Nucený osobní úvěr na revitalizaci panelového domu.

Vložil Kopečný (bez ověření), 7. Listopad 2011 - 17:35 ::

Mám problém. Jsem jen tzv. družstevní nájemce a nemám byt v osobním vlastnictví a samospráva domu se rozhodla, že bude revitalizovat náš panelák ( zateplení + nové zasklené balkóny). Vše za podmínek že bude dotace od státu, a bude si muset každý nájemník vzít malou nespecifikovanou půjčku od Bytového družstva. Záměr na rekonstrukci v ceně 10.200 000,– schválilo jen pár členů plus SVJ. Celou akci nátlakem protlačily i bez finanční podpory státu ( zrušen program zelená úsporám) a to pod pohrůžkou, že díky zvýšení DPH% dojde jinak k prodražení. Na byt 3+1 je podíl na revitalizaci domu 178.000,–Kč. Pokud nemáte peníze hotově musíte si vzít půjčku od Družstva na 12 let s úrokem + poplatky na administraci úvěru za 50.000,–Kč. Celkem mě bude stát skoro 230 tis.Kč. Zvedla se vlna nesouhlasu nájemníků, ale aktivní družstvo začalo vyhrožovat, že už jsou nějaké desítky tisíc korun vynaloženy na projekt, výběrové řízení atd. Družstvo dělalo nátlak, protože jednak má zisk z půjčky a také má zakázku pro dohodnutou stavební firmu za nějaké všimné. Byl návrh na změnu stavební firmy , ale ten neprošel protože prý si prověřily námi navrženou firmu na stavbě a zjistily že zaměstnanci při práci mluví sprostě. Tlaky byly tak velké že i když všichni nájemci nezaplatily přesto na konci října přišla firma zateplovat náš panelák. Fond oprav máme dost naplněný 1.200000,– K,č ale počítá se ještě s novým výtahem a tak celý fond padne na něj. Není to o tom že nájemník by nechtěl platit do fondu oprav 1700,– kč měsíčně, ale pokud nemám na rekonstrukci nemůžu vše řešit nevýhodnou půjčkou. Dům je Družstva, ale to se nijak nepodílí na náročné revitalizaci domu, ale bude vydělávat z úroku. Naše samospráva rezignovala na celou prodraženou rekonstrukci, ale Družstvo pomocí ekonomického náměstka okamžitě začalo vyhrožovat že bude požadovat peníze za projekt a pak rekonstrukci rozjela za každou cenu. O ušetření peněz za topení nemůže být ani řeč, protože drahé zateplení a drahý úrok neumožní nějakou ekonomickou návratnost. A také pokud nemáte svoji kotelnu musíte počítat s tím, že nižší odběr tepla z teplárny bude kompenzován teplárnou a to zvýšením ceny za teplo. Teplárny mají nějaké provozní náklady na opravy a peníze na ně získávají z prodeje a distribuce tepla. V současné době vyhrožuje družstvo právníky a požaduje jednorázové platby za technické zhodnocení členského podílu. V dnešní době si přece žádný rozumný člověk nemůže vzít úvěr na 180.000,– , když nemá zajištěnou rychlou návratnost. Ročně máme asi 1.000000,– korun ve fondu oprav a to za rok vždycky samospráva rozfrcá ( výměna oken, jeden nový výtah, malování, výměna linolky, čidla na topení plus opravy střecha atd.) Ano rekonstrukci ale jen zasvé ( z fondu oprav) pouze havarijní opravy můžeme řešit zvláštním příspěvkem od majitelů bytů. Na co je fond oprav? když stejně Vás družstvo donutí platit stotisícové částky hotově mimo fond oprav. Jen dodávám panelák je starý jen 22 let a máme již nová plastová okna a jeden nový výtah. Kolektivně vás donutí družstvo a samospráva k osobnímu bankrotu. S pozdravem Kopečný.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 8. Listopad 2011 - 7:04

    Pane Kopečný,
    Vaše informace jsou velmi zmatené. Píšete "dům je Družstva", avšak na jiném místě tvrdíte "rekonstrukci (...) schválilo jen pár členů plus SVJ." Takže čí je dům? A jakých "pár členů" zmiňujete? Členů čeho? Jako člen družstva uplatňujete svůj názor hlasováním na schůzi družstva. Uplatnil jste? Máte možnost odvolat představenstvo družstva, jestliže nekonají podle vůle členů družstva. Odvolali jste je?

    Bylo naivní domnívat se, že revitalizace bude vyžadovat od nájemců jen "malou nespecifikovanou půjčku". Že je to nesmysl muselo být naprosto jasné i v době, kdy ještě bylo možno čerpat dotace z programů Panel a Zelená úsporám.

    Tvrdíte: "Celou akci nátlakem protlačili (...) a to pod pohrůžkou, že díky zvýšení DPH% dojde jinak k prodražení."
    To je nelogická úvaha. Je-li dům v dobrém stavu, byla možnost prostě neprovést rekonstrukci a pak by se vás netýkala ani chystaná změna DPH: ať počítám jak počítám, DPH z 0,00 Kč je 0,00 Kč.

    Tvrdíte: "Naše samospráva rezignovala na celou prodraženou rekonstrukci, ale Družstvo (...) okamžitě začalo vyhrožovat že bude požadovat peníze za projekt a pak rekonstrukci rozjela za každou cenu."
    Když přeložím Vaši větu do češtiny, družstvo požadovalo uhradit náklady na projekt (odhaduji cca 100 tisíc korun). To jste odmítli a raději zvolili provést celou rekonstrukci v ceně 100krát vyšší. Na co si tedy zde stěžujete? Jste přece jako člen družstva členem družstevní samosprávy domu. Vyjadřoval jste se k tomu také, předpokládám.

    A už vůbec netuším, proč Vy osobně byste si měl od družstva brát nějakou půjčku nebo úvěr. Úvěr na co? Jako nájemce platíte nájemné. To je Vaše povinnost.

    Není zřejmé, proč družstvo chystalo a ze svých prostředků hradilo projekt, když nejspíše není vlastníkem domu (existuje SVJ). A proč rekonstrukci organizuje právě družstvo. To by ovšem byly otázky ne pro Vás, ale spíše pro výbor SVJ ve vašem domě.

    lake

    Vložil lakemu (bez ověření), 13. Srpen 2012 - 7:10

    Pane lake,

    proč odpovídáte, když ničemu nerozumíte. Nikdo není zvědavý na brepty nějakého náhodného pisálka.

    Já rozumím do detailu dobře. Družstvo se obklopí jednoduchými lidmi a nadchne je krásnými balkony a barvou. V životě něco takového by si tito nízkopříjmoví nájemníci nemohli dovolit. A teď, když je to téměř zadarmo – výhodný úvěr – a ještě se dostane dotace (takto je to prezentováno) jsou tito lidé v sedmém nebi. O nějaké návratnosti či zadluženosti na 23 let vůbec nejsou ochoti uvažovat. Když je na to upozorníte, cítí se Vámi ohroženi, že jim chcete něco ukrást a brání to zuby nehty (u nás si paní trhala vlasy a točila se dokola, když jsem řekl, že nové balkóny nechci).

    Pane Kopečný, jste nezmocný jako já. Balkóny byly účelově prohlášeny „v havarijním stavu“.

    Reaguji se zpožděním, vím – pro ty, kteří budou hledat pomoc – bohužel blbost u nás má vždy zelenou…

    Vložil Ferat, 7. Listopad 2011 - 18:24

    Vám bude asi zatěžko poradit neboť Vaše líčení situace je zřejmě jednostranné, což lze vyčíst mezi řádky… Asi jediná rada, když Vás všichni tak „doběhli“ a „zterorizovali“ je odejít bydlet jinam, nejlépe do domku, kde budete svým pánem.

    Vložil . (bez ověření), 8. Listopad 2011 - 8:34

    to tedy může poradit jen skutečný „Expert“ s velkým „E“. Nechte si za Vaše „rady“ zaplatit. Já bych za takové „rady“ vypustil psy…

    Vložil Ferat, 8. Listopad 2011 - 12:52

    Já ale nežádám za své rady zaplatit. Vyjádřil jsem jen svůj názor. Expert nejsem, jen to beru selským rozumem. Pokud rozumíte dobře smyslu psaného textu, vyšlo by Vám z toho jako mě, že tazatel psal svůj příspěvek zřejmě v rozčilení, tudíž dotaz je hodně zmatečný, nepřesný a nevypovídá nic o tom co tazatel učinil za kroky jak správně píše Lake. Dotaz je prostě psán ve smyslu, jak je mu chudáčkovi ublíženo, ale jak on postupoval se nedočteme. Ono by asi bylo dobré vidět problém i z druhé strany…

    Vložil Kopečný (bez ověření), 7. Listopad 2011 - 18:45

    No nevím když budete mít rodinný dům, ale nebudete mít peníze na zateplení budete si v dnešní době brát úvěr s úrokem 50tis.,–kč. U rodinného domu máte vyšší návratnost protože máte svůj kotel na topení. Podotýkám platím měsíčně platím fond oprav 1700,– zato jsou nové výtahy a okna. Všichni co už mají zateplené paneláky mají dotace od státu a ty vám pokryjí úroky, ale pokud dotace nejsou mělo se počkat až bude více peněz ve fondu oprav, a nebo se rozmyslet jestli jsou důležité nové výtahy nebo zateplení…

    Vložil anonn (bez ověření), 8. Listopad 2011 - 7:48

    Nechť je toto varováním i do budoucna pro všechna SVJ i družstva a klidně i soukromníky!

    Cituji "pokud dotace nejsou mělo se počkat až bude více peněz ve fondu oprav" - NESMYSL!

    Čekání ještě nikdy nikomu alespoň za posledních 10-15 let nepomohlo. Ceny stavebních prací, materiálu a energií letí nahoru, DPH se zvyšuji, dotace se snižují a ruší. Naopak úroky z úvěrů jsou jedny z nejvýhodnějších v historii. A ceny poletí nahoru rozhodně rychleji než je 4% úroku z hypotéky nebo s.s. tedy spořit a čekat je nesmysl.

    Kdo si před 5 lety vzal velký úvěr na 10 let a opravil všechno, stavěl za nižší cenu, možná má PANEL, měl nižší DPH a dneska už má půlku zaplacenou. Kdo stále čeká může čekat třeba dalších 20 let a pak najednou BUM a barák spadne, výtah se utrhne..

    Předseda

    Vložil Ferat, 8. Listopad 2011 - 13:03

    Souhlasím s Vámi! Přesně tak, čekání ještě nikomu nepomohlo. Investování do bydlení je jednou z priorit. Co je kromě zdraví důležitějšího? Přece bydlet a mít práci. Bohužel pokud se bavíme zejména o „panelákách“ , tak v jejich obyvatelích přežívá pocit, že se jich nic netýká, že to nějak půjde dál, že to někdo vyřeší a že to někdo (město-obec) opraví… A pak si přijde nějaká samospráva nebo výbor SVJ a světe div se! Chce „nesmyslně“ opravovat, rekonstruovat, vylepšovat! A to se jim musí zatrhnout! Ovšem, že to je cesta do pekel, to už těmto lidem nedochází. KDO MÁ CHALUPU, MÁ PR**L V KALUPU !!! A pro panelák nebo činžák to platí dvojnásob!

    Vložil Tomáš Marný (bez ověření), 8. Listopad 2011 - 13:14

    napřed na to musím taky mít. Dům je plný lidí důchodového věku a ti úvěr nedostanou. Tak jak to zařídit když ono „družstvo či svj“ nutí lidi do osobních úvěru. Vážení především dluhy jsou cestou do pekel, viz část EU. Tím že dům obalím polišem tak jej moc neomladím nehledě na velmi pochybnou úsporu a nulovou návratnost. Zateplování je jen uměle zajišťování výdělku stavebním firmám na úkor ne příliš majetných lidí.

    T.M.

    Vložil Ferat, 8. Listopad 2011 - 13:52

    Souhlasím s Vámi pane Marný, že oplácání polystyrénem není asi to nej. Ona totiž výměna netěsných oken v bytech a společných prostorách udělá své. Dále výměna vchodových dveří a oken/balkonových dveří v mezipatrech tak, aby se po chodbách neproháněl průvan…vyregulování otopné soustavy… To pak koukáte jak šetříte i bez polystyrénu! To vše lze pořídit bez velkého zadlužování, případně „jen“ z tzv. „fondu oprav.“ Pravda, pokud je ovšem ve fondu nějakých 100tis. a platí se 5Kč/m2 neudělá se nic. I takových domů je dost, to mi věřte! Když jsem před 4mi roky přebíral předsedování samosprávy v družstevním paneláku z roku 1989 (2vchody 32bytů), tak bylo ve fondu necelých 250tis. a platilo se právě oněch 5Kč/m2. Valil jsem oči neboť jsem se přestěhoval z domu, kde se platilo 18Kč/m2. Nyní se platí u nás alespoň 15Kč/m2, máme ve fondu téměř 800tis. a za sebou kus práce za cca půl mega a na domě je to znát. Bez úvěrů, bez dluhů, ze svého.

    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 8. Listopad 2011 - 13:14

    pokud tazatel tvrdí, že náklady jsou 178 tis na byt. a financování úvěrem, pak je to naprosto nenávratná investice. Vyměnit okna – proč ne. ale jen zateplení + zasklení balkónů- se nemůže ve standardním paneláku nikdy zaptatit. Ale bude ten panelák vypadta hezky :-)

    Vložil anonn (bez ověření), 8. Listopad 2011 - 15:07

    Stále dokola omílaný nesmysl - požadavek na návratnost!

    Kdy se vám vrátí investice do

    1) nové dlažby/lina?
    2) nové STA?
    3) Nového výtahu? (pokud uvažuji že spotřeba není o tolik nižší než u starého)
    4) Do stříšky nad vchody?

    Atd atd! Ano některé investice se vrátí rychle (třeba regulace tepla i za rok), některé se vrátí z části (zateplení, okna), některé NIKDY - dlažba apod.

    Copak se každá investice musí vracet? Copak si doma kupujete nový koberec nebo novou televizi proto, aby se vám investice vrátila??

    Předseda

    Vložil Přesedovi (bez ověření), 13. Srpen 2012 - 6:46

    Ano, pane předsedo, investce vždy musí mít návratnost – jinak to není investice. Píšete nesmysly.

    Vložil Tomáš Marný (bez ověření), 8. Listopad 2011 - 20:17

    Vážený pane ani lino ani kachličky ani to ostatní vámi jmenované ovšem nestojí desetimiliony, tak že zadlužení majitele kteří mnohdy příjdou v důsledku nemajetnosti nakonec i o ten nesmyslně obalený byt. Dodavatel tepla nehodlá přijít o své dosavadní zisky a tak těm zateplovačům to teplo patřičně zdraží. Je tak i u nás, jeden dům zateplen, spotřeba se o nějaký ten GJ snížila ale platby narostly tak že vedlejší dům nezateplený je na tom lépe než ten zateplený. Nyní se ta ubohá většina zateplovačů tluče do palic co to vlastně provedli. Miliony v pr...... ale máme hezký barevný dům ovšem za jakou cenu! Navic nemáme na jiné opravy jako je kanalizace která je někde pod domem prasklá, staré ucpané rozvody topení, stupačky atd. Hlavně že máme dluhy a nový kabát.

    T.M.

    Vložil anonn (bez ověření), 9. Listopad 2011 - 6:55

    Melete nesmysly. Pokud mají dva domy stejného dodavatele tepla, pochybuji že je možné aby selektivně zrovna zateplenému domu zdražili „za trest“ teplo – takové pohádky vyprávějte dětem před spaním.

    A mimochodem u nás klesly náklady na teplo o řádově statisíce ročně za posledních pár let po všech úpravách/opra­vách domu.

    Naopak za pár let až bude teplo ještě dražší tak se zateplené domy budou smát těm nezatepleným až nebude rozdíl v platbách sto tisíc ve prospěch zateplených ročně ale třeba půl milionu. Kdo se pak bude tlouci do hlavy?

    Předseda

    Vložil Tomáš Marný (bez ověření), 9. Listopad 2011 - 10:10

    Ano máme jednoho dodavatele a platíme dvousložkově tak že nesmysly melete vy. U nas jsou rozdíly v ceně za GJ tepla i mezi nezateplenými domy. Teplo se zdražuje již vice jak 25 let a nikdy to není tak skokově aby byl rozdíl půl mega. Za vyhozené miliony by bylo ono zdražování pokryto stonásobně a ještě by bylo na opravy. Zkrátka a dobře vy zateplovači si musíte zdůvodnit proč jste mnoho lidí přivedli do bídy. Udělali jste dobrý kšeft jen stavebním firmám a bankám které se na vás napakovaly a to si pane nechcete přiznat. To se vám to rozhazuje z cizího. Za pár let vás budou tlouct do hlavy ti vámi zbídačení majitelé pokud již nebudou někde v chudobinci.

    T.M.

    Vložil lake, 9. Listopad 2011 - 7:30

    Pan Marný napsal: „… dům zateplen, spotřeba se o nějaký ten GJ snížila ale platby narostly tak že vedlejší dům nezateplený je na tom lépe než ten zateplený“

    K tvrzení pana Marného jsou celkem tři možná vysvětlení:

    • Všichni začali najednou plýtvat a po zateplení spotřebuje onen dům více tepla než předtím.
    • Pan Marný je sedmilhář a vymýšlí si.
    • V onom zatepleném domě platí za teplo dvousložkově (měsíční paušál + platba za odebrané teplo). Pokud členové výboru SVJ zapomněli sjednat s dodavatelem do 30. září nový odběrový diagram na následující rok, platí dále stejný měsíční paušál při podstatně nižší spotřebě. Výsledkem je raketový nárůst jednotkové ceny tepla. Může k tomu být připočtena sankční přirážka za neodebrání sjednaného množství.

    lake

    Vložil vladan, 9. Listopad 2011 - 11:13

    varianta další – pan Marný je chorobomyslný blb a je třeba ho brát s rezervou

    Vložil vladan, 9. Listopad 2011 - 13:49

    copak jste asi udělal pro Vaše SVJ Vy? Asi nic – krom tlachání a napadání těch co mají opravený, zateplený a hezký dům. Jsem rád, že to tak u nás je. Zaplatit se oprava musí to je jasné, ale bylo to po hlasování všech vlastníků a nebyl v tom žádný podvod. U Vás vidím jen závist, protože bydlíte v neopraveném domě. O nějakék napakování se s Vámi nebudu bavit.

    Vložil Tomáš Marný (bez ověření), 9. Listopad 2011 - 20:36

    Jak už jsem psal výše náš dům je taky obalený polišem a je barevny tak že závist nemám zapotřebí, jen jsme na tom huře něž vedlejší domy nezateplené. Vyhodili jsme miliony platíme za teplo i přes malou úsporu vice a nemáme na jiné nutné opravy. Tak že ta většina co to kdysi schválila nyní toho lituje. Je to dům lidi v důchodech a již začínají pociťovat nedostatek financí a dva již o svůj byt v exekuci přišli. Tohle je taky negativní stránka zeteplování na dluh a minusujte si jak chcete to je tak jediné co uspokoji vaše narušená ega, misto racionálního myšlení. Jen se nadále nechejte oblbovat stavební a bankovní lobby. Jen hlupák se dobrovolně zadluží na 15–20 let a zaplatí několik milionu na úrocích. Některá svj zacházejí se svým rozpočtem jako by to ani nebyly jejich peníze. Pak se člověk může divit že i tento stát jde do sraček když mu vládnou rozhazovačí ne nepodobní těm co jsou v svj. A teď domně mínusovači!

    T.M.

    Vložil vladan, 10. Listopad 2011 - 12:35

    vysokým platbám za teplo se dá předejít postavením vlastní kotelny. Po zateplení domu jdeme touto cestou a bereme si úvěr, kterým refinancujeme ten původní na zatelení a budeme stavět kotelnu. pop ropočtu i se splátkama ušetříme oproti původní CZT. Jinak zadlužení 3,6 mil na dům o 16 partajích není zas tak strašné. FO činí 31,–Kč/m což činí za byt 2510,–Kč.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".