plná moc

Vložil sandonorico, 20. Únor 2009 - 10:51 ::

Dobrý den, nevíte jak je to s plnou mocí a zastupování vlastníka bytu ve výboru? Situace je tokováto: tento týden jsme byli vybráni jako nový výbor SVJ. Já byla navrhnuta na předsedu výboru – jenže! Byt není v mém vlastnictví! Jedinným vlastníkem bytu je můj manžel, protože nemovitost nabyl před sňatkem se mnou. Já jsem z vyhledaných článků na toto téma pochopila, že záleží hlavně jak je toto ošetřeno ve stanovách ( a jako výbor stanovy mohu měnit ), ale vše se týkalo hlasování a účasti na schůzích.
Nyní se táži! Je ověřená plná moc mého manžela platná i pro přídad jednání s bankou? A mohu podpisový vzor poskytnou bance já jako předseda výboru ale nevlastník bytu? Nebo pro tento případ musí podpisový vzor poskytnou manžel a na úředních listinách musí být on uveden jako předseda atd, ačkoli se schůzí neúčastní? Nevím zda je to napsala dost srozumitelně, nicméně předem děkuji za odpopvědi.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil G.X, 20. Únor 2009 - 21:03

    Popořádku. Pokud jste schválili vzorové stanovy pro vaše společenství , tak jste neměla být volena do výboru. Jestli to rejstřík zapíše či ne, si netroufám odhadnout. Dále: členové výboru se volí, nikoliv vybírají, a to jednotlivě.

    Zbytku moc nerozumím – a sice co s tím má společného manžel? Manžel je řadový vlastník a může splnomocnit kohokoliv ke např. ke svému zastoupení na shromáždění. Snad si (doufám) nemyslíte, že když jste nebyla platně zvolena, tak nastupuje jako člen výboru manžel!?

    Upřímně řečeno, pokud si myslíte, že stanovy může měnit výbor, asi bych se do výboru nehlásil… :(

    G.X.

    Vložil juran, 20. Únor 2009 - 12:53

    Dobrý den, obávám se, že byste vůbec nebyla platně zvolena do své funkce. Zákon o vlastnictví bytů v současné době neumožňuje, aby byla členem výboru osoba, která současně není vlastníkem či spoluvlastníkem bytové jednotky v budově a tedy členem SVJ. Veškeré další úvahy ohledně plné moci jsou proto bezpředmětné, protože nemůžete být členkou ani předsedkyní výboru. Úprava ve stanovách, která odporuje zákonu, není platná, takže se na ni nelze s úspěchem odvolávat.

    Vložil Pavel, 20. Únor 2009 - 13:14

    Můžete dokázat Vaše tvrzení:

    „Zákon o vlastnictví bytů v současné době neumožňuje, aby byla členem výboru osoba, která současně není vlastníkem či spoluvlastníkem bytové jednotky v budově a tedy členem SVJ.“ ?

    ZoVB tuto situaci vůbec neřeší.

    Opakovaně jsem tu psal, uváděl argumenty, literaturu a praxi soudů, že nečlen SVJ může být zvolen platně do výboru, pokud mu v tom nebrání stanovy.

    Těším se na Vaše protiargumenty, nebo je to jen Váš dojem?

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil juran, 20. Únor 2009 - 17:16

    Rozhodně jsem neuváděl žádné své dojmy. Máte pravdu, že zákon o vlastnictví bytů (ZVB) tuto otázku výslovně neřeší. V odborné literatuře (kterou mohu v případě zájmu uvést) je však již celkem ustálen názor, že tato skutečnost vyplývá z ust. § 9 odst. 7 písm. b) ZVB. Tam je uvedeno, že orgánem společenství je výbor společenství nebo ten vlastník jednotek, kterého v případě, že není zvolen výbor, shromáždění pověří výkonem funkce výboru (tzv. pověřený vlastník). Výklad zákona odbornou veřejností a soudy se tedy ustálil na tom, že pokud pověřeným vlastníkem může být jen vlastník jednotky (to je v zákoně uvedeno výslovně, viz cit. ustanovení), platí to logicky i pro výbor. Opačný výklad by postrádal smysl. Proč by byly jiné požadavky na člena výboru a jiné na pověřeného vlastníka?! Uznávám ale, že je to sporná otázka, která je důkazem nedokonalosti zákona. V novém zákoně o vlastnictví bytů se údajně počítá s výslovnou úpravou, že členem výboru může být i „nevlastník“ jednotky.

    Vložil Pavel, 20. Únor 2009 - 18:00

    Nesouhlasím s tím, že „Výklad zákona odbornou veřejností a soudy se tedy ustálil na tom, že pokud pověřeným vlastníkem může být jen vlastník jednotky (to je v zákoně uvedeno výslovně, viz cit. ustanovení), platí to logicky i pro výbor“.

    Soudy normálně zapisují i nevlastníky jako členy výboru. Nebo můžete uvést nějaký judikát, který by potvrdil Vaše stanovisko? Sám jsem na takový judikát nenarazil. V našem výboru jednoho nevlastníka také máme.

    Ojediněle se v literatuře i vyskytl názor, že nevlastník nemůže být členem výboru. Ale tento názor je v rozporu s Ústavou (Čl. 2/4) a LZPS (Čl. 2/3).

    S otázkou proč jsou kladeny jiné požadavky na člena výboru a pověřeného vlastníka se musíte obrátit na autory paskvilu zvaného ZoVB.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil JarekSVJ, 20. Únor 2009 - 15:52

    V našem SVJ , řeší členství ve statutárním orgánu stanovy a to: „…Členem výboru nebo pověřeným vlastníkem může být pouze vlastník bytu v domě ( adresa našeho domu )…“ tím je to jasné – pro NAŠE SVJ.

    Vložil Kasalen (bez ověření), 20. Únor 2009 - 11:03

    Moc srozumitelne mi to neni. Predevsim „jako výbor stanovy mohu měnit“. Ne, nemuzete, to muze jen shromazdeni vlastniku. Nerozumim proc do toho, celkem nadbytecne, montujete manzela. Pokud zvoleni „nemajitele“ (fuj) za predsedu, resp. clena vyboru nebrani stanovy, nevidim problem. S plnou moci od manzela ho muzete samozrejme zastupovat na shromazdeni vlastniku…

    Spis to vypada, ze byl zvolen manzel, ale vykonavat to chcete vy – ale mozna tomu spatne rozumim.

    Vložil Petr, 20. Únor 2009 - 12:14

    Banku zajímá výpis obchodního rejstříku pokud vím. Na to stačí učinit dotaz v bance. Soudu se zeptejte tda vás akceptují jako bnečlena ve výboru, asi se řídí stanovami, které musíte na soudu uložit spolu s ověřenými podpisy, pozvánkou na schůzi, zápisem schůze, presenčkou, zápisem výboru kde došlo k rozdělení funkcí. Třeba to jinde na soudu funguje jinak.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".