Orgány ke schválení vyúčtování služeb, platnost

Vložil Alenka Malá (bez ověření), 7. Listopad 2013 - 12:39 ::

Prosím o laskavé vyjádření k problému s vyúčtováním služeb za rok 2012. Výbor ho tvrdošíjně odmítá řešit s tvrzením, že jde o velmi složitý problém.
V zápisech z jednání výboru se však objevilo, že jeden vlastník vyúčtování reklamoval (důvody reklamace uvádím níže).

Vyúčtování služeb - dotazy

1. Musí být náklady na služby k vyúčtování předem schváleny výborem, shromážděním nebo dokonce oběma orgány ?

2. Musí být samotné vyúčtování služeb před distribucí jednotlivým vlastníkům schváleno výborem, shromážděním nebo dokonce oběma orgány ?

3. Lze vůbec považovat vyúčtování služeb za platné, pokud ho před distribucí jednotlivým vlastníkům neschválil výbor SVJ ani shromáždění ?

4. Lze považovat vyúčtování za platné, pokud v něm jsou následující chyby:

- teplá voda je rozúčtována podle stavů vodoměrů s propadlou lhůtou,

- některé byty mají použity špatné otopné plochy,

- ve dvou bytech nebyl použit koeficient, který uvádí vyhláška pro případ, kdy vlastníci neumožnili odečet měřidel,

- náklad na teplou vodu byl ponížen o cca 95 m3, které uhradil jeden vlastník za cenu platnou pro rok 2012 (po tři roky špatně hlásil konečný stav vodoměru),

- počty osob a celková otopná plocha jsou špatně, protože je výbor předem nezkontroloval ani neschválil.

5. Mělo by dojít k přepracování celého vyúčtování pro jednotlivé vlastníky, když ho z výše uvedených důvodů reklamoval v předepsané lhůtě pouze jeden z nich ?

6. Lze považovat reklamaci za vyřízenou, když výbor vlastníka pozval na svou schůzi, kde s ním o vyúčtování ústně jednal, ale dále neučinil žádná opatření, jeho vyúčtování nepřepočítal, ani mu k reklamaci neposlal odmítavé stanovisko ?

7. Lze vyplácet přeplatky a požadovat nedoplatky z vyúčtování, pokud nebylo schváleno ani výborem, ani shromážděním vlastníků ?

8. Může výbor vyplácet přeplatky z vyúčtování služeb, pokud prokazatelně ví o výše uvedených chybách?

9. Kde může vlastník uplatnit svůj nárok, když ho výbor odmítá řešit?

Předem velmi děkuji za odpověď a jsem s pozdravem.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 7. Listopad 2013 - 13:18

    1. Náklady na služby jsou náklady na služby, i když je nikdo neschválil. Které služby poskytuje SVJ máte mít uvedeno ve stanovách. Co je náklad na službu se prokáže ze smluv, dohod o práci a z dodavatelských faktur.

    2.+3. Neznám celostátně platný předpis, který by platnost vyúčtování služeb podmiňoval schválením kohokoliv.

    Vyúčtování s použitím náměrů "propadlých" vodoměrů bude platné, pokud nikdo nepodá reklamaci. I po reklamaci bude platné, pokud se neprokáže, že některý z vodoměrů neměřil správně.

    Neexistuje nic co by se nazývalo "otopná plocha". Pokud máte na mysli započitatelné podlahové plochy, je uvedení nesprávných hodnot důvodem k reklamaci. Není-li reklamováno, lze se domáhat vydání bezdůvodného obohacení do dvou/tří let, avšak pouze v případě, že nesprávnost údajů nebylo možno zjistit v reklamační lhůtě z předložených podkladů, ani z dalších údajů, které vlastník znal nebo mohl znát.

    Odchylka od postupu výpočtu podle vyhlášky je důvodem k reklamaci. Opět platí: není-li reklamováno, pak není dán důvod k zneplatnění vyúčtování.

    Chyby v podkladech pro vyúčtování jsou důvodem pro reklamaci. Později lze požadovat vrácení bezdůvodného obohacení pouze v případě, že nesprávnost údajů nebylo možno zjistit v reklamační lhůtě z předložených podkladů, ani z dalších údajů, které vlastník znal nebo mohl znát.

    Při uznané reklamaci rozúčtování se samozřejmě musí provést celé rozúčtování znovu. Při uznané reklamaci vyúčtování se pochopitelně opraví pouze vyúčtování dotyčného vlastníka.

    Pokud reklamace nebyla vyřízena, pak prostě nebyla vyřízena. Vlastníkovi nevzniká povinnost uhradit případný doplatek.

    Nároky uplatněte u soudu.

    lake

    Vložil Rozúčtovatel (bez ověření), 9. Listopad 2013 - 9:04

    „Vyúčtování s použitím náměrů „propadlých“ vodoměrů bude platné, pokud nikdo nepodá reklamaci. I po reklamaci bude platné, pokud se neprokáže, že některý z vodoměrů neměřil správně.“

    Jinde píšete, že podle „propadlých“ vodoměrů nelze platně rozúčtovávat.

    Vložil Alenka Malá (bez ověření), 8. Listopad 2013 - 16:06

    Může výbor nechat vyúčtování jak je, když prokazatelně ví o skutečnosti, že vyúčtování služeb obsahuje závažné chyby, které mají přímý dopad na všechny byty ?

    Děkuji za odpověď

    Vložil MartinII, 8. Listopad 2013 - 18:22

    Nevím, zda existuje platný předpis, že má vlastník bytu právo uplatnit reklamaci do např. 14-ti dnů. Věřím tomu, že to tak je. U nás ve vyúčtování jsme upozorněni na možnost reklamace.

    Na internetu je několik Rozhodnutí Nejvyššího soudu o úspěšné reklamaci špatného a chybného vyúčtování v nájemním bytě. Je to zde zmíněno v diskusi. Zkuste hledat zde nebo v usneseních na nsoud.cz po zadání textu např. „vyúčtování“ či „vyúčtování služeb“.

    Vložil Alenka Malás (bez ověření), 11. Listopad 2013 - 12:03

    Na našem vyúčtování je lhůta pro reklamaci 30 dnů. Ale v této lhůtě nelze z údajů na něm uvedených zjistit, zda je vyúčtování provedeno správně. Nelze zjistit , že mají některé byty bezdůvodně sníženou započitatelnou (otopnou) plochu. Celková plocha je pak špatně a ostatní na takto ponížené byty doplácejí. Dále nelze zjistit, jakým koeficientem má počítaný náklad vlastník, který neumožnil přístup do bytu. Dále nelze zjistit, zda jsou náklady na služby správně, protože nemáme soupis faktur, ze kterých se skládají. Výbor navíc nechce předkládat vlastníkům podklady k nahlédnutí, natož aby to provedl v 30denní reklamační lhůtě. A co s tím máme dělat. Dát to k soudu? V případě tohoto společenství bychom byly u soudu po každém shromáždění i po každém vyúčtování.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".