pojištění bytového domu

Vložil PDM, 13. Květen 2014 - 19:08 ::

Dobrý večer, prosím jsme nově vzniklé SVJ, ještě nemáme ani stanovy atd.. měla bych dotaz, má SVJ povinnost mít pojištění bytového domu? Nebo ho mít nemusíme a každý kdo chce si může pojistit svůj byt zvlášť? Vím že je lepší mít pojištěný celý dům ale je to povinnost nebo dobrovolné? Ještě pro upřesnění jsme SVJ o 5ti bytech, ještě nemáme ani předsedu prostě nic a zatí jsme jen 4 majitelé bytů. Navrhla jsem pojištění bytového domu ale jedna majitelka bytu nesouhlasí a tvrdí že ho má kvůli hypotéce pojištěný zvlášť a nepotřebuje další smlouvu. 3 majitelé by pojistit celý dům chtěli, ale ta jedna nesouhlasí že by rozpočet nákladů na tu smlouvu byl rozůčtován i jí když to nechce. Nikdo z nás neví jak dál. Nemáme ani firmu která by nám dělala správu. Děkuji za radu ohledně pojištění bytového domu

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Petr Malý (bez ověření), 3. Leden 2019 - 18:39

    Zkuste se podívat na https://ergo.cz/…nydomovplus/ Velmi doporučuji.

    Vložil Luigi (bez ověření), 12. Červen 2014 - 9:54

    Máme dům o 20ti bytových jednotkách, který máme pojištěný http://www.koop.cz/…toveho-domu/ – varianta komfort. Na rok za 11.537,00 Kč. Tato částka se pak rozpočítává na vlastníky podle velikosti jejich bytové jednotky.

    Tedy dům je pojištěný kompletně, včetně bytových jednotek. Vlastníci pak mají zřízené pojištění svých domácností, tedy vybavení atp.

    Na web.stránce rozklikněte – Další informace o pojištění – původně jsme měli variantu Prima. Při velkých přívalových deštích přes balkon zateklo do bytu o patro níže a tato škoda nešla zlikvidovat z našeho pojištění.

    Vložil rancupka, 12. Červen 2014 - 12:41

    Tak přesně tohle se nám stalo vloni, škodu jsem nahlásila a pak to pojišťovna už vybavila s vlastníkem poškozeného bytu. A šlo to v pohodě z pojištění domu.

    Vložil Emill (bez ověření), 14. Květen 2014 - 0:52

    je rozdíl v předmětu pojištění. Informace na webu jsou. Lze si to také nechat vysvětlit pracovníkem některé z pojišťoven.

    Vložil PDM, 14. Květen 2014 - 10:46

    ano já vím v čem je rozdíl, nám se jedná o to zda SVJ musí mít pojištěný celý bytový dům. Nebo stačí že si každý majitel pojistí jen tu svoji bytovou jednotku a podíl který má na společných částech domu. To mi v pojišťovně není zatím nikdo schopen říct.

    Vložil tazatel jaryn, 13. Květen 2014 - 22:42

    Můžu se mílit, ale SVJ by si mělo pojistit dům pokud v něm bydlí rozumní vlastníci, ta pojistka by se týkala samozřejmě společných částí domu . Nejsem pojišťovák a je možné , že jsou pojišťovny , které Vám pojistí i s vašim soukromým bytem i nějaký ten společný majetek jako je nap. zdivo, střecha rozvody vod atd. …

    Vložil PDM, 14. Květen 2014 - 10:43

    Ano většina pojišťoven nám nabídla že pojistí celý bytový dům jako celek a budou tam i zdi, střecha a i všechny jednotlivý byty, ne jen splečný prostory. Ale nikdo mi není schopen říct zda vzniká SVJ nějaká povinnost nebo nařízení že takové pojištění musí mít.

    Vložil . (bez ověření), 14. Květen 2014 - 11:34

    Proč se domníváte, že na všechno musí být nějaké nařízení. Nařízení ani zákon ani povinnost, že si máte dům pojistit neexistuje. To musíte vědět sami, zda si dům chcete nebo nechcete pojistit.

    Vložil tazatel jaryn, 14. Květen 2014 - 15:04

    Velmi správný názor .

    Vložil PDM, 14. Květen 2014 - 12:11

    V jedné pojišťovně nám řekli že si myslí že SVJ má povinnost mít bytový dům pojištěný ale že neví z čeho to vychází a ani neví jestli je to povinnost. Vzniklo to tak že 3majitelé chtějí mít společnou pojistku na celý bytový dům protože to vychází levněji a pak by se platby dali do záloh, ale jedna majitelka bytu s tím nesouhlasí protože ona má kvůli hypotéce byt pojištěný sama. My nevíme jak jí argumentovat a prosadit si svoji, ani právník nám neporadil protože nevěděl. Teď odbočím ale vycházím z předpokladu že SVJ má nějaké povinnosti a např zaměstnavatelé mají z zákoníku práce nařízeno že musí mít své zaměstnance pojištěný a to konkrétně u Kooperativy. Tak pokud existuje takové jedeno nařízení tak nevím jestli i pro SVJ něco podobného není. Jen zjišťuji, pokud to nebude nikde danné tak pak si budeme muset pojistit každý svůj byt kvůli jedné majitelce která prostě nechce pochopit tu podstatu.

    Vložil mija (bez ověření), 12. Červen 2014 - 11:28

    z mé praxe.Náš dům byl pojištění ještě pod správou SBD.Nikdo nevěděl v jakém rozsahu a na co se pojištění vztahuje.Tak kdo chtěl,tak si pojištění nemovitosti (nebo i domácnosti) udělal každý dle svého uvážení.Po registraci SVJ (SBD vypovědělo pojistku)tak jsme si udělali novou(výbor- po schválení na shromáždění) a platíme pojistné zálohově a kdo chce si svoji vlastní pojistku může zachovat a nebo zrušit.Protože,vlas­tník si pojistí pouze to,co je v jeho výlučném vlastnictví a nemůže pojistit spoluvlastnic­tví,(např.kdo by pojišťoval střechu 1/5298, nebo sklepy, chtěla bych na vlastní oči vidět pojišťovnu,která by to udělala?)

    Vložil Dudekk (bez ověření), 14. Květen 2014 - 12:29

    Toto je tak typické, že to snad nepotřebuje komentář. Žádný takový předpis neexistuje, proč by měl existovat? Je to věcí vlastníků, jestli se chtějí dům pojistit či ne.

    Vložil PDM, 14. Květen 2014 - 12:43

    :-) až náhodou nějaký takový předpis najdu tak vám ho napíšu. Já samozřejmě nevím na 100% že nic takového není nebo je a myslím že vy taky ne, ono někdy i abslutní blbosti jsou třeba někde upravené v zákoně a nám se to zdá neskutečné. Ale třeba máte pravdu a nic takového není ale alespoň budu mít jistotu ne!!!

    Vložil Dudekk (bez ověření), 14. Květen 2014 - 12:48

    vím to. a divím se, že jste si to ještě nezjistil. :-)

    Vložil PDM, 14. Květen 2014 - 13:19

    zjištuji to kde se dá, právníci, dokonce i firmy který dělají správu domu, teď to mají i v pojišťovně u jejich právníků. Nikdo nedokáže odpovědět jestli ano nebo ne, no tak proto jsem to zkusila i tady jestli tu nebude někdo chytřejší :-) všechny SVJ to mají ale nikdo neví nic…

    Vložil X (bez ověření), 14. Květen 2014 - 16:29

    „…všechna SVJ to mají ale nikdo neví nic…“

    Prohlédl jsem 2 smlouvy o převodu bytu od původního vlastníka. V jednom případě se jednalo o původní SBD, ve druhém o developera. Zjistil jsem, že v obou případech dům pojistil původní vlastník. Byl by hloupý, kdyby to neudělal, dům by mohl vyhořet ještě když ho vlastnil. Výše pojistného ho nijak nepálila. V obou smlouvách je zakotven převod práv a povinností z pojistné smlouvy na nabyvatele bytu.

    Máte jednotky vymezeny již podle NOZ? Podle NOZ je byt nemovitostí zahrnující i podíl na společných částech domu. Každý tedy může pojistit jen svou nemovitost.

    Podle ZoVB bylo nutno pojistit společné části domu extra zvlášť (tj. v podstatě téměř celý dům, byt je hlavně prostor plus pár věcí relativně malé hodnoty). Kompetentní k tomu bylo SVJ, rozhodovalo shromáždění nebo výbor podle stanov.

    Vložil PDM, 14. Květen 2014 - 21:23

    děkuji, SVJ vzniklo už podle NOZ a i stavony máme podle NOZ, jednotky máme taky vymezeny již podle nového OZ. Jak se zmiňujete o ZoVB z jakého paragrafu to vycházelo? Nenašla jsem to tam. Moc se v tom nevyznám takže jestli to chápu dobře tak ta nutnost byla dřív a teď už není? Děkuji

    Vložil X (bez ověření), 15. Květen 2014 - 15:07

    Vyjádřil jsem se nepřesně. Dříve bylo nutno pojistit SČD zvlášť, ale jen pokud se k tomu vlastníci bytů (a tím i spoluvlastníci SČD) rozhodli. Podíly na SČD nebyly součástmi bytů, pojištění bytů se tedy na SČD nevztahovalo.

    Tím jsem nechtěl říci, že SVJ uzavřít pojistku muselo ze zákona. To jistě ne. Ale mělo k tomu oprávnění podle §9a odst. 1 ZoVB. Rozhodnout o pojištění musel orgán SVJ podle stanov.

    Byty podle NOZ ale již zahrnují i ideální podíl na SČD. Jednotliví vlastníci si tedy mohou pojistit byt včetně svého podílu na SČD nezávisle na ostatních. Pokud to některý udělá, pak asi ostatním nezbude než udělat totéž.

    NOZ se o pojištění již nezmiňuje (ale je zmíněno v NV 366/2013). Proto jste si to měli upravit ve stanovách. Teď již těžko můžete vyčítat některému vlastníkovi, že si byt včetně podílu na SČD pojistil sám. Zkuste to, vy zbývající nepojištění, u stejné pojišťovny, třeba dohodnete nějaké lepší podmínky.

    Vložil Nortonik, 14. Květen 2014 - 14:26

    Paní PDM, pojištění pro váš dům nevyplývá z žádných zákonů, předpisů, nařízení ani vyhlášek. Je jen na vás, vlastnících, zda si dům chcete pojistit. Rozumní majitelé domu to provedou. Pojištění bytu jedné majitelky se určitě nevztahuje na její společné prostory (což mohou být i obvodové zdi domu – bytu atp.). Podle NOZ (jste nově vzniklé SVJ) se o tomto hlasuje většinou přítomných na usnášeníschopném shromáždění, proto vás nemusí ani zajímat, že jedna majitelka to nechce. Nejdříve ale schvalte stanovy, kde si můžete schválit přísnější podmínky při hlasování o různých činnostech a věcech.

    Vložil X (bez ověření), 14. Květen 2014 - 16:38

    „Pojištění bytu jedné majitelky se určitě nevztahuje na její společné prostory (což mohou být i obvodové zdi domu – bytu atp.).“

    Nemáte pravdu. Podle NOZ byt zahrnuje i ideální podíl na společných částech domu. Pokud má vlastník byt pojištěn vhodnou pojistkou, pak při škodě na společných částech mu pojišťovna uhradí jeho podíl, bez ohledu na to, zda jsou či nejsou pojištěni ostatní a u koho.

    Výhodou společného pojištění u jedné pojišťovny je tedy jen nějaká sleva na pojistném, pokud ji pojišťovna nabízí. A o to asi tazatelce jde.

    Vložil Nortonik, 15. Květen 2014 - 11:17

    Ano nane X, právě proto jsem psal -„…mohou být…“. Ale také nemusí, záleží právě na vymezení pojistné smlouvy.

    5
    Vložil Mirek946, 15. Květen 2014 - 16:35

    Nepojišťujete byt,ale společné prostory což zahrnuje vše mimo bytu.Byt začíná vchodovými dveřmi bytu.Navíc většina pojišťoven dává i pojištění výboru SVJ za pár korun na blbost.Cena se odvíjí co si necháte pojistit.Je to vaše věc pokud nečerpáte úvěr na revitalizaci.U re­vitalizace je to podmínka poskytnutí úvěru.Dobré pojistky má ČSOB pojišťovna.

    Vložil X (bez ověření), 15. Květen 2014 - 17:33

    Béřete v potaz definici bytu podle NOZ? Mně se zdá, že ne. Integrální částí bytu je i ideální podíl na SČD. Pojistíte-li byt, pojistíte i svůj ideální podíl na SČD. Závisí to samozřejmě na pojistné smlouvě a pojišťovně, ale v principu nebrání nic tomu, abyste si pojistil jen to svoje. Pak vám může být jedno, jestli jsou ostatní pojištěni a jak.

    Je to jeden z důsledků nové definice bytu podle NOZ. Řekl bych, že ku prospěchu vlastníků. Nemusíte spoléhat na ostatní nebo výbor, co a jak a za kolik pojistí.

    Vložil Ing. Václavek (bez ověření), 19. Únor 2018 - 22:01

    Dobrý den,

    vše je obsaženo v tomto článku: https://www.yespojisteni.cz/…tovych-domu/

    Nezáleží jakou právní formou vstupujete do pojištění, důležitý je předmět pojištění, tedy dům. Neotálel bych.

    Ing. Václavek

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".