"Končící certifikace podružných bytových vodoměrů a jejich snížená přesnost měření."

Vložil Jahe, 30. Červenec 2018 - 10:03 ::

Dobrý den, setkal se prosím někdo s tím, že by správcovská firma, se souhlasem předsedy VBJ a KK, provedla přepočet spotřeby studené vody a meziroční nárůst průměrné ceny za 1 kubík studené vody (o 30%) zdůvodňují mj. i tím, že, cituji: „Jedním z faktorů je končící certifikace podružných bytových vodoměrů a jejich snížená přesnost měření?“ Samozřejmě žádný další faktor neuvedli.

Děkuji za odpovědi.

JH

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Dudekk (bez ověření), 31. Červenec 2018 - 10:31

    Co je to za blbost? Certifikace je platná, není důvod cokoliv upravovat. Dle náměrů podružných vodoměrů se rozúčtují celkové náklady na službu. Nákladem nejsou cm3, ale Kč.

    Vložil +++ (bez ověření), 30. Červenec 2018 - 12:48

    Mají pravdu, přesnost měření vodoměrů klesá s časem.

    Vložil Jahe, 30. Červenec 2018 - 16:00

    Dobrý den, děkuji za informaci. Jak se potom toto zohlední při vyúčtování?

    S pozdravem

    JH

    Vložil Petr123 (bez ověření), 30. Červenec 2018 - 11:20

    Co myslíte tím „provedla přepočet spotřeby studené vody“? Jaké údaje použila předtím?

    Vložil Jahe, 30. Červenec 2018 - 12:21

    Tuto informaci bohužel prozatím nemám, čekám na odpověď od správcovské firmy. Nějak se nechci spokojit s tím, že se meziročně zvedla cena za kubík studené vody o 1/3 a jako jeden z důvodů uvádějí „blížící se konec certifikace“.

    Lze vůbec stanovit cenu jinak než podle naměřených hodnot v případě, že ty měřiče jsou řádně kalibrované (nikoli certifikované, jak mylně uvádějí)? Je snad jedno, zda je do konce období, na kdy kalibrace platí, rok, dva nebo 6 měsíců.

    Vůbec se mi to nelíbí a proto se ptám, zda se s tím setkal někdo další.

    Vložil eda (bez ověření), 30. Červenec 2018 - 17:06

    Certifikát vodoměru je zákonný dokument, který říká, že po certifikovanou dobu (v našem případu bytových vodoměrů) 5 let, by měl bytový vodoměr pracovat v zákonem dané přesnosti, která je dána rozsahem ± 4 %. To samé platí pro patní domovní vodoměr, který vlastní vodárenská společnost a podle kterého tato fakturuje odebranou vodu. Samozřejmě v průběhu pětiletého období se přesnost měření vodoměrů (bytových i patních) může zhoršovat. Vzhledem k tomu, že patní vodoměr je z hlediska vodárenské společnosti „v pořádku“ po danou zákonnou dobu – 5 let, potom bytové vodoměry plní pouze funkci p o m ě r o v ý c h měřidel, tzn. že naměřená spotřeba na patním vodoměru a tím i fakturovaná částka od vodáren (která fakturuje předepsanou cenu např. v Praze 87,00 Kč/m3) i za chybující jejich vodoměr (vždy postupně se rozdíl naměřený na patním vodoměru postupem času zvyšuje a ve většině případů překročí oněh + 4 %) je nutné rozpočítat v poměru bytových poměrových měřidel na jednotlivé byty. Je nutné ovšem upozornit na skutečnost, že náměr bytových vodoměrů je také časem zvětšuje a překročuje stanovenou normu. Z toho vyplývá, že majitel bytu zaplatí za 1 m3 místo stanovených 87,00 Kč (v Praze) i třeba 102,00 Kč. A jak se tomu bránit ? Jednoduše : když se Vám zdá, že platíte za vodu více než je uvedená částka od vodáren – objednejte si u vodárenské společnosti i třeba předčasnou (méně jak 5 let) výměnu patního vodoměru. Vodárny mají za povinnost tuto předčasnou výměnu provést, ale… Vodárny nechají zkontrolovat odebraný vodoměr v certifikované laboratoři a pokud tato laboratoř vystaví doklad, že vodoměr je vadný (více jak + 4 %), potom vám vodárny nic neúčtují za předčasnou výměru vodoměru a navíc vám vrátí poměrnou část zaplacených nákladů za vodu max. za 1 rok. Ovšem v případu, že patní vodoměr je shledán dobrým (je v uváděné toleranci chybovosti), potom zaplatíte nový vodoměr vč. jeho instalace (cca 2500 Kč). My jsme velké SVJ (5 domů – 120 bytů) a kontrolujeme odběr na 5 patních vodoměrech každé 2 měsíce a zapisujeme si jejich stavy. Stejně tak máme zřízen elektronický odpočet (dálkový rádiový) bytových vodoměrů prostřednictvím aplikace v počítači – to provádíme každý měsíc. Máme tak stále přehled o tom, zda se rozcházejí údaje patních vodoměrů s vodoměry bytovými (teplá a studená voda). Je tedy nutné, aby se i ve vašem případu někdo tímto sledováním zabýval a jenom vyděláte. Předpokladem je ovšem i to, že vám správně a v předepsané toleranci pracují i bytové vodoměry. Provozice o výměně patních vodoměrů a podmínky jejich předčasné výměny najdete na internetových stránkách příslušné vodárenské společnosti. Naše SVJ na základě výše uvedené činnosti již 2× (vždy po 3 letech !!!) požádalo o výměnu a vždy jsme „vyhráli“. Např. letos nám PVK vrátilo téměř 50 tisíc Kč !! DEjte se do toho. Přeji úspěch. Eda

    Vložil Jahe, 6. Srpen 2018 - 12:51

    Dobrý den, jakým způsobem u vás proběhla kompenzace? Bylo to podle odběru za předešlé období, podle směrných čísel spotřeby nebo dohodou?

    Děkuji za odpověď.

    Vložil AcTk (bez ověření), 1. Srpen 2018 - 8:34

    Takže vám vrátili cca 420Kč na bytovou jednotku. Kolik stojí všechna ta práce a materiál k tomu potřebný? Správa, odečty, výpočty, řešení s PVK… Vyplatí se to? Odhaduji, že ne. Musí vás to asi bavit (nic proti tomu).

    Vložil eda (bez ověření), 1. Srpen 2018 - 11:10

    Pokud to berete takto, tak potom se zařaďte mezi „ovce“, které jen žerou a táhnou krajinou. Když se „neozvete“ proti okrádání vaší kapsy, potom vám není pomoci a nemusíte tady konstatovat a sklopte hlavu a nechte se dále okrádat…

    Vložil AcTk (bez ověření), 1. Srpen 2018 - 11:24

    Nevím, proč sem motáte nějaké ovce. Naznačuji jednoduchou ekonomickou úvahu – pokud získám od PVK 50.000Kč zpět, ale musel jsem vynaložit o 100.000Kč na správu, odečty, výpočty, lepší vodoměry (s dálkovým radiovým odečtem jsou výrazně dražší než standardní) navíc, tak jsem 50.000Kč ve ztrátě. Jak už někdo řekl „nechci slevu zadarmo“.

    Vložil eda (bez ověření), 1. Srpen 2018 - 19:25

    A právě na Vaše „myšlenky“ zde výše uvedené spoléhají firmy (vodárny, teplárny, dodavatelé elektřiny), aby si utrhly další zisk na obyčejných spotřebitelích. Ano, něco to stojí, ale nebudou z nás dělat blbce ochotné příjmout vše o co si řeknou… – a co vy jim umožníte a zejména odsouhlasíte.

    Vložil Jahe, 1. Srpen 2018 - 9:22

    Proč ta snaha to zesměšnit? 50 000 za rok není vůbec málo a je úplně jedno, že po přepočtu na BJ je to pár stokorun. Předseda a výbor ani nemůže postupovat jinak, musí jednat s péčí řádného hospodáře, jinak jim hrozí postih. Toto si uvědomte, než příště napíšete podobnou s prominutím hloupost.

    Vložil AcTk (bez ověření), 1. Srpen 2018 - 11:28

    Nikoho nezesměšňuji. Jde o to, uvědomit si nákladovou stránku celé záležitosti. To je péče řádného hospodáře. Ona snaha „ušetřit“ ne vždy vede k kladnému výsledku. Zajímalo by mě, zda si kolegové předkládající tuto metodu kontroly nákladů na vodu udělali rozvahu, co je tato „posílená“ kontrola stojí.

    Vložil Jahe, 2. Srpen 2018 - 8:30

    Představte si, že máte roční spotřebu cca 180 kubíků (TUV + SUV) a rozdíl v ceně fakturované od dodavatele a cenou přepočtenou 30%. Snad si i vy dokážete rychle spočítat, že jde o tisíce za 1 byt. Nehledejte za vším „senzaci“ a snahu ušetřit. Tady jde pouze o to zjistit, kde vznikl rozdíl 30% a co se s tím dá dělat. Jelikož nejsou v domě žádné úniky, tak nejpravděpodobější příčina je patní vodoměr. A nyní stále čekám na odpovědi správce, zda bylo, kým, kdy a s jakým výsledkem u dodavatele reklamováno patní měřidlo.

    Vložil Jahe, 31. Červenec 2018 - 9:15

    Dobrý den, děkuji za vyčerpávající odpověď. V mezičase dorazila informace i od správce. Samozřejmě žádným způsobem „končící“ certifikaci nezohlednili, není jak. „Prostě“ je rozdíl mezi patním vodoměrem a poměrovými v bytech cca 1/3. S největší pravděpodobností to bude vada patního, leda by byla vada na všech bytových. S podivem je, že toto prošlo přes předsedu a KK :-(

    H.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 3. Srpen 2018 - 18:20

    a fakturačního vodoměru provedeny v jeden den a to i ten minulý odečet, pak by se vyplatilo u vodárny reklamovat i za cenu, že zaplatíte neoprávněnou reklamaci. Dále je možné, že na počátku nového účetního období byl fakturační vodoměr vyměněn a nový měří přesněji. Ovšem 30 % rozdíl ukazuje na jiný problém, asi šlendrián v odečtu. Podružné vodoměry mají chybu od 3 do 15% a rozhodně se rapidně během 5 let od cejchu nezvýší. Může se také jednat o neoprávněný neměřený odběr. Rozhodně bych to u výboru (ne správce) reklamoval a požadoval informace např. přehled spotřeb všech bytů za posledních třeba 10 let a roční fakturované spotřeby. Z toho lze vypočítat chybu každý rok. K tomu je třeba znát datum výměn fakturačních i podružných vodoměrů, které také lecos objasňují.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".