Příklady předpisů úhrad (evidenčních listů)

Vložil jir.ta (bez ověření), 1. Srpen 2016 - 22:27 ::

Koupil jsem před několika měsíci byt a obdržel jsem od SVJ předpis plateb složený ze dvou částí:

1. první část nese název „Příspěvek na správu domu a pozemku … 1635 Kč“
tato položka není nijak dále rozepsaná a když dělím plochou bytu, ničeho se nedopočítám 1635 Kč / 41,36 m2 = 39,53 Kč, podle zápisů se do DZO platí 25 Kč/m2

2. druhá část nese název „Služby ..... 1670 Kč“
tato položka pod sebou obsahuje další položky, je rozepsaná na jednotlivé služby (voda, teplo, elektřina, výtah, úklid)

Podepsán byl „pověřený vlastník“ (podle stanov máme předsedu společenství), jde o formální nedostatek, asi ještě nezměnili šablony předpisů. Předsedou je jisté družstvo.

Odmítl jsem platit částku 1635 Kč a začal jsem platit jen zálohy na služby 1670 Kč. Vyzval jsem je dopisem, aby rozepsali částku 1635 Kč na položky a vysvětlili, co je vše v částce obsaženo.

Odpověděli mi pouze, že v částce 1635 Kč jsou zahrnuty zálohy na opravy a údržbu, pojištění domu, vodoměry, rozúčtování a vyúčtování, odměny a mzdy a jiné výlohy.

Toto vysvětlení jsem odmítl, vyzval jsem je, aby částku 1635 Kč vypsali položkově.

Na to jsem obdržel odpověď, že to nejsou povinni dělat, že to nikdo nikde nedělá.

Já si myslím, že ve slušných SVJ se toto dělá. A proto bych vás, kolegové a kolegyně, chtěl požádat, zda byste nebyli tak laskaví a neposkytli kopie (skeny) svých předpisů úhrad – evidenčních listů, samozřejmě anonymizujte své údaje.

Chtěl bych to přiložit k mému dalšímu dopisu předsedovi a současně zkusit svolat shromáždění, kde bych rozdal evidenční listy z jiných SVJ, aby lidé viděli, že v normálních a slušných SVJ je příspěvek na správu rozepsán po položkách.

Můj e-mail je: jir.ta@post.cz

Děkuji za laskavost

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Petr123 (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 10:15

    Podle vašeho popisu jste si koupil byt v domě, kde se jede podle zajetých kolejí (ještě, když je předsedou družstvo) a cokoliv změnit bude běh na hodně dlouhou trať. Někdy tak dlouhou, že by měl člověk zvážit, jestli mu ten ztracený čas ve snaze něco změnit bude stát za to :-( No, každopádně hodně štěstí

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 9:54

    Částka předepsaných záloh na správu musí být doložena schváleným rozpočtem nákladů na správu. Dá se to odvodit jak z NOZ, tak ze ZoVB. V rozpočtech jsou vypsány jednotlivé nákladové druhy, tj. i pojištění, odměny, ZP, SZ a další. Dávat tyto jednotlivé položky do předpisů záloh je potom opravdu zbytečné. Všechny jiné postupy stanovení příspěvků na správu jsou špatně.

    Vztah mezi výši záloh (i nezálohových příspěvků) na správu a předepisovaných příspěvků mám dovedený téměř k dokonalosti ve všech novějších souvislých příkladech nabízených v e-shopku na wwww.klaiex.cz. Souvislé příklady od roku 2016 jsou drahé, protože zahrnují i možnost účtovat v nich podle nových předpisů, platných od roku 2016.

    ALE: Vazba mezi rozpočtem a příspěvky na správu je i v prográmku Klaiex 4, který je už sice značně zastaralý, protože obsahuje data z roku 2007, ale podstata zůstává.

    Můžete jej získat zdarma, vyplníte-li správně e-mailovou adresu tady:

    http://www.portalsvj.cz/klaiex/. Jméno si můžete vymyslet.

    N. Klainová

    Vložil jir.ta (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 10:29

    Mohu se zeptat, ve kterém § NOZ a ZoVB (případně i zákonu o účetnictví?) toto najdu? Asi bude vhodné, abych předsedovi argumentoval poučeně.

    Dívám se na web, které dokumenty mi prosím doporučíte objednat? Rád zainvestuji, právě proto, že bych rád předsedovi argumentoval poučeně.

    Vložil Evžen (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 17:36

    Co se týče rozpočtu, je podle NOZ povinnou náležitostí stanov. V § 1200 odst. 2 písm. g) se uvádí:

    „(2) Stanovy obsahují alespoň
    g)pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství, pro příspěvky na správu domu a úhradu cen služeb a pro způsob určení jejich výše placené jednotlivými vlastníky jednotek“

    Rozpočet je dle § 15 NV č. 366/2013 sestavován na kalendářní rok a je schvalován shromážděním vlastníků.

    㤠15
    Rozpočet na kalendářní rok, sestavený podle pravidel určených ve stanovách, schvaluje shromáždění vlastníků jednotek, které také schvaluje výsledky jeho plnění v rámci schválení zprávy o hospodaření společenství vlastníků jednotek.“

    Rovněž zprávu o hospodaření jmenuje NOZ v § 1208 písm. d) jako jeden z klíčových dokumentů, jehož schválení patří do výlučné působnosti shromáždění.

    Vložil Ignác (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 8:51

    „1635 Kč / 41,36 m2 = 39,53 Kč, podle zápisů se do DZO platí 25 Kč/m2“

    Na Vašem místě bych hradil 25 Kč/m2. Předpis záloh musí být v souladu se zápisem ze zasedání shromáždění (vycházím z toho, že „zápisem“ míníte právě zápis ze zasedání shromáždění). Přístup „nehradit ničeho“ bych nevolil, neboť Vám schválená částka je známa. (Mohl byste případně požadovat, aby pro Vás SVJ provedlo výpočet 25 Kč/m2 × podlahová plocha, pokud je Vaším cílem věc zdržovat.)

    Vložil jir.ta (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 10:33

    Ze zápisem je to složitější, žádný v ruce nemám. Jen mi soused říkal, že se to tak kdysi schválilo (25 Kč/m2). Chtěl jsem do zápisů nahlédnout, ale bylo odpovězeno, že nemám podle stanov právo požadovat vydání dokumentů do své dispozice, ani právo pořizovat kopie.

    Vložil Ignác (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 19:37

    „nemám … právo požadovat vydání dokumentů do své dispozice, ani právo pořizovat kopie“

    Tohle si nechte potvrdit písemně. Pokud Vám listina nemůže být předložena ani nemůžete obdržet její kopii, potom pro Vás neexistuje a nemá pro Vás žádné právní důsledky.

    Ostatní zápis obdrželi? Zápis se obvykle rozesílá všem vlastníkům.

    Vložil JaVa, 2. Srpen 2016 - 12:54

    To je všechno důsledek vašich stanov z dílny SČMBD.Ale i zde platí zákon č.89/2012 Sb.,§ 1179.Jen je nutné, aby jste trval na jeho dodržování ze strany SVJ.JaVa

    Vložil petrsv, 2. Srpen 2016 - 8:42

    Domnívám se, že předseda má pravdu. Pokud vám vysvětlí, co je v dané částce zahrnuto, mělo by to stačit. Ostatně všechno se do předpisu vypsat nedá. To, co by vás mělo zajímat, bude vyúčtování a účetní závěrka. Tam poznáte přesně, kolik peněz na co šlo. Co jsem tak slyšel, každý to dělá jinak – někdo má předpis velmi podrobný, někdo velmi stručný, je to prý jedno, záleží na každém SVJ, jak si to udělají. V každém případě stavět se hned na zadní a neplatit je pošetilá békovina, kterou tady kdysi radil lake a kterou rozhodně nedoporučuju!

    Vložil jir.ta (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 10:25

    Říkáte, že příspěvek na správu není třeba rozepisovat po položkách. Jenže podle stejné argumentace bychom mohli říkat, že není třeba po položkách rozepisovat jednotlivé služby a že stačí na Předpisu záloh pouze napsat „Služby ....... 1670 Kč“.

    Jenže každý cítíme, že chceme vodu, teplo, elektřinu, úklid rozepsat samostatně.

    Proč tedy nechtít rozepsat i příspěvek na správu? Mně by stačilo rozepsat zálohu na opravy, na vlastní správu, odměnu správci, pojištění domu.

    Vložil Magda3 (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 10:38

    Je pravda, že nemusíte mít příspěvek na správu rozepsaný po položkách přímo v předpisu záloh. Pokud budete znát schválený rozpočet (tak jak píše paní Klainová), tak by to mělo stačit. Z takového rozpočtu si můžete jednoduše spočítat, zda platíte správnou částku a za co vlastně platíte. Trvejte na dodání tohoto podkladu. Já bych si k tomu nastudovala i stanovy a chtěla bych zápis ze shromáždění, kde se o rozpočtu hlasovalo. A třeba se výše příspěvku dle vašich stanov určuje jinak? To my nevíme.

    Magda

    Vložil Magda3 (bez ověření), 2. Srpen 2016 - 9:16

    Aha, takže stále stejná písnička. Navrhujete tazateli hradit na neurčitý účel částku možná vycucanou z prstu. Pokud to tak někdo dělat chce? Pak se ale nesmíte divit, co se z vaší zaplacené zálohy zaplatí. Zasláním takové zálohy dáváte správci jasný signál, že si může se zálohou dělat co chce.

    Tazatel se musí podívat především do stanov. Co tam máte? Jste dle stanov povinný hradit dlouhodobou zálohu a máte tam pravidla pro stanovení její výše? Požádejte také o zápis ze shromáždění, kde se odsouhlasila výše zálohy. Pak zkontrolujte, zda shromáždění při schvalování dodrželo své vlastní stanovy. A teprve potom můžete přemýšlet co dál.

    Mimochodem, SVJ vám musí prokázat, jak k uvedené částce došlo. Nemůže si předepisovat, co si umane. Tak ať prokazuje.

    Magda

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".