Předseda

Vložil neytiri001, 19. Prosinec 2016 - 15:15 ::

Dobrý den,

prosím o radu. Byla svolána ustavující schůze SVJ, kde byl zvolen nový předseda (také přítomen). Nikdy však nepodepsal žádné čestné prohlášení a ani to nepodal na OR. V OR je zapsán stále původní předseda. Kdo je právně předsedou aktuálně? Co se stane, pokud nově zvolený předseda funkci nechce, přestože se na místě vyslovil opačně? Je tím nějak vázán, nese nějakou zodpovědnost? Nebo může SVJ rovnou jít a zvolit jiného předsedu?

Děkuji.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel, 20. Prosinec 2016 - 9:20

    Neytiri001,

    nejdříve zpřesnění: asi se nejednalo o ustavující schůzi, když už jste měli nějakého předsedu. SVJ se nezapisují do OR.

    Účinnost volby do voleného orgánu je okamžikem volby, pokud není stanoveno pozdější datum.

    Problém je s prokazováním, že je nově zvolený orgán, ale i to jde. Lepší je samozřejmě, pokud je nově zvolená osoba zapsána v rejstříku.

    Ve Vaší situaci doporučuji novou volbu osoby, která bude ochotna funkci vykonávat.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil netík (bez ověření), 20. Prosinec 2016 - 17:18

    Pane Pavle , myslím, že okamžikem volby nastává platnost funkce, ale účinnost až po zveřejnění, tedy zápisem do OR.

    Vložil Pavel, 20. Prosinec 2016 - 23:53

    Netíku,

    mám jiný názor.

    Zápis do veřejného rejstříku je převážně deklaratorní. Určitě to platí u funkcionářů.

    Obchodní rejstřík má stejné principy jako rejstřík SVJ, pouze se o něm častěji píše a tak uvádím:

    http://www.businessplace.cz/…ch-ucinnost/

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil anon. (bez ověření), 19. Prosinec 2016 - 18:47

    To mínusování si tady nevšímejte, to je tady takový folklór. Můžete se jít poradit do právní kanceláře. Tam vám řeknou, kdo je oficiálním stat. zástupcem společenství.

    Vložil Anonymouk (bez ověření), 19. Prosinec 2016 - 20:18

    Ano, právník sedne k počítači, hupsne na příslušný krajský soud, najde tam příslušné SVJ a naúčtuje si odměnu! Fajn rada, k nezaplacení. Odkdy právní kanceláře povedou registry SV víte?

    Vložil asi tak (bez ověření), 19. Prosinec 2016 - 15:38

    Pro třetí stranu, pro soud, pro úřady, pro berňák, pro rejstřík, pro smluvní firmy, atd je předseda ten, kdo je zapsaný v rejstříku. Pro vlastníky je asi předsedou ten, koho zvolili naposledy. Když nově zvolený,zatím nezapsaný, předseda funkci nechce, ať odstoupí podle stanov. Nezbývá, než konstatovat, že tam máte pěkný chaos, přímo bordel. Zvolený člen je zástupcem právnické osoby, ne šašek. Vlastníci jsou totální neználkové, společenství považují za drbspolek. Volí se podle stanov, tak si to přečtěte. Vy to tam nemáte?

    Vložil neytiri001, 19. Prosinec 2016 - 15:52

    Děkuju za odpověď. Takže pokud nedojde k zápisu zvoleného předsedy do OR, tak ani nebyl fakticky nikdy předsedou pro úřady atd.? Děkuji za pomoc.

    Vložil asi tak (bez ověření), 19. Prosinec 2016 - 16:32

    Ano, je to tak. Pokud nedojde k zápisu nového, shromážděním zvoleného předsedy do rejstříku, není oficiálně pro úřady ani pro žádnou třetí stranu (smluvní firmy, které cokoliv zajišťují pro svj) předsedou. Oficiálním (úředním) předsedou je ten, kdo je zapsaný v rejstříku.

    Vložil tep (bez ověření), 20. Prosinec 2016 - 8:30

    Osoby, které jsou zapsané v rejstříku, vstupují jménem SVJ do externích vztahů (objednávky, podpisy smluv). Velmi důležité ale je, kdo přebírá poštu a ovládá účty SVJ – to by měly být spolehlivé osoby. NOZ přinesl podstatnou novinku – osobní odpovědnost členů výboru. Nyní je problém někoho přemluvit, aby funkci vykonával, zejména pokud odměna členů výboru není lukrativní, ale je spíše odpuzující: Pak je výkon funkce opravdovou službou pro sousedy – vlastníky bytů.

    Vložil jpinkava, 20. Prosinec 2016 - 8:05

    je to poněkud neobvyklá situace (vlastníci se zřejmě trestají navzájem tím, že zvolí někoho, kdo funkci nechce :-)
    Jinak se ale domnívám, že skutečným „předsedou“, tedy tím kdo má pravomoc ale i zodpovědnost stat.org dle obecně závazných právních předpisů je „řádně“ zvolená osoba. Že není dosud zapsána v rejstříku je samozřejmě závažný nedostatek znamenající pro SVJ problémy, nicméně to na věci nic nemění, zápis není podmínkou výkonu funkce.

    Vložil tep (bez ověření), 20. Prosinec 2016 - 8:43

    Po zvolení nových členů výboru nastává přechodné období, kdy nové členy výboru znají pouze účastníci shromáždění, které výbor volilo. Až jsou noví členové výboru zapsáni do rejstříku SVJ, pak mohou jít se starými členy výboru do banky převzít pravomoci nad účtem SVJ. Pokud má SVJ mandatáře, pak stačí pro jednání s bankou kopie žádosti mandatáře odeslaná na rejstříkový soud a přítomnost jak starých, tak nových členů výboru. Banka zneplatní stávající kartu pro výběr hotovosti z bankomatu a pak to nějakou dobu trvá, než vytaví novou kartu.

    Vložil Martin489 (bez ověření), 20. Prosinec 2016 - 14:43

    Takže starý předseda, přestože je v rejstříku SVJ je sice oficiálním (úředním) předsedou pro třetí strany, ale je tedy oprávněn za SVJ jednat před třetími osobami nebo ne? Děkuji

    Vložil René (bez ověření), 20. Prosinec 2016 - 14:54

    Takový předseda není oprávněn jednat za SVJ se třetími stranami, ale pokud tak učiní, jsou závazky vyplývající z takového právního jednání vůči třetím stranám pro SVJ závazné, protože třetí osoby jednaly v dobré víře (jednaly s předsedou zapsaným ve veřejném rejstříku).

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".