Jednoduché účetnictví

Vložil Vlasta, 5. Květen 2009 - 15:47 ::

Jako SVJ jsme si celá léta vedli jen jednoduché účetnictví, tj. příjmy a výdaje. Neměli jsme žádné měsíční předpisy platem, ale když přišla nějaká faktura (např. za vodu), rozúčtovali jsme jí podle skutečnosti a zaplatili. V letošním roce si chceme vzít úvěr na opravu domu a banka po nás chce doložení účetnictví za dva roky zpětně, výkaz zisků a ztrát… Myslíte, že bychom mohli doložit jen to jednoduché účetnictví??? Někde jsem slyšela, že je nutné udělat rekonstrukci účetnictví – ale jak???

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil JarekSVJ, 5. Květen 2009 - 18:31

    Vlasto, drž hubu a krok, žiješ ve státě Gottwaldů, Husáků, dementních Veškrnů, zločinců modrých strak… Jsi jedna z obyvatel králikáren… Žiješ ve státě, kde za obranu svého vlastnictví , tě zatkne langrstapo a kdyby to šlo tak tě popraví, žiješ ve státě kde jsou bráněni ti co neplatí a dělají bordel a slušní vlastníci nemají šanci se bránit… A ty se divíš – naivně , že musíme účtovat v podvojném účetnictví???? Víš kolik účetních, poradkyň(ců) a autorek různých účetních systémů parazituje a okrádá obyčejné lidi a jenom proto že stát nutí a diktuje vlastníkům co mají dělat se svým majetkem.

    Vložil Vlasta, 10. Květen 2009 - 19:23

    Myslela jsem si, že jsou to stránky pro SVJ, kde se může člověk poradit o svém problému. SPLETLA JSEM SE. Už tady nebudu nikdy psát.

    Vložil Matějka Jaroslav, 10. Květen 2009 - 20:02

    Vážená p.Vlasto,

    načtěte prosím moji odpověď z 5.5.2009.

    Matějka

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 5. Květen 2009 - 18:05

    Možná by Vám pomohlo, kdybyste se seznámila se souvislým příkladem vedení účetnictví malého SVJ. Příklad je dotažen až k sestavení účetní závěrky.

    Najdete jej na adrese

    http://www.klaiex.webnode.cz/…v-malem-svj/.

    Pokud Vám příklad nepomůže zvládnout základy podvojného účetnictví, zkuste pár lekcí v rubrikách Základy účetnictví a Poradna pro mini SVJ.

    Jestliže ani to nepomůže a budete chtít zadat rekonstrukci účetnictví cizí osobě, mohu Vám sdělit podmínky, pokud ovšem uvedete svoji mailovou adresu.

    N. Klainová

    Vložil Matějka Jaroslav, 5. Květen 2009 - 16:28

    Vážená p.Vlasto,

    neznalost zákona neomlouvá. Tzv. jednoduché účetnictví je dávno zrušeno.

    Domnívám se, že budete muset uskutečnit „rekonstrukci“ účetnictví; v souladu se zákonem o účetnictví a navazující prováděcí vyhláškou pro neziskové organizace č.504/2002 Sb., s účinností od 1.1.2003, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví.

    Rekontrukci účetnitví si můžete uskutečnit sami pomocí programu zde uveřejněného p.Klainovou nebo zadat u dobré účetní fyzické osoby či právnické osoby.

    Matějka

    Vložil Vlasta, 11. Květen 2009 - 16:00

    Já to vím, že je jednoduché účetnictví zrušeno. Ale znáte to, není žalobce… Nebylo v mé moci přesvědčit ostatní nájemníky, že musíme účtovat v podvojném a že musíme platit zálohově. Teď je s tím problém. Už mám firmu, která mi rekonstrukci účetnictví provede, ale pořád po mě chtějí předpisy plateb. A ty my nemáme. Přece nebudu vystavovat fiktivní předpisy za dva roky dozadu. A když nemám předpisy, jen platby, tak se mi to nevypáruje. Tak nevím… nechám paní účetní, ať si s tím láme hlavinku, třeba na něco přijde. Vlasta

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 11. Květen 2009 - 16:43

    Paní Vlasto, rekonstrukce účetnictví se provádí tehdy, jestliže to, co je za účetnictví vydáváno, neodpovídá právním normám nebo pokud bylo účetnictví zničeno,zcize­no atd.

    Rekonstruované účetnictví by mělo být v souladu nejen s právními předpisy, ale i se skutečností.

    ZoÚ říká v § 3, že účetní jednotky účtují o skutečnostech. Ne tedy o fiktivních zálohách.

    Většinu zásad vedení účetnictví obsahuje § 8 ZoÚ. Tyto zásady, ale i další, např. v § 7 a vůbec v celém ZoÚ, by měl respektovat každý účetní. Nezapomeňte, že za účetnictví odpovídá výbor SVJ (nebo pověřený vlastník) viz § 5 ZoÚ. Určitě si dejte do smlouvy o vedení účetnictví, že sankce za porušení právních norem hradí paní účetní.

    N. Klainová

    Vložil Ano (bez ověření), 5. Květen 2009 - 21:25

    Správně. Neznalost žádného českého §§ napsaného celkem na 30 tisících stranách neomlouvá. Kolik stran jste přečetl za život? K tomu nyní nově přistupuje dalších 100 000 stran evropských předpisů.

    Nastudujte, a pak raďte.

    Vložil Matějka Jaroslav, 6. Květen 2009 - 9:34

    Vážená/ý Ano,

    ani žádný právník nezná vše. Je nutné ale, aby každý uměl najít to, co se ho týká či co potřebuje.

    (Pouze soud, až se bude řešit problém, bude záležitost posuzovat/přihlížet z pohledu všech předpisů.)

    Proto by i statutární zástupci (členové výboru) měli čas od času se zúčastnit některých odborných seminářů k určité technické či ekonomické problematice, kde se dozví „základní informace“ a kde se najdou podrobnější údaje (investice do účastnického poplatku se vrátí). Samozřejmě je možné využít odborníky z řad členů společenství – to je práce s lidmi a není jednoduchá, pokud daný „odborník z vlastních řad nemá zájem“.

    Stále platí pravidlo, chci-li něco řídit, spravovat a kontrolovat, musím o tom něco vědět. (V případě správy bytových domů již nejde o politické deklarace, ale o praktickou činnost, za kterou hovoří technický stav daného domu. Samozřejmě zamítavé rozhodnutí většiny na shromáždění může mít negativní vliv, ale jak argumentoval „odborně“ výbor?) Chodit na rozumy/rady k někomu a neříct mu celou faktickou pravdu v dané věci, je podaná rada/rozum většinou částečná nebo zmatečná; a dnes se za odborné rady platí (žádné kuře nehrabe zadarmo).

    Dnes s internetem to snad není tak složité, získat informace.

    Ve věci technických záležitostí se řada okruhů pro správu domu dá nalést na www.tzb-info.cz. Jsou zde odkazy na právní a technické normy problematiky i bytových domů.

    Matějka

    Vložil Ano (bez ověření), 6. Květen 2009 - 9:44

    Asi diskutujeme trochu jinam, než směřoval původní dotaz, ale budiž.

    Ze Sbírky zákonů, která jediná obsahuje závazné texty, prakticky není možné zjistit stav předpisu účinný k danému datu.

    Znění účinná k danému datu sice sestavují některé komerční společnosti, tato znění ovšem zase nejsou závazná a nikdo neručí za jejich správnost. Kromě toho tyto služby nejsou levné.

    Nicméně souhlasím, neznalost zákona neomlouvá.

    Osobně bych měl raději jinou zásadu: Když se po mně něco chce, musí se mi to nejprve sdělit. Třeba takový stát existuje.

    Vložil Matějka Jaroslav, 6. Květen 2009 - 10:13

    Vážená/ý Ano,

    ano, diskutujeme mimo, ale ve většině případů s pořízením nové věci dostanete „návod“ s pokyny výrobce na provozování s konkrétně uvedenými závaznými předpisy (týká se i vypínače, stolní lampičky, sedačky, nádobí atd.). Takže s pořízením nové věci – uzavřením kupní smlouvy – jste souhlasil/a s podmínkami užívání věci.

    A v případě problémů vás soudce „má“. I váš podpis na školení OBP od vašeho zaměstnavatele prokáže, že jste byl obeznámen s řadou zásadních věcí týkající se elektrické energie, plynu, zásad požární bezpečnosti apod.

    Pozn.: zákony, vyhlášky a nařízení vlády mohou odkazovat na technické normy či pokyny výrobců, které jsou tedy také závazné, ale ve sbírce listin nikdy nezveřejněné.

    Matějka

    Vložil Jana1, 6. Květen 2009 - 17:30

    Pane Matějka, problém, který naznačil „ano“ je ale někde jinde. Nejde o lampičku, nebo sedačku. Úplná znění zákonů by měla být povinnost státu, státem garantovaná, volně přístupná. Né, abych si musela zaplatit rešerši, navíc bez záruky. Sama jsem byla svědkem, jak pracuje státní úředník na FÚ Phy 6. Jeho pracovní výtisk zákona připomínal zapatlané leporelo, nebo koláž s vlepovanými texty. Tyto dodatky a novelizace ve formě změn ve zkratce je zvrhlost a čuňárna. Prostě pohrdání zákonem a hlavně občany. Jana

    Vložil Matějka Jaroslav, 6. Květen 2009 - 17:52

    Vážená paní Jano1,

    souhlasím s vámi. I já pracuji s některými zákony v podobě vlepovaných novelizací zákona a staré texty škrtám.

    Státní úředník stále nepochopil, že je tu pro občana a vydání úplných znění všech zákonů po novelizaci ve Sbírce zákonů vázne, je liknavé, ikdyž by to mělo být povinností státu. Za ty platy státních úředníků se není čemu „divit“.

    Jedinou možnost máme při volbách do parlamentu a senátu, ale pomůžeme si?

    Matějka

    Vložil Honza K. (bez ověření), 31. Květen 2009 - 15:15

    Pokud někdo hledá platné znění zákonů, může ho nalézt na portal.gov.cz, odkaz „zákony“ vlevo nahoře.

    Vložil Právník (bez ověření), 31. Květen 2009 - 15:49

    Při řešení právního problému je třeba vycházet z právní úpravy účinné ke dni problému, pouze s portal.gov.cz nevystačíme, je třeba např. Wolters Kluwer.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".