Účetnictví SVJ před zápisem do OR a po něm

Vložil Pavel-, 17. Říjen 2016 - 21:23 ::

Dobrý den, jsem čerstvým předsedou SVJ, které vzniklo v roce 2012, do OR bylo zapsáno 7/2014 a bankovní účet spolu s prvním vkladem do fondu oprav byl vytvořen 1/2015. Letos v červnu jsem byl na shromáždění vlastníků zvolen jako nový předseda spolu s výborem. O co jde: Stávající předsedkyně má účetní závěrku pouze za rok 2015, rok 2014 prý nemá, jelikož účetnictví tehdy vedl ještě vlastník nemovitosti – developer. Ten asi před rokem zkrachoval. Na konci roku 2014 prý bylo účetnictví údajně vyrovnáno a v lednu 2015 developer vložil do fondu oprav 50.000,–. V té době byl ještě asi většinovým majitelem BD. Moje otázka je, jestli má SVJ vést účetnictví i před zápisem do OR, či pouze po něm? Pokud developer zkrachoval a vedl úetnictví od r.2012, je to důvod k tomu, aby bylo možné „ho neřešit“? Můžou mě jako předsedovi vzniknout v budoucnu problémy díky tomu, že bych neměl účetnictví za minulá období? Děkuji za případnou rekaci.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil asi tak (bez ověření), 18. Říjen 2016 - 6:53

    SVJ vede účetnictví od doby svého vzniku.

    Vložil tztrzree (bez ověření), 18. Říjen 2016 - 4:55

    Jste úplně vedle, ani nevíte co jste. Tak buď jste předseda společenství nebo máte výbor. Oboje najednou nelze. Fond oprav tvořit nemusíte. Tvoříte příspěvek na správu domu a pozemku jak Vánm ukládá zákon?

    Vložil Taisa, 17. Říjen 2016 - 21:58

    Dobrý večer!

    1. Jako statutár máte zodpovědnost za účetnictví potažmo za celou agendu SVJ ode dne Vašeho zvolení shromážděním. Vždy je odpovědnost na úřadujícím předsedovi, tzn. za první období zodpovídá onen developer, za další období bývalá předsedkyně. V případě např. kontroly od FÚ, pokud Vám vznikne nějaká škoda (např. dostanete pokutu), budete vymáhat po tehdejším statutárovi. Vám osobně za předchozí nepořádek nic nehrozí.
    2. To, že by účetnictví bylo k 31.12. „vyrovnáno“ je krajně nepravděpodobné. Co by to mělo vůbec znamenat? Leda to, že je na všech účtech nula. Pokud ano, kde by se vzalo těch 50.000,–Kč? To Vám developer daroval? Asi sotva.
    3. Developer, ať zkrachoval nebo ne, závazky vůči SVJ měl splnit. Tj. předat předsedovi SVJ veškerou dokumentaci včetně účetnictví. Jestli vedl účetnictví od roku 2012 anebo 2014 se už asi těžko dozvíte. Pro klid duše bych poslala developerovi doporučený dopis s výzvou, ať Vám jako současnému předsedovi předá do konce měsíce veškerou agendu SVJ. Patrně se Vám dopis vrátí nevyzvednutý, ale budete mít aspoň něco v ruce, kdyby něco.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".