Metodika rozúčtování nákladů v SVJ

Vložil Cenek, 27. Duben 2017 - 13:55 ::

V metodice rozpočtu nákladů (jak záloh, tak vyúčtování) uplatňuje náš správce SVJ způsob, kdy kromě měřených položek a položek „rovným dílem“ všechny ostatní rozúčtovává podle členských podílů. Domnívám se, že u některých položek (výtah, odpady, úklid domu, elektřina společná) by bylo objektivnější (správné) rozpočítávat náklady nikoliv podle čl. podílů ale podle počtu osob v bytě, protože hodnoty těchto položek neovlivňuje plocha bytu, ale počet osob. Uvítal bych odbornější vyjádření k tomuto problému, resp. je-li metodika rozpočtování závislá pouze na hlasování Shromáždění, anebo je u některých položek (kterých) dána nějakým vyšším nařízením (jakým).

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Čmuchal (bez ověření), 28. Duben 2017 - 2:52

    Čeňku,

    1. si nejprve analyzujte z podkladů, o kolik a jak se změní vyúčtování aplikací jiných kritérií. Někdy prima vista na kritérium může být zavádějící (např. Váš náhled, že rozpočítat výtah podle osob je spravedlivější než podle plochy. Promyslete zda není spravedlivější rozpočítat ho podle dopravní vzdálenosti a váhy (dopravit každý den min 2× rozdinu 4-vepřů o čisté váze 1000Kg do 8-patra bude jistě náročnější (energie+opot­řebení) než dopravování 4-vysportovaných vyzáblíků o váze 60Kg i trenclemi do patra 3-ho)). Raději se učte na intrikaření a politikaření, protože na prosazení čehokoliv potřebujete většinu stejně smýšlejících „Vašich, Vámi milovaných sousedů“
    2. krutá pravda je, co uvedl JaVa: §5/1 dává „Vašim, Vámi milovaným sousedům“ oprávnění, zvolit „abraka-dabra“ (tzn. způsob rozúčtování), ještě „nespravedlivější“ nebo resp. „nelogičtější“ než ho máte teď (podle „plochy“ změníte třeba na podle „počtu kočičích chlupů“).
    3. nařízení „shůry“ které hledáte: bylo a je v zák.72/1994 jediné → §15/1 věta-1. Z toho vybočovalo rozúčtování tepla a teplé vody. Protože mastičkáři, co NOZ stvořili byli a jsou přesvědčeni, že musela a musí být posílena „svoboda soukromoprávních dohod“ na úkor „veřejnoprávních záruk“, tak na nás vyplivli zák.67/2013 který toto povědomí (tj. že si o svých věcech rozhodují ti, kterých se to týká) vlévá do hlav i těch vlastníků, kteří se doposud chovají jako nájemníci nebo je to doposud nezajímalo.
      nařízení „shůry“ které hledáte: (§5/2 zák.67/2013) již tedy ukládá JAK rozúčtovat jen tehdy, pokud se většina Vašich, Vámi milovaných sousedů, nedohodne jinak.

    Škoda, že bude trvat ještě hodně dlouho (~10..30 let ?), než nám soudci sdělí své pravdy-vyklady o tom, jaké kritérium rozúčtování je dostatečně proti „dobrým mravům“. A nezapomeňte, že „dobré mravy“ určuje doba: před 150-lety nebylo proti dobrým mravům, vykálet se na ulici. Za 30-let třeba nebude proti dobrým mravům, že jeden vlastník zaplatí XY% domácí spotřeby „svých, milovaných sousedů“: první známky můžete dopátrat ve stále se zvetšujícím množtví judlikátů či US-usnesení, tvrdící že se vlastně soudce nemusí řídit rigidně a tupě zněním-zákona ale pouze duchem-zákona.


    Tak to prostě v soudcokracii funguje: soudce vykládá a určuje, co nám vlastně chtěl ten hloupý zákonodárce svým zákonem nařídit. Soud se nemusí řídit ani tím hloupým procesním řádem: když mu podřízený soud neudělá rozsudek podle přání, prostě se podřízený soudce vymění. AsiTak.

    Díky ti pane za tuto „demokracii“. Amen.


    Takže Čeňku, obdobně to funguje a fungovat bude i u Vás: Vaše kritérium podle počtu osob, nebude 100% vyhovovat 30-členné rómské rodině bydlící v nejvyšším patře Vašeho oprýskaného domu.

    Vložil Cenek, 29. Duben 2017 - 12:38

    Váš humorně laděný příspěvek má pro mne dva aspekty:

    • obecně musím dát jeho obsahu za pravdu,
    • očekával jsem zlehčující vyjádření k vážně míněnému diskuznímu příspěvku a p.Čmuchal mi to očekávání splnil.
    Vložil JarekSVJ, 27. Duben 2017 - 14:14

    Co to je zase za dotaz… náš správce SVJ uplatňuje … správce je snad váš smluvní partner – něco jako zaměstnanec a ten se řídí dle vašich stanov a smlouvy mezi svj a správcem… tím chci říct že svj si určuje co a jak se bude rozúčtovávat, teplo a tuv vyhláška atd … jak si to odsouhlasíte nebo jak to máte ve stanovách tak vám to musí správce váš zaměstnanec dělat, zodpovídá statutární orgán…

    Vložil Cenek, 29. Duben 2017 - 12:31

    To jste mi řekl novinku – neměl jsem tam slovo „správce“ uvádět. Měl jsem na mysli spíš vliv správce. K předmětu diskuzního příspěvku jsem se moc nedozvěděl.

    Vložil ik (bez ověření), 29. Duben 2017 - 10:23

    Souhlasím s p. Jarkem, správce provede pouze to, co si vlastníci na shromáždění odhlasovali /takto je to u našeho SVJ/. Jinak nebylo-li o tom hlasováno, musí se postupovat dle pravidel stanovených ve vyhláškách, zákonech ap. Za všechno je odpovědno společenství vlastníků, nikoliv správce, to je pouze smluvní partner, který se řídí pokyny společenství.

    Vložil JaVa, 27. Duben 2017 - 14:16

    § 5 z.č. 67/2013 Sb.,

    (1) Způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

    (2) Nedojde-li k ujednání, nebo rozhodnutí družstva, anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto

    1. dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě, rozúčtují se náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod podle směrných čísel roční potřeby vody,
    2. provoz a čištění komínů podle počtu využívaných vyústění do komínů,
    3. umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu podle počtu kabelových zásuvek,
    4. provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a příjemcem služeb, podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.

    Pokud neurčují stanovy či usnesení shromáždění jiný způsob rozúčtování výše uvedených služeb.

    Rozúčtování podle osobo-měsíců osobně nedoporučuji,po­něvadž výše nákladů, na zjišťování neustále se měnících součtů osob v bytových jednotách,většinou převažuje nad pocitem nespravedlivého účtování podle spoluvlastnického podílu na společných částech domu a pozemku.

    JaVa

    Vložil Cenek, 29. Duben 2017 - 12:21

    Můj původní dotaz jsem vložil s představou, že si srovnáním s korektními názory jiných vytříbím názor svůj, protože v našem SVJ s tím máme problémy. Díky za Váš komentář, který je jako jediný pojat seriózně (na rozdíl od „žertéřů“, což jsem očekával, ale prostě si to neodpustí). Vaše základní roztřídění do čtyř kategorií je naprosto shodné s mým názorem. Mně se především jednalo o 4.kategorii, kde je logickým kriteriem počet osob. Je jasné, že to je průběžně těžko uhlídatelné ve větších SVJ a pronajímaných bytech,anebo nevýhodné pro cikánské rodiny. I u nás bylo nakonec přijato rozpočtování podle členských podílů ke kterému se přikláníte, ale nepovažuji to za odpovídající pro naše relativně malé SVJ s 18 jednotkami. Děkuji, Cenek

    Vložil Kolemjdoucí (bez ověření), 27. Duben 2017 - 14:02

    Rozpočítávat některé náklady podle osob v bytě by bylo přesnější a spravedlnější. Má to malý zádrhel. Jak zjistit přesný počet? Předem vylučuji čipování osob. A jiný způsob je kdykoliv kýmkoliv napadnutelný. Takže zvýšení „spravedlnosti“ bude vyváženo zhoršením sousedských vztahů, neustálým špiclováním atd. Proto raději méně přesně podle m2.

    Vložil Cenek, 29. Duben 2017 - 12:26

    Obecně souhlasím, ale pro malé „uhlídatelné“ SVJS by to mělo být zachováno podle spravedlivého kriteria počtu osob, které prokazatelně generují odpadky, používají výtah, podílí se na zátěži spol. prostor atd. Děkuji za názor

    Vložil Zizik (bez ověření), 27. Duben 2017 - 15:15

    Přesně tak, ačkoliv se u některých služeb jeví rozpočítání podle osob jako spravedlivější, skutečnost je taková, že SVJ v podstatě nemá žádnou legální možnost, jak vlastníkem nahlášený počet osob kontrolovat. Navíc ani počet osob nemusí odpovídat „stupni zatížení“ společných prostor daným vlastníkem. Ještě v malém SVJ (tak do 10ti jednotek max.) se ten počet osob jakžtakž uhlídat dá na základě jiných skutečností (lidé se více znají a dá se tak na vlastníka apelovat, aby nahlásil správný stav), ale ve větších SVJ je toto nereálné.

    A právě pro tu „nepřezkoumatel­nost“ počtu osob jsme při tvorbě nových stanov v našem SVJ rovnou do nich dali i to, že všechny služby (kromě tepla a vody) se rozúčtovávají podle podílu na společných částech, pokud nebude dohodnuto jinak. A na shromáždění jsme se pak (2/3 většinou) usnesli na výjimkách z tohoto pravidla pro konkrétní služby, které pak účtujeme nejčastěji stejnou částkou na jednotku.

    Rozúčtování podle podílů je tak kdykoliv pro kohokoliv snadno přezkoumatelné, což myslím vyváží tu teoretickou „nespravedlnost“, že má na vyúčtování naúčtováno za elektřinu 540Kč (podle podílů) místo 529Kč (podle nahlášených osob).

    Vložil P_V (bez ověření), 28. Duben 2017 - 8:39

    Navíc, zákonná metodika na stanovení toho počtu osob v §2/g má mezery. Dají se počítat jen osoby, které byt obývají déle než 2 měsíce. To lze interpretovat tak, že pokud se dotyčný před dokončením 2 měsíců na pár dnů odstěhuje, tak se nepočítá. Další zádrhel je ve formulaci, že ty osoby žijí v bytě s nájemcem nebo s vlastníkem. Pokud je tedy nájem napsán na osobu, která v bytě nebydlí, je byt formálně prázdný.

    Vložil tristone, 28. Duben 2017 - 9:29

    Máte pravdu v tom, že jsou tam mezery.

    Ale formálně prázdný byt pro rozúčtování být nemůže: http://www.portalsvj.cz/…-zadna-osoba#…

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".