Vložil Tomáš Neugebauer (bez ověření), 27. Červen 2019 - 13:58

Adriana napsala: „Ministerstvo vnitra České republiky – Hasičský záchranný sbor vede správní řízení a v rámci nich trestá a vykládá právní předpisy nezávisle na soudu, v souladu se svými stanovisky“.

Naštěstí zde nikdo nerozporuje, že vykládá právní předpisy nezávisle na soudu, v souladu se svými stanovisky, což je uplný nesmysl, neboť,jak je obecně známo výklad právních předpisů může činit pouze soud a GŘ HZS ČR upravuje svou činnost v návaznosti na rozhodnutí soudů. Proto se dále budu věnovat pouze prní části.

Pro řešení vzniklého problému je nutné vycházet ze dvou právních předpisu, a to ze zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a ze zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o pravní předpisy stejné právní síly. Přitom zákon o požární ochraně je ve vztahu k řešenému problému zákonem speciálním a zákon o odpovědnosti za přestupky zákonem obecným. Tedy přednost má ustanovení zákona o požární ochraně.

Adriana uvedla, že hasičský záchranný sbor „trestá“, tedy sloveso, nikoliv ukládá trest ve formě pokuty, jak by bylo možné ještě akceptovat, vzhledem k dílu 2, hlavy VII, části třetí zákona č. 250/2016 Sb. Avšak správnější formulace je ukládá pokutu, neboť podle zákona č. 133/1985 Sb. je za přestupky oprávněn pouze ukládat pokuty. Není oprávněn za přestupek uložit jiný správní trest.

Tedy, HZS netrestá, ale ukládá pokuty podle § 79 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb. To, že pokuty jsou zahrnuty mezi správní tresty, ještě neznamená, že HZS trestá. HZS uděluje pokuty. Zákon č. 250/2016 Sb. je nástrojem pro způsob jejich uložení, nikoliv nástroj k oprávnění jejich uložení.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.