Vložil PeDuPles (bez ověření), 13. Říjen 2010 - 10:19

Vážený pane lake,

holt zase jeden bod, ve kterém se neshodneme. Nevím, z čeho jste dovodil mou důvěru ve vzorové stanovy; jenom tvrdím, že jestliže nám vláda něco nařídila, holt se tím můžeme řídit. A využít to ku prospěchu všech.

Zase budu citovat: Čl. VIII Výbor 1) Výbor je výkonným orgánem společenství. Řídí a organizuje běžnou činnost společenství a rozhoduje ve věcech spojených se správou domu a s předmětem činnosti společenství s výjimkou těch věcí, které jsou podle zákona o vlastnictví bytů a těchto stanov ve výlučné působnosti shromáždění, anebo si je shromáždění k rozhodnutí vyhradilo.

V odstavci 9 se pak říká, že výbor jako výkonný orgán společenství zejména zajišťuje, rozhoduje, odpovídá, připravuje, předkládá a sděluje. To jsou jeho povinnosti, za které je odměňován odměnami výboru a tímto způsobem vykonává funkci. Nikde není řečeno, že vyjmenované činnosti provádí.

Já osobně když zajišťuji výměnu prasklého topení na chodbě, nejedu do obchodu koupit topení, nevypouštím stoupačky a s hasákem v ruce nešroubuju topení na místo. Nebo, pokud jsou pod správou domu vyjmenovány prohlídky a čištění komínů, neznamená to, že lezu se štětkou po střeše. Zajistím tyto činnosti tak, že na ně někoho najmu.

Pokud by zákonodárce skutečně mínil, že správu domu a pozemku provádí členové výboru, pak by v každém výboru musel být údržbář, požárník, revizák všech oborů, kominík, účetní apod. Z naprosté nesmyslnosti tohoto faktu vyplývá, že naopak zákonodárce si pod slovem zajišťuje představuje spíše slovo objednává.

Dále, pokud může výslovně společenství zajišťovat (=objednávat) provozní, technické, správní a obdobné činnosti spojené se správou domu a pozemku na základě smlouvy se správcem, kterým může být fyzická nebo právnická osoba BEZ VÝJIMEK, může tyto činnosti i na základě mandátní smlouvy objednat od předsedy, pokud tak rozhodne shromáždění.

Stejně tak, může-li výslovně shromáždění rozhodnout, že určité činnosti bude pro společenství vykonávat zaměstnanec (zaměstnanci) společenství na základě pracovní smlouvy, DPČ nebo DPP a tuto působnost svým usnesením svěřit i výboru nebo pověřenému vlastníkovi tj. opět jakékoli fyzické osobě bez omezení, pak je možno správu pro SVJ vykonávat i na základě pracovního poměru členem výboru.

Výbor tedy evidentně má provádět správu tak, že má zajišťovat fyzické vykonání jednotlivých činností nebo zajistit na základě smlouvy, aby fyzické provedení těchto činností zajistil (objednal) někdo jiný (ani správce obvykle nevymetá komíny osobně). Tedy i na toto zajišťování činností si výslovně může najmout dalšího zajišťovatele, a to buď na základě mandátní smlouvy skrze správce nebo zaměstnance, který tyto činnosti (zajišťování = činnost) bude provádět.

Pokud se tedy vrátíme k úvodnímu dotazu, kdy člen, předseda či místopředseda výboru SVJ má ŽL i déledobější činnost v technické i administrativní oblasti správy, je dle výslovného znění vzorových stanov možno uzavřít s touto fyzickou osobou smlouvu na zajišťování těchto provozních, technických, správních a obdobných činností spojených se správou domu a pozemku.

Shrnuto a podtrženo – může-li SVJ výslovně zajišťovat správní činnosti na základě smlouvy se správcem, kterým může být libovolná fyzická osoba, může tak činit i na základě (mandátní) smlouvy se členem, předsedou nebo místopředsedou výboru, rozhodne-li tak shromáždění potřebným kvórem.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.