Na jakém účtu účtovat dezinsekci, havarijní dispečink, revize, výtahy

Vložil Martin R. (bez ověření), 3. Listopad 2017 - 22:54 ::

Jsme SVJ vzniklé r. 2000.

Kam řadit

  • dezinsekci, deratizaci
  • havarijní dispečink (=urgentní havarijní zásah voda, topení, plyn, elektro)
  • revize, prohlídky, kontroly, inspekce

Jsou to náklady údržby společných částí (§ 1180 odst. 1) nebo náklady vlastní správní činnosti (§ 1180 odst. 2)?

Účtovali byste tyto náklady na syntetický účet 511 nebo 518?

Studuji účetní závěrku za r. 2016. Naše účetní tyto náklady šoupla na 518.


Je možné náklady

  • odborné zkoušky výtahů
  • drobné opravy výtahů, výměna dílů výtahů
  • servis výtahů (=dispečink zajišťující chod výtahů 24 hod denně, opravy závad, vyprošťování)

dávat do služeb dle § 1181? Zatím všechny tyto náklady pokrýváme z příspěvků na správu (účetní je šoupla na účet 511), ale uvažujeme o zavedení nové služby „Výtah“ a přesunu těchto nákladů do služby „Výtah“ s tím, že vlastníci z přízemí nebudou zálohu na výtah platit. Jeví se nám to spravedlivější, ale dovoluje zákon tyto náklady přesunout do služeb?

Problém je, že nemáme samostatný elektroměr, čili elektřina výtahů a osvětlení je službou „Společná elektřina“. Čili náklady na elektřinu by do služby „Výtah“ vůbec nešly.

Výtahy máme 4 a roční náklad činí cca 60 tis. Kč.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Jířa (bez ověření), 6. Listopad 2017 - 12:38

    Martine, to není účetní problém.Účetní není od toho, aby si šoupala něco tam, kam jí napadne. Problém je, že pravděpodobně nemáte schválené co kam patří, co je služba a co už služba není. U nás odborné zkoušky a servis výtahů plus elektřina výtahů (máme pro výtahy vlastní elektroměry) je služba a opravy výtahů služba nejsou. U nás o tom nerozhoduje účetní. Účetní musí respektovat naše schválená pravidla. Na službu výtahy přispívají pouze uživatelé výtahů, na jejich opravy a udržování v provozuschopném stavu všichni. Ale není to dogma, jinde to můžou mít jinak, podle toho, co si schválili. My kromě elměrů pro výtahy máme elměry pro osvětlení spol. prostor a to je taky služba. Tak se pro něco rozhodněte, schvalte to a účetní musí podle toho účtovat.

    Vložil Martin R. (bez ověření), 6. Listopad 2017 - 13:07

    To ale není odpověď na otázku, zda náklady šoupnout na účet 511 nebo 518.

    Vložil Martin R. (bez ověření), 6. Listopad 2017 - 10:56

    Děkuji za (ne zcela související) komentáře, ale nebyl by tu taky někdo, kdo rozumí účetnictví a mohl by se vyjádřit i k účetnické stránce mého dotazu? Děkuji za pomoc.

    Vložil páčko (bez ověření), 7. Listopad 2017 - 11:43

    Vyhláška č. 504/2002 Sb.:

    (účet 511 neboli) položka „A.I.3. Opravy a udržování“ obsahuje náklady na opravy a udržování majetku, ke kterému má účetní jednotka právo vlastnické nebo jiné právo k majetku a je povinna o něm účtovat dle § 28 zákona

    Zákon o účetnictví, § 28

    Účetní jednotky, které mají vlastnické nebo jiné právo k majetku, anebo které hospodaří s majetkem státu nebo s majetkem územních samosprávných celků, není-li dále stanoveno jinak, o něm účtují a odpisují v souladu s účetními metodami. V případech smlouvy o výpůjčce po dobu zajištění závazků převodem práva nebo v případech, kdy se vlastnické právo k movitým věcem s výjimkou cenných papírů nabývá na základě projevu vůle jiným způsobem než převzetím věci, jakož i v dalších případech stanovených zvláštními právními předpisy nebo prováděcími právními předpisy, o majetku účtují a odpisují jej účetní jednotky, které jej používají… 

    SVJ nemá vlastnický právo ani jiný právo k majetku vlastníků, nemá ho vypůjčenej ani ho nepoužívá, takže na účtu 511 nemůže účtovat vůbec.

    Vložil Martin R. (bez ověření), 7. Listopad 2017 - 16:08

    Takže jde o zpronevěru svěřených prostředků, nebo jak to chápat???

    Vložil Felix (bez ověření), 5. Listopad 2017 - 13:32

    „Kam řadit dezinsekci, deratizaci havarijní dispečink (=urgentní havarijní zásah voda, topení, plyn, elektro) revize, prohlídky, kontroly, inspekce“

    Nyní s fondy je to jednoduché. Uvedené se řadí do fondu dezinsekce, fondu deratizace, fondu havarijního dispečinku, fondu revizí, prohlídek, kontroly a inspekce

    Vložil Petra B. (bez ověření), 4. Listopad 2017 - 9:43

    Výtah – vy nemáte výtah ve společném vlastnictví, že nechcete vybírat od lidí v přízemí poplatky za něj ? Ale když dáte elektřinu na něj do společné elektřiny, tak za něj přeci jen trochu platit budou.. Budou Vám chybět peníze nebo ti ve vyšších patrech budou muset platit víc. U nás sice někteří „přízemáci“ trochu žbrblali, ale našli jsme kdysi, že jsou vlastně i spoluvlastníci výtahu, tudíž musí platit. To byste jim museli dělat i jiné částky, které platí na opravy domu. Nekomplikujte si život. :-) Jak byste chtěli zjistit, kolik elektro spotřebovaly výtahy, když nemá samostatný elektroměr ?

    Vložil tep (bez ověření), 5. Listopad 2017 - 6:23

    Dá se pořídit poměrně levně a spotřebu výtahu lze mít pod kontrolou. Jen je třeba ještě zjistit spotřebu podružného elektroměru a tu pak připočítat. U nás v domě používáme podružné elektroměry, které mají roční spotřebu proudu po 6,5 kWh každý, jelikož jsou stále pod proudem (to je cena za přesnější měření spotřeby).

    Vložil smitka (bez ověření), 4. Listopad 2017 - 13:39

    Myslím, že si pletete náklady na výměnu výtahu, které hradí všichni vlastníci a pak náklady na službu provozu výtahu, do které dle metodického pokynu MMR lze zahrnovat výdaje na běžnou údržbu a kterou nemusí hradit vlastníci, kteří službu nevyužívají (tj. přízemí), rozhodnutí je v daném případě na shromáždění.

    Vložil Petra B. (bez ověření), 5. Listopad 2017 - 1:15

    Možná pletu, ale… Podle Vás „přízemáci“ nebudou platit zálohy na výtah, protože ho nepoužívají, ale společnou elektřinu budou mít včetně výtahu. A nedovedu si ani představit, že by toto shromáždění schválilo. To mi přijde nelogické. A když se bude hradit revize a náhradní díly na výtahy z vybraných prostředků na opravy, tak to platit budou i oni ? Krapet komplikované. Podle Vašeho výkladu by tedy měli hradit i menší poplatky na opravy a třeba i na úklid. Není jednodušší, aby všichni platili za výtah a veškeré náklady kromě elektro na něj šly do této „složky“a veškeré elektro by s nemuselo rozpočítávat k výtahům. Tu elektřinu rozpočítávat si tedy nedovedu představit, v případě jednoho elektroměru zvlášť.

    Vložil JaVa, 4. Listopad 2017 - 17:13

    Mohl by jste nám,prosím,uvést přesné znění „metodického pokynu MMR“,ve kterém lze na základě usnesení shromáždění vlastníků,odpustit platbu záloh(na běžnou údržbu výtahu), pro vyčleněné vlastníky jednotek, na údržbu společných částí domu a pozemku.

    Nejedná se náhodou v případě výtahů,o možnost osvobození pouze z platby spotřeby elektrické energie výtahu, pro majitele jednotek v přízemí domu.Samozřejmě jen v případě, pokud má výtah samostatný elektroměr.

    Děkuji. JaVa

    Vložil tep (bez ověření), 5. Listopad 2017 - 6:05

    Od roku 2014, kdy platí NOZ, by podle § 1180 měli jak provoz výtahu, tak jeho obnovu hradit výluční uživatelé výtahu. Všichni majitelé bytů by vše kolem výtahu měli hradit jen v případě, že výtah zajíždí i do sklepa, pak jsou uživateli výtahu i přízemní byty. Pokud do 3 měsíců od schválení obnovy výtahu, který nezajíždí do sklepa, neodmítnou majitelé přízemních bytů financovat jeho obnovu, tak se budou podílet i na jeho obnově. Kdo se o svá práva nestará, přichází o ně.

    Vložil Veselý (bez ověření), 5. Listopad 2017 - 12:20

    § 1180 řeší příspěvky na správu, nikoliv služby. Služby upravuje zákon č. 67/2013 Sb. a podle něho patří provoz výtahu do služeb.

    Revize výtahu se ovšem nezahrnuje do provozu výtahu (tj. služeb), revize společných technických zařízení patří dle § 7 NV č. 366/2013 Sb. do správy domu a řeší se tedy přes příspěvky na správu.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".