dva spolumajitelé bytu v orgánech SVJ + překračování pravomocí předsedou výboru + souhlas ke zvolení do výboru (kontrolní komise

Vložil PetrM (bez ověření), 27. Květen 2013 - 13:59 ::

Dobrý den, rád bych poprosil o radu ve 3 věcech, které nyní řešíme. Budu rád, za každou radu, tedy i k jednotlivému tématu…

  1. Vlastníme s přítelkyní byt, každý ideální polovinu. Je možné, aby každý z nás byl členem nějakého orgánu SVJ (výbor, kontrolní komise), nebo z něčeho vyplývá, že může být za jednu jednotku v orgánech pouze jeden spoluvlastník?
  2. Předseda výboru disponuje s penězy SVJ bez oprávnění (tedy dle mého názoru). Bez dohody s kýmkoliv jiným z výboru SVJ dohodne nějakou práci na domě, ta se provede a on ji proplatí. Nicméně k tomuto neexistuje žádná smlouva ani objednávka. Dle našich stanov je nutné činit právny úkony písemně a podepsat je musí předseda a další člen výboru. Tedy i kdyby byla smlouva nebo objednávka (předpokládám, že i ta je právním úkonem), byla by podepsána pouze předsedou. Je možné požadovat nějakým způsobe náhradu škody? Dle mého se jedná o běžnou zpronevěru, neboť používá peníze všech členů SVJ jinak, než bylo schváleno (shromážděním/vý­borem).
  3. Jeden ze členů SVJ by rád zastával funkci ve výboru SVJ nebo kontrolní komisi, ale v době shromáždění, kde se o tomto bude hlasovat, je na dlouhodobě plánované dovolené. Je možné, aby byl i takto zvolen? Co musí předložit jako projev jeho souhlasu s nominací do těchto orgánů?

Děkuji moc všem za informace a názory!

Petr

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil tazatel jaryn, 27. Květen 2013 - 15:28

    ad1. Pokud je byt jak píšeš ve vlastnictví 2 vlastníků – idealní polovina , není to SJM tak každý z vás může být v jakémkoli orgánu svj , můžete být i ve stejném,např. výbor. ad2. Pokud soudruh předseda hospodaří po svojem..... nepostupuje dle stanov a rozhodnutí shromáždění – odvolat na shromáždění , provést revize jeho činosti atd. ad3. záleží jak máte stanovy ale nehrotil bych to a ať to řeší po dovolené na příštím shromáždění

    Vložil PetrM (bez ověření), 27. Květen 2013 - 15:48

    Děkuji za informace!

    bod 1) OK, potvrdil jste mi můj názor

    bod 2) Odovolání soudruha bych samozřejmě rád řešil a je mi jasné, že nemá ve výboru SVJ co dělat. Nicméně nevím, jak se k tomu postaví ostatní (většinou důchodci), kteří jsou rádi, že po nich nikdo nic nechce a nejsou bohužel schopni dohlédnout, že jim někdo „rozkrádá“ jejich peníze. Spíš mě zajímalo, jestli je možné z takovéhoto konání vyvodit nějakou právní odpovědnost. Jak jsem psal, podle mě normálně krade cizí peníze a já bych to žaloval pro zpronevěru – co myslíte?

    bod 3) právě pokud by se podařilo soudruha předsedu odvolat, bude potřeba každá duše, která by tam šla. Proto mě zajímá možné řešení v tomto případě…

    Díky,

    Petr

    Vložil Miki, 28. Květen 2013 - 8:18

    ad 2) a v čem je problém že předseda takto koná? Píšete že utrácí, objednává, ale nepíšete za co. Pokud tak činí ku prospěchu věci, tak bych v tom problém neviděl. Nazývat souhlas s nutnou údržbou právním úkonem je asi moc silný výraz. Pokud je to však plýtvání penězi, tak výbor je kolektivní orgán a odpovědnost mají i ostatní členové. Apelujte tedy na ně. Buď s tímto konáním tiše souhlasí (a pak je skoro jedno, jestli podepíší objednávku taky či nikoliv), nebo nesouhlasí a oni jsou kompetentní předsedu odvolat a zvolit jiného (zůstane ve výboru, ale již nebude předsedou). Odvolání na shromáždění je další varianta, ale to ho odvoláte z výboru a musíte za něj najít náhradu. ad 3) pokud to nemáte ve stanovách, že nelze volit nepřítomného, tak s tím problém není. Shromáždění volí a (z)volený funkci přijímá. Tj. projev vůle vykonávat funkci/kandidaturu na ni nahraďte například písemným prohlášením, které před volbou přečte jeho zástupce a je to.

    Vložil PetrM (bez ověření), 28. Květen 2013 - 11:01

    ad2) Problém je v tom, že předseda dělá to, co je „důležité“ podle něj a neptá se na názor ostatních. Takto může zacházet se svými penězy a ne s penězy všech. Žádné havarijní situace takto neřeší, prostě běžné věci, které si sám rozhodne a zaplatí z peněz všech… Právní úkon je podle mého názoru jakákoliv smlouva a myslím, že i objednávka (pletu se?). Pokud tedy někdo dělá pro dům jakoukoliv placenou práci, mělo by to být na základě něčeho – tedy buďto se s ním sepíše smlouva nebo to u něj někdo objedná. Pak by to ale mělo mít písemnou podobu a být podepsáno předsedou a dalším členem – což se bohužel neděje… Odvolání předsedy v rámci výboru je nejjednodušší a logická věc – naprosto s Vámi souhlasím. Bohužel výbor na to nemá jaksi „koule“, takže snad se povede jej úplně odstranit z výboru na shromáždění. Lidé na jeho vystřídání jsou připraveni :o)

    ad3) Děkuji za info. Pokud se nepletu, nic takového nikde ve stanovách nemáme…

    Petr

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".