Rozdělení SVJ

Vložil Petr82 (bez ověření), 28. Září 2011 - 12:53 ::

Dobrý den, obracím se za kamarádku která řeší problém jejich domech. Když město prodávalo byty udělalo prohlášení vlastníka kde jsou společně řešeny 4 domy, a tím už v r.1997 mělo vzniknout SVJ pro všechny 4 domy. Jenže Bytos SVJ nezaložil a domy vedl samostatně. Problém je v tom že 2 domy si provedli skoro všechny rekonstrukce a 2 domy skoro nic neudělali. Ted na ně po těch letech Bytos tlačí aby založili SVJ, ale to by nastal problém společných peněz, společného řešení rekonstrukcí… Ted by totiž rekonstrukce provedené v těch zanedbaných domech financovali i domy které mají rekonstrukce provedené z jednoho fondu oprav. Podle našeho názoru pokud by to bylo financováno z fondu oprav museli by 2 domy kde by se rekonstrukce prováděli vyplatit druhé 2 domy kde již rekonstrukce jsou provedené. Řešení je že se SVJ rozdělí na samostatná SVJ po jednotlivých domech aby nevznikl tento problém. Stavební úřad v rozdělení nevydí problém (sklepy jsou zazděny (průchod) a jen udělat samostatné přípojky vody ale prý je problém že jsou na bytech hypotéky (cca 50%) a kdyby se SVJ rozdělovalo tak by se měnilo prohlášení vlastníka a tím i majetek který je v zástavě. Musejí banky dát souhlas se změnou věcí v zástavě?

Nebo jaké řešení navrhujete?

Bytos neporadí – tvrdí že založené SVJ bude mít 4 IČa (což je blbost) a že SVJ není o penězích že jde jen o činnost, což je úplně blbost když si přečtu stanovy a zákon… Hrozné je že vůbec tuto situaci dopustili.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 28. Září 2011 - 19:24

    Tvrdíte, že město prodávalo byty. Takže jsou ty byty prodány, nebo nejsou? Pokud ano, ve čtyřech „domech“ (správně ve čtyřech budovách) SVJ už dávno vzniklo. O způsobu jak rozdělit SVJ se psalo nedávno zde: http://www.portalsvj.cz/…deleni-svj-3#…

    Mimochodem, Bytos v roce 1997 nemohl SVJ založit: nikdo nemůže založit SVJ, vzniká totiž ze zákona automaticky. Ani teď nemůže Bytos nikoho nabádat k založení SVJ – ono nejspíše vzniklo před 14 lety.

    Fond oprav v SVJ neexistuje. Pokud jste někomu platil s určením na „fond oprav“, pak jde o částky, které patří příjemci plateb. Vy nemáte právo na jejich navrácení. Se SVJ nemají tyto platby nic společného. Není tedy zřejmé, proč se domníváte, že by měl někdo někoho „vyplatit“ při zániku vašeho SVJ.

    lake

    Vložil Petr82 (bez ověření), 28. Září 2011 - 21:37

    Ano byty jsou prodány. SVJ podle zákona vzniklo ale nikdy se nekonalo 1.shromáždění a nebyl výbor nic… toto chce po 14 letech napravyt správce. Nám jde o to že ted když se domy které ještě nemají např.střechu na svojí části udělanou rozhodnou jí udělat, tak to bude nově ze společného fondu a né z fondu pro jednotlivé čp. (u SVJ nejde rozdělovat tzv.fondu oprav n a jednotlivé vchody či čp. je to jedna hromádka) tedy to bude hrazeno z našeho i když my jsme si to před lety platili z fondu který jsme si udělali jen a jen pro svoje čp. , podle mě to je stejný jako když si někdo udělá za svoje okna a při výměně oken z fondu musejí být majitelé bytů vyplaceni aby to bylo spravedlivé. Nám tedy Bytosa říká že se nic nezmění, že si povedeme tzv.fond oprav pořád samostatně pro jednotlivá čp. ale to by bylo protiprávní, minimálně zkreslování účetnictví když by tam něco bylo a něco ne, a stejně by i za jednotlivé účty právně zodpovídal jeden společný výbor a pořád by to byly společné peníze… Nevíme si rady komu věřit a jak to vyřešit. O to rozdělení si přečteme na odkazu ale snad nám to nějak pomůže…

    Vložil Clever (bez ověření), 28. Září 2011 - 22:35

    Tento „problém“ dobře znám, protože také bydlím v „domě“, který se skládá ze 4 budov (dokonce jsou odděleny od sebe mezerou). Všechny ale stojí na jedné parcele a mají jen jedno společné č.p. a také je společný výměník tepla a nějaké další rozvody. Máme tedy jedno SVJ, jedno účetnictví, jeden bankovní účet, jeden výbor, atd.

    Problém ve skutečnosti neexistuje. Na náklady na správu (nikoliv do FO) přispíváte poměrně podle velikosti svého podílu na „čtyřdomě“. Pokud někdo přispěl méně než měl, pak doplatí. Pokud by s tím byl problém, pak naopak ti, kteří přeplatili dostanou přeplatek. Tím srovnáte zaplacené zálohy na správu tak, že budou v souladu se zákonem.

    Co se týče již provedených oprav, je úplně jedno, kde byly provedeny. Jedná se totiž o jedno SVJ a jedny peníze.

    Rozdělení na 4 SVJ bych nedoporučil uspěchat. Dokud jste jedno SVJ, můžete postupně uvést do přibližně stejného stavu všechny 4 budovy (které ostatně všichni spoluvlastníte), rozdělit rozvody, atd. Pak můžete SVJ bezproblémově rozdělit, zbytek je „papírování“.

    Vložil Petr82 (bez ověření), 28. Září 2011 - 22:56

    ""Co se týče již provedených oprav, je úplně jedno, kde byly provedeny. Jedná se totiž o jedno SVJ a jedny peníze."" no jo ale ono 14 let se opravy financovaly z vlastních černých fondů které si udělali jednotlivá čp. a né ze společného, takže byly domy kde si skoro nespořili na tzv.černý fond oprav ale také nic nedělali, a byly domy které pracovali spořili a mají skoro hotovo. Společný fodn neexistoval. ted to chtějí změnit, založit konečně plnohodnotné SVJ a jeden účet to by potom byl právě problém.

    Výhoda je že se jedná o 4 domy, se 4 čp. a na 4 stavebních pozemcích, ale navzájem se vlastní protože je jedno prohlášení vlastníka.

    Jediná varianta je rozdělení, protože jinak by byl problém v dalších realizacích rekonstrukcí z již společných peněz. A nebo by se znovu netvořil fond oprav a stále by existovali fondy oprav na černo, ale to už by při existenci SVJ riskoval výbor že by mohl být napadnuto účetnictví.

    Vložil lake, 29. Září 2011 - 5:43

    Pane Petře,

    není pravdou, že by jediná varianta bylo rozdělení. To je naopak varianta nejkomplikovanější.
    Jednodušší je prostě změnit Prohlášení vlastníka tak, že některé části domu společné všem vlastníkům jednotek (například střechy) se rozdělí na čtyři díly (po budovách). Tyto společné části domu v každé z budov budou společná pouze vlastníkům jednotek v této budově. Tím dojde i k rozdělení rozhodování o těchto částech a hlavně se rozdělí financování.
    Ke změně prohlášení potřebujete získat souhlas všech.

    lake

    Vložil Clever (bez ověření), 28. Září 2011 - 23:20

    Skutečnost je tedy taková, že někteří vlastníci za své peníze prováděli neschválené opravy na budově, která jim patří pouze z 1 čtvrtiny (přibližně). I v takovém případě se dá udělat spravedlivé vyrovnání. Početně to není problém, chce to jen dobrou vůli všech zúčastněných.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".