Přehled o účtech a dokladech pro vlastníky

Vložil rest (bez ověření), 27. Srpen 2016 - 15:00 ::

Jsem rozumný člen výboru a chci vlastníkům nabídnout, že těm, kteří mají zájem, jednou měsíčně pošlu „výcuc z účetnictví“. Janica to nazývá Přehled o účtech a dokladech. Takový pojem jsem však v zákoně o účetnictví nenašel.

Prosím o radu, jaký mám dát naší účetní pokyn, co má výboru 1× měsíčně posílat, jak se to správně nazývá podle zákona (aby mi účetní rozuměla, co po ní chci) a jestli běžné účetní programy toto umí vygenerovat do PDF – kvůli jednoduchosti distribuce mezi vlastníky. Tento dokument, který mi účetní 1× měsíčně pošle, pak přepošlu emailem vlastníkům, kteří požádají.

Případně prosím o vaše tipy a rady, jak to děláte ve vašich SVJ, co vlastníkům posíláte emailem.

Webovou stránku nemáme, na poslední schůzi jsem jako nově zvolený člen do výboru navrhl, že udělám zadarmo web, ale shromáždění návrh zamítlo, lidé nechtěli záležitosti domu zveřejňovat. Já se ale snažím být transparentní a otevřený, proto alespoň vlastníkům nabídnu 1× měsíčně na jejich e-mail sjetinu z účetnictví. Co tedy účetní zadat, aby mi posílala? A jde to posílat v PDF, případně Excelu? Umí tyto formáty běžné účetní programy poskytnout?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil krcma, 29. Srpen 2016 - 15:45

    Také si myslím, že dávat někomu výcuc z účetnictví je zbytečné. Jednak to většina ani nechce, druhak tomu ještě větší většina ani nerozumí a budete jen vysvětlovat co je co..

    Pokud máte snahu o transparentnost, doporučuji pro SVJ transparentní účet (např. FIO nabízí zdarma). Myslím, že to všem bude naprosto stačit. Můžete k tomu ještě někam na stránky dávat skeny aspoň větších hrazených faktur, aby to bylo úplně transparentní..

    Vložil Anonymo (bez ověření), 29. Srpen 2016 - 8:35

    Vyprdněte se na to, drtivou většinu až na jedince to naprosto nezajímá, možná je ještě budete majlem obtěžovat. Vlastníci jsou ochotni podepsat cokoliv a urazíte je, když jim to vytknete. Podejte info těm, co si je vyžádají.

    Vložil rest (bez ověření), 29. Srpen 2016 - 14:40

    Když někdo chce v domě koupit byt, možná se bude chtít seznámit s tím, jak SVJ hospodaří. Co byste posílali do sbírky listin, případně dávali na web? (informace pro cizí lidi)

    Vložil Petr123 (bez ověření), 29. Srpen 2016 - 6:29

    Vaše transparentní snaha povede pouze k tomu, že budete měsíc co měsíc odpovídat na všetečné dotazy několika vlastníků, kteří se s Vámi budou dohadovat o každé desetikoruně proplacených peněz. Neříkám, že vlastníci nemají na všechny informace nárok, ale kdo chce, tak si o to požádá sám. Nemusíte chodit problémům naproti…

    Vložil HajdyHou (bez ověření), 28. Srpen 2016 - 17:38

    Tvrdíte, že chcete být „…být transparentní a otevřený…“.

    Dejte si říct včas, každý dobrý skutek BYL/JE a BUDE po zásluze potrestán. Budete po čase dehonestován, ostouzen a vláčen – samozřejmě lůzou. Sbírejte spíše informace pro sebe.

    HajdyHou

    Vložil Pavel II (bez ověření), 28. Srpen 2016 - 17:20

    Každý člen dostane na vyžádání cokoliv mailem, ale sami zasíláme nebo předkládáme jednou ročně vyúčtování záloh, rozpis záloh na další období, excelovskou tabulku spotřeb vody a energií, rozpočítání nákladů na další služby (úklid, pojištění atd.), soupis příjmů a výdajů (dříve jednoduché účetnictví) evidenci plateb záloh a účetní závěrku. Podvojné účetnictví nechtějí, protože se v tom až na jednu účetní nikdo nevyzná. Zasílat tyto údaje měsíčně sice lze, ale kdo tu práci navíc bude platit? Naši vlastníci jsou s kompletní roční informací spokojeni. Když chcete poskytnout něco navíc stačila by informace o platbě záloh (platební morálka) a výpis hlavních mimořádných výdajů oprav z faktur.

    Vložil Pavel, 27. Srpen 2016 - 22:56

    Reste,

    jak píše Janica, základní otázkou je Proč? Proč chcete vlastníky měsíčně informovat o věcech, které je většinou nezajímají ani jednou ročně na shromáždění?

    Pokud máte slušný výbor a slušného externího správce, tak je zcela dostačující frekvence jednou za čtvrtletí.

    Lepší než posílat informaci přímo vlastníkům je tuto informaci projednat na výboru a údaje dát do zápisu. Ten potom rozeslat členům, kteří předali e-mail a vyvěsit na nástěnce.

    Co se týká rozsahu informací, tak méně je někdy více.

    U nás jednou za Q uvádíme do zápisu rozvahové hodnoty v členění

    • stav bankovního účtu
    • stav dlouhodobé zálohy
    • zůstatek dlouhodobého úvěru

    Největší obraty jsou sice na účtech 315 a 324, ale protože se jedná o služby, které budou vyúčtovány do 0, tak jejich publikování během roku mi připadá zbytečné.

    U nákladových položek uvádíme velikost vynaložených nákladů za období a z toho 5 až 7 největších položek podle druhu (opravy, správa, úklid, odpad, energie, odměny atd.).

    Výnosy neuvádíme vůbec, protože se jedná buď o zanedbatelné položky (úroky, sankce) nebo o použití krátkodobé a dlouhodobé zálohy, což jsou pouze účetní operace k vyrovnání výsledku hospodaření.

    Z příjmů uvádíme pouze odchylky v plánovaných příjmech tj. pohledávky za dlužníky.

    Výdaje neuvádíme, podle mne to nemá vypovídací hodnotu. Stejně jako u příjmů se řídíme ročním plánem.

    Výbor samozřejmě sleduje i neuhrazené pohledávky a závazky, ale než získáme výsledky účetnictví a projedná ho výbor, tak jsou většinou uhrazené, až na pohledávky za některými dlužníky. Takže uvádět do zápisu, že před několika týdny SVJ mělo nějaké neuhrazené závazky, které jsou k dnešku uhrazené, je mimo mísu.

    Pokud by se snad vyskytl někdo, kdo by chtěl podrobnější údaje, tak nemám problém mu poslat Hlavní knihu, kde jsou jednotlivé analytické účty s počátečními stavy, obraty a konečnými stavy.

    Jednou ročně pak posíláme účetní závěrku v rozsahu Rozvaha, Výkaz zisku a ztráty a Příloha.

    Domnívám se, že informace jsou vyhovující. Alespoň si nikdo neztěžuje.

    Členy SVJ většinou zajímá kolik budou příští rok platit a nikoliv, jaké jsou měsíční obraty podle jednotlivých účtů.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil rest (bez ověření), 28. Srpen 2016 - 9:46

    Takže nejlepší je vyžádat v PDF nebo excelu 1× měsíčně účetní deník, kde jsou chronologicky všechny zaúčtované doklady, vč. pokladních.

    Z něho vlastníci vyčtou, co vše jsme zaúčtovali a proplatili.

    Vložil janica, 27. Srpen 2016 - 18:05

    Otázka zní, proč chcete posílat měsíčně „výcuc z účetnictví“. Chce to po výboru někdo? Bojíte se, že vám napadnou účetnictví nebo si říkáte, aby věděli za co platí? Co jim chcete předvést? Zaplacené platby od vlastníků, měsíční platby za vodu, teplo, elektřinu, že jste koupili žárovky nebo administrativní potřeby, kolik vlastníků je dlužník? Zeptejte se vaší účetní, co dokáže její program. Určitě žádný program nevykouzlí takové dokumenty, abyste je ve srozumitelné formě poslal těm, co mají zájem. Budete muset sednout a udělat tabulku a do jednotlivých kolonek vpisovat příjmy a výdaje. Nebo stačí pouze text. Já bych to nedělala. Myslím, že stačí zaslat 1× ročně Přehled o hospodaření. V našem SVJ zpracujeme v tabulkové formě veškeré příjmy a náklady, k tomu krátké vysvětlení. Někdy i 2× ročně, podle aktuální potřeby. To vlastníkům úplně postačuje. Posíláme informaci na mail, a všem, co bydlí v domě, dáváme v tištěné formě do schránky, protože nemají PC nebo tiskárnu a jsou to starší lidé. Že si to čtou ti, co mají zájem, to víme, jiní to vyhodí i s letáky.

    Vložil Jarmila 44 (bez ověření), 28. Srpen 2016 - 8:15

    už jsem psala , dostaneme když dobře tak v dubnu vyúčtování záloh Společenství s logem SBD, vchodem (máme 2) podílem 27366, podle katastru 54825, razítkem SBD bez podpisu, a vedou nás jako středisko 44401000, Jakýkoliv dotaz na statutára, nebude odpovídat, přitom si bez schválení shromáždění vyplácejí 92 160Kč, podle přehledu plateb a nákladu se správou domu a 140 871 si účtuje SBD Poruba, a to nám předepsali zálohy na rok 2016 zase vyšší a nenadělám nic, na soudy nemám

    Vložil Dratenik8 (bez ověření), 20. Leden 2017 - 21:49

    Řekl bych, že důvodem vyúčtování záloh s logem SBD, je neschopnost SBD Poruba pořídit si lepší software. Jelikož pořád spravují svůj družstevní fond na jehož správu jim ten jejich starý SW postačuje, používají jej i pro SVJ. Jelikož má SBD Poruba průměrnou cenu za správu 139–152 Kč/j., předpokládám, že Vaše SVJ má cca 77–85 bytů. Při vyšším počtu bytů jsme na 90 Kč/j. na odměny výboru. Nechci polemizovat nad výši odměny stat. org., např. úklid stojí cca 70 Kč/j. Otázka by spíše měla znít, zda by správa domu (celková se vším všudy) nešla udělat levněji než za cca 229–242 Kč/j. Druhá věc je, že zálohy mají mnoho položek, ale při porovnání loňského roku uvidíte položku jejíž položka se zvýšila. Jinak odměny stat. org. si schvaluje shromáždění. Jak jeho zvýšení, tak i snížení. Ale rozhodně se každý rok neschvaluje, pokud tedy není část vlastníků proti její výši a nevyvolá hlasování. Jen pro info. U nás je již od vzniku SVJ (cca 10 let) odměna 55 Kč/j., odměna se dělí mezi 3 členy výboru (každý z jednoho vchodu)

    • revizor. PS: SBD Poruba je značně zkostnatělá organizace, o tom by se
    dalo vyprávět, ale základní služby provádí celkem spolehlivě a hlavně, nic nedělá bez předchozího souhlasu výboru/předse­dy SVJ.
    Vložil Josef Krátký (bez ověření), 27. Srpen 2016 - 18:13

    „veškeré příjmy a náklady“

    Příjmy a výdaje, nebo výnosy a náklady?

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".