Fakturace při současné existenci BD a SVJ

Vložil ibri, 16. Prosinec 2010 - 13:54 ::

Dobrý den, mám dotaz ohledně dodavatelských faktur BD. Jsme dům, kde funguje SVJ(již se 3 vlastníky) i BD. Jen mi není moc jasný fakt, jak probíhá fakturace od spol. dodavatelů – jako jsou vodárny, teplo, odpad atd. Faktury chodí na družstvo a to má určitou část přefakturovávat SVJ? Jak si danou částku SVJ dá do účetnictví? Když se vede účetnictví jak BD tak SVJ. Děkuji za odpověď.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 16. Prosinec 2010 - 14:45

    Neexistují žádní "společní dodavatelé".

    V domě je jediné předávací místo pro vodu a teplo, a tím je patní (fakturační) měřidlo. Existuje pouze jediný odběratel (výjimka viz na konci). Pokud faktury jsou vystaveny na jiný subjekt než SVJ, jde o alarmující stav, který byste měli napravit. Buď tedy BD vystupuje stále jako odběratel na základě toho, že dříve (před vznikem SVJ) vykonávalo správu domu, nebo máte s BD uzavřenu komisionářskou smlouvu (velmi nedoporučuji takové řešení).

    Máte-li snad smluvního správce, který vykonává pro SVJ správní činnosti na základě standardní mandátní smlouvy, měly by všechny smlouvy a faktury být samozřejmě vystaveny na SVJ a vcházejí do účetnictví SVJ. Služby subdodavatelů objednané přímo správcem patří do účetnictví správce, který tyto náklady přefakturuje SVJ jako náklady na svou správní činnost.

    Může existovat stav, že odběratel kromě zajištění služby dodávek vody, teplé vody a tepla konečným spotřebitelům v domě předává část vody nebo tepla dalšímu subjektu jako zboží (např. předaná voda, nebo odběr tepla přes výměníkovou stanici domu pro autoservis ve vedlejší budově). To zřejmě nebude tento případ.

    lake

    Vložil ibri, 17. Prosinec 2010 - 10:15

    Děkuji za názory a komentáře. Chápu to tedy správně, že veškeré faktury od dod. vody, elektřiny atd. jsou psané na SVJ a to si dané faktury dá do účetnictví. A co si dá do účetnictví družstvo? Moc mi to není jasné. Ibri

    Vložil Krupp, 17. Prosinec 2010 - 10:51

    Družstvo přijímá nájemné a nejspíš i zálohy na služby, a platí zálohy do fondu na správu a zálohy na služby. Třeba bude mít nějaké výdaje na svou činnost. Má účet, kde platí poplatky za jeho vedení a dostává úroky. Pochpitelně bude mít další své výdaje. Nemá ale žádné náklady související s domem. Družstvo si prostě účtuje pouze své položky. Může jich být víc, než jsem zde jako příklad uvedl. Jirka

    Vložil Anonymouss (bez ověření), 17. Prosinec 2010 - 10:48

    Tak třeba fakturu od daňového poradce, který musí zpracovat daňové přiznání. Dále nějaké drobné výdaje, např. poštovné, pokud musí na nějaký úřad něco poslat a takový úřad se najde, to si pište. A ještě se najdou další prkotiny .

    Vložil Anonymouss (bez ověření), 17. Prosinec 2010 - 11:53

    Můžete si dávat mínusů kolik chcete. To nejsou žádné teorie,je skutečnost.

    Vložil Anonymouss (bez ověření), 16. Prosinec 2010 - 15:29

    Z čeho usuzujete, že by měly být všechny smlouvy a faktury vedeny na SVJ? V tomto případě by bylo BD ve stejné pozici jako tazatelovo SVJ.

    Vložil lake, 16. Prosinec 2010 - 15:58

    Soudím tak z toho, že smlouvy obcházející SVJ jako zákonného správce domu staví společenství do podřízeného a nesvéprávného postavení: SVJ se stává rukojmím svého správce a nemá přímý vliv na uzavřené smlouvy, není ani partnerem dodavatele pro reklamace. Přechod ke službám jiné správní firmy je velmi ztížen, protože dosavadní správce má v ruce všechny trumfy.

    Vaší poznámce o stejné pozici BD a SVJ nerozumím. Co mají stejného jeden z vlastníků jednotek v domě a zákonný správce domu?

    lake

    Vložil pozorovatel (bez ověření), 16. Prosinec 2010 - 17:03

    Není nutné předělávat smlouvy s dodavateli. SVJ si žije spokojeně a BD spravuje řádně. Fungují paralelně a všem to vyhovuje. Nikdo se necítí být v područí, či v nesvéprávném postavení. U nás to tak funguje, všichni jsou spokojený.

    Vložil Vosobně, 16. Prosinec 2010 - 18:02

    Lake má pravdu. V domě je několik vlastníků, jedním z nich je BD a všichni jsou sdružení v SVJ (vč.BD). Společenství může plnit své úkoly při správě domu buď přímo, nebo jejich výkon může zajistit smlouvou se správcem, je jedno, jestli pověří správou BD nebo někoho jiného. Klidně by mohl být správou pověřen některý jiný vlastník. A to by podle vás bylo také správné, kdyby byly faktury vystavované na jeho jméno (např. na jméno vlastníka fyzickou osobu)?

    Vložil Jiri Vadran (bez ověření), 16. Prosinec 2010 - 19:30

    Mohu se zeptat, jestli jdou přefakturovávat ze správce na SVJ i takové položky jako pojištění domu? BD, které nám chce dělat správce totiž tvrdí, že nám „zajisti“ levnější pojištění domu (lidé na to samozřejmě slyší). Předpokládám, že to budou chtít provádět asi tímto způsobem (tj. smlouvu s pojišťovnou má BD/správce – SVJ fakturu od BD/správce), říkají tomu „družstevní systém“, je to vůbec možné? Podobně to asi budou chtít provádět i u dalších položek jako teplo, voda atd. Tj. faktury od dodavatelů půjdou na BD – správce, a to nám je bude přefakturovávat na SVJ. Mně to nepřijde vhodné, ale je to z hlediska legální? Děkuji JV

    Vložil Votočka, 17. Prosinec 2010 - 12:52

    Jistěže to jde. Má to však jistá úskalí. Pojištění domu přes BD vyjde levněji, jenže pak se potkáte s realitou – pojistnou událostí a nestačíte se divit, co všechno není pojištěno, ve výlukách atd.

    Naše SVJ si zajistilo smlouvu o pojištění domu samo a přímo a pojistná částka se zvýšila o cca 5.000,– Kč / rok a vlastní pojištění domu, výluky a spoluúčast je úplně jinde. Mimo jiné – pojistné plnění z události jde přímo do kasy SVJ atd.

    Z praxe doporučuji přímé pojištění – smlouvu uzavřít přímo mezi SVJ a pojišťovnou.

    U ostatních služeb je to ještě složitější díky tzv. přefakturaci, kdy musíte hlídat spoustu udajů včetně toku peněz.

    Votočka

    Vložil Jiri Vadran (bez ověření), 17. Prosinec 2010 - 14:29

    Pane Votočko, děkuji.

    Já se právě tomuto systému přefakturovávání bráním, ale vzhledem k tomu, že SBD je zdatný manipulátor, musím mít v ruce jasné argumenty. Mohl bych vás požádat, zda byste mi nespecifikoval trochu blíže ony problémy, ke kterým může dojít, příp. nepopsal pokles výše pojistky po roce a rozdíly ve spoluúčasti (viz mail). Budu vám velice vděčný jiri.vadran(at)cen­trum.cz

    Vložil Jiri Vadran (bez ověření), 16. Prosinec 2010 - 19:40

    Teď jsem ještě jednou pozorněji pročetl celé vlákno a jestli správně chápu, tak to asi legální bude (komisionářská smlouva), pokud by to ale někdo chtěl rozvést, budu rád.

    Každopádně, když vznikne SVJ a předseda výboru dojde za dodavatelem např. vody, pak ten musí s SVJ uzavřít novou smlouvu, třebaže má na objekt platnou smlouvu s BD, je tak?

    Omlouvám se za zřejmě hloupé otázky, ale kdo nezná realitu velkých BD, nepochopí…

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".