Vybírání peněz na údržbu a správu domu. Jak přesně na to.

Vložil nespokojený člen (bez ověření), 16. Prosinec 2013 - 11:18 ::

Dobrý den,

chtěl bych poradit jak mám přesně výboru odůvodnit, že peníze vybírané na správu domu, je v jejich systému špatný. Máme v rozpisu úhrad Fond Oprav(450tisíc) a Provozní náklady(42tisíc). Peníze se zde vybírají jen tak na hromadu a snad se z nich bude rekonstruovat výtah, když bude vůle. V ročním vyúčtování je jen těch 42tisíc, ale 450tisíc zůstává stále na účtě. Plně chápu, že se musí přispívat na údržbu domu nějakou částkou, ale vadí mi, že výbor nemá nic jako plán oprav aspoň na 3–5let. Prostě důchodci zvedly ruku, že se v budoucnu zrekonstruuje výtah, ale nikde není dáno kdy přesně. Jestli za rok nebo 5let.

Poradíte mi někdo jakými přesně paragrafy argumentovat, že správně to má být dlouhodobá a krátkodobá záloha na správu domu.

Děkuji

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 17. Prosinec 2013 - 6:04

    Pane Nespokojený člene,
    přečtěte si štítky. Neexistující plánování a vybírání záloh bez důvodu a bez účelu jsou jedním z nejčastějších problémů v SVJ. To se zde už probíralo mnohokrát. Konkrétně by Vás mohly zajímat tyto diskuse:
    http://www.portalsvj.cz/…hy-na-spravu
    http://www.portalsvj.cz/…lny-a-urcity
    http://www.portalsvj.cz/…hy-na-spravu#…
     http://www.portalsvj.cz/…oh-na-spravu

    lake

    Vložil Jitule (bez ověření), 16. Prosinec 2013 - 12:58

    V případě, že vás čeká rekonstrukce výtahu, chcete se vyhnout půjčce z bankovního domu a úrokům z půjčky, nechte si vypracovat nabídku na rekonstrukci a poznáte, že těch 450 tis. je jen malá část potřebná na celkovou rekonstrukci. Staňte se členem výboru a pracujte na řešení.

    Vložil lake, 16. Prosinec 2013 - 14:38

    Jitule, tazatel se neptal na to kolik bude stát výtah. Ani není jeho povinností nechávat si vypracovat nabídku na rekonstrukci. Asi zapomínáte, že toto je věcí výboru, ne věcí jednotlivého vlastníka.

    Kolik má oprava stát mu musí napřed sdělit výbor, který vypracuje dlouhodobý plán oprav a předloží jej vlastníkům ke schválení. Z plánu bude zřejmá jak odhadnutá výše budoucího nákladu na opravu výtahu, tak i doba kdy se má náklad vynaložit.

    Plán oprav sám o sobě není ještě žádným podkladem pro výběr záloh! K tomu musí SVJ ještě vypracovat dlouhodobý finanční plán. Oprávněná záloha na opravu výtahu dnes činí 0 (nula) korun českých. Vlastníci přece mohou složit příspěvek těsně po provedení opravy. Nebo si SVJ vezme úvěr u banky a uzavře s vlastníky smlouvy o dlouhodobém splácení jejich dluhu. Vše se tedy obejde bez jakýchkoliv záloh.

    Takže závěr: dnes neexistuje nutnost skládat zálohy. SVJ není schopno prokázat, že schválená částka je NUTNÁ. Financovat opravu je možno buď ze záloh, nebo bez výběru záloh. Jak SVJ prokáže která z možností platí? Neexistuje schválená Reserve Study, to jest dlouhodobý plán oprav, ani není sestaven dlouhodobý plán cashflow (finančních toků). Neví se kdy bude SVJ potřebovat fiannce, v jaké výši, z jakého zdroje je získá. Proto není povinností vlastníka hradit žádné zálohy na neurčitý účel a bez prokazatelného konkrétního důvodu. Viz § 15 odst. 2 ZoVB.

    Tazatel si může klidně vypracovat Reserve Study vlastní, a podle ní budou vlastníci veškeré náklady hradit dodatečně, po provedení opravy. Tak se přece běžně postupuje v tisících SVJ. Jeho plán bude stejně dobrý jako tvrzení výboru – dokonce mnohem věrohodnější, protože výbor zjevně žádný určitý a srozumitelný plán oprav nemá. Jinak by jej sokolíci dávno předložili k povinnému schválení shromážděním (§ 11 odst. 5 ZoVB).

    lake

    Vložil nespokojený člen (bez ověření), 16. Prosinec 2013 - 14:24

    Jelikož je již vybráno na výtah 900tisíc a výbor chce vybírat tyto peníze dál bez žádné vize. Prej si tam takhle uděláme polštář. Z těchto peněz platí i jakékoliv opravy, tak se nikdy za rok těch 450tisíc neušetřilo.

    Vložil Jenda (bez ověření), 16. Prosinec 2013 - 16:45

    Já bych v daném případě souhlasil s Jitule. Když to vezmu z praktického hlediska, tak obvykle funkci ve výboru vezmou dobrovolníci, velmi obtížně se mezi ostatními vlastníky najde někdo, kdo by to chtěl vzít na svá bedra, ale práci těchto dobrovolníků pak kritizuje každý.

    Pokud jste menší SVJ, tak bych doporučil domluvu s výborem a vezměte si vypracování plánu na starosti. Pomůžete tím sobě, výboru i ostatním vlastníkům. Rady, jak tento plán vypracovat, určitě získáte od pana Lakeho.

    Vložil Magda3 (bez ověření), 17. Prosinec 2013 - 1:06

    Jendo, vlastním několik bytů a vidím práci několika výborů. Sama jsem ve výboru řadu let pracovala. Souhlasím s tím, že vyznat se ve všech zákonech a předpisech, které se týkají této problematiky, je velmi těžké. Proto na tomto portále jsme, že? Velká většina výborů, se kterými mám zkušenost, jsou nejenom neznalí, ale také arogantní a mají pocit, že když to jsou takoví chudáci, kteří musí pro dům něco dělat, tak jim do toho řadoví vlastníci mluvit nebudou. Mám problém dostat se k účetnictví, k dokladům, neexistuje žádné plánování, peníze se skládají podle toho, jak se členové výboru vyspí. Pokud něco požaduji, na něco se zeptám, s něčím nesouhlasím, pak jsem prudič. Pokud odmítnu zálohy platit, jsem neplatič a je to vůči ostatním vlastníkům nekorektní. Jsem výborem kriminalizována, rozvracím vztahy v domě a kdyby se něco mělo dělat tak jak to požaduji, tak se údajně neudělá nic a náš dům do pár let spadne. Přitom chci dle mého názoru velmi jednoduché věci. Chci, aby výbor předkládal ke schválení vlastníkům, co se bude opravovat. Chci vědět, proč mám platit zálohy zrovna ve výši, kterou vidím na předpisu. Chci mít možnost nahlížet do účetnictví. Mnoho formalit bych přešla a ráda bych pomohla. Jsem ale Persona non grata,dovolila jsem si nesouhlasit. Podle mě jsou tito dobrovolníci neschopní, lžou a nemají ve výborech co dělat. A tak budu čekat na to, až mě výbor dá k soudu a uvidíme jak to dopadne. Pokud mě k soudu nedá, tak doufám, že až se promlčí údajné pohledávky SVJ vůči mojí osobě, tak se snad vlastníci vzpamatují a začnou to řešit. To ale budu opět osoba nežádoucí, protože to za mě zaplatí ostatní. Upozorňuji na to vlastníky. Výbor ale tvrdí, že mě zažaluje a zatočí se mnou. Většina vlastníků jsou slušní lidé, někteří mi i fandí, další část vlastníků si s tím vůbec neví rady a neví, zda mám pravdu já, či výbor. Vlastníky arogance výboru štve, ale co? Když to nikdo dělat nechce, tak se nebudeme dohadovat. Budeme platit a hlavně se nehádejme. Vždyť za to mají ti chudáci almužnu. Za mě tedy. Jestli na to nemají, ať to nedějí. Já nebudu dávat peníze, aniž bych věděla na co. Nebudu hradit opravy,které nejsou schválené, nebudu ovce. Jsem zodpovědná sama za sebe a svoje peníze. Abych byla korektní, zažila jsem i výbor, který sice nedělal vše úplně správně, ale řídil se pravidlem, že jsou to vlastníci, kdo rozhodují o svém majetku a snažili se určovat zálohy na základě vypracovaného plánu oprav. A pokud je někdo upozornil na chybu, tak se dle toho zařídil. To je ale opravdu veliká vyjímka. Tak tak. Omlouvám se za dlouhé psaní. Ale omlouvání neschopnosti mě po mých zkušenostech troche vyvádí z rovnováhy. Mějte se fajn Magda

    Vložil lake, 16. Prosinec 2013 - 19:26

    Pane Jendo,
    jenomže ti Vaši „dobrovolníci“ mají v ruce velmi silný nástroj: mohou dát okamžitě k soudu každého, kdo na jejich amatérské nápady nepřistoupí a žádá rozumné a průhledné plánování při hospodaření se SVÝMI penězi.

    Vaši „dobrovolníci“ se rázem stávají diktátory, kteří na náklady SVJ ženou před soud toho, kdo chce vidět do financování a plánování oprav SVÉHO domu.

    Tady už přestává legrace. Vlastník, který chce kontrolovat jak jeho sluha hospodaří se svěřeným majetkem a poskytnutými prostředky, je souzen jako zavrženíhodný zločinec.

    Vaši „dobrovolníci“ jsou jako amatéři, kterým někdo dal do ruky nabitou pistoli. Jenže oni netrefí nikdy sebe: odnese to někdo jiný. A neználci mezi vlastníky budou výboru ještě tleskat, jak s neplatičem zatočil …

    lake

    Vložil Jitule (bez ověření), 16. Prosinec 2013 - 21:09

    Pane „Lake“ můžete mi říci, jakou funkci vykonáváte a v jakém společenství ? Ráda přijedu na exkurzi. Děkuji.

    Vložil lake, 17. Prosinec 2013 - 6:03

    Vážená Jitule,
    netřeba jezdit na exkurzi k lakovi. O potřebě řádného plánování se zde píše od počátku fungování tohoto portálu, viz stále platná diskuse z února 2008: http://www.portalsvj.cz/…prav-nutnost.

    Postačí Vám přečíst si štítek „Reserve Study“ nebo „předpokládané náklady“. Tam najdete informací dost i bez exkurze. O potřebě plánovat nikdo rozumný nepochybuje. Povinnost plánovat je obsažena v § 15 odst. 2 ZoVB. Povinnost schvalovat naplánované opravy shromážděním je obsažena v § 11 odst. 5 ZoVB. K tomu nemusíte jezdit na exkurzi, abyste to zjistila.

    Pokud se někdo chce přesvědčit, jak ti zde obhajovaní „dobrovolníci“ dovedou zprasit hospodaření a znechutit vlastníkovi jeho vlastnictví, ať si přečte například:
    http://www.portalsvj.cz/…podareni-svj
     http://www.portalsvj.cz/…tajene-dluhy

    Mám pokračovat? Ostatně i úvodní příspěvek tohoto vlákna je dostatečně výmluvný a ukazuje na neschopnost výboru cokoliv naplánovat, nechat řádně schválit a sdělovat informace:
     http://www.portalsvj.cz/…podareni-svj

    lake

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".