Co se s tím dá dělat

Vložil vodoměr (bez ověření), 7. Únor 2018 - 21:55 ::

Odečet spotřeby vody na domovním vodoměru je větší než součet náměrů na vodoměrech v bytech. Jaké jsou typické příčiny?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil RD (bez ověření), 9. Únor 2018 - 10:38

    Máme zkušenost za posledních 14 let z Prahy. Domovní vodoměr reklamován 4×, z toho jednou neúspěšně, vždy po zhruba třech letech používání. V žádném případě vodoměr nevydržel 6 let, jak by měl podle ČSN. Dřive bylo možné se přeměření osobně zúčastnit, nyní to možné již není, PVaK používá zkušebnu v Orlických horách. Faktura za neúspěšnou reklamaci byla asi 3 500 Kč, z toho 1 800 za nový vodoměr. Podle mne i na úspěšné reklamaci vodárny rozhodně netratí, protože poskytnutá sleva je vždy nižší než skutečná ztráta, protože sleva je poskytnuta jen od doby reklamace, a přitom vy sledujete rozdíly již po určitou dobu předtím. Přes CMI jsme reklamaci ještě nezkoušeli, možná, že je to výhodnější. V minulosti nám také vodárny odmítly poskytnout protokol o měření s odůvodněním, že jim to zákon zakazuje, což bylo absurdní. Obrátili jsme se proto na příslušné ministerstvo se žádostí o stanovisko. Přišlo velice profesionální a nepodpořilo názor vodáren. Poté se vodárny přestaly zpěčovat a myslím, že již protokol bězně poskytují. Shrnu-li to doba tří let, než vodoměr přestane vyhovovat požadavkům ČSN se mi zdá poněkud krátká. Poslední poznámka, volbu typu nebo druhu vodoměru, případně s doplatkem, nám vodárny nikdy nenabízely.

    Vložil Krupp, 9. Únor 2018 - 10:58

    Pane RD, my jsme jednou reklamovali přes CMI. Nevýhodou je, že jim to v každém případě musíte zaplatit. Výhodou naopak, že to provedou za provozních podmínek na místě. V našem případě jsme ale museli upravovat měřící trať, neboť jsme neměli správný vypouštěcí kohout. Navíc musíte mít možnost vypouštěnou vodu kam odvádět, což často není snadné. Podruhé bychom do toho asi nešli ani za cenu toho, že reklamace vodárnám nebude úpěšná. I tak to za to stojí. Napište, podle čeho řešíte okamžik, kdy reklamujete. Jirka

    Vložil RD (bez ověření), 9. Únor 2018 - 20:03

    Děkuji všem za informaci. Reklamujeme, když rozdíl mezi vodoměry dosáhne zhruba 15%. Bytové vodoměry máme na dálkový odečet. Odečty provádíme jednou měsíčně a informace zasíláme vlastníkům mailem. Rozdíl roste postupně několik měsíců, nikdy to nebyla jednorázová záležitost. Posledně jsme trochu váhali jak dlouho čekat, pak jsme se však rozhodli reklamovat i za cenu, že reklamace nebude uznána, ale budeme mít přesnější vodoměr. Jsme menší dům a roční náklady na vodu jsou asi 50 000 Kč, takže 10% úspora znamená 5 000 Kč, což je vice než cena za neúspěšnou reklamaci, kterou nám vodárny účtovaly. Z informací kontroly přes ČMI se tato cesta zdá poněkud komplikovaná. Když pro nic, tak pro to, že v druhém kroku se musíte stejně obrátit na vodárny a začít se dohadovat s nimi. Jen mne trochu překvapuje informace o cenách od Čmuchala, naše zkušenost je odlišná. A také to, že vodoměry ztrací požadovanou přesnost a hodně dŕíve než by podle normy měly.

    Vložil roztomily, 9. Únor 2018 - 14:30

    Pane Krupp, jak jsem psal níže i u ověření v místě instalace Vám vodárny prostředky vynaložené na ověření proplatí pokud vodoměr neprojde ověřením. Rozhodně to není automatické a chce to být připraven jít s požadavkem k soudu, teprve pak jsou vodárny docela vstřícné. Vodoměrná sestava musí být správně postavena a musí mít na správných místech vypouštěcí ventily a uzavírací ventily/kohouty musí fungovat. Hadici k vypouštění co si metrologické středisko přiveze mi přijde dostatečně dlouhá. U nás výsledkem reklamace byla korekce spotřeb za poslední rok (resp. od 1.4.2016–27.3.2017) něco dobropisováno, něco korigováno před fakturací, něco dodobrobisováno podle náměru na nově osázeném vodoměru. A abychom stále nezatěžovali reklamační oddělení vodáren tak došlo k dohodě a jako fakturační byl nakonec osazen ultrazvukový vodoměr. A máme klid.

    Vložil Čmuchal (bez ověření), 9. Únor 2018 - 0:58

    „…odečty domovních vodoměrů netvoří vstup do vyúčtování…“ – expert „AsiTak“

    Čtu tady jak tu všichni zdůrazňují je vodoměry „bytové“ nejsou „fakturační“.

    Jenže z pohledu toho, komu je přisouzeno hradit spotřebu za nějaké konkrétní OM (odběrné místo), je taková proklamace nah…o. Mně jako členu SVJ, kterému je z povahy věci „přisouzeno“ hradit OM v mém bytě, tak z povahy věci budu strkat čumák všude, kde jsou jakékoli OM (měřená i neměřená) za fakturačním-OM, prostě proto, že bude li spotřeba kteréhokoliv tohoto OM „falsoidní“, bude se to mně osobně → týkat „fakturačně“… tedy přesto, že FAKTURU za „OM na patě domu“ nehradím přímo já, jednotlivý člen SVJ. Že, AsiTaku.

    „…vodárna vám rozdíl podle výsledků ověření vrátí. Pokud se nezjistí chyba, zaplatíte ověření vy…“ – pisatel Krupp

    Ověření provádí dodavatel nebo CMI. Zkouška od dodavatele stojí do 1.000, zasláno k CMI do 1.800, namístě za přítomnosti dodavatele i CMI 10.000

    Vložil AsiTak, 9. Únor 2018 - 1:56

    Já vím, že pokud domovní vodoměr (dále DV) měří špatně, bude i faktura špatně a i náklady pro vyúčtování špatně. Zjistit zda DV měří dobře, lze pouze ověřit testováním DV u vodárny. Financování testování pro nás bylo většinou ztrátové (ze tří dva dobře, jeden špatně), odtud moje rada, nic nedělat!

    Vložil Zdeněk II (bez ověření), 8. Únor 2018 - 11:35

    Autor úvodního příspěvku neuvádí, jaký typ bytových vodoměrů v domě je použit a zejména neuvádí, jaký minimální průtok jsou tyto poměrové vodoměry konstrukčně schopny začít registrovat. Pokud poměrový vodoměr má vyšší hodnotu tohoto minimálního průtoku, což obvykle mají levnější vodoměry, pak takový vodoměr není schopen registrovat menší úniky vody způsobené netěsnostmi na výtocích v jednotlivých bytech. Není uváděno, zda jsou všechny bytové vodoměry stejného typu, zda jsou osazeny rovněž ve stejných polohách, neboť je značný rozdíl v přesnosti údajů u vodoměrů osazených ve svislé poloze proti vodoměrům osazeným ve vodorovné poloze. Rovněž je nutno brát zřetel na další vlivy, které přesnost měření ovlivňuje, jako termínový interval, ve kterém se odečty poměrových vodoměrů realizují, kdy v řadě případů je tento interval velmi dlouhý, rovněž tak skutečnost, zda období za které rozlišujeme odečty poměrových vodoměrů je identické s obdobím, které fakturuje dodavatel vody. Na přesnost poměrových vodoměrů má rovněž vliv i místo, ve kterém jsou poměrové vodoměry osazeny na potrubí, aby tzv. uklidňující délka potrubí před vstupem vody do poměrového vodoměru byla dostatečně velká, neboť např. nedostatečná vzdálenost od kolena potrubí způsobuje turbulentní proudění vody v potrubí a ve vodoměru, což způsobuje nepřesnosti v registrovaných hodnotách u takto osazených vodoměrů. Zpravidla je možno doporučit, aby na vstupu vodovodní přípojky do zúčtovací jednotky (objektu) za fakturační vodoměr dodavatele vody byl osazen stejný typ poměrového vodoměru, jako máte v bytových jednotkách, kterým lze alespoň přibližně ověřit celkovou spotřebu vody v zúčtovací jednotce, tedy nějaké součtové měření, které by mělo být v podstatě stejné hodnoty, jako součet všech bytových vodoměrů v zúčtovací jednotce. Je to ale je orientační, neboť fakturační vodoměr na patě zúčtovací jednotky je ve srovnání s vodoměrem poměrovým (bytovým) mnohem přesnější zejména s ohledem na registraci malých průtoků, které poměrové vodoměry nejsou schopny registrovat. Proto je fakturační vodoměr také cenově mnohem dražší, než obyčejné poměrové vodoměry, které pořídíte za pár stovek korun a očekáváte, že vám poskytnou kvalitní měření. O této problematice z hlediska porovnání fakturačního náměru a součtu náměrů poměrových vodoměrů, bylo na tomto portálu již bezpočet příspěvků a mohu konstatovat, že zdaleka nebyly zmíněny všechny možnosti, které velikost rozdílu spotřeby vody ovlivňují. Nezanedbatelnou množinu příčin, které jsem nezmínil, představují nejrůznější tzv. finty u poměrového měření v bytech, které zde nebudu z pochopitelných důvodů uvádět, abych tak nepropagoval, jak vyzrát na tato měřidla a podvodem tak přenášet své náklady za službu měřenou těmito měřidly na bedra svých ostatních sousedů. Z toho plyne rovněž doporučení, aby odečty registrovaných hodnot na poměrových vodoměrech byly prováděny 100% fyzicky u všech těchto měřidel pokud možno v jednom dni, případně v co nejkratším časové úseku, přičemž je nezbytné ověřit si u těchto poměrových vodoměrů, zda se u nich nevyskytuje nějaká vada (zásah do měřidla), provést kontrolní funkční odběr vody z jednotlivých výtoků, zda vodoměr tyto registruje, protože nejsou výjimkou případy, kdy například splachovací záchod je napojen na nějaký přívod vody, který není měřen (u starších domů). Není nic pozoruhodného, když nakonec po vyčerpání všech možností zjistíte, že domovní vodovod je v některém místě porušen a voda vám v domě teče nepřetržitě v malém množství třeba již několik let, aniž by si toho kdokoli povšimnul. Stává se to zejména v bývalých prádelnách, nebo úklidových místnostech, které již dlouhodobě nejsou užívány a vyskytují se zde úniky z výtokových armatur.

    Zdeněk II

    Vložil Mirek Šulc (bez ověření), 8. Únor 2018 - 10:48

    Dle mého názoru je nutnost si ověřit:
    a- ověřit faktury od dodavatele ( jste li vlastníkem byt.jed. máte možnost do faktur nahlédnout máte podporu v zák. č. 89/2012 sb.)

    b- může se jednat o černý odbě ?

    c- jsou podružné vodoměry fukční z důvodu ověření ?

    Co se týče náměrů vodoměrů v bytech, dané vodoměry jsou podružné, tudíž nefakturační .

    Mirek

    Vložil ZdeněkZdeněk (bez ověření), 8. Únor 2018 - 9:11
    Vložil , (bez ověření), 8. Únor 2018 - 9:10

    Tak taky je potřeba zkontrolovat, zda máte v pořádku rozvody vody v domě, zda někde nedochází k úniku. To je sice méně pravděpodobné, nicméně možné. Jinak nic. Rozpočítávají se náklady na spotřebu vody na patě domu.

    Vložil Krupp, 8. Únor 2018 - 8:24

    Častou příčinou, o níž vodárny mlčí, je zanášení patních vodoměrů, které pak měří více. Můžete požádat o úřední ověření vodoměru. Pak záleží na tom, jestli se ve zkušebně chyba zjistí. Pokud ano, je ověření zadarmo a vodárna vám rozdíl podle výsledků ověření vrátí. Pokud se nezjistí chyba, zaplatíte ověření vy. Chyba se nemusí zjistit ani v případě zaneseného vodoměru, neboť postup zkoušky začíná plným průtokem, čímž se nečistoty mohou vypláchnout. I v tom případě se žádost o ověření může vyplatit, neboť dostanete nový vodoměr a zvýšený náklad způsobený chybným měřením může být větší, než náklad na ověření. Doporučuji provádět pravidelné odečty třeba měsíčně a v případě neodůvodněného nárůstu spotřeby požádat o ověření. Jirka

    Vložil roztomily, 8. Únor 2018 - 23:50

    Taktéž se přikláním k názoru že často může za rozdíl špatně měřící fakturační patní vodoměr. Jen bych doplnil že je možné požádat o metrologické ověření v místě instalace. Dle zákona o vodovodech a kanalizacích musíte zkoušku zaplatit a pokud vodoměr neprojde pak žádejte úhradu ověření v rámci reklamace dle zákona o metrologii od vodáren. Vyzkoušeno v Praze, PVK (Veolia) ověření plně uhradila. viz. http://www.portalsvj.cz/…/vodomery-17#…

    Vložil Čmuchal (bez ověření), 7. Únor 2018 - 23:48

    Příčiny:

    1. nepřesnost podružných ověřených měřidel (vodoměrů / OM)
    2. nezúčtovaná odměrná místa (hydranty, prádelna, …)
    3. rozúčtovatel neumí matematiku potřebnou pro rozúčtování

    Řešení:

    1. změnit vodoměry na dálkově odečítané a odměřovat je každý týden
    2. prošmejdit vnitřní rozvod, zlokalizovat neměřená OM a začít je měřit
    3. vyžádat si podklady (§8/1 zák.67/2013) a provést kontrolu řádnosti rozúčtovacích postupů
    Vložil Franta Flinta (bez ověření), 8. Únor 2018 - 0:35

    Rozdíl odběru vody na patě vůči BV je zcela prozaický. U BV je tlakový průtok vody, na patě jde o měření objemové.Na tuhle záhadu jsem dostal odpověď od člověka z vodáren. Právě díky této skutečnosti jsou dost velké naměřené rozdíly! A to BV máme rok nové.Jak na TUV tak na SV. Rovněž tak na patě se vodoměr vyměňoval! Jin ak se nedivte, že máte rozdíly až 30%, a ne do 10%,jak se připouští!

    Vložil P_V (bez ověření), 8. Únor 2018 - 19:58

    Jak u které vodárny. U nás je fakturační vodoměr turbínový (Itron Flostar M) a k rozdílu dochází taky, asi o 10–15 procent.

    Vložil roztomily, 9. Únor 2018 - 0:03

    Nezáleží ani tak na vodárnách, jako na tom jak moc o patní vodoměr bojujete. U nás máme patní fakturační vodoměry od PVK ultrazvukové Kamstrup FlowIQ 3100. Rozdíl ceny vodoměrů jsme platili. Cena se nám vrátila asi za půlrok.

    Vložil P_V (bez ověření), 9. Únor 2018 - 0:29

    "Cena se nám vrátila asi za půlrok."
    Jak jste vyčíslili tu návratnost? Snížil se ten rozdíl proti součtu bytových vodoměrů, z kolika % na kolik?

    Vložil AsiTak, 8. Únor 2018 - 1:56

    Nejlépe nic, odečty domovních vodoměrů netvoří vstup do vyúčtování, takže výsledek neovlivní. Odečty bytových vodoměrů slouží jako poměrové ukazatelé. Vyúčtování rozpočítává náklady pořízení vody a ne spotřebu vody.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".