Může si většina vlastníků přehlasováním menšiny vytvořit ze SVJ výdělečný podnik?

Vložil Dotaz777, 30. Listopad 2017 - 9:09 ::

Dobrý den, koupila jsem byt v panelovém domě, který má úvěr na revitalizaci; předpokládala jsem automaticky splácení a obecně užití fondu oprav na základě podlahové plochy. Nyní jsem však zjistila, že dělení nákladů je asymetrické – většinoví vlastníci menších bytů si údajně odhlasovali, že budou platit méně (1/4 oproti správné 1/3), a změna je neprůchodná, protože „takto to chtějí a je jich většina“. Lze se nějak bránit? Nestalo se SVJ takto vlastně výdělečným podnikem části vlastníků? Předseda SVJ nereaguje na žádosti o sdělení zůstatku úvěru na revitalizaci, připadajícího na můj byt (bohužel jsem při koupi opět předpokládala symetrii), a další informace, paní, od které jsem byt před rokem kupovala, mne odkázala na předsedu – jak mám postupovat?

Předpokládala jsem standardní poměry, bohužel jsem zřejmě narazila na podvodníky, kteří tuto situaci cíleně vytvořili. Skutečně je legálně možné vytvořit si ze SVJ výdělečný podnik?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil GiGi, 30. Listopad 2017 - 11:38

    Dobrý den, pronikněte podrobněji do problému, vyžádejte si k nahlédnutí všechny podklady a pozorně počítejte.

    Jak zde bylo uvedeno dle NOZ: § 1180 (1) Nebylo-li jinak určeno, přispívá vlastník jednotky na správu domu a pozemku ve výši odpovídající jeho podílu na společných částech. Slouží-li některá ze společných částí jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, stanoví se výše příspěvku i se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění této části a rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad. (2) Příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje, nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně.

    § 1214 Rozhodnutí se přijímá většinou hlasů všech vlastníků jednotek, ledaže stanovy vyžadují vyšší počet hlasů. Mění-li se však všem vlastníkům jednotek velikost podílů na společných částech nebo mění-li se poměr výše příspěvků na správu domu a pozemku jinak než v důsledku změny podílů na společných částech, vyžaduje se souhlas všech vlastníků jednotek.

    Z toho je patrné, že s jiným typem úhrady, nežli podle spoluvlastnického podílu, musí souhlasit všichni vlastníci zapsání v Katastru nemovistostí, ne jen ti, kteří byli na schůzi shromáždění.

    Vložil JaVa, 30. Listopad 2017 - 11:25

    Mohla by jste ,prosím,uvést IČO vašeho SVJ,abychom předešli zbytečným dohadům.

    Děkuji.JaVa

    Vložil Anonymouk (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:51

    Než začnete psát, tak si napřed ověřte, jak tomu se skutečnosti je, píšete „údajně“, tedy nevíte. Buď se hradí na základě zákona, nebo co si odhlasovali (má být s v souladu se zákonem). Menší byty podle plochy hradí méně. Máte k dispozici vyúčtování služeb, předpis úhrad, viděla jste úvěrovou smlouvu? Dost pochybuji, že by si úvěrová společnost dovolila nezákonnost. V každém případě je třeba si nastudovat normy a stanovy, jak je to u vás upraveno. Odhlasovat lze i blbiny, pokud si to necháte. Někdo vzal úvěr, někdo platil keš. Někdy je třeba 100 % souhlas vlastníků. Ale odhlasovali si to už dávno tomu, ozval se někdo tehdy? Šla byste s tím k soudu (lhůta)? Takže si to napřed zjistěte.

    Vložil Dotaz777, 30. Listopad 2017 - 11:44

    Dobrý den, prosím administrátora o edit – máte pravdu, vyjádření o podvodnících není t.č. na místě, prosím o vymazání této věty. T.č. jde o nedůvěru a možnosti, jak si ověřit, že je vše v pořádku, případně se domoci nápravy v asymetrických situacích.

    JInak děkuji za podněty, t.č. tedy potřebuji získat dokumenty (děkuji za tipy, na které se soustředit) a nechat je zkontrolovat – právník, účetní a pod.

    Vložil aaaa (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 11:51

    Získejte, zjistěte, prostudujte, udělejte si obaz o vašem společenství. Dá vám to pěkně zabrat. Počítejte ovšem s tím, že v tom co bylo schváleno už nic nemůžete změnit. A v tom dalším taky ne, pokud nepřesvědčíte ostatní spoluvlastníky. To se vám těžko povede, mají rádi klídek a vy budete za prudiče, který se nedávno přistěhoval, pořád něco vymýšlí,otravuje a ruší jejich kruhy. Pak za nějaký čas napište, zda to bylo jinak. Hodně energie.

    Vložil ... (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 11:02

    Anonymouku, co to melete. Paní si byt koupila po revitalizaci a zjistit nic nemůže, protože předseda na její dotazy nereaguje.

    Vložil Anonymouk (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 11:26

    Tak ji vezměte za ruku a jděte do kostela ke zpovědi, nic jiného vám nezbývá. A nechte tam i OP.

    Vložil ... (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 11:41

    Vy si ovšem potřebujete dojít na dnes modernější oddělení a tím je psychiatrie. Vždyť vy ani nevíte, co tady tvoříte za moudra.

    Vložil Zdeněk II (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:33

    Jak je vidět, vznesený dotaz dokumentuje poměrně žalostný stav ve vztahu zájemce o bytovou jednotku v domě pod správou SVJ, který podcenil nezbytnost získání veškerých dostupných informací o tom, co se zamýšlenou koupí kýžené nemovitosti na sebe jako její nový vlastník převezme. Pokud byste zamýšlel koupi již užívaného osobního automobilu v nějakém autobazaru nebo od jeho přímého majitele, pak byste patrně vzal sebou nějakého odborníka, který by vámi vybrané vozidlo prolezl od hrdla nádrže až po výfuk a měl byste jistotu, že kupujete vozidlo v pořádku, kde na vás po několika ujetých kilometrech nečíhá nějaký kostlivec.A to je investice řádově desetinová, proti rozhodnutí investovat do koupi nemovitosti. Zde bohužel z neznalosti nebo nevím jakého důvodu, došlo k tomu, že kupující nevzal na vědomí, že existují dokumenty, které by mu osvětlily stav v tomto SVJ, jehož se má stát členem, neboť mimo jiné koupí nemovitosti v takovém SVJ přistupujete také ke stanovám tohoto SVJ, nechť jsou jaké jsou. A to není vše. Řada nepříjemných situací vzniká i z usnesení kteréhokoli shromáždění vlastníků, které si odhlasuje nějaké změny proti stanovám, o kterých nemusíte tušit. Tudíž pozdě bycha honit, občanský zákoník v § 1180 sice stanovuje přispívat na správu domu a pozemku podle velikosti spoluvlastnických podílů, ovšem pokud není určeno jinak. A v tomto případě určeno jinak bylo a je. Pokud bych takovou informaci měl k dispozici v procesu rozhodování o koupi nemovitosti v takovém domě, pak bych se samozřejmě podle toho rozhodoval. Takovou bytovou jednotku se vyplatí oželet, protože v tomto SVJ něco pořádně smrdí. Poskytuji mimo jiné realitní služby a správu nemovitostí a v denní praxi mám možnost jednat s lidmi, kterým nabízím odbornou pomoc při prodeji nebo koupi nemovitosti a mohu vás ujistit, že 95% mnou oslovených klientů odmítá jakoukoli pomoc, protože jsou přesvědčeni, že to co umí realitka nebo samostatný makléř, to dokážou také. No a zpravidla za několik dnů mne někteří kontaktují s žádostí o radu a pomoc, protože prodej nebo koupě nemovitosti se jeví problematická. Mohu chápat skutečnost, že nikdo nemůže znát všechno a proto rozumný člověk při jakékoli činnosti, ve které nemá zkušenosti a dostatečné znalosti, využije odborníka, aby ochránil svůj majetek a tzv. nenaletěl. Jak už to tak chodí, rozumné argumenty o odborné pomoci jsme schopni přijmout až v okamžiku, kdy nám tzv. teče do bot. V řadě případů bývá ovšem pozdě. Jestliže jsem schopen zájemci o koupi nemovitosti provést analýzu toho, co je vhodné znát před jeho rozhodnutím, zda koupit nebo nechat být, pak to není jen v rovině dokumentační, ale těch úhlů pohledu je poněkud více. Bohužel musím konstatovat, že byla-li taková transakce realizována ve vašem případě s využitím nějaké realitky, pak bych patrně uplatnil právo na reklamaci. Ovšem záleží na tom, na co vše z vaší strany bylo přistoupeno, co bylo ujednáno v kupní smlouvě, …atd. Ve vašem případě prodávající věděl moc dobře, proč svou bytovou jednotku nabízel k prodeji, protože jsou situace, kdy se takovému rozhodnutí člověk nevyhne, pokud jsou poměry v SVJ slušně řečeno podivné.

    Zdeněk II

    Vložil Pavel II (bez ověření), 2. Prosinec 2017 - 18:51

    rozhodně nekupujete úvěr původního vlastníka, který ani nedědíte ani na Vás nijak nepřeskočí, pokud ovšem není bytová jednotka zatížena věcným břemenem z poskytnutého ú­věru.

    Vložil Dotaz777, 30. Listopad 2017 - 11:14

    Dobrý den, no, tento dojem to bohužel na mne činí -že paní věděla, proč jde pryč, přičemž nebyla sama – máte samozřejmě pravdu, ovšem v době nákupu rostly ceny, současně byla spousta jiných starostí (někdy holt takové období v životě nastane)… a bylo nutné se rychle rozhodnout… složíte zálohu, panelák jako panelák, že… a nemusíte si uvědomit nějaké souvislosti; navíc prodávající měla vše načasováno (s koupí se kryla schůze SVJ před rokem).

    Jinak existence „přehlasovaného vlastníka“ je pro mne novinkou, děkuji. Pokud to tedy nebude letos ona nespokojená sousedka, učiním z něj příští rok sebe, pokud narazím na něco napadnutelného. Nyní zřejmě nezbývá, než „vyrazit“ ze SVJ dokumenty a přepočítávat – a na příští schůzi se vydat v doprovodu právníka.

    Ovšem dojem z chování představenstva SVJ je naprosto nedobrý.

    Obecně – principiálně – se mně zdá divné, že by bylo možné SVJ zneužít jako zdroj zisku pro část vlastníků.

    Vložil x (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:28

    Obecně vlastník přispívá i na spátky dluhu za revitalizaci podle velikosti spoluvlastnického podílu. To je nespravědlivější. Ale může to být i jinak, lidi jsou schopni schválit cokoliv. Vzhledem k tomu, že jste si koupila byt až po, tak těžko cokoliv změníte. Můžete se akorát pokusit zjistit, jak to skutečně je, zda to je 1/4, 1/3 nebo jinak. Pokud vám předseda nechce říct, jaká je výše připadající na vás byt a jak se vlastně splácí, tak jste u podvodníku. Osobně si myslím, že on to taky neví (a tak tají). Možná paní co prodala byt proto utekla.

    Vložil Krupp, 30. Listopad 2017 - 10:14

    Jako přehlasovaný vlastník máte právo, obrátit se do 3 měsíců na soud na soud, který může výsledek hlasování zrušit. Pokud jste koupila byt v SVJ, kde to tak bylo dříve zavedeno, těžko radit, měla jste se zajímat a ne předpokládat. Soud ale zkuste i v tomto případě, neboť pro takový způsob rozúčtování je třeba souhlas všech a vy evidentně nesouhlasíte. Jirka

    Vložil Beáta (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 11:00

    „Soud ale zkuste i v tomto případě, neboť pro takový způsob rozúčtování je třeba souhlas všech a vy evidentně nesouhlasíte.“

    Není na místě obracet se aktivně na soud. Vhodnější je hradit ve výši podle zákona a u případného soudu se bránit. Rozúčtování jinak je možné pouze se souhlasem všech, a ten v tomto případě dán není. Nejprve bych prokazatelně vyzvala k zanechání protiprávního jednání.

    Vložil Macek. (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 10:08

    Nejdříve ocitujte, jak příspěvky na správu ve vašem domě upravují stanovy vašeho SVJ.

    Vložil Dotaz777, 30. Listopad 2017 - 10:56

    Dobrý den, ve stanovách, které mám k dispozici, je Za dluhy společenství vlastníků ručí člen společenství v poměru podle velikosti svého podílu na spol. částech, nicméně na schůzi SVJ před 3 dny, kde se ohrazovala jiná čerstvě přistěhovaná paní, jí bylo argumentováno tím, že jiný vlastník si „sám zaplatil lodžii“ – nevím, jak se to přesně rýmuje.

    Vypadá to tedy, že budu muset formálně – a to neprodleně – vyzvat SVJ k poskytnutí dokumentů, vše přepočítat a v případě, že zjištěné nebude souhlasit, spojit se s onou paní jakožto s přehlasovaným vlastníkem a domáhat se změny, mám pravdu?

    Vložil Macek. (bez ověření), 2. Prosinec 2017 - 14:23

    Nepleťte si ručení za dluhy společenství s příspěvky na správu. Ručení nás v této chvíly nezajímá. Podstatné je, jak máte ve stanovách řešeny příspěvky na správu. Obvykle to stanovy řeší tak, že se výše příspěvků na správu stanovuje podle spoluvlastnických podílů a může tam být také uvedeno, že se některá část příspěvků na správu ( příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje, nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti) rozvrhne na každou jednotku stejně.

    Ve vašem případě by ve stanovách musel být uveden vámi popsaný neobvyklý způsob přispívání, který neodpovídá spoluvlastnickým podílům ( menšinový vlastníci mají přispívat místo 1/3 pouze 1/4). Pokud stanovy tento způsob příspěvků neuvádějí, nestačí schválit takový způsob na shromáždění bez změny stanov a dokonce bez souhlasu všech vlastníků jak analogicky vyplývá z § 1214 NOZ. Takové rozhodnutí shromáždění by bylo neplatné.

    Když bylo na shormáždění schvalováno usnesení o takovém podivném způsobu příspěvků na správu, jak jeho navrhovatelé zda-li vůbec vlastně zdůvodňovali změnu příspěvků na správu, které neodpovídají spoluvlastnickým podílům? Takové rozhodnutí se jeví v rozporu s dobrými mravy, v tom případě je absolutně neplatné.

    Vložil aby (bez ověření), 30. Listopad 2017 - 11:08

    Sám si ji asi skutečně zaplatil, protože jí sám užívá a musí její udržování platit. Lodžie by měla být společná část domu ve výhradném užívání vlastníka. Pokdu by v Prohlášení vlastníka bylo uvedené, že je to součást bytu, tak její udržování taky musí zaplatit. Musí jí tedy zaplatit každopádně. Prohlášení vlastníka je vložené v Katastru nemovitostí. Doporučuji seznámit se s nim, nejenom se stanovami.

    Vložil Dotaz777, 30. Listopad 2017 - 11:27

    v tom případě jsem se špatně vyjádřila a jednalo se o balkon (typ lodžii podobný), který byl v rámci rekonstrukce „přidán“ k bytům (namísto starého malého atd. – nevím, jak přesně původně vypadaly)

    čili jestli chápu dobře, sehnat ode všeho od SVJ papíry a v případě, že narazím na rozpor se stanovami, mohu se pokusit napadnout takovou praxi tím, že navrhnu postup v souladu se stanovami?

    Předchozí schůze SVJ proběhla v době, kdy byla v jakési fázi moje koupě toho bytu (tj. nebyla jsem ještě vlastníkem), toto byla 1. schůze, jíž jsem se zúčastnila; bohužel jsem nebyla důsledná při zjišťování poměrů a některé věci jsem zjistila až nyní, při této schůzi.

    Vložil MartinII, 30. Listopad 2017 - 11:28

    Jednak se domnívám, že úvěr není dluh (citujete stanovy nebo OZ). Měsíční splátka úvěru konkrétního bytu by měla být v Rozpise záloh.

    Vyžadujte informace dle NOZ a zkuste také účetní, co vám sdělí (zda vás neodkáže na předsedu).

    Zřejmě jste od prodávající nedostala zápis/y, kde se úvěr řešil. Pokud jde o splátky, tak dle zdejší diskuse (nevím co judikatura) by měl splácet prodávající, zvláště pokud byl úvěrem zhodnocen dům a kupující koupil tedy byt vyšší kvality, která se projevila v ceně. Hledejte zde „splátka úvěru“.

    Např.

    www.portalsvj.cz/…upujici-bytu

    Kdo hradí úvěr vzatý společenstvím … prodávající nebo kupujíci bytu?

    Vložil mik-ros, 8. Leden 2016 – 10:40 :: Ostatní

    … v lednu 2015 si vzalo společenství úvěr na zatepleni celého domu. Tento je splácen z fondu oprav. V srpnu 2015 jsem prodal můj byt (OV). V kupní smlouvě je psáno: „Prodávající prohlašuje, že na předmětu koupě nevážou žádné dluhy, věcná břemena nebo zástavní práva ani jiná práva třetích osob. .....prodávající odpovídá za škodu, vzniklou z nepravdivosti tohoto ujištění.“ Kdo hradí od září, tj. po prodeji bytu, příspěvek na splátky úvěru? Starý nebo nový majitel bytu? Nový majitel požaduje ode mne splacení mého podílu úvěru. Prodal jsem nakonec OV-byt s úvěrem a prohlášení v kupní smlouvě mě, jako prodejce, nutí doplatit úver? Má někdo stejné zkušenosti?

    Vložil Dotaz777, 30. Listopad 2017 - 11:32

    Dobrý den, skutečně jsem tyto zápisy nedostala, předpokládala jsem poměrný díl tak, jak v příkladech mně známých z okolí. V každém případě nyní musím stav zjistit. díky.

    Vložil MartinII, 30. Listopad 2017 - 12:22

    „Prodávající prohlašuje, že na předmětu koupě nevážou žádné dluhy, věcná břemena nebo zástavní práva ani jiná práva třetích osob"

    Co máte o své jednotce „o břemenech, zástavě, právách třetích osob“ jednak v katastru nemovitostí (cuzk.cz, Nahlížení, Vyhledat stavbu, zadat např. Praha, Vinohrady, a zadat číslo popisné – nikoli orientační). Co máte v Listu vlastnictví.

    Pokud vím z vláken „splátka úvěru, úvěr, hypotéka“, tak to nebývá napsáno u bytů, protože si úvěr vzalo SVJ, nikoli jednotliví vlastníci. Poptejte se také v bance, snad vám (když přinesete LV) řeknou jak to se zápisem a vymáháním splácení úvěru je.

    • – – – – – – – – – – –

    „ existence přehlasovaného vlastníka je pro mne novinkou, děkuji".

    Tím se nezabývejte, do toho byste se do toho zbytečně zamotala. Pokud nevěříte, vyhledejte zde „§ 258 a 1209“, a čtěte třeba toto:

    www.portalsvj.cz/…rganu-spolku

    www.portalsvj.cz/…-z-roku-2017

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".