Pronájem jednotky s mnoho spolumajiteli

Vložil Anonymous, 20. Srpen 2018 - 21:25 ::

Vlastním podíl na malé jednotce, kterou se mnou spoluvlastní desítky spolumajitelů, kteří většinou vlastní i další jednotky v bytě. Já vlastním pouze ten malý podíl. Jelikož nebydlím v domě, předseda mě nezve na schůze, ani se mnou jinak odmítá komunikovat, protože prý je můj podíl tak malý, že nemá čas na nějakou zbytečnou administrativu. Jednotka je pronajatá, pod nájemní smlouvou, kterou mi předseda nechce ukázat, je prý podepsán on. Veškerý výnos jde prý do fondu oprav, ze kterého se jednotka před časem i opravila. O obojím jsem nebyl spraven, ani jsem neměl šanci o tom rozhodovat. Nicméně pravidelně platím daň z nemovitosti a byl bych rád, kdyby se mi aspoň nějaké peníze vrátily. Tedy má otázka zní – jaké možnosti mám na zrušení rozhodnutí o navedení 100% nájmu do fondu oprav? 30 denní lhůta, kdy jsem se o chování dozvěděl uplynula.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil NN (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 11:13

    Anonymous, tak se Vám opět podařilo nalákat přispěvatele na jeden z Vašich dalších „špeků“......­........ Jen více takových nových témat – začíná mě to bavit.

    Zdar

    Vložil Hrubý (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 10:47

    Jestliže jde skutečně o spoluvlastnictví jednotky (v katastru nemovitostí musí být u uvedené jednotky vyjmenovaní všichni její vlastníci s výší jejich spoluvlastnických podílů na jednotce), jde o podílové spoluvlastnictví. O správě rozhodují všichni spoluvlastníci, tzn., že rozhodovat o správě jednotky na shromáždění vlastníků hlasováním SVJ by bylo možné pouze v případě, že jednotku spoluvlastní všichni vlastníci tj. členové SVJ.

    Správa jednotky ve spoluvlastníctví více vlastníků nepatří podle NOZ do předmětu činnosti SVJ (na rozdíl od dřívější praxe podle ZOVB, podle kterého v případě jednotky ve spoluvlastnictví všech vlastníků patřila správa jednotky do předmětu činnosti SVJ). Tzn., že správa jednotky nemůže být vykonávána společenstvím vlastníků. Jedině v případě, že by si vlastníci jednotky zvolili správce předsedu SVJ, mohl by se starat o správu. Jedná se o správu společné věci.

    O správě společné věci (jednotky) rozhodují její vlastníci hlasováním (o běžné správě většinou hlasů, o o významné záležitosti týkající se společné věci, zejména o jejím podstatném zlepšení nebo zhoršení, změně jejího účelu či o jejím zpracování, je třeba alespoň dvoutřetinové většiny hlasů spoluvlastníků, k rozhodnutí, na jehož základě má být společná věc zatížena nebo její zatížení zrušeno, a k rozhodnutí, na jehož základě mají být práva spoluvlastníků omezena na dobu delší než deset let, je třeba souhlasu všech spoluvlastníků).

    Rozhodnutí má právní účinky pro všechny spoluvlastníky pouze v případě, že všichni byli vyrozuměni o potřebě rozhodnout, ledaže se jednalo o záležitost, která vyžadovala jednat okamžitě.. Vaše praktické vyloučení z rozhodování o společné věci (jednotce) správcem vč. odmítnutí informací je v jednoznačném rozporu se zákonem viz NOZ § „1126 a následující“.

    Od účinnosti NOZ by pronájem společné věci měli schválit (podepsat smlouvu o pronájmu) všichní spoluvlastníci. Jak jsem už uvedl podílové spoluvlastnictví jednotky není předmětem činnosti SVJ, tzn., že její správa nemá nic společného s SVJ a nelze hradit náklady na správu uvedené jednotky z fondu oprav. Příspěvky a jejich čerpání na správu jednotky by měly být vedeny odděleně od účetnictví SVJ.

    Vložil Puvodni tazatel (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 12:28

    Ano, jedna se o spoluvlastnictvi jednotky, kde mam v katastru presne zaneseny podil. Bohuzel soudni napadeni vylouceni ma uz promlcenou lhutu 30 dni §1128 3). Zajima me, jak ze zabetonovaneho stavu, kdy ostatni spoluvlastnici pravdepodobne hlasovali pro soucasny stav – 100% odvod do fondu oprav, protoze jim to samotnym snizuje poplatky, jelikoz vlastni i dalsi nemovitosti v dome.

    Doplnujici dotaz – je legalni, ze se zminena jednotka rekonstruovala z penez SVJ? IMHO neni i kdyz to SVJ odsouhlasilo.

    Vložil Hrubý (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 15:49

    Je samozřejmé, že máte jako spoluvlastník jednotky nárok na odpovídající podíl z příjmu z pronájmu viz dále uvedené ustanovení NOZ:

    "§ 1115

    (1) Osoby, jimž náleží vlastnické právo k věci společně, jsou spoluvlastníky.

    (2) Ustanovení o spoluvlastnictví se použijí přiměřeně i pro společenství jiných věcných práv.

    § 1116

    Vzhledem k věci jako celku, se spoluvlastníci považují za jedinou osobu a nakládají s věcí jako jediná osoba.

    § 1117

    Každý spoluvlastník má právo k celé věci. Toto právo je omezeno stejným právem každého dalšího spoluvlastníka.

    § 1118

    Spoluvlastníku náleží vyúčtování, jak bylo se společnou věcí nakládáno, i podíl z plodů a užitků ze společné věci.

    § 1119

    Vyúčtování se lze domáhat po uplynutí doby obvyklé povaze správy společné věci, při zániku spoluvlastnictví nebo při zániku účasti v něm, anebo z jiných důležitých důvodů."

    Tzn.že spoluvlastníci jsou z právního hlediska považováni za jednu osobu a s věcí či nemovitostí vůči okolnímu světu nakládají stejným způsobem, jako by byli jednou osobou.

    Jednotlivé osoby tedy mají k společné věci (v našem případě jednotce) stejná práva. Pokud z jednotky plynou nějaké plody, jimiž může být například zisk z pronájmu, na tento zisk mají právo všichni spoluvlastníci.

    Ostatní spoluvlastníci nemohou rozhodnout o tom, že nemáte jako spoluvlastník nárok na příjem z pronájmu podle výše vašeho spoluvlastnického podílu a že tento příjem bude použit na úhradu nákladů SVJ, s kterým nemáte nic společného. Takové rozhodnutí by bylo absolutně neplatné pro rozpor se zákonem a nevztahuje se na něj promlčecí lhůta. Upozorněte ostatní spoluvlastníky či jimi zvoleného správce o protiprávním jednání a neprodlenou nápravu, jinak že se obrátité na soud.

    Jestliže byla jednotka před časem opravena, měl správce požadovat příspěvek na opravu od všech spoluvlastníků tj. i od vás podle výše spoluvlastnického podílu (měl jste být ovšem vyrozuměn o potřebě rozhodnout o opravě, což se nestalo a tak platí, jak jsem už uvedl: „Rozhodnutí má právní účinky pro všechny spoluvlastníky pouze v případě, že všichni byli vyrozuměni o potřebě rozhodnout.“)

    Vložil Žilák (bez ověření), 23. Srpen 2018 - 14:22

    Týká se to i pronájmu střechy, když je v domě SVJ?

    Děkuji za odpověď

    Vložil Hrubý (bez ověření), 25. Srpen 2018 - 14:06

    Na rozdíl od podílového spoluvlastnictví jednotky je střecha společnou částí domu. Podle § 10 odst. (1) písm. b) NV č. 366/2013 Sb. je SVJ oprávněno sjednávat smlouvy týkající se nájmu společných částí domu.

    Podle § 16 odst.2) písm. (a) NV č. 366/2013 nejsou příjmem společenství vlastníků jednotek příjmy nájemného z pronájmu společných částí domu a tyto příjmy si zdaňují samotní vlastníci a to i v případě, pokud se dohodnou převést uvedené příjmy do tzv. „fondu oprav“.

    Vložil Puvodni tazatel (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 16:44

    Skvele, dekuji. Tyto informace jsem potreboval vedet. Vyzvu spravce k naprave a pokud nebude reagovat, budu se s nim soudit.

    Vložil Fundovaný předseda (bez ověření), 22. Srpen 2018 - 12:19

    Původní tazateli, píšete že se jedná o několik desítek spoluvlastníků a malou jednotku, takže příjmy asi nebudou velké. Jedná se o stokoruny? Přesné vyčíslování pravděpodobně tyto malé příjmy ještě značně sníží. Proto se to dělá tak, jak se to dělá i když to není v souladu s předpisy. Jisté je to, že žaloba vás vyjde na daleko větší částku než získáte. Výsledek soudu není jistý, jisté je jen to, že to bude trvat dlouho, bude to stát dost peněz a naštvete ostatní spoluvlastníky. Ale podat žalobu určitě můžete.

    Vložil Puvodni tazatel (bez ověření), 23. Srpen 2018 - 9:21

    A proto si mam nechat kalet na hlavu a platit dal dane z neceho, z ceho maji uzitek ostatni, kteri maji v nemovitosti byt? Ne, dekuji. Budu se soudit, i kdyby to melo stat hodne penez a trvat dlouho. Verim, ze pravo je na me strane.

    Vložil JaVa, 22. Srpen 2018 - 15:48

    „Protože není legální,že se zmíněná jednotka rekonstruovala z peněz SVJ i když to SVJ odsouhlasilo.“

    „Proto se to dělá tak, jak se to dělá i když to není v souladu s předpisy.“

    A pokud jsem já, zde mylně poukazoval na n.v.366/2013 Sb.,které se opravdu na tento případ nevztahuje, pak se všem samozřejmě omlouvám.

    Ovšem mimo toho vašeho „fundovaného přecedy“(odmí­tajícího s Vámi komunikovat),který si hraje na „boha“ a mísí, peníze spoluvlastníků bytové jednotky s penězi právnické osoby SVJ a dokonce, tyto mu svěřené finance, investuje na úpravy bytové jednotky,která nepatří mezi společné části domu a není majetkem právnické osoby SVJ.

    Opět se zde v plné míře projevuje „lidová tvořivost“sta­tutárních orgánů a nejen jich.Poněvadž kdyby to „přecedovi“ neodhýkali jeho „věrní“,tak by si takové „čachry“ nemohl dovolit!

    Stále platí:Kde není žalobce tam není soudce.

    Přeji Vám pevné nervy a odvahu, dotáhnout Vaši při, do úplného konce.O tom,že máte pravdu,není pochyb!Hezký zbytek dne.JaVa

    Vložil NN (bez ověření), 22. Srpen 2018 - 20:23

    JaVa napsal:

    „A pokud jsem já, zde mylně poukazoval na n.v.366/2013 Sb.,které se opravdu na tento případ nevztahuje, pak se všem samozřejmě omlouvám.“

    JaVo, Vy jste nejen mylně poukázal na výše uvedené „n.v.“ ale i jiný předpis. Vy jste vůbec z diskuze k příspěvku „Anonymouse“ udělal bramboračku, jak je ostatně Vaším zvykem.

    Vložil JaVa, 21. Srpen 2018 - 12:53

    Ale ve Vašem případě se přece vůbec nejedná o neodkladnou záležitost:

    „Spoluvlastník opominutý při rozhodování o neodkladné záležitosti může navrhnout soudu, aby určil, že rozhodnutí o neodkladné záležitosti nemá vůči němu právní účinky, nelze-li po něm spravedlivě požadovat, aby je snášel.“

    Proto se na Vás, zřejmě nevztahuje, ani ta 30 denní lhůta.

    Přeji hezký zbytek dne.JaVa

    Vložil JaVa, 21. Srpen 2018 - 8:08

    Vlastním podíl na malé jednotce, kterou se mnou spoluvlastní desítky spolumajitelů, kteří většinou vlastní i další jednotky v domě.

    § 16/366/2013 Sb.,

    (2) Příjmem společenství vlastníků jednotek nejsou příjmy plynoucí z nakládání se společnými částmi, a to i v případě, že jsou hrazeny na bankovní účet společenství vlastníků jednotek; jde zejména o tyto příjmy

    písm a) nájemné z pronájmu společných částí domu,

    konec citace zákona

    Ale všichni dotčení spoluvlastníci Vámi zmiňované jednotky, mohou uzavřít písemnou dohodu, o ponechání financí z pronájmu společného majetku,na účtu SVJ.V žádném případě to ovšem neznamená,že se nemusí tento příjem zdanit.Pokud jste nedal písemně svůj souhlas,tak Vám musí tyto peníze SVJ vyplatit!

    Právnická osoba SVJ,resp.váš „fundovaný přeceda“ Vám musí každoročně také vystavit potvrzení o příjmu (z pronájmu této jednotky).Pokud tak neučiní,máte problém Vy i on.Vy krátíte daně a on nekoná s péčí řádného hospodáře.

    Je zcela na Vás,jak se k tomu postavíte.

    Přeji hezký zbytek dne.

    JaVa

    Vložil roztomily, 22. Srpen 2018 - 10:26

    Pane JaVa, Váš příspěvek se týká příjmů plynoucích z nakládání se společných částí. V tomto vláknu se ale řeší příjem z pronájmu jednotky kterou tazatel spoluvlastní. Tato jednotka rozhodně není společnou částí domu. Tazatel má samozřejmě právo na podíl z nájmu jak psal pan Hrubý. Ano mohl by žádat i výnos z pronájmu společných částí domu (pokud nějaké takové existují), ale předpokládám že náklady na vyčíslení jeho podílu mohou být vyšší než podíl jeho výnosu z pronájmu společných částí. Tyto peníze ale tazatel nežádá. Pokud ale předsedu výboru SVJ děsí administrativa a pokud bude argumentovat že s jednotkou nemá on ani SVJ nic společného (což je docela pravděpodobné) mohl by i tento argument pomoci.

    Vložil Fundovaný předseda (bez ověření), 22. Srpen 2018 - 12:10

    Je to marný, je to marný, je to marný. Java to nepochopí. Asi budete označen jako „přeceda“ a soudruh, nic jiného java nezná. Možná něco nakopíruje, co s problémem nesouvisí, to mu jde.

    Vložil NN (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 12:09

    JaVo, „Anonymous“ v poslední větě svého příspěvku položil tuto otázku:

    „jaké možnosti mám na zrušení rozhodnutí o navedení 100% nájmu do fondu oprav? 30 denní lhůta, kdy jsem se o chování dozvěděl uplynula.“

    Odpovězte, pokud odpověď znáte.

    Zdar

    Vložil JaVa, 21. Srpen 2018 - 12:27

    § 1139/89/2012 Sb.,

    Soudní úprava poměrů spoluvlastníků

    (1) Navrhne-li některý ze spoluvlastníků soudu, aby rozhodl, že rozhodnutí většiny spoluvlastníků nemá vůči němu právní účinky, aby takové rozhodnutí zrušil, nebo je nahradil svým rozhodnutím, uspořádá soud právní poměry spoluvlastníků podle slušného uvážení. Soud může zejména rozhodnout, zda se má změna uskutečnit bez výhrad, s výhradami či proti zajištění, anebo zda se uskutečnit vůbec nemá.

    (2) Způsobem uvedeným v odstavci 1 soud rozhodne také tehdy, domáhá-li se jeho rozhodnutí některý ze spoluvlastníků proto, že se při rozhodování o společné věci nedosáhlo potřebné většiny.

    Hezký den.JaVa

    Vložil Fundovaný předseda (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 8:55

    Javo, pište jen o věcech o kterých něco víte, pokud takové věci jsou. Nařízení 366/2013 Sb. není zákon, jak uvádíte. Navíc nařízení pojednává o společných částech domu, ale dotaz byl na jednotku, což je rozdíl. Hlavně, že furt píšete o jakémsi „fundovaném přecedovi“. Prakticky každý předseda toho ví o SVJ víc, než vy.

    Vložil JaVa, 21. Srpen 2018 - 10:22

    Tazatel uvádí:„Vlastním podíl na malé jednotce, kterou se mnou spoluvlastní desítky spolumajitelů“,čle­nů SVJ.

    Jedná se tedy o společný nemovitý majetek, určitého počtu spoluvlastníků a nikoliv majetek SVJ.

    Proto § 16/366/2013 Sb.,

    "NAŘÍZENÍ VLÁDY

    ze dne 30. října 2013

    o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím

    Vláda nařizuje k provedení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník:"

    Práci čest soudruhu „přecedo“.JaVa

    Vložil Petr123 (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 11:09

    Javo, přečtěte si dotaz ještě jednou – vlastní podíl na konkrétní jednotce, žádnou další jednotku v domě nevlastní (ani byt). Pouze někteří další spoluvlastníci jednotky v domě vlastní něco dalšího, ale nikoli všichni.

    Nejedná se o společnou část domu a nařízení vlády se na tento případ nevztahuje.

    Vložil JaVa, 21. Srpen 2018 - 12:11

    „Nejedná se o společnou část domu a nařízení vlády se na tento případ nevztahuje.“

    Ale zřejmě se na tento konkrétní případ vztahuje,má to obsaženo přímo v názvu:

    "Nařízení vlády č. 366/2013 Sb.

    Nařízení vlády o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím"

    Přeji hezký zbytek dne. JaVa

    Vložil JaVa, 21. Srpen 2018 - 11:27

    „Jednotka je pronajatá, pod nájemní smlouvou, kterou mi předseda nechce ukázat, je prý podepsán on.“

    Jak může být pod smlouvou o pronájmu jednotky ,která:

    1)Není ve vlastnictví právnické osoby SVJ

    2)Nepatří do společných částí domu a pozemku,tzn,že její správu nemá ve své kompetenci právnická osoba SVJ/resp. její statutární orgán,

    podepsán předseda SVJ a navíc ještě rozhoduje o tom,že peníze z pronájmu zmiňované jednotky budou patřit Společenství vlastníků a nikoliv majitelům této jednotky.

    Nejedná se v tomto případě, vlastně o trestný čin krádeže?

    Hezký zbytek dne.JaVa

    Vložil Petr123 (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 11:49

    Ano, pronájem této jednotky by se vůbec neměl týkat SVJ. Jestli se to děje a SVJ k ní přistupuje jakoby to byl společný prostor, je to jistě protiprávní stav.

    Vložil NN (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 11:05

    JaVo, správně – nedejte se; Vaše fundované příspěvky, komentáře, citace a rady mají hlavu,patu a mluví k věci.......­........

    Zdar

    Vložil Fundovaný předseda (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 10:48

    Javo, stále nechápete. Nařízení vlády není zákon, to byste snad měl pochopit i vy. Společná část domu není jednotka, to už vám bude dělat větší potíže, ale je tomu tak. Ale hlavně, že umíte napsat „přeceda“, asi neumíte základy jazyka českého. Oslovení „soudruhu“ si nechte pro své spolustraníky, já do vaší partaje nepatřím.

    Vložil fwef (bez ověření), 21. Srpen 2018 - 6:11

    Příjem z pronájmu musíte zdanit. Peníze do nějakých fondů dávat můžete, ale jen s vaším souhlasem.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".