Poplatek za odvoz odpadu

Vložil Tomek1, 13. Květen 2013 - 18:53 ::

Dobrý den, v Praze pronajímám nebytový prostor (prodejnu). SVJ mi účtuje poplatek za odvoz odpadu. Nájemce má víc prodejen, v této žádný odpad neodkládá, nemá ani klíče od domu, kde jsou umístěné popelnice. Já osobně v Praze nebydlím ani nepodnikám. Má SVJ resp. město oprávnění požadovat ode mne odvádění poplatku za nájemce? Děkuji za odpovědi.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil petrsv, 14. Květen 2013 - 6:34

    Ano, SVJ, protože to je plátcem poplatku za odvoz odpadu (viz vyhláška HLMP). Poplatek neplatíte „za nájemce“, ale za sebe jako vlastníka a člena SVJ.

    Vložil lake, 14. Květen 2013 - 7:18

    Pan Petr to všechno spletl.

    Píše zřejmě o komunálním odpadu. Plátcem poplatku za komunální odpad není SVJ, nýbrž fyzické osoby nepodnikající, při jejichž činnosti vzniká komunální odpad. To jsou typicky osoby užívající jednotlivé byty v domě. U komunálního odpadu platí, že jeho původcem je sama obec – hl.m. Praha.

    V dotazu se ovšem nejedná ani o komunální odpad, ani nejde o byt, ani o nepodnikající fyzickou osobu. Podle popisu jde o právnickou osobu nebo podnikající f. osobu, která je možná sama původcem svého odpadu. Sama má tedy povinnost uzavřít smlouvu o nakládání s tímto odpadem a likvidaci (buď s městem, nebo se svozovou společností). Nejde tedy vůbec o případ komunálního odpadu ve smyslu zákona a vyhlášky.

    Správná odpověď tazateli proto zní: Zjistěte si co platíte, komu platíte, a hlavně na základě jakého právního důvodu. Teprve pak můžete dostat použitelnou odpověď.

    lake

    Vložil Tomek1, 19. Květen 2013 - 22:34

    Děkuju Vám za nejkvalitnější odpověď. Doplním otázku. Nebytový prostor vlastním jako fyzická osoba OSVČ, nájemce je také podnikatel. Poplatek za odvoz TDO platím SVJ jako jednu z položek služeb údajně z důvodu vlastnictví jednotky. Pro mne je v tom rozpor, protože dle zák.185/2001 § 17a odst.2 je poplatníkem každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad, nikoli vlastník nemovitosti. Domnívám se, že mou činností – pronájmem nemovitosti – žádný odpad nevzniká a proto nejsem poplatníkem a SVJ, jakožto plátce, za mne poplatek městu nemusí odvádět a tudíž ani ode mne požadovat. Děkuji za odpověď.

    Vložil lake, 20. Květen 2013 - 7:00

    Vy ale nejste vlastník nemovitosti, to je omyl. Jste pouze vlastník nebytového prostoru.

    Můžete být podnikající fyzickou osobou, která je původcem odpadu. Doporučuji začít u nájemní smlouvy. Toto jste měl mít v ní ošetřeno: zda o odpady z podnikatelské činnosti se staráte Vy v rámci služeb spojených s pronájmem nebytu, nebo si to zařizuje nájemce svým jménem.

    Pokud ve smlouvě nájemce nemá takovou povinnost, je to na Vás. Pokud má svým jménem uzavřenu smlouvu o likvidaci odpadu s městem, původcem odpadu je on sám a Vy nemáte žádnou povinnost. Zda produkuje při podnikatelské činnosti odpad lze zjistit z charakteru jeho činnosti.

    Nemáte povinnost hradit cokoliv na účet SVJ. SVJ není oprávněno vést Vás jako fyzickou osobu nepodnikající. Musíte se ozvat. SVJ (pravděpodobně nevědomky) porušuje zákon i pražskou vyhlášku o odpadech.
    ---------------------------------------------------------------------------------

    Pokud by šlo o fyzické (nepodnikající) osoby produkující komunální odpad v Praze, postupuje se samozřejmě jinak než u podnikatelů. Vlastník nemovitosti nebo společenství vlastníků jednotek má tyto povinnosti:

    • SVJ splní ohlašovací povinnost a určí objem a počet nádob. Tím se stává plátcem.
    • Povinnost plátce je vybírat příslušný díl nákladů na sběrnou nádobu od poplatníka (fyzické osoby nepodnikající) a odvádět poplatek městu za všechny tyto osoby;
    • Při nezaplacení je povinností SVJ odvést sníženou částku a oznámit jméno neplatiče magistrátu. Ten pak svým jménem vymáhá přímo od poplatníka.

    lake

    Vložil petrsv, 14. Květen 2013 - 7:51

    Ano, zřejmě jsme to každý pochopili jinak. Měl jsem na mysli komunální odpad, kde je v Praze plátcem SVJ. Podle mě pán (fyzická osoba) vlastní nebytový prostor v domě, kde je SVJ. Je úplně jedno, co s nebytovým prostorem dělá, komu ho pronajímá, apod. SVJ má na základě přihlášky sjednaný odvoz odpadu, a tuto částku rozpočítává mezi vlastníky. On je jedním z nich, proto mu SVJ naúčtuje poměrnou část.

    Vložil X (bez ověření), 14. Květen 2013 - 9:15

    „SVJ má na základě přihlášky sjednaný odvoz odpadu, a tuto částku rozpočítává mezi vlastníky. On je jedním z nich, proto mu SVJ naúčtuje poměrnou část.“

    Nikoliv. SVJ jako plátce rozpočítá poplatek za komunální odpad na poplatníky-fyzické osoby, které svou nepodnikatelskou činností vytvářejí komunální odpad. Původcem tohoto odpadu jsou obce.

    Provozovny umístěné v domě musejí mít vlastní nádobu a smlouvu (v Praze např. s Pražskými službami a.s.).

    Pokud je objem odpadu z podnikatelské činnosti minimální a má charakter komunálního odpadu, může se SVJ s podnikatelem (nájemcem nebo vlastníkem jednotky) domluvit na nějakém příspěvku. V případě nedohody SVJ kamerovým systémem hlídá, aby jim podnikatel nic neházel do kontejnerů na směsný odpad a nezvyšoval tak potřebu další nádoby nebo zvýšení četnosti odvozu.

    Vložil petrsv, 14. Květen 2013 - 9:29

    „Nikoliv. SVJ jako plátce rozpočítá poplatek za komunální odpad na poplatníky-fyzické osoby, které svou nepodnikatelskou činností vytvářejí komunální odpad.“

    Netvrdím přece, že ne. Ale takto je to přesnější, to máte pravdu. Nicméně to nemění nic na faktu, že ten pán jako vlastník musí hradit SVJ poplatek za odpad. Kdyby onen nebytový prostor nevlastnil jako fyzická osoba, ale jako fyzická osoba-podnikatel nebo právnická osoba, povinnost vůči SVJ by neměl.

    Vložil lake, 14. Květen 2013 - 10:45

    Pane Petře, píšete naprosté nesmysly. Dva diskutující Vás na to už upozornili.

    lake

    Vložil Votočka, 14. Květen 2013 - 7:04

    tak za tuhle blbost tleskám.

    je to trochu jinak, ale platby za odpad se nezbavíte.

    Votočka

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".