Jak se bránit nepřiměřeným odměnám pro výbor

Vložil nejsem.ovce, 19. Listopad 2016 - 16:53 ::

Na schůzi, které jsem se nezúčastnil (vím, že mne to neomlouvá), která měla na ohlášeném programu schválení nových stanov a volbu výboru, byly odhlasovány i odměny pro výbor. Podle mého soudu naprosto nestoudné. Za 18 bytů mají tři členové inkasovat jen na odměnách skoro 50 tisíc ročně vybraných nad rámec ostatních poplatků na správu a do fondu údržby. Mohu se tomu jako majitel, který nic takového neodsouhlasil, nějak bránit? Podle mého názoru je to zlodějna „v rozporu s dobrými mravy“.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Vlastiks, 10. Prosinec 2016 - 8:22

    Předpokládám, že na jednání byli všichni členové Výboru, kteří si odměnu navrhli a schválili (jako v našem parlamentu).

    Kolik dalších ovcí jim to „odkleplo“? Kolikačlenný máte Výbor ?

    Máte zápis ze shromáždění ?

    Doufám, že si nezapomněli schválit „výjimku“, tedy že platbu (na odměny) nehradí jejich veličenstvo samo ?

    Vložil kok (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 12:10

    když se bavíme o 50k pro 3 lidi za rok, tak to je cca 1k za měsíc na osobu – to je za práci pro SVJ docela malá odměna, když na druhé straně ručí veškerým svým majetkem v prostředí české legislativy.

    Vložil Anonymouk (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 18:14

    Ano, lze, přesvědčit ostatní aby odhlasovali odměnu od 0 až do n. Tu „zlodějnu“ si odhlasovali v souladu se zákonem, vy jste to projel, bohužel. A co jiná SV v obci?? Dbejte na to, aby svou funkci vykonávali řádně (není-li ve smlouvě že „správce“ odpovídá), oni jsou odpovědni!
    Píšete „byly odhlasovány i odměny pro výbor“, to nebylo v programu? Proč toto neřešíte??

    Vložil nejsem.ovce, 20. Listopad 2016 - 16:53

    Bod odměny právě na programu schůze NEBYL. Když jistí lidé zjistili, že se schůze účastní pro ně vhodná konstelace „ochotných“ lidí, dali o odměnách hlasovat.

    Vložil Dudekk (bez ověření), 8. Prosinec 2016 - 17:09

    Pokud nebylo schválení výše odměn členům výboru na pořadu zasedání shromáždění, napadněte toto u žalobou soudu. Lhůta činí 3 měsíce.

    Vložil 55555 (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 17:17

    Ovce, jdi to dělat sám, když závidíš. To mají v EURech?

    Vložil nejsem.ovce, 19. Listopad 2016 - 17:21

    No, já to dělal. A zadarmo.

    Vložil JaVa, 19. Listopad 2016 - 19:16

    Vysvětlete mi,proč jste nekandidoval do nového výboru.Třeba by Vás znovu zvolili,když jste to dělal dobře a navíc ještě zadarmo.Není mi jasné,kde udělali soudruzi z NDR chybu.Mohl by jste nám to trochu objasnit.Děku­ji.JaVa

    Vložil nejsem.ovce, 20. Listopad 2016 - 16:51

    Nebyl jsem v předchozím výboru, ale už před několika lety. Netroufám si hodnotit, jak jsem funkci vykonával. Odvolán jsem nebyl, naopak jsem předčasně rezignoval, neboť v tehdejším výboru nebylo na moje názory vůbec dbáno. Jestliže jsem tedy nechtěl poskytovat krytí pro hospodaření, se kterým jsem nesouhlasil, byla to jediná cesta. Daná osoba disponuje účtem celou dobu, dokonce i zhruba rok a půl v době, kdy nebyl zvolený žádný výbor ani předseda. Jeden ze sousedů to pokládá za trestný čin. Nevím si moc rady, právě proto jsem vstoupil do této diskuze. Známý právník mi víceméně dal za pravdu, že je de facto protiústavní, aby vlastník nemovitosti nedobrovolně platil prebendy jinému vlastníkovi, který ho zastupuje proti jeho vůli. Každopádně nelze argumentovat tím, že „přece to nebude dělat zadarmo.“ Je svobodné rozhodnutí každého, zda se stane členem výboru. Vadí mi, že já nemám možnost volby. Současný i předchozí výbor také vůbec nebyl zapsán v obchodním rejstříku. Tato povinnost už není? V době, kdy jsem funkci zastával já, jsem zapsán byl.

    Vložil Pozorovatel, 9. Prosinec 2016 - 21:25

    Člověče ovce, když už máš zkušenosti z výboru, podej kandidaturu do výboru, s tím že to budeš dělat zadarmo jako dříve a klidně sám jako předseda výboru s tím, že se ušetří 50 000 Kč na odměnách. Jsem si jist, že to bude pro mnoho lidí atraktivní nabídka a budeš zvolen. Pak „tato nehoráznost“ přestane existovat. I když já osobně si myslím, že se začínají spíš narovnávat podmínky. Dělat obchodního ředitele obchodní firmy zadarmo nikoho nenanapadne, přesto po předsedech SVJ je to žádáno a odpovědnost je zhruba stejně velká.

    Vložil Vlastiks, 10. Prosinec 2016 - 8:12

    Pletete si pojmy.

    SVJ není firma kde obch.ředitel pracuje „na ziscích“ firmy, ze kterých má pak „vyšší“ podíl.

    Pokud má člen Výboru „na víc“ tak proč nejde dělat obchodního ředitele a pokouší se ojebávat spoluvlastníky ?

    Pokud byli Výboři nespokojení se stávající odměnou mohli rezignovat, a stanovit podmínky za kterých jsou ochotni pracovat, a dát tak šanci nižší nabídce.

    Místo toho zvolili oblíbenou formu prohlasování (přehlasováním), dokonce mimo bod jednání. Zřejmě v době výhodné konstalace účastníků jednání.

    Vložil asi tak (bez ověření), 9. Prosinec 2016 - 21:39

    V svj se to přece bere jako sousedská výpomoc. OVšem soused by nikomu zdarma vypomáhat nešel.

    Vložil JaVa, 20. Listopad 2016 - 19:30

    Kdy se konalo vaše shromáždění?Pokud nebyl bod, o navýšení odměny výboru SVJ uveden na pozvánce, je jeho zařazení do programu shromáždění a následné usnesení neplatné.Vy jste tam nebyl, tudíž nemohli rozhodnout o zařazení tohoto bodu do programu schůze(100% hlasů).Záleží ovšem na tom, zda jste usnenesení shromáždění napadl v zákonné lhůtě.Pokud ne, máte smůlu.Jelikož jste v minulosti byl členem výboru SVJ,tak se dá předpokládat.že něco o zákonech, kterými se SVJ musí řídit,něco víte.Proto jste měl na nedostatky při správě Vašeho majetku upozorňovat již dřív.To,že vaši statutáři nejsou zapsáni v RS jste zjistil až nyní?Nehledejte chyby na druhých ,ale sám na sobě.Pokud u vás jsou lidé,kterým se nynější výbor nelíbí,spojte se, odvolejte ho a jděte do toho sami.Jiná cesta,samozřejmě kromě té soudní,není.JaVa

    Vložil RD (bez ověření), 20. Listopad 2016 - 21:14

    na program jednání shromáždění nesmí být zařazen dodatečný bod na základě požadavku zúčastněných vlastníků?

    Vložil Pavel, 20. Listopad 2016 - 23:59

    RD,

    zákaz doplnění programu na shromáždění je uveden v § 253/3 NOZ.

    Existuje teoretická výjimka, pokud by bylo přítomno osobně nebo na základě plné moci 100% členů a pokud by 100% členů bylo pro dodatečné zařazení bodu neuvedeného v pozvánce.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil TN (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 9:25

    § 253 je dispozitivní, viz § 247 odst. 3, ve stanovách lze stanovit jinak.

    Vložil Lachim Nilz (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 7:18

    V případě plné moci vydané pouze k právnímu jednání podle pozvánky by hlasování nebylo možné. Ale sousedské popovídání v rámci „různé“ proč ne.

    Vložil Lachim Nilz (bez ověření), 20. Listopad 2016 - 23:16

    Hlasování v případě 100% přítomných (plné moci nelze připustit) je možné provést. Jednání o novém bodě bez hlasování lze například v bodě „různé“. Ale to už tu bylo řešeno.

    Vložil TN (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 17:03

    50000 / 12 / 3 = 1400 Kč měsíčně, z toho ještě zaplatí ZP a daň z příjmu. Nepřijde mi to moc, tak akorát.

    To je 230 Kč na byt.

    Pokud nemáte správcovskou firmu a výbor vše zajišťuje okolo domu sám, přijde mi odměna úplně v pořádku.

    Máte smůlu v počtu bytů, při 50–100 bytech se tak vysoká odměna v rozpočtu ztratí.

    Vložil nejsem.ovce, 19. Listopad 2016 - 17:24

    Správcovská firma je na všechno. Oni si jen přiklepnou jednu zakázku ročně, ze který ještě dostanou bokem.

    Vložil fg (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 19:23

    Když máte důkaz o tom, že berou úplatky, tak to oznamte orgánům činným v trestním řízení.

    Vložil nejsem.ovce, 20. Listopad 2016 - 17:31

    Argument o závisti je naprosto absurdní. Nechť si Ti, co odměny odhlasovali, platí svým výborníkům klidně cestu kolem světa. Je to jejich vůle. Moje NE. Principiálně je to stejné, jako kdybych si měl platit advokáta, který jedná za protistranu.

    Vložil nejsem.ovce, 20. Listopad 2016 - 16:56

    Důkaz samozřejmě nemám. Předseda za 10 let nepředložil na žádné schůzi ani jinak jediný účetní doklad, jedinou fakturu. Proč asi? Ta situace je tam velmi složitá právě proto, že hlasující „většina“ jsou lehce ovlivnitelní důchodci. Pokud se někdo nepohodlně ptá a „dělá problémy“, je ignorován nebo šikanován.

    Vložil TN (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 17:04

    Moc bych neargumentoval dobrými mravy. v rozporu s dobrými mravy by spíše bylo, kdybyste členy výboru nutili funkcionařit bezplatně.

    Vložil nejsem.ovce, 19. Listopad 2016 - 17:23

    To je právě ten omyl! Kdo koho NUTÍ jít do výboru? Je to jejich svobodný rozhodnutí. Zatímco moje rozhodnutí je živit svobodný není ani trochu!

    Vložil Evík, 21. Listopad 2016 - 14:37

    Nikdo Vás nenutí vlastnit byt. Vlastnictví bytu a „nucené“členství SVJ má svá úskalí.Vždy je něco za něco. Evík

    Vložil svj1513, 19. Listopad 2016 - 18:28

    Nikdo nikoho k ničemu nenutí. Pravděpodobně jste se již někdy zúčastnil volby výboru a tak zcela jistě víte, jaký boj je o funkce. Buďte rád, že se ještě občas najde pár blbců ochotných dělat něco pro druhé. Ale nejste sám, kdo funkcionářům nepřeje odměnu a není ochoten na ní přispět. To pro útěchu…

    Vložil Rudy (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 19:19

    No právě že někteří prospěcháři nebo podvodníci dokážou využít situace, kdy se do výboru nikdo nehrne. Funkci přijmou s úmyslem vytřískat z ní, co se dá. Pak to může dopadnout v lepším případě stanovením přemrštěných odměn za funkci, v horším případě braním úplatků od spřátelených firem s předraženými zakázkami, nebo dokonce zpronevěrou financí SVJ.

    Vložil Anonymous. (bez ověření), 20. Listopad 2016 - 21:15

    Když u nás v domě dostane elektrikář zakázku za 5000 Kč, tak z této zakázky dostanu úplatek 500000 Kč. Když dostane zakázku za méně než 5000 Kč, úplatek je ještě vyšší. Soustavně tedy zvu do našeho domu zpřátelného elektrikáře, dávám mu různé zakázky, nejčastěji nesmyslné a za 5 let práce pro svj jsem se stal milionářem. Pořídil jsem si 5 honosných vil na Bahamách, každou s několika hekterovou pláží. Zatím žel nevím, jak ty vily s plážemi ve skutečnosti vypadají, nemám čast tam jezdit, protože veškerý volný čas mi zabere práce pro svj. Tuto práci vykonávám zdarma. Akorát je mi záhadou, kde ten elektrikář bere tak závratné sumy peněz, ale nepátrám po tom, protože on ví, co dělá.

    Vložil Orel (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 10:44

    A za odměnu za váš geniální nápad jste obdržel pobyt v Bohnicích, odkud jste napsal i tento příspěvěk. Blahopřeji, máte tu úspěch a obdiv některých podobně mentálně retardovaných čtěnářů.

    Vložil Anonymous. (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 11:09

    Ne, ne, vážený Orel, tak to není. Já jsem jenom reagoval na příspěvky přispívatelů, kteří mají bujnou fantazii a fantazírují, jak členové statutárního orgánu beru úplatky. Kdo by jim je asi dával? Řemeslníci, kteří mají co dělat, aby se uživili? Nebo snad veliké firmy, které jenom organizují práci a obvykle neplatí ani svým dodavatelů, malým firmám. Tak ty zcela jistě cpou své peníze členům statutárního orgánu, a to tajně, aby to nikdo nevěděl.

    Vložil Orel (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 11:30

    Ano pane Anonymous, máte pravdu, je zcela vyloučeno, aby kdokoli za získanou zakázku zaplatil někomu „všimné“. Máte naprostou pravdu, že velké firmy obvykle neplatí svým dodavatelům. Ano chápu, máte ve všem, co jste napsal, svatou pravdu. Hlavně klid a hodně zdraví.

    Vložil fg (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 11:22

    Mám podezření, že Orel přispívá z nějakého zařízení podobného Bohnicím. Evidentně nerozumí psanému textu. Také mne irituje, že tu kdejaký moula pouze píše jak členové výboru berou úplatky. Já ještě žádný nedostal, přitom dělám předsedu již hodně dlouho. A bude to tak u většiny výborů.

    Vložil Orel (bez ověření), 21. Listopad 2016 - 11:55

    Ano pane fg, když se nanajde v domě normální člověk ochotný vykonávat funkci statutárního orgánu, může se stát, že funkci přijme nějaký podvodník či jiný podivín. Vy jste důkazem toho, že i slaboduchý se může stát předsedou, když se nenajde v domě normální člověk, ochotný funkci předsedy vykonávat.

    Vložil Werewolf, 20. Listopad 2016 - 13:41

    Podvodníci co využívají situace? Vidíte si do úst?? Přesně to byl případ i u nás. Nikdo to dělat nechtěl. Učinil jsem nabídku za jistou odměnu. Vy byste se asi s nejsem.ovce zhrozili :-D. Neřeknu kolik, ale málo to nebylo, ale byla to má cena, za kterou jsem byl ochoten pustit se do studování zákonů, norem, upsání se do právnické osoby, ochoten věnovat nějaký svůj čas tomuto a že ho moc volného z pracovní vytíženosti už tak nemám! Všichni věděli dopředu mou nabídku a kdokoli se mohl přidat. A protože protistrana byla ochotna mě za těchto podmínek přijmout, došlo k dohodě, ke zvolení. Jestli někdy usoudí, že jim nevyhovuji, nebo se najde někdo, kdo bude ochotný se tomu věnovat levněji, nikdo nikomu nebrání, však si můžou zvolit někoho jiného.

    Vy byste do zaměstnání taky nechodil zadarmo. A z takových argumentů, jako že stejně to dělají pro sebe, vždyť tam bydlí, to bych zvracel. Můžete dělat teda u technických služeb ve Vaší obci zadarmo ne? Vždyť se staráte o svou obec.

    Ještě přidám, argument „no ale tam a tam to dělají za tolik“. Srovnávání nesrovnatelného! Co dům, vchod, to jiné svj, to jiná právnická osoba, to jiná „firma“. Liší se nejen v počtu bytových jednotek, ale i ve stavu. Je rozdíl starat se v novostavbě, nebo tam, kde je „hodně co dělat“. A tam, kde vše šlape podle plánu a tam kde je plno dlužníků, člověk to převezme po někom, na účtě nic, dům se rozpadá, lidi neplatí…

    Ano znám předsedy a výbory, kteří to dělají za zlomek, toho co já. Ale když s nimi dám řeč, že existuje v NOZ bytové spoluvlastnictví, nebo natož nějaký ZoVB, to na mě valej oči a mávaj rukama se slovy „naše družstvo…“

    Je rozdíl někde jen figurovat nebo se tomu opravdu věnovat a vše je otázkou nabídky a poptávky, tak je to všude, v zaměstnání, v byznysu i v partnerských vztazích… Uf, kdo to dočetl až sem? :-D

    Vložil Rudy (bez ověření), 20. Listopad 2016 - 19:11

    Pane Werefolf,

    asi jste přehlédl, že jsem napsal, že někteří prospěcháři nebo podvodníci“. Nezobecňoval jsem, takže nechápu, proč jste si můj příspěvek vztáhl na sebe. Už vůbec nechápu, když argumentujete:

    „Vy byste do zaměstnání taky nechodil zadarmo. A z takových argumentů, jako že stejně to dělají pro sebe, vždyť tam bydlí, to bych zvracel. Můžete dělat teda u technických služeb ve Vaší obci zadarmo ne? Vždyť se staráte o svou obec.“

    Já jsem nic o práci ve statutárním orgánu zadarmo nenapsal, tak nevím, proč tím argumentujete na můj příspěvek.

    Tu vaši otázku „Vidíte si do úst??“ byste si měl položit raději sám, abyste příště reagoval na to, co jsem skutečně napsal.

    Vložil nejsem.ovce, 20. Listopad 2016 - 17:25

    Nevedu tu obecnou diskuzi, ale mluvím o konkrétní situaci v konkrétním domě. Tak jako jste Vy popsal tu svoji. Pokud se někdo poctivě stará, přiměřená odměna, nechť mu náleží. Ale zdůrazňuji! V domě, o kterém mluvím, spočívá činnost výboru v tom, že přidělí jednu zakázku za rok. To je vše. Předseda se chová, jako by nebyl jedním z vlastníků, ale domácí. Hlasování jsou spíše fraškou. Když se o jedné věci hlasovalo jednou formou listu na nástěnce, na který každý připojil podpis, tak jakmile se výsledek „nehodil“, bylo nakonec rozhodnuto bez ohledu na hlasování jinak a tak, jak to chtěli lidé, to najednou „nešlo.“ Zakázky jsou dohazovány známým, o nějakém regulérním výběru nemůže být řeč. A výsledek je katastrofální. Každá rekonstrukce má nějakou závadu a platí se další opravy už opraveného. Takový „orgán“ patří spíše do kriminálu. Pokud položíte oprávněný dotaz, proč s tím něco nedělám, tak proto, že jsem byl dlouho sám. Všichni roky zavírali oči, raději poslušně platili vše, co jim bylo nařízeno a nechtěli si pálit prsty a měli strach. Nyní se konečně vzedmul odpor, ve kterém už nejsem sám mezi vystrašeným stádem oveček. I proto jsem na této diskuzi, protože nám už došla trpělivost.

    Vložil Vlastiks, 10. Prosinec 2016 - 7:29

    … ale dost dlouho to trvá, a spousta se toho pros.. .

    Vložil fg (bez ověření), 20. Listopad 2016 - 13:46

    Já to dočetl. Ale Ovce ani Ruda to číst nebudou. Oni ví, že mají pravdu a nic jiného je nezajímá.

    Vložil fg (bez ověření), 19. Listopad 2016 - 19:24

    Když máte důkaz o tom, že berou úplatky, tak to oznamte orgánům činným v trestním řízení.

    Vložil Orel (bez ověření), 20. Listopad 2016 - 18:43

    fg napsal: " Ale Ovce ani Ruda to číst nebudou. Oni ví, že mají pravdu a nic jiného je nezajímá."

    Fg nejradši mám takové blbečky jako jsi ty, co suveréně prohlásí nepravdu o jiném a pak touto nepravdou dál argumentují.

    Vložil MartinII, 21. Listopad 2016 - 11:00

    Schovejte si pozvánku na schůzi, jako doklad že bod „odměny výboru“ nebyla v pozvánce uvedena.

    Dále odkazy

    http://www.portalsvj.cz/…stnik-a-soud

    http://finance.idnes.cz/…-/pravo.aspx?…

    http://nasesvj.webnode.cz/…it-na-soud-/

    Kdo je „přehlasovaný vlastník“ ve smyslu ZoVB? Přehlasovaným vlastníkem podle § 11 odst. 3 věty třetí ZoVB může jistě být i vlastník, který nebyl na shromáždění přítomen; takovou podmínku totiž žádný právní předpis nestanoví.

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

    „Není od věci“ zajímat se, zda hlasování proběhlo O.K. tedy zda se dle presence zúčastnili vlastníci, zda ostatní měli řádně plnou moc, zda před hlasováním byl stejný počet hlasů jako na začátku schůze. Kdo je vlastníkem, naleznete na cuzk.cz

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".