Účetní závěrka 2015

Vložil Nový (bez ověření), 24. Květen 2016 - 18:06 ::

V jiném příspěvku http://www.portalsvj.cz/…oveho-domu-2#… byl uveden odkaz na výpis z veřejného rejstříku jednoho konkrétního SVJ, jehož správu zajišťuje SBD většinový vlastník SVJ.

Ve veřejném rejstříku SVJ mě zaujala ve Sbírce listin vložená účetní závěrka za rok 2015, která obsahuje Rozvahu a Výkaz zisku a ztráty ve zjednosušeném rozsahu.

Uvádím rozvahu s vynecháním položek s nulovými hodnotami:

A K T I V A

B. Krátkodobý majetek celkem 772
B II Pohledávky celkem ..........772
AKTIVA CELKEM .............­........772

P A S I V A

B. Cizí zdroje .............­.............­.772
B II Dlouhodobé závazky celkem 772
PASIVA CELKEM .............­...........772

Výkaz zisku a ztráty obsahuje jen položky s nulovými hodnotami.

Ptám se těch, kdo rozumí účetnictví, jsou takto sestavená rozvaha a výkaz zisku ztrát při správně vedeném účetnictví možné u normálně fungujícího SVJ?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 25. Květen 2016 - 7:44

    Normálně fungující SVJ by nemělo připustit

    • aby nemělo vlastní účet a platby záloh posílalo na účet SVJ,
    • aby mu externí správce (SBD) vedl účetnictví ve zjednodušeném rozsahu,
    • aby mu externí správce vedl účetnictví s použitím pouze rozvahových účtů.

    K zjednodušenému rozsahu:

    U SVJ je třeba účtovat velmi podrobně, aby bylo možné zjistit např. přeplatky a nedoplatky záloh na služby podle druhů služeb apod.

    Naproti tomu při zjednodušeném rozsahu se v jedné položce objeví závazky z nevyčerpaných záloh na služby současně s dluhy k dodavatelům apod.

    K rozvahovému účtování:

    Náklady a výnosy související se správou domu jsou od roku 2014 již definovány (NV č. 366/2013 Sb.), a vyhláška č. 504/2002 Sb. neumožňuje pro SVJ žádnou výjimku. Náklady a výnosy se účtují v účtových třídách 5 – Náklady a 6 – Výnosy ve všech účetních jednotkách včetně SVJ. Potom se nemůže stát, že je výstupem z účetnictví výkaz Z/Z s nulovými hodnotami.

    Skutečně by mne zajímalo, kolik si SBD za takovéto „účetnictví“ bere. Ode mne by nedostalo ani jednu Kč.

    N. Klainová

    Vložil asi tak (bez ověření), 4. Říjen 2016 - 10:28

    Při zjednodušeném rozsahu se v jedné položce objeví závazky z nevyčerpaných záloh na služby současně s dluhy k dodavatelům apod. Ano, někteří dodavatelé dělají roční vyúčtování až v lednu dalšího roku a současně pošlou společenství fakturu, která se uhradí, pokud je tam nedoplatek. Co je na tom proboha tak zvlášního, abychom tomu věnovali extra pozornost? Co na tom nepoznáme, to snad víme.

    Vložil Nový (bez ověření), 25. Květen 2016 - 8:54

    Děkuji za odpověď. Jenom upřesním, že nejde o externího správce. SBD je vlastníkem jednotek s většinových spoluvlastnickým podílem a bylo zvoleno jednočlenným statutárním orgánem – předsedou společenství a z tohoto titulu zajišťuje správu.

    Pravda ale bude, jak uvádíte a jak to vyplývá z rozvahy, že zřejmě po vzniku SVJ nezaložilo vlastní účet pro SVJ a k výběru záloh od vlastníků využívá firemní účet SBD.

    Vložil Pavel, 25. Květen 2016 - 9:27

    Podle justice toto SVJ vzniklo 7.1.2011. Od tohoto okamžiku je povinno vést účetnictví. Předpokládám, že účetnictví za rok 2011, 2012, 2013 a 2014 vedeno nebylo. Za rok 2015 asi externí správce vedl účetnictví až od zápisu tj. od 5.5.2015.

    Předpokládám, že externí správce si účtuje nějakou odměnu za správu. Minimálně tato částka by se měla vyskytovat ve Výsledovce. Jinak se nejedná o účetnictví, které je správné s možnou sankcí podle § 37 ZoÚ.

    Jako paní Klainová vidím velký problém v tom, že SVJ pravděpodobně nemá svůj bankovní účet. Zálohy na příspěvky jsou asi zasílány na účet externího správce. V případě insolvence externího správce tak SVJ o své peníze asi přijde.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil SBDSVJ (bez ověření), 25. Květen 2016 - 12:26

    Dobrý den, je to trošku mimo téma, ale jak to účtuje Družstvo, plátce DPH, které má dům (středisko) ve kterém je část bytů ve vlastnictví jiných osob a nevzniklo tam SVJ?

    Příjmy z nájmů od družstevníků má od daně z příjmů osvobozeny, tvoří z nich fond na budoucí opravy a platí z nich běžnou údržbu bytů a společných prostor. DPH z nájmů má taky osvobozeno a nemá nárok na odpočet z plnění na vstupu.

    Příjmy od vlastníků za opravy společných prostor jsou jeho zdaňovaný výnos, je povinen z nich odvést DPH. Má nárok na odpočet na vstupu (koeficient???) Zisk z této činnosti je pak co, přeplatek za správu náležící zpět vlastníkovi nebo zisk z podnikání náležící družstvu?

    Nebo se to účtuje přes trojky? Kdo stanoví výši Poplatku za správu?

    Vložil Nový (bez ověření), 25. Květen 2016 - 9:17

    Pani Klainová,

    na webu dotyčného SBD jsem našel tento výklad:

    „Novela zákona o účetnictví pro r. 2016 nově umožňuje pro malé účetní jednotky, mezi které patří také společenství vlastníků jednotek, aby neukládaly do sbírky listin výkaz zisku a ztrát (výsledovku). Povinnost sestavit účetní závěrku pro společenství vlastníků jednotek však tímto není dotčena, pouze není povinnost zveřejňovat ji v plném rozsahu.“

    Je toto tvrzení družstva pravdivé?

    Vložil Pavel, 25. Květen 2016 - 9:29

    Ano, toto tvrzení je pravda, viz § 21a/9 ZoÚ.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 25. Květen 2016 - 9:40

    Ano, je pravdivé, jak napsal pan Pavel. Byl rychlejší. Otázkou je, komu tato možnost pomůže. Členům SVJ určitě ne. Ty by přece mohly zajímat náklady a výnosy, včetně nákladů na odměny „účetních“.

    Při tvorbě nových stanov by stálo za uvážení dát do nich povinnost zveřejňovat i výkaz Z/Z. Alespoň se přijde mimo jiné i na to, kdo účtuje nesprávně a kolik za to bere.

    N. Klainová

    Vložil páčko (bez ověření), 25. Květen 2016 - 10:28

    Pokud jsem dobře pochopil zákon o účetnictví, tak si účetní jednotky můžou vybrat v jakým rozsahu sestaví účetní závěrku bez ohledu na to v jakým rozsahu vedou účetnictví, takže jenom dle mýho nechtěli tisknout deset papírů, když stačí dva, a na kvalitu a rozsah účetnictví by to teoreticky nemělo mít vliv – je to tak? 

    viz § 18 odst. 3 platný minimálně od 1.1.2014: „Účetní jednotky sestavují účetní závěrku v plném nebo zjednodušeném rozsahu. Nestanoví-li tento zákon jinak, ve zjednodušeném rozsahu mohou sestavit účetní závěrku účetní jednotky, které nejsou povinny mít účetní závěrku ověřenou auditorem s výjimkou akciových společností, které sestavují účetní závěrku v plném rozsahu“.

    a viz § 18 odst. 4 platný od 1.1.2016: „Účetní jednotky sestavují účetní závěrku v plném nebo zkráceném rozsahu. Nestanoví-li tento zákon jinak, ve zkráceném rozsahu mohou sestavit účetní závěrku účetní jednotky, které nejsou povinny mít účetní závěrku ověřenou auditorem“.

    Vložil Pavel, 25. Květen 2016 - 11:00

    Mám podobný názor.

    Podle § 2 ZoÚ SVJ vedou účetnictví v plném či zjednodušeném rozsahu.

    Podle § 18/4 ZoÚ SVJ sestavují účetní závěrku v plném nebo zkráceném rozsahu.

    Protože má účetnictví vypovídat o tom, co se v účetní jednotce děje, tak by se měl účtový rozvrh sestavit tak, aby účetnictví skutečně poskytovalo relevantní informace a aby účetnictví nebylo vedeno jen proto, že se musí vést.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Poznamka (bez ověření), 4. Říjen 2016 - 18:36

    Je to jedno, neboť UZ metodikou a obsahem (předepsaných výkazů) je organizována tak, že má vypovídací schopnost o ekonomické aktivitě podnikajících subjektů. Proto můžeme tyto výkazy detailozovat jakkoliv podrobně, o hospodaření SVJ z toho moc nevyčteme, neboť podstata hospodaření SVJ není ve tvorbě zisku ale v informaci, kolik vlastníci zaplatili a na co, a co a za kolik z toho bylo pořízeno jako dodávky výkonu správy. Tyto informace obsahují jinak uspořádané výkazy které předpisy o UZ ovšem nepředepisují.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".