Spravne rozuctovani nakladu na provoz vytahu

Vložil Andy Knor, 18. Duben 2013 - 21:58 ::

Dobrý den,

prosíme o radu ve věci správného nastavení rozúčtování nákladů na provoz výtahů v našem SVJ.

Od května 2013 bude uvedeno do provozu 5 nových výtahů (aktuálně žádné výtahy nemáme), vybudovaných jako důsledek výstavby 17 nových bytů v půdních prostorách domu.

Náš dům bude mít celkem 4 poschodí (včetně přízemních bytů). Obyvatele 5 vchodů budou mít přístup k výtahu, jeden vchod nebude mít přístup k výtahu.

Náklady na výtahy a jejich úhradu prozatim uvažujeme rozdělit takto:

  1. náklady na elektrickou energii – připravujeme několik variant způsobůrozdělení nákladů (koeficientů), jedná se například o tyto varianty:
  2. Přispívají všechny BJ a NJ, bez zohlednění počtu osob, nezohledněn podíl na společných prostorách ani pravděpodobnost užívání výtahu (příslušné patro)

2.Přispívají všechny BJ a NJ, které mají přístup k výtahům (mimo stávajících BJ a NJ 540/34), nezohledněn podíl na společných prostorách ani pravděpodobnost užívání výtahu (příslušné patro)

3. Přispívají všechny BJ a NJ, které mají přístup k výtahům (mimo stávajících BJ a NJ 540/34), zohledněna pravděpodobnost užívání výtahu (patro), zohledněna specifika vchodu

4.Přispívají všechny BJ a NJ, které mají přístup k výtahům (mimo stávajících BJ a NJ 540/34), zohledněna pravděpodobnost užívání výtahu (patro, 3+4p. přispívají stejně), nezohledněna specifika vchodu (rozpočet po patrech)

5.Přispívají všechny BJ a NJ, které mají přístup k výtahům (mimo stávajících BJ a NJ 540/34), zohledněna pravděpodobnost užívání výtahu (patro) a velikost podílu na společných prostorách

Nemáme však pro první rok používání výtahů představu, jak vysoké náklady můžeme očekávat.

2. náklady na opravy a amortizaci výtahů – plánujeme hradit z fondu oprav podle podílu na společných prostorách.

3. náklady na pravidelné revize, prohlídky, zkoušky, GSM mobilni karty apod- taktéž zvažujeme použít stejné koeficienty jako pro elektrickou energii. Máme přibližný odhad roční částky.

Prosíme o radu, jestli existuje nějaký právní předpis, který určuje, jak je třeba nastavit rozúčtování.

Chceme zjistit, jestli náklady z 3. kategorie uvedené výše, tedy náklady nutné pro zajištění provozu výtahu máme povinnost rozpočítat dle našeho Prohlášení vlastníka, kde je uvedeno, že Vlastníci jednotek jsou povinni přispívat na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu podle velikosti svých spoluvlastnických podílů nebo je můžeme rozpočítat jiným vhodným způsobem, který bude schválen shromážděním. Ve stanovách SVJ nemáme způsob přispěvku členů SVJ na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí nijak upraven.

Nebo tyto náklady spadají také do oblasti služeb a bylo by možné na Shromáždění odhlasovat jejich rozúčtování dle stejných koeficientů jako náklady na elektrickou energii?

Pokud zvolíme variantu dle koeficientů, nemůžeme nést nějaké právní následky, že rozúčtování je v rozporu s Prohlášením vlastníka?

Nebo je třeba možné odhlasovat upravení textu Prohlášení vlastníka a uvést výtahy jako společný prostor s odlišným příspíváním na výdaje než na ostatní společné části domu?

Můžete nám případně doporučit nejvhodnější variantu rozpočtu nákladů(z právního hlediska)?

Děkujeme a těšíme se na Vaše informace.

AK

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 19. Duben 2013 - 7:26

    Pane AK, Vaše návrhy kalkulace jsou složité jako kosmická loď Enterprise. Uvědomte si, že ve Vašem domě bude někdo (možná SVJ) poskytovat službu „provoz výtahu“. Do nákladů na poskytování této služby si provozovatel výtahu zahrne všechny účelně vynaložené náklady, od spotřeby elektřiny, přes opravy a údržbu, povinné kontroly a revize(*), atd.

    Provozovatel je povinnen kalkulovat cenu služby podle § 6 zákona č. 526/1990 Sb. o cenách. Pro inspiraci k obsahu takové kalkulace se seznamte s cenovým rozhodnutím ERÚ č. 2/2012.

    Pouze tuto jedinou roční částku budete rozúčtovávat mezi odběratele služby. Jakmile začnete salámovou metodou odkrajovat náklady na elektřinu, revize, prohlídky, zkoušky, GSM mobilni karty, pojištění provozovatele, konkrétní výdaje na to či ono – nepovede to ani k vyšší spravedlnosti, ani k větší přehlednosti.

    Taxikář Vám také sdělí jednu jedinou částku. Neúčtuje Vám zvlášť za svůj čas strávený jízdou, za opotřebení pneumatik, za benzín a olej, za technické prohlídky vozu, za mobilní telefon, za pojištění automobilu.

    • Zajistěte, abyste si definovali povinnost hradit službu „provoz výtahu“ ve stanovách. Jinak vlastník jednotky nemá povinnost tuto službu odebírat ani hradit.
    • Dále k tomu musíte mít schválená pravidla rozúčtování služby podle § 11 odst. 4 ZOVB. Pravidla by neměla být v extrémním nepoměru se skutečným rozsahem užívání výtahu a měla by být jednoduchá.
    • Nedojde-li ke schválení pravidel, budete od 1. ledna 2014 rozúčtovávat provoz výtahu podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování (zákon č. 67/2013 Sb. o službách, § 5 odst. 2).

    * Poznámka: Zákon č. 67/2013 Sb. stanoví, že „nákladem na služby podle tohoto zákona nejsou revize zařízení“. Jde o zjevně nesmyslné a nerozumné ustanovení, v rozporu s běžnými postupy kalkulace oprávněných nákladů. Povinné revize výtahu a elektrických rozvodů sloužících pro výtah patří odedávna k nákladům na poskytování služby „provoz výtahu“.

    lake

    Vložil Andy Knor, 19. Duben 2013 - 22:32

    Dobry vecer Lake,

    dekuji za odpoved, poslu dale kolegum na Vybor … a pujdeme studovat zminene zakony.

    Take souhlasim, ze v jednoduchosti je krasa a mozna to trochu komplikujeme, ale chceme se proste jen ujistit, ze rozhodnuti Vyboru nemuze pak nikdo pravne napadnout.

    Pekny vikend

    AK

    Vložil petrsv, 19. Duben 2013 - 10:53

    Přesně tak, tohle mě napadlo taky, ačkoliv kosmická loď mě nenapadla :-) Vždycky se řídím pravidlem dělat všechno co nejjednodušeji. Čím složitější systém, tím více práce, větší možnost chyb, dohadů, apod.

    Ohledně toho zákona 67/2013 – je byrokratický paskvil, nicméně bylo mi vysvětleno, že je to tak udělaný pro pronajímatele bytů, aby mohli oddělit náklady na služby týkající se výtahu od oprav. Služby by měly být součástí nájmu, kdežto opravy by pronajímatel neměl dávat do nájmu. Komentovat to radši nebudu…

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".