První shromáždění SVJ - tři vlastníci

Vložil franos, 8. Prosinec 2011 - 13:26 ::

Dobrý den, prosím o připomínky či odpovědi k následujícím bodům. Jsme městská část Prahy, která ve své novostavbě prodává bytové a nebytové jednotky do osobního vlastnictví. Z 10 jednotek (2 byty + 8 nebyty) jsou čerstvě prodané dvě nebytové jednotky. Během několika dnů obdrží druhý kupující (= třetí zapsaný vlastník) listinu s doložkou o vyznačení vkladu do KN, tj. vznikne SVJ. Prodej dalších jednotek je v nedohlednu, proto není proč první shromáždění odkládat, naopak chci SVJ ustavit co nejdříve (zápis do rejstříku, založení účtu, převod smluv).

  1. Můžeme svolat první shromáždění dříve než za 15 dní (např. za 3 dny), pokud všichni (=oba) vlastníci písemně potvrdí převzetí pozvánky a souhlas s termínem? Nemůže rejstříkový soud (Městský soud v Praze) odmítnout zápis SVJ z důvodu ne-řádného svolání shromáždění?
  2. Předpokládám, že se na nás plně vztahuje ZoVB stejně jako na bytové domy, přestože bytové jednotky tvoří jen 24% všech jednotek.
  3. Vlastníky jsou dvě právnické osoby (městská část a s.r.o.) a jedna fyzická osoba. Předpokládám, že se shodneme na volbě pověřeného vlastníka (městské části). Pokud ne, budeme všichni tři vlastníci zároveň tříčlenný výbor. ze zkušenosti vím, že Městský soud v Praze nemá problém zapsat právnickou osobu jako člena výboru (městská část je členem výboru v jiném SVJ). Může dělat soud problémy se zápisem právnické osoby jako pověřeného vlastníka?
  4. V objektu jsou dva samostatné kotle ÚT, sloužící pro vytápění vždy několika jednotek (a jsou částí budovy společné vlastníky daných jednotek). Jsme při rozpočítání nákladů na teplo a TUV vázáni vyhláškou č.372/2001, nějakým jiným/novějším předpisem, nebo si můžeme způsob rozpočítání nákladů rozhodnout jakkoliv jinak?
  5. K bodu 3 doplňuji – před volbou pověřeného vlastníka (nebo výboru) přijmeme vlastní stanovy, které mj. umožní, aby členem orgánu mohla být právnická osoba. Variantu, že by členem orgánu byla fyzická osoba zmocněná právnickou osobou (vlastníkem) určitě nechci (starostové se mění, že…).

Předem děkuji za stručné odpovědi.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel, 8. Prosinec 2011 - 13:47

    Stručně:

    1.Můžeme svolat první shromáždění dříve než za 15 dní (např. za 3 dny), pokud všichni (=oba) vlastníci písemně potvrdí převzetí pozvánky a souhlas s termínem? Nemůže rejstříkový soud (Městský soud v Praze) odmítnout zápis SVJ z důvodu ne-řádného svolání shromáždění?

    P: Já bych pro jistotu dodržel 15 dní, přece jen platí vzorové stanovy.

    2.Předpokládám, že se na nás plně vztahuje ZoVB stejně jako na bytové domy, přestože bytové jednotky tvoří jen 24% všech jednotek.

    P: Ano.

    3.Vlastníky jsou dvě právnické osoby (městská část a s.r.o.) a jedna fyzická osoba. Předpokládám, že se shodneme na volbě pověřeného vlastníka (městské části). Pokud ne, budeme všichni tři vlastníci zároveň tříčlenný výbor. ze zkušenosti vím, že Městský soud v Praze nemá problém zapsat právnickou osobu jako člena výboru (městská část je členem výboru v jiném SVJ). Může dělat soud problémy se zápisem právnické osoby jako pověřeného vlastníka?

    P: Český soud může dělat problémy, ale ZoVB k tomu nedává prostor. PO ve funkci PV je řada, zejména SBD nebo developerů.

    4.V objektu jsou dva samostatné kotle ÚT, sloužící pro vytápění vždy několika jednotek (a jsou částí budovy společné vlastníky daných jednotek). Jsme při rozpočítání nákladů na teplo a TUV vázáni vyhláškou č.372/2001, nějakým jiným/novějším předpisem, nebo si můžeme způsob rozpočítání nákladů rozhodnout jakkoliv jinak?

    P: Jste vázáni vyhláškou 372/2001 Sb.

    5.K bodu 3 doplňuji – před volbou pověřeného vlastníka (nebo výboru) přijmeme vlastní stanovy, které mj. umožní, aby členem orgánu mohla být právnická osoba. Variantu, že by členem orgánu byla fyzická osoba zmocněná právnickou osobou (vlastníkem) určitě nechci (starostové se mění, že…).

    P: Pokud to bude před volbou ve stanovách neměl by být problém

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil AnonymousX (bez ověření), 8. Prosinec 2011 - 15:04

    Ad 1) Není nutné nikam dokládat pozvánku a tedy dodržovat tuto lhůtu. Pokud chcete, můžete v zápise ze shromáždění uvést, že pozvánka byla všem včas doručena a že obsahoval veškeré náležitosti.

    Vložil Pavel, 8. Prosinec 2011 - 16:48

    Pane AnonymousX,

    nedodržení lhůty pro svolání nejvyššího orgánu při souhlasu všech je možné v obchodním právu.

    U SVJ může soud namítat nedodržení stanov, protože bude znám datum vzniku SVJ a termín prvního shromáždění. Předpokládám, že nelze svolat první shromáždění dosud „nevzniklého“ SVJ.

    Tolerantní soudce tak postupovat nemusí, když s kratší lhůtou souhlasí všichni 3. Nyní jde pouze o to, jaký bude soudce.

    Z hlediska právní jistoty jsem raději uvedl dodržet 15 denní lhůtu.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil lake, 8. Prosinec 2011 - 15:30

    AnonymousX napsal: „Není nutné nikam dokládat pozvánku a tedy dodržovat tuto lhůtu.“.
    Špatná odpověď.

    • Jestliže člen SVJ napadne přijaté usnesení z důvodu pozdního doručení pozvánky, bude u soudu úspěšný, jestliže SVJ neprokáže opak.
    • Jestliže člen SVJ napadne příjaté usnesení z důvodu, že nebylo uvedeno v pozvánce, bude u soudu úspěšný, jestliže SVJ neprokáže opak.

    Pouhé uvedení určitého tvrzení v zápisu není takovým důkazem a před soudem by neobstálo. Vždyť právě toto tvrzení bude nesouhlasící vlastník napadat, že ano.

    lake

    Vložil AnonymousX (bez ověření), 8. Prosinec 2011 - 15:38

    „Jestliže člen SVJ napadne…“

    Z textu dotazu jsem si dovodil, že všicni (3) spoluvlastníci souhlasí.

    Vložil lake, 8. Prosinec 2011 - 16:06

    Máte pravdu, v tomto konkrétním případě jsem nevzal do úvahy předpokládaný souhlas všech tří vlastníků se zkrácením lhůty. Omlouvám se. Nicméně příspěvek vyzněl tak, jako by SVJ nemuselo pozvánku vůbec vyhotovit, ani ji archivovat: „Není nutné nikam dokládat pozvánku“.

    lake

    Vložil franos, 9. Prosinec 2011 - 10:55

    Děkuji za reakce, potvrdily mi, že bych měl 15-dní lhůtu dodržet (já chci, ostatní to nepovažují za nutné). Vlastníci to nezpochybní, ale soud by mohl (odhaduji tak na 20%) a to riziko mi nestojí za několikatýdenní zdržení zápisu.

    Jinak vedu dvě jiná malá SVJ (po 11 jednotkách) a pozvánku s návrhem programu standartně uvádím jako přílohu zápisu ze shromáždení. Takže ani teď bych ji soudu nezatajil.

    Ještě se zeptám – stále platí že zápis SVJ do rejstříku (a později zápisy změn) jsou bezplatné?

    Vložil lake, 8. Prosinec 2011 - 14:34

    Tazatel napsal: „Variantu, že by členem orgánu byla fyzická osoba zmocněná právnickou osobou (vlastníkem) určitě nechci.“

    To je dobře. Ani ji chtít nemůžete. Taková pitomost je v rozporu s právem. Už se zde probíral případ, kdy rejstříkový soud odmítl zapsat takového kočkopsa.

    • Zvolíte-li fyzickou osobu, je členem statutárního orgánu tato fyzická osoba bez jakýchkoliv dodatečných podmínek a bez ohledu na to, zda ji některá fyzická či právnická osoba k něčemu zmocnila či nezmocnila.
    • Zvolíte-li právnickou osobu, je členem statutárního orgánu tato právnická osoba bez jakýchkoliv dodatečných podmínek a bez ohledu na to, zda některé fyzické či právnické osobě udělila či neudělila oprávnění jednat jejím jménem.

    lake

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".