Novela zákona č. 67/2013 Sb. dálkově odečitatelný přístroj

Vložil Justitianus, 18. Březen 2022 - 12:09 ::

Definice „dálkově odečitatelného měřidla/přístroje“ byla dlouho tajemstvím, protože žádný celostátně účinný právní předpis takovou definici neobsahoval. A to ani v době, kdy už dávno měly být tyto tajemné přístroje montovány v bytových domech (jak moudře rozhodli bruselští ředitelé vesmíru).



☀ Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií

Konečně na sklonku roku 2021 jsme se dočkali: Definice tajemných přístrojů se objevila v § 7 odst. 12 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, po novele provedené zákonem č. 362/2021 Sb.. Novela je platná ode dne 8.10.2021 a příslušná část nabyla účinnosti dne 1.1.2022, s termínem splnění povinnosti do 1.1.2027.

406/2000 Sb.
§ 7

(11) Veškerá stanovená měřidla a přístroje registrující dodávku tepelné energie podle odstavce 4 písm. d) nebo e) instalovaná po účinnosti tohoto zákona musí být dálkově odečitatelnými stanovenými měřidly a dálkově odečitatelnými přístroji registrujícími dodávku tepelné energie v rozsahu a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. Veškerá stávající místa osazená stanovenými měřidly nebo přístroji registrujícími dodávku tepelné energie podle odstavce 4 písm. d) nebo e) musí být osazena dálkově odečitatelnými stanovenými měřidly nebo dálkově odečitatelnými přístroji registrujícími dodávku tepelné energie do 1. ledna 2027 v rozsahu a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.

(12) Dálkově odečitatelným stanoveným měřidlem a přístrojem registrujícím dodávku tepelné energie se rozumí takové stanovené měřidlo a přístroj registrující dodávku tepelné energie, pro které k provedení odečtu není nutný přístup do jednotlivých bytů nebo nebytových prostor. Za dálkově odečitatelné stanovené měřidlo a přístroj registrující dodávku tepelné energie nelze považovat stanovené měřidlo a přístroj registrující dodávku tepelné energie, který byl instalován před datem účinnosti tohoto zákona a splňuje kritérium podle věty první, ale není nastaven na dálkový odečet minimálně v měsíčním intervalu. Tato skutečnost se prokazuje technickou dokumentací daného stanoveného měřidla nebo přístroje registrujícího dodávku tepelné energie.

V první řadě si všimněte, že zákon nevyžaduje u přístrojů instalovaných ode dne 1.1.2022, aby uměly odečítat (či dokonce ukládat do paměti) nějaké hodnoty měsíčně. Požadavek zákona splní jakýkoli dálkově odečitatelný přístroj, který umožní dálkově odečíst JEDNU hodnotu JEDNOU ročně.

  • Do 31.12.2021 bylo možno montovat dosavadní přístroje (bez dálkového odečítání). Jejich životnost skončí možná teprve 31.12.2031.
  • Ode dne 1.1.2022 do 31.12.2026 je nutno montovat přístroje dálkově odečitatelné, avšak postačí aby šlo o stávající typy přístrojů a měřidel s dálkovým odečtem jednou ročně. Častější odečet není zákonem vyžadován. Děkujeme, milí zákonodárci. To nás potěšilo.

Pro úplnost dodávám, že dosud neexistuje prováděcí právní předpis vydaný k provedení § 7 odst. 11 zákona, který by měl v budoucnu upřesnit „rozsah a způsob registrace dodávky tepelné energie“.



☀ Vyhláška č. 269/2015 Sb.

Zajímavý pro frekvenci odečtů je obsah vyhlášky č. 269/2015 Sb. o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. Vyhlaška totiž neobsahuje ani slovo o nějakých měsíčních odečtech. A to nejen v aktuálním znění, ale ani v budoucím znění, které nabude účinnosti ode dne 1.1.2023. Jediná výslovně uložená povinnost poskytovateli služeb je odečítat pouze jednou ročně. Kdo nevěří, ať si to ve vyhlášce přečte:

Vyhláška č. 269/2015 Sb. (platné znění, účinnost ode dne 1. 1. 2023)

§ 3
(4) Odečty měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění u příjemců služeb provádí poskytovatel služeb nejméně jednou ročně, vždy však ke konci zúčtovacího období.

§ 4
(2) Odečty instalovaných vodoměrů u příjemců služeb provádí poskytovatel služeb nejméně jednou ročně, vždy však ke konci zúčtovacího období.

Je tedy zjevné, že vyhláška obsahuje totéž co zákon č. 406/2000: plně vyhovují dosavadní dálkově odečitatelné přístroje, které odečítáte – tak jako dosud – jednou ročně. Česká republika sice na oko splnila požadavek evropské směrnice, ale ve skutečnosti její účinnost na území ČR oddálila do 1.1.2027. Geniální právnický tah!!!



☀ Zákon č. 67/2013 Sb. (navržené znění novely)

Ministerští ouředníci zaspali všechny termíny, a najednou se jako jezevci probudili na konci roku 2021. Jak jinak si vysvětlit, že definice obsažená v § 7 zákona č. 406/2000 Sb. se znovu objevuje jako bezhlavý rytíř, strašící a bloudící o půlnoci, v návrhu novely zákona č. 67/2013 Sb. …

návrh 67/2013 Sb.
§ 2 Vymezení pojmů

(2) Dálkově odečitatelným měřidlem podle zákona o metrologii a dálkově odečitatelným zařízením pro rozdělování nákladů na vytápění se pro účely tohoto zákona rozumí takové měřidlo podle zákona o metrologii a zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, pro které k provedení odečtu není nutný přístup do jednotlivých bytů nebo nebytových prostor. Za dálkově odečitatelné měřidlo podle zákona o metrologii a dálkově odečitatelné zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění se nepovažuje měřidlo podle zákona o metrologii a zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, které bylo instalováno před 1. lednem 2022 a splňuje kritérium podle věty první, ale není nastaveno na dálkový odečet minimálně v měsíčním intervalu. Tato skutečnost se prokazuje technickou dokumentací daného měřidla podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění.

Upozorňuji, že jediná definice dálkově odečitatelných přístrojů je uvedena v zákoně č. 406/2000 Sb.. Ta zbytečná slovní vata v zákoně č. 67/2013 Sb. nemá a nebude mít právní účinky pro nikoho. Tedy – pokud tuto část zákonodárci z návrhu nevyhodí jako zjevně obsoletní (nadbytečnou).

Ještě by to mohli pro jistotu nakopírovat i do zákona č. 297/2021 Sb. o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám sterilizovaným v rozporu s právem, do zákona č. 35/2021 Sb. o sbírce právních předpisů územních samosprávných celků, do zákona č. 324/2021 Sb. o jednorázovém odškodnění subjektů dotčených mimořádnou událostí v areálu muničních skladů Vlachovice-Vrbětice, do zákona č. 325/2021 Sb. o elektronizaci zdravotnictví. A ještě do pár dalších vhodně vybraných zákonů. Což to přidat i do Ústavy? Tam to zatím ještě chybí!!!

Čím víckrát se to nakopíruje do právních předpisů, tím víc to bude pravda, a tím víc bude Česká republika právním státem. Že je to tak, ministerští idioti?

Justitianus

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.