ty, kteří by rádi platili méně, než je jejich povinnost, zatím v platnost nevstoupila. Trochu mě také zaráží Vaše přesvědčení o výhodnosti samostatných smluv pro jednotlivé byty. Jak byste pak řešili vytápění společných prostor? Bohužel mi není příliš jasný význam pojmu nepřímo vytápěný byt. Podle mě to znamená, že v bytě není topné těleso, a to není přece není Váš případ, nebo se mýlím? S pozdravem FK

    Vložil OlgaR001 (bez ověření), 30. Červen 2011 - 11:08

    Dobrý den, děkuji za váš komentář. Bohužel jsem do SVJ vstoupila teprve před měsícem, stala jsem se vlastníkem bytu, kde už samostatné topení bylo zhotoveno, zřejmě za účelem nižších nákladů na vytápění. Netušila jsem ale, jaké problémy s tím v domě jsou. Prozatím jsem si nastudovala vyhl. 372 a veškeré komentáře a vím, že je sice zastaralá a neřeší možnost dvou různých způsobů vytápění v jednom domě, ale bohužel jak vy říkáte platná. Nejde o to, že bychom chtěli platit méně nebo vůbec, jde o to, že centrální topení napřímo nevyužíváme, tudíž předpokládám, že min. nebudu platit spotřební složku. Jedná se mi spíše o tu základní 40%, což souvisí s vytápěním společných prostor (podotýkám, že společné prostory jsou vytápěny pouze danou centrální soustavou – rozvody, stupačkami, ne samostatnými „radiátory“). Stejně tak bychom my mohli z našeho samostatného topení chtít příspěvek od jiných bytů, protože i my přispíváme na teplo celého domu – zdi sousedů apod.)V mém bytě je sice topné těleso, pokud máte na mysli stupačky od sousedů, ale nejsou funkční vzhledem k tomu, že sousedi mají taktéž samostatné topení. Proto se jedná o tzv. „nepřímo vytápěný byt“, který by měl řešit výše uvedený metodický pokyn, který se snažím vypátrat. Nechceme se dohadovat, chceme aby ti, co mají centrální vytápění i ti, co ho nemají byli spokojeni a neviděli v žádném ze způsobů vytápění možnost jak někoho okrást nebo ošidit. Snažíme se najít společnou řeč, byť by měla být právně podchycena. Kdo ví, kdy přijde nějaký jiný nový soused a nebude se mu zase líbit naše řešení:)

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".