Převod družstevních bytů do osobního vlastnictví, platnost zákona 72/1994 Sb.

Vložil Dr. Štěpán Kubín, Táboritská 1102, 379 01 Třeboň (bez ověření), 21. Únor 2013 - 22:50 ::

Jako domovní důvěrník (40 bytů) jsem stále cílem dotazů o možnosti získání bytů do osobního vlastnictví. Vedení SBD odmítá s družstevníky na toto téma diskutovat a neustále se odvolává na platnost výše zmíněného zákona. Je převod bytů skutečně stále vázán tímto muzeálním zákonem? Zejména známým termínem, do kterého mohli družstevníci podat žádost o převod? Podle mého názoru by měl tento zákon už dávno novelizován, především pokud jde o uvedený termín, neboť nemá žádné právní opodstatnění a je tedy protiústavní. Odporuje zásadě rovnosti občanů před zákonem. Všichni družstevníci museli splnit stejné zákonné podmínky pro získání družstevního bytu, ale převod do osobního vlastnictví umožnil tento zákon jen některým, zatímco jiným ho znemožňuje. V době vydání zákona neměli všichni družstevníci dostatek prostředků, aby mohli o převod do osobního vlastnictví požádat a uhradit nezbytné poplatky a úvěry. Nyní však většina tyto prostředky má, ale převod do osobního vlastnictví je jim odpírán. Obrátil jsem se už dříve s tímto názorem na poslance Parlamentu ČR Vojíře a Horníkovou, byl jsem však odkázán na to, že se připravuje nový zákon o bytových družstvech, který tento převod umožní. Zatím o takovém zákonu nevím. Prosím tímto o podporu a zároveň o odpověď. S pozdravem, Štěpán Kubín

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil AnonymousJiří (bez ověření), 2. Červenec 2013 - 13:36

    Vážený pane,máte pravdu i u nás v Přerově se pracovníci družstva nechtějí bavit o žádosti dr.bytu do OV.je to smutné,již několikrát jsem chtěl žádost podat,ale prý to nejde,máme prostě smůlu…

    Vložil jardaparda, 24. Únor 2013 - 8:55

    I proto se spousta družstev osamostatnila (jednotlivé domy), aby nemusely poskakovat (a daly si příslušné věci tohoto se týkající i do Stanov), jak nějaký megadružstvo mající desítky domů píská (a na jednotlivcích nebo jednotlivých objektech jim pramálo záleží - spíš se ve své moci ještě víc utvrzuje).

    A ano, neprošel návrh, aby se lhůta žádosti do roku 1995 (ZoVB § 23 odst. 2)) zrušila.
    V jiném případě je možné žádat plnění (aktuálně) do roku 2040, a družstva jsou do toho už i nucena ze zákona (ZoVB § 23 odst. 4) a 5)).

    Vložil lake, 22. Únor 2013 - 5:59

    Shrnu podstatu Vašeho příspěvku: Chtěl byste mít možnost individuálně rozbíjet existující právnické osoby, zcizovat jejich majetek a nutit je k prodeji jejich vlastnictví proti jejich vůli.

    Takový zásah do práv druhých osob a do vlastnických vztahů připouští Listina základních práv a svobod pouze na základě zákona. Neznám takový zákon v ČR, který by toto dnes umožňoval. Ještě že nechcete rovnou znárodňovat…

    Napsal jste: „Všichni družstevníci museli splnit stejné zákonné podmínky pro získání družstevního bytu“. Mýlíte se. Jste pouhý nájemce. Nic jste od družstva nezískal kromě nájemní smlouvy.

    lake

    Vložil Štěpán Kubín (bez ověření), 22. Únor 2013 - 11:27

    1. Odmítám arogantní anonymní nařčení z úmyslu rozbíjet bytové družstvo a zcizovat jeho majetek. Už tisíce jiných družstevníků řádně odkoupily své podíly, chceme to udělat my.
    2. Řádný převod do osobního vlastnictví a odkoupení bytu není zasahováním do práv jiných osob. Naopak, takovým zásahem je odpírání tohoto už jiným družstevníkům jednou přiznaného práva, zdůvodňované malicherným odvoláváním se na jakýsi hloupý termín. Jde-li o úhradu jakýchkoliv nákladů, stále jen slyšíme, že jde o náš majetek. Je to váš dům a jsou to vaše byty, tak plaťte.
    3.Družstevníci skutečně nezískali od družstva nic kromě nájemní smlouvy. Všechno si museli poctivě zaplatit a platí dosud, i na platy funkcionářů, kteří převod bytů do osobního vlastnictví soustavně a zavile brzdí z obavy před zánikem družstva a ztrátou svých výnosných pozic, platů a odměn. Vaše anonymní odpověď je více než výmluvná, deklarovanou podporu zřejmě nelze očekávat.

    Vložil lake, 22. Únor 2013 - 12:42

    S Vámi je, pane Kubíne, opravdu legrace. Chcete zcizovat majetek právnické osoby a tvrdíte, že to nechcete. Práva ostatních členů družstva jsou Vám šuma fuk. Řekněme, že členská schůze BD v budoucnu rozhodne o odprodeji bytů do vlastnictví. Vznikne SVJ. A víte, co uslyšíte na prvním shromáždění tohoto SVJ? Přesně tohle:

    „Je to váš dům a jsou to vaše byty, tak plaťte.“

    lake

    Vložil Lukasino (bez ověření), 26. Červenec 2013 - 16:00

    Nerad se míchám do vaší diskuse, ale nedá mi to. Pokud již jednou rozhodla členská schůze, potažmo sněm delgátů, o odprodejí bytů, je toto v platnosti. Předpokládám, že v situaci pana Kubiny se již jednou družstvo rozhodlo odprodej provést, proto si již někteří nájemníci byt převedli do osobního vlastníctví.

    Je zde ještě 1 možnost. Předpokládám, že daný nájemník splácí anuitu z uvěru na výstavbu. Pokud ji tedy platíte, počkejte na její plné splacení a poté musí dojít k bezúplatnému převodu bytové jednotky…

    Pokud se mýlím, rád se nachám poučit. Děkuji Lukaš.

    Vložil X (bez ověření), 26. Červenec 2013 - 17:17

    Dr. Kubín nezmiňuje, že o převodech rozhodla členská schůze nebo delegáti. Vypadá to, že spíš ne. Převody se tedy u nich dějí dle zákona na základě výzvy podané do 30.6.1995 (to měla být původně rychlá jednorázová akce, ale nějak se protáhla). To dr. Kubína rmoutí, protože výzvu nepodal. Cítí jako nerovnost, že soused, jinak původně úplně stejný družstevník jako on, byt převádí a on ne. Rodíl mezi nimi je pouze v (ne)podání výzvy, což dr. Kubínovi připadá jako malicherný detail. Svým způsobem má pravdu, já mu rozumím, ale „lex dura, sed lex“.

    Ještě poznámka: nejedná se o odprodej, ale o bezúplatný převod, samozřejmě po splacení anuity. Dokonce se neplatila ani žádná daň (nevím jak je to dnes).

    Vložil Štěpán Kubín (bez ověření), 23. Únor 2013 - 21:59

    Končím tuto planou diskusi. Nemůže být plodná, když přání většiny družstevníků z téhož domu považujete za legraci.

    Vložil Qwerty (bez ověření), 22. Únor 2013 - 11:46

    Štěpáne, osobní vlastnictví neexistuje. Ani nevíte co chcete. Funkcionáři družstva nemají platy ale odměny případně mzdu, s vámi je sranda.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".